32 000 museorekisteröintiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja E.B.Ford, 19.8.2011.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    oli tuossa pari päivää vanhassa vartissa uutinen että,
    mut tää onkin vanha uutinen, (9.6.2011) mut on niitä paljon :eek:
     
  2. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    keski-ikä yli 45 v, olisivatpa KAIKKI edes noin vanhoja, mielestäni 70-80 luvun korollat ja 127t ym paska-rottelot ei koskaan ole eikä tule olemaan museo-autoja..
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Makuasia, nimittäin esimerkiksi MHS perustettiin 1965 koska joukko harrastajista piti 30-luvun autoista, AHK oli sitä mieltä että niin uudet autot ovat mielenkiinnottomia. Täällä esimerkiksi ollaan oltu sitä mieltä että vuoden 1931 jälkeen ei ole tehty kiinnostavia autoja. Mutta niin ne ajat ja mielipiteet ovat muuttuneet. Mutta kieltämättä enpä itsekään juurikaan lämpene 80-luvun kalustosta...
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    kuis se oli:mielipide on ku persereikä, jokaisella o omansa...

    mun mielest taasen o iha hauska et noita "tavis"-autoi taltioituu jälki polville ihmeteltäväks...nimittäin jos niitä ei sais museorekisteriin..kyl ne kuopattais johkii steenalle kaikki!

    ...ainaha jotai lamportsiinei ja ferraarei jää...ja jopa tavallise taljallan sporttei eli celicaa ja m3-bemarii....mut joku talbot solara tai fiat 128 o iha hauska kun semmose näkee jossai liikkuvan omin voimis:"et kas ,tommonki jääny henkii"...

    ..mutta en tosin ymmärrä sitä mobilisti-KLB:n vouhotustakaan:"kerätkää nyt hyvät ihmiset noita ladoja ja ooppeleitä pihat täyteen!" ...mun mielest iha muutama riittää kutaki...ja oha noita!

    ...tosin monta semmostaki museo-autoks hyväksyttyyki olen nähny kun en ole uskonu silmiä että kyseessä tosiaan on museo-rekisteröity??? niin laikukkai ja ruostunei pintapelleistään ku olla voi..ja jossai 70-corollas jotain 80-luvu takaikkuna rullaverhoi ja ovaalei 6*9" kaijuttimii?? ei ymmärrä ei......
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Harmin paikka... Tää nykyinen järjestelmä kun ei erottele autoja niiden mallin tai edes merkin mukaan 8)
     
  6. jantunen

    jantunen 1st gear

    Rekisterikilpihomma on kyllä mennyt typeryyksiin. Se pitäisi olla siten, että mustia kilpiä ei pitäisi saada liian uusiin autoihin, vaan ainoastaan niihin, missä ne on alunperin olleet tai vuosimallin puolesta edes voinut olla.

    Todellinen historia hämärtyy, jos jossain 80-luvunkin vehkeessä on musta kilpi kun se on museoauto. Pitäisi noudattaa oikeaa historiaa: ei mustia kilpiä liian uusiin.

    Mustana kilpenä ei muutenkaan pitäisi saada tunnukseltaan liian pitkää kilpeä. Näyttää typerältä. Jotkut ei tajua tätä, vaikka auto muuten olisikin tarpeeksi vanha.

    Mustan kilven pitää olla oikean pituinen ja oikean ikäisessä autossa. Muissa kuuluu olla valkoiset, oli museoauto tai ei.
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Matematiikkaan joutuisi keksimään uusia lakeja jos keski-ikä ja vähimmäisikä saataisiin samaksi tai sitten pitää kaikkien olla juuri saman ikäsiä. :D
    Ne 70-80 luvun Corollat nimenomaan kertovat jälkipolville millaisilla autoilla silloin ajettiin.
    Jos on historioitsija eikä tykkää Hitleristä ja sitten jättää ko miehen tekoset unholaan historian kirjastaan niin ei se mitään historiaa silloin ole. Sama se on noiden "paska-rotteloiden" suhteen, ne ovat tämän maan autoilun historiaa tyypillisimmillään tykkäsi tai ei, sensijaan 50-luvun luxus avoautot tai 60-luvun muskelaiautot eivät sitä samssa mielessä ole.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    mut tää tulee taas vastaan 40lukusis ja alle....ei sillo ollu valkosta reunusta kivlissä....ja viel vanhemma mallisdii ei saanukka käyttää ku "kilpiuudistus tuli" sillo joskus 50luvull??
    ..mut tuo o tosi, miks vm.81:seen saa mustan..on se jurpon näköstä....mun puolest vois iha rauhas olla mr-kilpi(vai onk se nykyään ma-?) valkosena...mitäse haittaa ..sekottaa se manha mikkelin läänin kilpiki noita mr:iä....
     
  9. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    MA, MR, ja MU alkuisiin museokilpiin olen törmännyt.
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    On se hyvä, ettei noita makemydayjewn kaltaisia ole tarkastajina.
    Mitä pirua se teitä rassaa, jos nyt joku 127 Fiat pääsee museoautoksi?
    Mistä se on pois? Pitäiskö olla joku kiintiö, että olisi esim. 1000 kpl sopiva raja museoautoja Suomessa? Oisko kiva, häh? Tippuis kaikki '56 jäkeiset autot nekin pois killumasta noissa tilastoissa. Mokomia yhtenäisiä laatikoita, joissa lokaritkin on jo koriin upotettu ja tuulilasitkin on yksiosaisia.
     
  11. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    mutta mites nuitten veron kierto pakujen kans on laita,saako niitä tulevaisuudessa museoon esim lavaksi muutettu firebird trans am.
    oli mullaki muuan vuosi sitten 17m farkku taunus jossa oli mustat kilvet mutta se oliki 69 vuosimallia eikä taatusti olis saanu museo leimaa.mutta oli kuitenki mustissa kilvissä,ei ne kaikki vastaan tulevat mustat ole museossa ja toisekseen saa museo autoon ihan tavallisekki kilvet ilman eu merkintää :wink:
     
  12. Nuohan pitäis just olla hyvksyttävissä sellaisenaan , nuo on niitä aitoja "SUOMI-autoja" , muistoja siitä miten täällä kansalaiset ei kaikki kyykkää vaikka kuinka kurmuutetaan....
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Ainakin jos odottaa vuoteen 2020 asti, niin viimeistään silloin pitää kelvata noiden kaikkien. Sama ilmiasu 30v. Pikkumainen museotarkastaja voi simputtaa, jos joku nyt esittelee '77-'81 paketti-farmariautoaan, niissähän ei ole oikeasti (hyvin tehtynä) muuta kuin se toppaus erona alkuperäiseen.
     
  14. Remu63

    Remu63 1st gear

    Noita edellä mainittuja "rotteloita" kuten Fiat 127,Datsun 100A ym ei taida kovin paljoa olla säilynyt joten ne jotka on niin mun mielestä museorekisteriin vaan.Olishan se hienoa tietty jos museorekisteröitynä olisi vaan -59 Cadejä ja Hemi-Challengereja mutta historiaa se kyllä pahasti vääristäisi.Tilannehan on joka tapauksessa se että noita kalliimpia ja erikoisempia merkkejä/malleja on museoituna enemmistö.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä ole virallisesti olemassa tuommoista 30 vuotta samassa asussa olleen ajoneuvon museokatsastusta. Toistaiseksi ainut tapa millä muutetun ajoneuvon saa muttetussa asussa museoleimaan on kilpailuhistorian omaaminen. Jotkut museoajoneuvotarkastajat ovat kyllä sillä kannalla, että todistettavasti 30 vuotta samassa asussa olleet ovat autohistoriaa ja pitäisi hyväksyä. Ennakkotapausta ei vielä ole ollut.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Onpas. Se HKL:n bussi joka oli muutettu matkailuautoksi!
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Taitaa mennä sahkin teknisen valiokunnan arvioitavaksi nämä muutetut ei tehtaan alkuperäiset autot.
    Ne piilofarmarit joiden muutoksen teki virallinen maahantuoja uusin autoihin menee läpi. Itse tuodut ja itsetehdyt ???? tulkintakysymys.

    Jos nyt ostat paloauton ja teet siitä kuorkin, ei mene mr:iin. Ennen meni ja vanhat esim. sota-ajan korimuutokset menee.

    Jos suomen tieliikennelaki ja asetukset ovat vaatineet jotain härpättimiä, mitä tehdas tai myyjä ei ole asentanut, niin ne menee läpi.

    Rallihistoriaksi ei käy viimekesäinen kisa, vaan se pitää olla ajalta kun auto oli uusi tai lähes uusi. Epäilen että tuskin hyväksyvät 50 luvun autolle 80-luvun kilpailuhistoriaa ja ulkoasua vaikka siitä 30 v olisikin.

    ... vaikka keneltäpä nuo olisivat poissa.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Toki kilpailuhistoriasta on oltava myös se vähintään 30 vuotta. Saattaisi 50-luvun auto mennäkin kilpailuhistorian puolesta jopa 70-luvun kilpailuhistorialla, sillä drag racing tuli Suomeen vasta 1975 ja silloin pari 50-lukulaista muutettiin kiihdytystä varten. Tämäkin vaatisi ennakkotapauksen.

    Tuo on hyvä, että vanhoja paloautoja ei saa enää pilata.
     
  19. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Mitenkäs tuo kilpailuhistoria muuten lasketaan? Eli jos vaikka autolla on ajettu kilpaa FHRA:n eka kiihdyttelyissä Keimolassa niin riittääkö se? Esim. se -67 Hemi Charger oli kuitenkin silloin vasta noin kymmenen vuotta vanha.
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mitenkäs se konservointi noihin vanhoihin rakennelmiin....eikös sen pitäisi olla mahdollista jos muutokset on tehty yli kolmekymmentä vuotta sitten.....tiedossa on ainakin yksi vanha näyttelyvoittaja joka ilmeisesti on tarkoitus konservoida museoautoksi...
     

Kerro tästä muillekin!