327 kutosen tilalle '55:een?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja pas2, 10.2.2010.

  1. pas2

    pas2 Gearhead

    Mitäs muutoksia '55 tarvitsee jos kenkii sinne 327 koneen ja alumiini PG:n. On tossa valurautanenkin jos sen kanssa menee helpommin.

    Mietin vaan että pitääkö muuttaa
    -koneenkannakkeita
    -sopiiko manuaalin kardaani PG:hen
    -mites öljypohja

    Jne mitä voi pamahtaa vastaan?
     
  2. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Koneen kannakkeet täytyy muuttaa, öljypohja ei aiheuta ongelmia. Kardaaniin en osaa ottaa kantaa.
     
  3. trifive

    trifive Gearhead

    55-57 V8 Chevyissä moottori on alunperin kiinni etupäästä jakopään kopan vierestä molemmilta puolilta. Myös laatikko (sekä man. että PG) on tuettu edestä. Uudemman tekniikan sovittamiseen mielestäni paras vaihtoehto on hankkia runkoon pultattavat kiinnikkeet moottorin sivukiinnitystä (side motor mounts) varten ja poikittaispalkki (transm. crosmember) uudemman vaihdelaatikon kiinnittämistä varten. Sen jälkeen kiinnityksiin sopii AluPG, TH-laatikot ja vaikka isolohko (tulipeltiä joutuu muovaamaan).

    Kardaania on ollut varaosaluettelon mukaan kahta pituutta: 1st design 54 7/8" ja 2 design 55 1/4". Ei ota kantaa muuhun tekniikkaan. Tuo pidempi taitaa olla yleisempi ja sopii ainakin TH350 kanssa (lyhyt häntä), kun vaihtaa sopivan yoken. Yoke on alunperin kaikissa sama (man. ja valurauta PG).

    Jos haluaa käyttää alkuperäisen kutosen perässä olevan PG:n tarvitaan V8 kaaveli joka tulee pulteilla latikkoon. Silloin kone kannattaa kiinnittää etuosastaan alkuperäisille paikoille.

    Syyläri on myös jäähdyttimenkehikon eripuolilla V8 ja kutosmalleissa. Kutosessa kehikon etupuolella oleva asennus käy isolohkolle. Pikkulohkolla lyhyellä vesipumpulla tuuletin jää turhan kauas syylärista.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla on alunperin kuutoskoneinen Handyman 150 farkku johon Amerikan Joe oli vaihtanut 327 kasin.
    Tässä on vanhan mallin etukiinnikkeet ja toiset siinä kytkinkopassa ja vaihdelaatikossa ei mitään kiinnikkeitä. Vaihteistona tässä oli ilmeisesti alkuperäinen kolmilovinen manuaali.
    Näillä etu/takakiinnikkeillä kone on todella lähellä tulipeltiä ja esim. jakajaa ei saa pois. Suosittelen että jos laitat sivukiinnikkeillä niin laita semmoiset jotka samalla siirtää konetta hieman eteenpäin, edessähän tilaa on. Ko-Met osaa tehdä sulle oikeanlaisen kardaanin, mittaat vaan pituuden kunhan kone ja laatikko on paikoillaan.
    Vanhan mallin etu/takakiinnikesysteemissä on kyllä se hyvä puoli että peltisarjat mahtuu karvan verran paremmin. Jotkut sanoo että sivukiinnikesysteemi kestää enemmän tehoa mutta en tiedä pitääkö paikkaansa ja mihin väite perustuu.
     
  5. Wesku

    Wesku Gearhead

    Alkuperäisillä etukiinnikkeillä ja takapalkilla kiinnitysväli tulee melko pitkäksi, mikä voi rasittaa vaihdelaatikkoa. Sen vuoksi olen itse siirtymässä sivukiinnikkeisiin.

    Milläs olette sivukiinnikkeet laittaneet kiinni? Danchukin kiinnikkeissä ohje neuvoo hitsaamaan, mutta mieluummin laittaisin pulteilla. Olisiko jollakin esimerkkiä toimivasta ratkaisusta?
     
  6. antti_v

    antti_v 1st gear

    Samaa murhetta, v8 edestä kiinni ja th400 hännästä kiinni = vääntöä laatikon häntään ja vuotaa.

    Danchukilla on kahta erilaista sovitetta uudempaan moottoriin. Seamed ja seamless frame, ilmeisesti saumattu ja saumaton runko ja runkopalkkien leveys on eri. Onko tästä tarkempaa tietoa?
     
  7. JJ

    JJ Gearhead

    Noita sivukiinnikeitä taitaa olla tarjolla ihan kotimaisena tuotantonakin, soita Teemulle 040-7624857
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

Kerro tästä muillekin!