340 käy kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja simeoni, 26.8.2016.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyselläänpä nyt täälläkin, kun tämä asia tuntuu olevan pinnalla joka kesä...
    Eli Mopar 340 käy mielestäni liian kuumana, lämmöt huitelee kaupungissa 210F eli n.99celsiusta. Tien päällä lämmöt on 200F eli n.93 celsiusta, helteellä tien päälläkin ylempänä. Jäähdyttimenä on 26" alumiininen 16lbs korkilla ja puhaltimena on yksi 16" sähköflekti tuulitunnelissa, termari on 82 asteinen ja flektin anturi on ylävesiletkussa ja käynnistyy ~85 asteessa.
    Numeroinahan nuo ei hirveitä ole mutta kun kone on mittarin mukaan 210F ja sammutan niin hetken päästä vesiletkuissa tuntuu kun koneessa poreilee, eli ilmeisesti ns. hotspot ilmiö.
    Mikä ratkaisuksi? Voiko vesipumppu kulua niin ettei se enää pumppaa riittävästi? Onko flekti kuitenkin liian tehoton? Vai mikä voi olla syynä...
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Varmaan olet kokeillut eri termareilla muuttuuko lämpötila?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kerääkö painetta syyläriin? Onko sytkä kohdallaan?
    Yleensä vesipumpusta menee laakeri ajankanssa, ei ne siivet sieltä mihkään katoa.
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ainoastaan uudella samanlaisella
    Ei kerää painetta, sytkä säädety ja aina sama tilanne.
     
  5. 383

    383 Gearhead

    Onko hihna pyörät vaihdettu ?..
     
  6. SBM

    SBM 2nd gear

    6 vai 8 lapainen vesipumppu?
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei ole vaihdettu, kaikki pyörät mitä olen saanut käsiin on saman kokoisia.
    Ei ole vaihdettu, kaikki pyörät mitä olen saanut käsiin on saman kokoisia.
    6 lapainen, pitäiskö heittää 8 kiinni...?
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Pyöriihän se flekti oikeinpäin eli imee? Ja sytkä säädetty kierroksilla? Ja seokset kohdillaan?
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jäähdytys tehoa tuntuisi olevan riittävästi, koska lämmöt pysähtyy tiettyyn lukemaan eikä enää nouse tappiin. Muutenhan tilanne olisi kuin elokuvissa: Amerikan auto tienlaidassa ja savua tulee konepellin alta;)

    Asiaan... Koska tienpäällä lämmöt pysyy alempana ajoviiman jäähdyttämänä ja kaupunki cruisailuissa nousee hieman kun flekti alkaa pyörähtelemään, niin epäilykseni on liian kuumat nesteet syylärissä. Flekti herää liian kuumassa. Ajoviima ymmärtää jäähdyttää lämmöt alemmaksi syylärissä.

    Kahdenlaista koulukuntaa on flektin anturin paikkaa valittaessa. Ylävesiletku tai syyläri/ alavesiletku. Henk.kohtaisesti parempi paikka on syyläri, koska siinä voi säätää syylärin lämpöä alemmaksi, jää enempi jäähdytystehoa reserviin. Huonona puolena flekti pyörii "turhaan".

    Olisko ongelman syynä vaan niin pieni lämpötilaero kattilasta syyläriin/ syyläristä kattilaan flektin ohjaamana.
     
  10. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Pistä kiintee ropelli takaisin ja siihen tuulitunneli niin johan pelaa!!
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Ei kai kukaan jaksa semmoista huminaa kuunnella ja tehoa antaa pois.
    Visco tuulitunnelilla toimii.

    Kyllähän sähköflekti toimii.

    Näyttääkö mittari varmasti oikein ja pitääkö syylärin korkki paineen jäähdyttimessä?
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joo samalla ruuvauksella kannattanee myös heittää TTI peltisarjoilla kuikkaa ja laittaa valusarjat, sekin auttaisi.
    Autometerin mittari, en tiedä tarkkuudesta. IP-mittarilla yritettiin mittailla mutta varmoja tuloksia silläkin tosi hankala saada. Korkki pitää paineen.
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Millainen tuo tuulitunneli on, pääsekö ilma läpäisemään koko syylärin vai menekö kaikki ilma puhaltimen kohdalta ? Puhaltaako sisätilan lämmitin kunnolla kuumaa myös tyhjäkäynnillä moottorin lämpöjen ollessa korkealla ? Vaihtuuko moottoritilan ilma riittävästi myös kaupungissa ? Kokeile kruisailla jossain sivukaduilla/syrjemmällä konepelti pelkällä tuulilukolla suljettuna.

    IS
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse en tekisi yhtään mitään tuolle.
     
  15. Sten

    Sten 3rd gear

    Onko jäähdytin osittain tukossa? Käynyt mulla kerran samoilla oireilulla. olin irroittanut jäähdytin ja en huuhdellut pois jäähdytysnesteen rippeet ja kun kuivui ne alkaa kristallisoitua ja se tukki se osittain. Sain se pois huuhtelemalla ja mustaakseni käytin jotain muuta mutta en vaan muista mitä se oli.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos pääset vesiprikkoihin käsiksi, nappaa irti, ja kurkkaa miltä näyttää. Itselläni oli tuoreempi isolohko täynnä ruostetta ja mömmöä, joka ei huuhtelulla lähde.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tulee mieleen eräskin Forssan pick- nic reissu, kun jonossa lämppäri huutaa täysiä helteessä, ja pitää olla vain ihan pokkana :)
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jäähdytin on ostettu tänä keväänä kun epäilin vanhan olevan tukossa :D
    Pari proppua sain irti ja olihan siellä tietysti ruostemömmöä, mutta ei mielestäni niin paljon että se mitään ratkaisisi.
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jep, kannattaa mitata todelliset lämpötilat jollakin tarkemmalla mittarilla.
    Senhän vois vielä tarkistaa, ette kytkee flektin pyörimään jatkuvasti. Sitten vaan paikalaan käyttöä ja käyttöä kunnes selviää mihin kattilan lämmöt nousee.

    Jos lämmöt jää alemmaksi: Flekti herää anturin ohjaamana liian kuumassa

    Jos lämmöt edelleen liian korkealla: Jäähdytysteho riittämätön/ neste ei kierrä riittävästi.

    Seuraava testi ilman termostaattia. Ja flekti pyörii edellee jatkuvasti.

    Jos lämmöt jää alemmaksi: Termostaatti ahdistaa/ rikki

    Jos lämmöt edelleen liian korkealla: syy ??? enpä tiedä. ( onko jäähdytysneste vesi 50/ Jääh.neste 50%)

    Yksi vaihtoehto ettei tee koko asialle mitään.. :)
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta tässä yritetään korjata olematonta ongelmaa. Joka kun saadaan korjattua, niin sit onkin ongelmia, eli liian kylmänä käyvä kone.
    Niin kauan kun nesteet pysyy sisällä, eikä keitä pellolle, niin homma on ok.
     

Kerro tästä muillekin!