350 Chevy matala tai lähes olematon öljynpaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sbc327, 25.5.2009.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    -79 350 sbc:n paineet on kylmänä tyhjäkäynnillä n. 30 psi mikä tuntuu sekin vähän matalalta. Mutta kun kone lämpiää, putoaa paineet liki nollaan. Ainakin tuommoisen mekaanisen Autogagen mukaan. Koneessa on uudet laakerit ja 20W50 öljyt. Kone käy nätisti, ilman sivuääniä ja ilman venakoppaa kokeiltuna öljyä tulee tasaisesti joka työntötangosta, vaikka mittari näyttää nollaa. Kokeiltu on kahdella samanlaisella mittarilla liki samoin tuloksin. Olisiko mitään hyviä ideoita joita voisi kokeilla ennen öljypohjan irroitusta (vaatii koneen nostoa)?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    10psi 1000rpm kohden on ok
     
  3. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Mulla oli kerran yks olssin 350 joka oli niin ranttu että ei kelvannut ku alkuperänen ööli suodatin muilla suodattimilla katos paineet kuumana.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko ne vaihdetut laakerit oikeessa mahdollisessa alikoossa, väärät runkolaakerit ei oireile ainakaan aluks muuten kuin huonona öljynpaineena. Onko kaulat kunnossa eli miksi on öljynvaihdon yhteydessä vaihdettu laakerit, tapahtuiko joku vaurio? Onks öljypumppu kunnossa, tarkistitko laakerien vaihdon yhteydessä? Onko sen imusihti kaikinpäin kunnossa että se saa imeskeltyä öljyä? Oliko moottori muuten lyönnissä eli onko esmes jakopäässä kaikki lyötävät pelliroput paikallaan? Onko mahdollista koittaa jollain oikeella mittarilla vielä erikseen vaikka tuskinpa kaks mittaria samanlailla väärin näyttää? Tälläisillä kysymyksillä lähtisin liikkeelle :odroll:
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Paljonko on kierroksilla painetta?

    Vois hyvinkin olla 4d sedanin mainitsemista pellipropuista joku pois tai sit takimmaisen laakerikannen alapuolella lohkossa oleva proppu pois?
     
  6. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Laakereita ei vaihdettu öljynvaihdon yhteydessä vaan kone avattiin tarkastusta varten ennen asennusta ja samalla uusittiin kaikki laakerit. Olen lähes 100% varma, että laakerit on oikeaa kokoa, eli stanut. Akselille ei tarvinnut tehdä mitään. Lohko kävi koneistamossa hoonattavana ja nokkalaakereiden vaihdossa. Mielestäni kaikki roput olivat paikoillaan, mutta kun nyt alkaa miettiä jälkeenpäin, niin aivan varmoja muistikuvia ei ole. Paineet nousee kierroksilla kuumana kyllä johonkin 25 - 30 psi, mutta autossa on oikea aavikkoperä eli tienpäällä mennään pienillä kierroksilla ja se huolettaa. Ei vaan millään huvittaisi just nyt kesän alkaessa nostaa konetta ylös tarkastuksia varten.
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Oli samanlainen tilanne kaverilla kun oli viimeinen nokka-akselin laakeri hieman väärässä kohdassa!!!Tilanne korjaantui kun nokka-akselin laakeri siihen kohtaan missä sen kuuluu olla!!!
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Missä mittapiste?Kokeile jotain toista paikkaa vielä...
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jakopää vaan auki ja tsekkaat ylärattaan takaa ne prikat!! Ei tossa koneessa ole muita mahdollisia paikkoja jos öölit pysyy sisällä.
     
  10. sbc327

    sbc327 Gearhead

    No niin nyt on hieman tarkempaa tietoa. Kylmänä n.900 rpm painetta vähän yli 2 bar. kierroksien kanssa nousee n. 3 bariin. Kun koneen käyttää kuumaksi, paine putoaa 900 rpm n. 0,8 bar. Kuumana kierroksilla nousee n. 2 bariin. Koneistamonkin mielestä öljykanavien tulpat on paikoillaan. Vaihdoin kokeeksi öljyt ja suodattimen ilman vaikutusta. Teoriassahan tuon paineen pitäisi kai riittää, mutta eihän se oikein ole.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla kävi joskus muinoin Oldsin koneen kanssa samalla tavalla ja koneistaja väitti myös että tulpat on paikallaan. Onneksi löyty helpolla vuotopaikka mutta korjaus ei onnistunu kone paikalla kun virranjakajan vieressä koneen sisällä möllöttävä jenkattava tulppa puuttui. Kyllä kannattais olla senverran utelias että kattoo sen jakopään takana olevat proput. Sen saa auki kone paikallaan.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oliks siinä öljypumppu missä kunnossa vai vaihdoitko sen rempan yhteydessä? Oliko koneessa huonot öö-paineet ennen remonttia vai paremmat? Sekin tuli vielä mieleen että josko siitä öö-pumpusta olis jääny bypass auki ja sieltä päästäis kokoajan paineita pois? :eek:
    Kait sieltä vois silti jakopäästä olla yks plugi irronnu pois. Vaatinee tarkempaa tutkimista kuitenkin. Onks siitä kampurasta jotain dokumenttiä tai mittasitko sitä edes karkeesti ite, että se varmaan on rungoiltaan std?
    Kyllähän noi paineet kait justiin riittäis sellasessa paljon ajetussa vehkeessä joka on pelannu iät ajat ja sillä vois vakiokuosissa vetää menee vaan mutta vasta laitettuun kyllä liian pienet paineet meikäläisen mielestä.
    Mun mielestä kaikki mahdolliset vaihtoehdot on nyt jo tässä lueteltu eikä kai ole mitään juuri helposti paikallaan tehtävää remppaa tiedossa, pata pois ja tutkiin :odroll:
     
  13. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kiitoksia ideoista. Käytin öljypohjan irti ja vika korjaantui uudella öljypumpulla. Nyt kylmänä tyhjäkäynnillä n.50 psi ja kuumana n. 30. Jos olisin yhtään notkeampi niin potkaisisin itseäni persuuksille. En saa päähäni, että miksi en vaihtanut pumppua talvella. Parin kympin osan vaihto tässä vaiheessa lattialla selällään on huomattavasti hankalampaa kuin silloin kun kone oli pukissa. Kaiken lisäksi pumppu vaikuttaisi olevan alkuperäinen vm. 79. No kaikesta oppii.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä kuitenkin ettei ollut mitään sen dramaattisempaa, eikä taloudellisia vahinkoja sen kummemmin syntynyt. Joskus vähän teettää, toisinaan enemmän :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!