350 DX Hihnat? PIKAISTA APUA

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Batmobile, 13.10.2008.

  1. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Pääs eilen katkeamaan Olds CC:n 350DX koneesta se hihna joka pyörittää vesipumppua ja tehostimia.
    Itse hihnan vaihto ei osoittautunut mitenkään vaikeaksi, vaan se, että huomasin hihnapyörien olevan toisiinsa nähden eri linjassa!

    Ei kait niiten voi kuulua mennä noin? Vesipumpun ja kampiakselin pyört on linjassa, vaan ohjaustehostimen hihnapyörä on puolisen senttiä lähempänä syyläriä, ja näin ollen hihna hieman vinossa.

    Tiijä nyt tässä että uskaltaako lähteä kotiin päin ajelemaan 200 km, vai hyökkääkö se remmi yli siitä pyörästä...

    Kiire alkais kohtapuoliin olemaan.

    Kiitos.
     
  2. idiot

    idiot Gearhead

    lintassa ol sammoo vikkoo, tuossa itsellä näky olevankin ns. tee-se-itse
    patentilla koko tehostin kiinni! :lol: ..no mutta itse sain tuon linjaan
    kun aikani hölläilin kaikkia kiinnitys kohtia ja kääntelin joka suuntaan.
    että jospa tuo auttais? ..toisaalta puolisenttiä ei pakosti meinaa kuahiasta,
    rasittaa toki hihnoo ja hihnapyöriä.. röyh, tai sit jätät tehostimen pois
    ja leikit muskelimiestä. :poff:
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Eipä taida onnistua linjaaminen kuin vaihtamalla oikeanlainen vesipumppu. Jotkut neropatit ovat autoihinne onnistuneet ruuvaamaan vääränpituisen pumpun? Noita kun Oldsissa on kahta eri pituutta.. Sitten lie kikkailemalla patenteilla on saatu pyörät keskimäärin linjaan?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tehostajanpumppujakin on eri syvyyksissä olevilla hihnapyörillä. Ja pumpun hihnapyrä on todella tiukaassa, sitä ei kannata alkaa irrottamaan ja säätämään kuin siihen tarkoitetulla ulosvetäjällä. Syvemmälle sitä saa painettua ruuvilla (akselin keskireikä) mutta vanhemmiten se täytyy todennäkäisesti ensin irrottaa rympistään tuolla ulosvetäjällä.

    Ei jos on vaikka sellainen kooste, että on ei-ilmastoidun tehostaja ja muut ilmastointimallia (laturi kuskinpuolella), niin tulee ongelma. Tai päinvastoin. Samoin hihnapyöräsettejä on Light Duty (laturille hihna vain vesipumpulta) ja Heavy Duty (kaksi uraa tehostajassa, toisessa laturinhihna).
     
  5. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Huomasin että näkyy olevan ylimmän pumpun kiinnityspultin alla muutama rikka...
    Jos nuo ottais kokeeks poios ja kattoo auttaisko.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Siinä ylemmän raudan kiinnityksessä on orkkiksena kaksipäinen ruuvi siten, että pultti menee vesipumpun läpi lohkoon ja toinen pultti jää ulospäin. Siinä ulospäin tulevassa pultissa on se tehostajan rauta kiinni mutterilla. Eli orkkiksena pumpun ja raudan välissä on ruuvinkanta.

    Jos siihen on laitettu tavallinen ruuvi joka menee tehostajan raudan ja pumpun läpi lohkoon saakka, silloin siinä tehostajan raudan ja pumpun välissä pitää olla pultinkannan verran rikkoja, eli noin 5-6mm.

    Tehostajan alemman kiinnityspisteen välissä on sitten enemmän tavaraa. Siellä on muistaakseni samalla tavalla paksumpi kaksipäinen ruuvi, mutta lisänä holkki raudan ja ruuvinkannan välissä.

    Jos tehostajan kiinnitys jakopäähän on väärin, ei tehostajan alarauta sovi moottorikiinnikkeen ruuvin reikään. Jos näitä muuttaa, menee hihnapyörä todennäköisesti vinoon. Ja tähän sivukiinnikkeeseenkin kuuluu lohkon ja tehostajaraudan väliin tavaraa sellainen 5-6mm. Orkkiksena siinä on se kumityynyn kiinnityksen siirtorauta.

    Vähän pitkä selitys, mutta jotenkin näin menee.

    Ja jos pumpun vaihtaa, pitää huomioda letkujen sopiminen, uudemmissa on o-regastiivisteet, vanhemmissa kartio. Letkut saa sopimaan vaihtamalla pumpun taakse sopivan painesäätimien kiinnitysmutterin (jonka keskireikään letku kiinnitetään). Ja dieselin pumpussa on toinen paluulinja hydroboosteria varten.
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Selvispä tämäkin ongelma sitten...

    Ei pitäs pimeessä minifikkarin kanssa häseltää koskaan. Alapuolelta näki sitten ihan selvästi että yks tehostajan korvakko oli revenny irti...

    Niksnaks, hitsillä kiinni ja jopa oli hihnapyörät taas linjassaan.
     

Kerro tästä muillekin!