350 koneen leimaaminen Capriseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rampe92, 28.11.2017.

  1. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Vanha oldsin kone laakeroitu, maalattu ja muokattu chevyn koneen näköseks :poff:
     
    passerby tykkää tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mahtaisko tuo katsastusmiestä hämmästyttää jos Chevystä löytyykin yllättäen Chevyn kone :eek:?
     
    passerby, KajS ja rb tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Laatikkomallissa, siis sedanissa, oli loppuun saakka Chevyn kone ;)
     
  4. IsoTiKu

    IsoTiKu 1st gear

    Nyt muuten muistin tärkeän jutun liittyen tuohon moottorin vaihtoon.
    Onko vaihdelaatikko kans Nissanista?Kone ja laatikko muistaakseni 24%.
    Selvitäppä Trafin autovero-osostolta mihin kategoriaan se sinun autosi kuuluu.
    Käytettyna maahantuotu verovapaa ajoneuvo, osien vaihto-oikeus 24 vai 33 prosenttia?
    Uutena maahantuotu ajoneuvo(verovapaa?), osien vaihto-oikeus 49%.
    Onko auto taas "alkuperäinen" kun moottorin vaihdosta esim.yli 10 vuotta?
    Vai onko jossain mikrofilmillä autoon tehdyt muutokset ja prosentit tallessa?
    Valtio on muutellut sääntöjä muutaman kerran tässä vuosien aikana eikä edes aktiivi harrastaja tahdo pysyä perässä.(Harrastusta 42v.) Viimeisin säännöistä inttäminen oli viimevuonna. Sääntö olisi kuulemma nyt jotenkin sillain että jos vaihdettujen osien % määrä ylittyy, niin auto identifoidaan uudestaan(uusi runkonumero ja uusi autovero. Käsitellään uutena autona ja pitää täyttää uuden auton vaatimukset.)Kuulosti minunkin korvaan uskomattomalta mutta koulussa Ammattikorkea-Oulu opetettu auto- ja kuljetustekniikka puolella.
    Bogasin aiheeseen liityvän(autovero) jutun vuosi tai 2 sitten.
    Mies oli tehnyt matkailuauton vanhasta (vm.n.-88)Transportteri pakettiautosta (siihen aikaan ei pakussa ollut autoveroa) Nyt 2000-luvulla on pakuissa ja matkailuautoissa autoveroa.
    Katsastus oli mennyt hyvin ja ajot alkaneet. Noin 3 kk:n kuluttua oli tullut tullista 9000euron autoverolappu. Tietenkin yllätys.Huonoa tuossa on se että se autovero on henkilökohtainen eikä siitä pääse enään eroon vaikka purkas auton.
    Terveisin Chevy van G-30,vm1976,(vanha kuorma-auto,autoverovapaa, suora 6kone).
    Nyt matala matkailuauto,G-30(8- pulttiset akselit), b-kortilla ajettava,kone ja laatikko vaihdettu efi305&th700, muutokset tehty 1988.
    Nyt uusilla säännöillä henkilöautoluokassa. Jos haluaisin dieselöidä niin kysyisin kyllä etukäteen tuleeko autoveroa ja mihin dieselivero asettus.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo alennettu prosentti tuontiautojen osalta taisi jäädä historiaan jo joku aika sitten.
    Ja kerran vaihdettu osa ei nosta prosentteja uudelleen mutta uusi muutoskatsastus aiheuttaa prosenttien laskennan uusien sääntöjen mukaan mutta se ei kai ole suuri ongelma moottorinvaihdon osalta vaan käsittääkseni parempikin.
     
  6. GULF

    GULF Gearhead

    Ja onhan se yllätys jos alemman autoveroluokan (23) pakusta tekee täyden autoveron
    matkailuauton eli henkilöauton tulee maksettavaksi verosta uutena maksamaton määrä.

    Tekniikanvaihdossa prosentit pienenee mukavasti jos lasketaan uudella tapaa. Voi
    vaihtaa melkein kaiken peruskoria lukuun ottamatta.

    Tuossa edellisen vanissa ihmetyttää että miten taaskin verottomasta kuorma-autosta
    on saatu tehtyä täyden veron henkilöauto. Siis ilman verojen maksua.
    Tai jos se lasku on vasta tullista tulollaan:)
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toi G-30 vani:n tapaus kiinnostaa siinä mielessä että miten sen kokonaismassa on saatu alle 3500kg? Siis auton paino +kantavuus on kokonaismassa ja sitä ei kyllä ole saanut ennemmin tiputettua. Eli vaikka on asuntoauto niin vaatii C kortin. Ainakin ennen on vaatinut.......... Miksi diisselöisi ja pilaisi hyvää kuorma-autoa koska bensa koneellinen kuorma-auto niin ei oo sitä hiilari veroa eikä muita turhia maksuja. Ja joo mulla on bensa koneellinen kuorma-auto joten on faktatietoa.
     
  8. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Minulla on ollut 2kpl G-30 vania jotka olleet rekisteröity erikoisautoiks ja kokonaismassa alle 3500kg. Nämä olivat muutettu 80 luvulla erikoisautoiksi, eli kyllä se jotenkin on ollut mahdollista. Molemmat olivat olleet 8h kuorma-autoja alunperin.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja hyvällä tuurilla, jos laatikko th 200 4 r, on tuplajakoinen, muuten swappiin meneekin kaikki apulaitteiden kiinnitykset uusiksi, samoin startti ja koneen korvakkeet ;)
     
  10. IsoTiKu

    IsoTiKu 1st gear

    Joo ,se nimike oli silloin erikoisauto. Liityin silloin vanikerhoon VTCF että saisin tietää miten kuorma -autosta voi tehdä erikoisauton.(Kun tarvisin sellaisen ja on vain b-kortti) Kuorma- autohan on autoverovapaa.
    No eihän ne tienny siinä kerhossa itsekkään miksi ei tullut autoveroja maksuun, tekivät erikoisautoja ja sanoivat että ei oo tullu maksuja. Jostain sitten sain kaivettua tiedon että jos ollut kuorma-autona 2 vuotta niin voi muuttaa. Varusteina on minulla takana U-sohva josta tulee sänky neljälle hengelle.1 henkilö40x170cm ja 70kg. sitten lisäksi 4 pehmeetä penkkiä, alakaapisto, sammutin. Henkilöluku 7kpl. Kuorma-autona siihen oli laskettu tavaralle 1450kg.
    Kun tuli muutos erikoisautoksi niin tuosta määrästä jäi ylimääräistä otettavaksi pois koska matkailuauto ei kuljeta lastia, vain 7x70kg ja tavaraa vähän. Kaikki muu paino kun vähennettiin niin n. tonni kantavuudesta pois. ja B kortilliseksi.
    Siinä jossai vaiheessa alkoi 16,5 tuuman c- renkaista pinta väheneen ja mietin että voi vine ku kalliita renkaita. Minulla oli vielä rekkariotteeseen jääny vääräkantavuus.(1450kg) Hoksasin että tonni oli jäänyt vähentämättä. Konttorilla kun esittelin asian (joskus 90-luvun alussa)niin totesivat että niimpä on. Muutoskatsastin vaihtoehtoiselle rengaskoolle 255-60-15. silloin löytyi yhdeltä valmistajalta 8-pulttisia 15 tuuman vanteita. Ja renkaiksi vahventamattomat ,tavalliset .
    Sitten joskus-90 tai 2000-luvun alussa erikoisautot siirrettiin henkilöautoluokkaan.
    Siihen aikaan ei ollut matkailuautoissa vielä autoveroa(80-luvulla). Vani nököttää pihassa vieläkin.
    Lisäksi on -89 Fiat-hobby matkailuauto jossa lukee rekkariotteessa että verovapaa matkailuautona.
     

Kerro tästä muillekin!