350 tbi ei käynnisty - apuja??? (Kouvola)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja samisalama, 1.7.2022.

  1. samisalama

    samisalama Gearhead

    https://www.facebook.com/groups/35584289669/permalink/10159975230659670/

    Auttakaa! Vaikka palkalla!

    Sammutettu normaalisti, ei enää lähtenyt.

    350 TBI n sielunelämää Kouvolassa tuntevaa heppua haussa. Korjaamoilla jono 100 vuotta.

    -ICM vaihdettu, tuloksetta. Öljynpaineanturia jakajan läheltä en edes löydä. Kipinää tulee.

    - p-a pumppu pyörii virrat päälle laitettaessa.
    - p-a linjaa en saa auki - pelottaa että kierre korkkaa.
    -suuttimista ei tule polttoainetta pilotilla hörskäisee.

    -Pick up coil mitattu (kuva)

    -ECM löytyykö kenelläkään tähän?

    P-a suodatin? Missä?

    Sulakkeita ihmetelty. Missähän olisi suuttimien sulake?
    (Linkissä kuvia)
     
    Muokattu: 2.7.2022
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kokeile kaataa bensaa läppärungosta sisään ja jos käy niin selkeä bensan saanti vika. Jonkun verran noista mennyt letkuja poikki tankin sisältä pumpun jälkeen. Avaat vaan niitä liittimiä sieltä läppärungon takaa niin näet tuleeko bensaa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mikähän auto on kyseessä ?

    Virranjakaja lienee ehjä kerran yrittää käyntiin pilotilla ja HEI-modulin olit jo vaihtanut, joten oletettavasti ECM saa silloin myös kierrosnopeus tiedon...muuten se ei avaa suuttimia.

    Pumppu sinulla ilmeisesti toimii myös, mutta pysyykö se päällä ja nostaako se painetta ja tuleeko bensa suuttimille onkin eri juttu ?

    Bensapumpun rele kuulostaa toimivan myös jos pumppu primeroi kun käänät virrat päälle eli pumppu surahtaa.
    Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, koska bensapumppua ohjaa varsinaisesti öljynpainekatkasija, joka on lohkon takalaidassa virranjakajan vieressä.

    Sinne tulee oranssi ja pinkki paksu johto, värit voi vähän vaihdella riippuen autosta, paksut johdot kuitenkin ja ne kun yhdistää vaikka rautalangan pätkällä (hyppyjohto), niin bensapumpun pitää pyöriä jatkuvasti.
    Jos auto käynnistyy tämän jälkeen, niin pumpun öp-katkasija tod.näk rikki.
    Niitä on sitten ainakin kolmea eri mallia riippuen auton iästä ja onko autossa öp-mittari ja valo vai pelkkä valo jne...pituus ja liitin oltava sama.

    Suuttimille pitää tulla 12V punaiseen ja valkoiseen johtoon...sen voi mitata huoletta.
    Sininen ja vihreä menevät ECM-boxille suutin pankkeihin, älä sorki niitä mielellään.
    Suuttimien sähköjen testaamiseen on olemassa ihan työkalukin, löytyy esim Nipelit Tepolta.

    https://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=6123&p_id=6122&editmode=showprod

    Suuttimille on sulake jossa lukee INJ, mutta se voi olla myös samassa kun toinen ECM:n sulake, riippuu taas autosta...ECM:lle on yleensä kaksi sulaketta ECM 1 ja ECM 2 tai ECM A ja ECM B.
    C/K Pick up:ssa nämä sulakeet sulakerasiassa ratin vas. puolen koelaudassa.
    Sitten taas joku F-body ECM sulake on muistaakseni konehuoneessa akun vieressä, vaihtelee eri autoissa.

    Tankissa bensapumpun ja bensaputken välissä on liitos, jos se vuotaa, niin bensa ei tule moottorille asti vaan kiertää siellä tankissa.
    Tankkilaitteen yhteydessä tankissa on usein myös surullisen kuuluisa pulsator - eli vaimemnin, joka vaimentaa mukamas paineiskuja suuttimille...ne tuppaavat pettämään/vuotaa/tukkeutuu vanhemmiten ja yleensä ne poistetaankin.
    Jos tankkiin on jo joskus vaihdettu pumppu, niin silloin tehdyt liitokset voivat vuotaa.

    Bensan suodatin on yleensä auton alla jossain runkopalkissa, pienehkö alumiinin värinen purkki...esim. pick up:ssa se on kuskin penkin kohdalla runko palkin sisäpuolella...jossakin h-autossa taitaa olla enempi tankin lähellä.

    Bensalinjat voi huoleti irrottaa TBI:sta, pitää vain pitää vastaan siitä juntturista joka kiinni TBI:ssa...juntturi itse on metallia ja liitin myös, eivät petä jollet väännä väärille jengoille.
    Tuumaset kiintoavaimet pitää olla...isompi linja on tulo ja pienempi paluu.

    Olisi hyvä vaihtaa myös ne O-renkaat liittimiin, ei ihan välttämätön pakko jos ei murene pahasti, mutta silti...
    Materiaali pitää olla Viton:a tai alkuperäset oranssit, tavalliset O-renkaat ei kestä bensaa...samanlaiset on sitten myös bensan suodattimen liittimissä.

    Varmista ettei jää vuotamaan !
     
    samisalama, Z(etor)71, fenix ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. samisalama

    samisalama Gearhead

    Molempiin suuttimiin tuli toisena punainen johto ja toiseen lisäksi vihreä ja toiseen sininen. Punaisista mitattuna maata vasten 11,85V.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eli suuttimillekin tulee virta.

    Kuulostaa vähän siltä että bensapumppu ei vaan nosta bensaa tankista.
    Kokeilitko lorauttaa bensaa koneeseen ?
    Veikkaan että yrittää käydä kun pilotillakin tekee sen...

    Avaa se TBI isompi tuloliitos ja tarkista tuleeko sinne bensaa...
     
    impala-63 tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin kaataa vaan sitä bensaa läppärungosta sisään ja jos käy niin alkaa olla helpompi etsiä vikoja. Kaataa hissukseen lisää että pysyy käynnissä niin tietää ettei saa bensaa. Turhaan facessa valittaa ettei kukaan auta kun ei kokeilla ensin niitä yksinkertaisimpia keinoja mitä ehdotettu. Polttomoottori tarvitsee polttoainetta ja kipinän ja niistä kun sulkee pois kumpi puuttuu ollaan aika pitkällä vian selvityksessä.
     
    Kustom STW ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. samisalama

    samisalama Gearhead

    miten niin ei ole kokeiltu? Ihme kommentti.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kannattaa varmaan sitten jatkaa tarinaa ja kertoa mitä on tehty ja kokeiltu jo niin se auttaa avun antamisessa.

    No lähtikö käyntiin huikalla vai ei?
     

Kerro tästä muillekin!