350 Tbi kuluttaa liikaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja weripuo, 13.6.2016.

  1. weripuo

    weripuo Gearhead

    Rakenna talvi ja korjaa kesä, pätee tässäkin -89 vanista otettu tekniikka joka sovitettu kaikkineen -75 vanin konekopan uumeniin.
    nyt on tullut reilu 3000km kevään aikana ja kulututus +18L/100km ja viimeisin 21L/100km jossa enemmän nurkkaajoa.

    Tekniikalla ajettu 370tkm vaihteistona th700 ja perävälitys 1:3.54 lukkoturbiini toimii
    Läppärunkoon asennettu uudet tiivisteet, alipainevuotoja ei ole löytynyt.
    Jakajassa uusi sytkämoduli, pyörijä ja kansi. ennakko ok.
    Lambda vaihdettu kolmesti ei vaikutusta.
    Lämpötila-anturi myös kolmesti ei vaikutusta
    Tulpat Denson valmistamat uudet nekin.
    Katalysaattoria ei ole
    Termostaatti sekä tps-anturi vaihdettu tänään tutkitaan mikä niiden vaikutus on.
    Käynti on tasaista, bensa ei haise ja kulkee hienosti, mittarivirhe huomioitu laskuissa

    Ei anna vikakoodeja sekä tietokoneella kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta kovin on janoinen (+5Litraa) verrattuna edelliseen koriin jossa tekniikka oli kiinni.
    Missä on voinut mennä pieleen tai mitä kokeilee vaihtaa seuraavaksi, ei tässä kiire ole mutta 3vkon päästä olisi lähtö Nordkappiin
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    mitäs tuo meinaa? Ilmeisesti ei ainakaan viittaus WinALDL ohjelmaan? Sillähän näkys koneen lämpölukemat (ja lambda / blm taulukot) niin ei tartte turhan päiten vaihdella antureita moneen kertaan ja termostaattia varmuuden vuoksi.

    Viallinen termari vois kyllä aiheuttaa koko savotan.
    Alhainen bensapaine ei näy WinALDL ohjelmallakaan ja vois kai tommosta aiheuttaa.
    Makaako jarrut päällä?
    Pakoputki?

    Vertailukohtana tuo sama tekniikka saman vuoden suburbanissa ei juuri mene alle 16 litralla.
     
    Muokattu: 13.6.2016
  3. weripuo

    weripuo Gearhead

    Antureita vaihdeltu ennen tietokonetutkimuksia
    Tuner pro:n mukaan lämpötilat oli normaalit ei poikkeavaa. tyhjäkäynti lämpimänä n.700rpm
    Jarrut ei makaa päällä, renkaat vakio 235 leveät paineet 2,5 bar
    Pakoputki 2-1 ja 3" koko matkan isolla vaimentimella.

    Bensapaine... voisiko. ostan mittarin
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    osta tbi adapteri samalla siihen mittariin. Ootko testannut lämpötila-anturin piuhat? ja onko mitn oireita käyntiin lähdössä, kylmä vs kuuma?
     
  5. weripuo

    weripuo Gearhead

    Adapterilla tarjoitat mitä?

    Käynnistyy hienosti parissa sekunnissa kylmänä tai kuumana, käynti tasaista
    Epäilen että piuhat on ok. eka anturi hajosi talviseisotuksen jälkeen,eikä käynnistynyt enää kuin kylmänä. toisen toheloin itse rikki liittimestä muutaman sadan km ajon jälkeen ja siksi nyt kolmas menossa.
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    TBI:ssä ei ole paikkaa bensapaine mittarille, eli joko mittari minkä saa putken väliin tai sit simmonen adapteri tbi rungon ja putken väliin että saa normi mittarin kiinni. Onko suutin kuvio ok?
     
  7. weripuo

    weripuo Gearhead

    Suihku on kaunis kuin kiinalainen sateenvarjo koko kierrosalueen läpi.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljos sulla kasikympissä kierroksia od päällä vai ajeletko satasta?
     
  9. weripuo

    weripuo Gearhead


    80km/h n.1500rpm ja ilman turbiinilukkoa +300rpm mutta sekin toimii kuten alkuperäinen eli ei nappivirityksiä. alkuperäisella rengastuksella ja vakio peräruuvilla.
     
  10. weripuo

    weripuo Gearhead

    Kävin mittaamassa pakokaasut ja HC oli 900 tyhjäkäynnillä. 1500rpm HC 250, Denson tulpat vaihtuvat Ac Delcoon ensi viikolla ja kokeilen toista puolaa huomenna
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ei taida niissä olla se ongelma nyt vähän veikkaisin. Veikkaan että läppärungossa nyt jotain mätää kyllä. Itellä teki yks 4.3 V6 samantapasta, rupes ykskaks soppa maistumaan ja päästöt karkas samanlailla käsistä. Läppärunko näytti siltä että bensa on maistunu. Suuttimet sohlot paskat tjsp?
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaa-a. Vai olisko kuitenkin jäänyt alipainevuotoa.
    Onk venttiilit sääetty oikein?
     
    Muokattu: 14.6.2016
  13. weripuo

    weripuo Gearhead

    Venttiileihin ei ole kajottu koneswapin aikaan. MUTTA hiilikannuun menevä alipaineletku oli irti, paha paikka jota ei osannut edes etsiä, voisiko siitä löytyä syyllinen
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos hiilipottu on sitä mallia mihin menee vain yksi alipaineletku niin sen irrallaan olo ei aiheuta alipainevuotoa, koska lähtö on kaasuläpän yläpuolella. Jos on kahden letkun malli niinkun oma (high altitude) niin ohuemman letkun irrotus aiheuttaa pienen alipainevuodon (lähtö läpän alla).

    Mitähän blm taulukot sanoo (jos tuner pro sellaisia tekee) niistä näkee kompensoiko se tarkoituksella näennäisen laihaa seosta. Sillon vois olla pakovuoto kyseessä.
     
  15. weripuo

    weripuo Gearhead

    Hiilipurkin letku oli läppien yläpuolella

    Moottorin ja tietokoneen maadoitus tarkastettu ja pistoke antaa välillä oranssiin signaalia välillä ei. Ei saatu oikein tuloksia siitä. seurasin johtoa eikä se ole rikki ainakaan kuorestaan.

    kokeilin viikonloppuna 450km lenkkiä eteläsuomeen matkanopeus n. 83km/h kulutus bensalla ajaessa 17L paluumatkalla kokeilin re85 jota tankkasin n.80% p-a tilavuudesta kulutus nousi litralla ja vedoissa tai kiihtyvyydessä ei tuntunut eroja perstuntumalla.
     
  16. weripuo

    weripuo Gearhead

    BLM keskimäärin 108-112
    alemmilla kierroksilla pienemmillä MAP-arvoilla suurimmaksi osaksi ruuduissa 108
    Yli 1600rpm ja yli 60 Map blm:t 120 luokkaa mutta löytyy jokunen 112:kin
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aika alhaiset lukemat, eiks 108 ole jo säätövaroilla. Tarkoittaa että se yrittää vähentää pensan määrää jo radikaalisti.
    Miksi sitten on eri juttu. Miten ne paineet oli? Voisko painetta olla jotenkin liikaa suuttimilla? Suutin vuotaa?
     
  18. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Tsekkaas suuttimien O-renkaat. Ne voi vuotaa. Helpot vaihtaa ja löytyy ihan teollisuustarvikeliikkeistäkin. Suuttimien sihditkin kannattaa vaihtaa samalla kun suutin irti.

    Toinen, mitä vois kokeilla on Forten suutintenpesuaine. Toimii ja näkee muutoksen silmälläkin TBI koneesssa. Jos nyt katsot(ja näetkin) sitä suuttimesta tule kartionmuotoista viuhkaa, niin suutin jo suunnilleen vuotaa :). Pesun jälkeen sumu on tosi hieno. Laita ajoituslamppu 1 piuhaan ja osoita sillä siihen viuhkaan, niin eron näkee selvemmin.

    3. mikä voisi olla tarkastamisen arvoinen paikkaon virranjakajan sakaralevy. Siihen tulee ajanmyötä pieniä hiushalkeamia. Auto toimii kyllä, mutta ainakin mulla vani oli aika janoinen veikko vanhalla jakajalla.

    Niin ja TBI kärsii nostattaa p.painetta jonkun verran. Onhan siellä boksi joka seosta säätää:).
     
  19. weripuo

    weripuo Gearhead

    Juhannuksen aikana vaihdoin toiset suuttimet (käytetyt). Tiivisterenkaat vaihdettu uusiin. Nyt suihku lisääntyy reilusti kun painaa kaasua, ennen suihku oli tasaisen voimakas koko ajan.
    Fortella ei ollut vaikutusta.
    Tankin otin täyteen taas ja kulutus 19.5L/100km. Nyt toivotaan että seuraava olisi pienempi.
    Samalla vaihtui denson tulpat ac delcoon.
    tuntuu että kone on kierrosherkempi ja vetää paremmin, lieneekö epätoivoista toiveajattelua mutta tutkitaan.
    paineensäädin vaihtui samalla, vanhassa oli keltainen jousi 14psi, uudessa punainen 18psi.

    Jakajan runko on vielä vaihtamatta, pitää tutkia sitä seuraavaksi jos/kun tarvetta.

    Vielä on aikaa reilu viikko lähtöön.

    Tyhjäkäyntiin ei tullut muutosta, kylmänä kesäpäivänä tyhjäkäynti pari kilometriä tai 3 minuuttia korkea eli n.1000rpm mielestäni liian pitkään
     
  20. weripuo

    weripuo Gearhead

    Pakokaasu testeri antoi tänä aamuna paljon parempia tuloksia.
    CO 0,66
    CO2 13,4
    HC200
    O2 1.55
    Lambda 1.047

    Mutta jos tämä TBI harrastus olisi helppoa ja kielitaito kohdillaan niin ei tarvitsisi kysellä tyhmiä.
    Vielä ei ole kaikki kunnossa
     

Kerro tästä muillekin!