351c nokka-akselin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mies, 14.3.2025.

  1. Mies

    Mies 1st gear

    Tervehdys. Tästä aiheesta varmasti muitakin keskusteluja, mutta nyt yksi lisää.

    Työn alla kyseinen kone, ja kaipaisi apua nokan valintaan. Tarkoitus pitää ajettavuus hyvänä, mutta kuitenkin sopivasti ärhäkkyyttä. Ei mitään ränttätänttää.

    holley 750
    Edelbrock airgap
    Edelbrock rpm #61625
    Puristuksia tulee ~10.5:1

    Tämän hetkinen nokka on crane #13304
    272/272 (050 = 216/216) nostoja 524
    Mennäkkö sillä vai vaihdettava?

    vakio turbiini
    3.0 välitys, mutta perä menossa lukotettavaksi ja samalla hieman tiukempaa välitystä, max 3.40
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Periaatteessa nykyinen on sopiva sun omiin vaatimuksiin, mutta vastakysymyksenä, mitkä kannet sulla siinä on?

    Tiuhempi perävälitys on hyvä idea, sillä tulee mukavasti lisää sitä "ärhäkkyyttä".
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Perävälitys on asia josta mullakin kokemusta katuviritetyssä sporttiautossa. Mulle kävi niin että en ihan loppuun miettinyt ja päädyin aivan liian lyhyeen välitykseen. Lähtökohta c4 vette manuaali jossa zf close ratio laatikko 2.64 ykkösellä. Vakioperä 3.45 ja vaihdoin 4.10 möykyn joka olisi ollut ok jos autoa olisi rakentanut vain varttimailille. Myöhemmin viritin konetta lisää vielä mm ahtimella jonka jälkeen ykkösellä ei tehnyt enää juuri mitään ja kakkosellakaan ei ollut pitoa missään koskaan täyskaasulla. Vartillakin piti tulla maaliin viitosvaihteella. Nyt kun tiedän asiasta enemmän kokemuksesta, jättäisin tässä kombinaatiossa vakiovälityksen 3.45 paikalleen jolloin esim. nelosvaihteella 6000 r kohdalla vauhtia on n. 210 kmh joka on just sopiva vartillekin. Tiheä perä on ehdottomasti hauskempi ajaa manuaalilla niin kauan kun pyörät ei suttaa mutta jos pito ei riitä pikkuvaihteilla niin hommasta tulee lähinnä sudittelua. Oikeastaan sama homma kävi pontson kanssa kun lähtökohta oli 3.23 perä ja Tremec 2.87 ykkösellä. Tuo perä oli liian pitkä koska viitonen on 0.64. Mietin pitkään pistänkö 3.42 vai 3.73 välityksen ja päädyin lopulta lyhyempään. Totuus on kuitenkin se että viritetty isolohko ahtimella sutii kaksi ensimmäistä vaihdetta aivan yhtälailla vaikka perä olisi 3.08. Ja suttas ilman ahdintakin kakkosella ja 3.23 välityksellä ihan vaan kaasua painauttamalla. Lisäksi kellon mukaan kiihtyvyys ei ole parempi tiheämmällä perällä kadulla osittain siksi koska liikkeelle pääsy vaatii enemmän ajotaitoa kuten myös nopeammin tulevat vaihteenvaihdot. Mielestäni 3.5 lyhyempää välitystä ei kannata panna vakio/tremec jne manuaalin kanssa kun kone on iso vääntävä v8.
     
  4. Mies

    Mies 1st gear

    C4 laatikko tässä.

     
  5. Mies

    Mies 1st gear

    Sitä vähän ittekki miettiny, jos menis vain nykyisellä nokalla. Kannet on nuo edelbrockin rpm 61625, 60cc
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Alkuperäinen ZF S6-40
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos vakioturbiinilla tarkoitus ajaa niin em nokka sen kanssa aika hyvin sopii. Jos vaihtais turbiinin niin nokkaakin vois mun mielestä isontaa jonnekkin 225-230 .050" asteita luokkaan?
     
  8. Cranen luettelosta kuvaus:

    Energizer 272 H10

    Good low end and mid range torque and HP, good idle,
    daily usage, off road, highway towing, fuel efficiency plus
    performance, 2600-3000 cruise RPM, 8.75 to 10.0 com-
    pression ratio advised.

    RPM POWER RANGE
    1600-5200
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sullahan onkin hyvät kannet, toimii paremmin kuin jotkut open chamber tyyppiset orggiskannet.
    Laitoin samanlaiset yhteen stroukki-cleveen johon tuli varsin kesy nokka, mutta aika kovat puristukset ja oli mukavakäytöksinen motti.
     
  10. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

    Vai olisiko sittenkin Fordin oma C4 automaattivaihteisto ?o_O Kun kyseessä kuitenkin on Fodin Cleveland moottori.
     

Kerro tästä muillekin!