360 stroukkaus vai jotain muuta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 18.6.2018.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Summitilla olis myös Manleyn "budget series" 10552-8 venat, sopiva pituus ja .342 varsi.
    Nuo olis ehkä ihanteellisemmat, mut käy ne nuo sunkin Summitilta linkkaamat.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Hei. Tässä keskustelussa kun tuntuu tietäjiä olevan, niin minkälaisia ovat laadultaan noi moottorin remppa sarjat Summitilta tai Rockautosta esim. federalmogul tai sealed power? Vaatis 67 vm 318 varmaan täys rempan. Jää vakioks paitti 4bbl, vähän kansihommia ja joku vääntönokka. Siis onko aivan Burman tinaa vai ok gruisailuun? Tuplarulla jakoketju tulis ainakin noitten settien ulkopuolelta.
     
    xarper ja Skoll tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Lisää visasia kysymyksiä. Aukasin yläkerran, ei pytyissä mitään jooh eli alakerrassa se vika varmaan.

    Anyway, pakoventtiilit on käyny kättelemässä mäntiä joka pytyssä vähän.
    Tästä päästäänkiin seuraavaan probleemaan sit.
    Mittasin että pakoventtiili tulee n. 7.5mm deckin alle tällä hetkellä, eli tartteis n. 9.5mm tilaa deckin alle että oltais turvallisella alueella?
    Tossa stroukkisarjan männissä on n. 5.8mm syvät venttiilikolot, liekkö niissä niin paljon on tavaraa männissä että uskaltais noin syvän kolon raapasta mäntiin? 3.7mm lisää tartteis tilaa jostain venttiileille.

    Tarkotus oli että männät deckiin ja kansista vielä se 0.5mm pois jotta tulis "closed chamber" ja samalla sais tota paljealuetta sinne. Mutta sitten tartteis yli 4mm varmaan tilaa kaivaa jostain.

    Eli mikähän olis paras tapa toimia tämän saavuttamiseksi?

    Täytyy kyllä käydä mittaa se 340 alakerta kun männät .018 deckin yli eikä ollu kosketus ongelmaa...
     
    Muokattu: 23.6.2018
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Rockautostahan nuo varmaan halvimmalla saat kaikki jos tarkotus vaan perus remppa tehä, tuskin mitään vikaan kruisailu käyttöön?
     
  5. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mä tein speed pro flat männistä dish malliset otin muistaakseni 2mm pois sorvilla ja lisäks jyrsimellä venojen kolot.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muutenkin ruokottoman matala asennuskorkeus pikkulohkos, ei mielellään ainakaan lyhyempiä tilalle.

    Noi mottiremppasarjat pitää sisällään ihan perusosia, jos ne riittää niin ne toimii. 318:n helmasynti on matala ruttu, ja sitä noi remppasarjat ei korjaa.

    Siis venttiili tulee dekin alle 9mm? Voisin olettaa että kyse on ennenmminkin jumittavista venttiileistä tai sit olemattomista venttiilijousista. Ei se venttiili männän ollessa ykk:ssa ole nokan toimesta kyllä auki vielä juurikaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ääh nyt kirjottelin ihan höpöjä varmaan, ei tullu ihan loppuun asti ehkä ajateltua.
    Nuo vakio männät on keskeltä mäntää 4mm alle deckin ja yhessä pytyssä on pikkuhipasu siinäkin kohalla.
    Viisaammat korjatkuun mun yllä olevat laskelmat, pitää iha just nostaa motti pois ni jouda äimisitelee mitä tyhmää tuli kirjotettua :poff:

    Edit: eli eihän mulla ole mitään hätää sit jos 5.8mm venttiilikolot, vähän sorvaa syvemmäks ni saan männät deckiin ja kansista closed chamber tyyliset.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Mä luulen et toi veivin väri ei oo ihan normaali [​IMG]
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    joissain tulee nokka ja nostajat messissä, joissain ei, mutta mitä itte oldsiin hankkiessa kattelin, niin jos tarvii sen vakionokankin, niin rokkiauto oli halvin, tais siellä joku "tehtaan hipo"nokkakin olla tyrkyllä, mut aika konservatiivista.

    ite tilasin summitilta sealed powerin std OEM setin ku vanha virinokka rokkaa edelleen
    ja ihan laatukamaa nuo vaikutti olevan,
    männät keskenään samanlaiset ja painoltaan orkkista vastaavat niin ei tarvinnut kampuran uudelleenpuntitustakaan harkita, rengasvälykset just niinku pitikin, öölipumppu tekee hyvät paineet ja lakrut ja tilkkeetkin vaikutti ihan asialliselta jne.
    pari kesää tota on nyt arkiajeltu ja kiusattukin, ilosesti paloi kumi tänäänkin kun kone hankas pakkokakkisella "rajottajaa" vasten, kolmosta ei huvittanut tarjota ku oli ratin kanssa jo ohjelmaa ihan tarpeeks ilmankin.

    eli lyhyesti sanottuna, tilaisin tollasen setin uudestaankin.
     
    Muokattu: 23.6.2018
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis mäntä ja vena välistä välystä ei mitata kokonaismitoilla. koska mäntä ei ole ykk:ssa kun venttiili on kokonaan auki. Taitaa olla kk-laakeri mennyt tosta yhdestä pytystä tai pyörähtänyt.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh muovailuvahalla viimeeks niitä kattelin.
     
  12. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Joo eli varmaan sopii mun käyttöön. Katoin että remppasarjan männät ihan vähän matalammat kun omat, mutta isonee toi porauskin hiukan. Kannet on samat kun 273 closed chamber. Auto painava ja 2.94 välitys. Joo voi kuulostaa kämäseltä, mutta tää on auton orkkis kone ja c-body lipumiseen ja matka-ajoon.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Jos vetäsen deckiin männät ja kannesta se puol milliä pois vielä ja .040 pahvi ni saa männän ja kannen väliin sen 1mm ni alkaa olee aika miehiset puristukset jo mutta mikä on liikaa?
    Toki palotilaa vois varmasti muotoilla "paremmaks" jos sillä jotain väliä on ni saa alemmaks jos tarvii?

    [​IMG]
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  15. xarper

    xarper Gearhead

    Niinpä, ja vähän hankala löytää mitään faktaa etanolista ja dynaamisesta puristuksesta oikeen.
    Jäähdytys nyt ei varmaan oo ongelma kun se betonoitu 340 pysy siinä 73C toukokuun helteillä hienosti eli se puoli on kyllä kunnossa.
    Konepellissä reikä myös mistä tulee vain putsari läpi, eli imuilma pitäis olla myös suht kylmää, tai ei ainaskaan mistään konehuoneesta lähtösin, ja etanolihan tuota viilentää jo itessäänkin.
    Heat crossover on myös tukittu imusarjasta, monen kokeilun jälkeen eri aineilla näyttää kemiallinen metalli jopa kestävän siellä.
    Paljealueen käyttö myös auttaa tähän kanssa.

    Tommosta se nyt tarjois dynaamiseks, en tiiä sit onko jo liian tiukka quench height tuo .032 sit? Paljonko on sit liikaa jo? Jos normipahvilla .040 se olis sit .052?
    Tässä nyt vaan oletan että se mäntä jää .012 alle deckin (ammattikoulun matikalla) mutta tuotahan ei tiedä ennenkun rojut on käsissä varmaks, vissiin voi heittää jonkunverran deck height näissäkin.
    Yritän tässä nyt välttää vaan turhat koneistukset mitä ei pakko ole, toki helppohan se ois vaan höylätä ne kannet ja männät deckiin ja se .040 pahvi laittaa sinne.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.6.2018
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta .032 on vielä ok, jos kone on tikissä. Tosin kannattaa mitata sit muovailuvahalla yms paljon sitä oikeasti on.
    En usko E85 kanssa tulee lämpöongelmia.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi 0,032" on sit tosi minimi, sen alle ei auttaisi mennä missään nurkassa moottoria.

    Venttili-mäntä välyksen mittaukseen täytyy olla sit se yksi kova nostaja, tai säädettävä tönäri että saa sen nokan oikean noston siinä mittauksessa esille. Hydynostaja kun painuu kasaan ilman öljynpainetta, ja nokan nosto jää siten vajaaksi tuossa mittaustilanteessa.
    Itsestäänselvää mutta mainitsin kumminkin.
     
    Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätä tarkoitin, kuten 4d sedan sano, että se on absolut minimi teräskangilla. Ja syytä olla välykset ok, ettei ole joku puoli miljoonaa mailia ajettu paketti :D
     
    xarper tykkää tästä.
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos ei oo täys racekonetta rakentamassa, niin mun mielestä 13:1 on jo liikaa E85:lle. Kammonokalla, kunnon quenchilla, hyvällä palotilalla ja oikeilla säädöillä voidaan sti mennä sinne 13.5-14 saakka. Mut jos tarkotus on ihan ajelumottia, niin pidättäytyisin kyllä huomattavasti pienemmissä.

    Moottorin lämpö etenkään betonilohkoilla ei ole veden lämpö. Jos se vesi ei lohkossa kierrä lainkaan niin eihän se tietenkään lämpene. Betonointi einosta vedenlämpöä vaan vähentää sitä, mut öljyjen lämpö voi sit olla ihan toinen juttu.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta eihän sillä staattisella puristuksella itestään ole mitään merkitystä joten en ymmärrä miksi siitä puhutaan?
    Jenkkipalstoillakin "kyllä se kestää 18 tai 20 ehkä jopa!" mutta ei sanaakaan nokasta tai dynaamisesta putistuksesta...
     

Kerro tästä muillekin!