383 kampiakseli Valua/takoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 16.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moro!
    Kertokaas vähän yksinkertaiselle aloittelijalle,
    et miten erotan onko valua vai takoa,
    mun mielestä ei ainakaan ollu valu jälkiä kampiakselissa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    -71 on voinu olla valuakseleita mutta kaikki sitä vanhemmat akselit olis mun lukemani mukaan takomallia
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ton pitäis aika hyvin selvittää erot:
    [​IMG]

    Toinen juttu sitten on, että mitä väliä sillä on onko se tako vai valu?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos vastauksesta!!!
    Tosta jo mäkin erotan sen.
    Tarvii kuulemma tietää, kun tilaa turbiinia,
    tasapainotuksen takia???
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, valuakselilliset on ulkoisesti tasapainotettu ja vakiokoneessa tasapainot on turbiinissa tai vauhtipyörässä. Jos tollasen koneen akselin tasapainottaa, niin se kannattaa puntittaa damperin ja vetolevyn kanssa, ja laittaa se epätasapaino siihen vetolevyyn turbiiinin sijasta. Pystyy käyttämään yleisempiä nollapunttisia turbiineja.

    Aika monella vaan on fobia noita valuakseleita kohtaan; pitää olla tako koska se on kestävämpi. Voihan se kestävämpi ollakin, mutta useimmille se olis täysin tarpeeks kestävä, n. 600 heppaa ei pitäis olla mikään ongelma moiselle. Ite en oo sellasta rikkonut koskaan, sen sijaan pari takoakselia on katkennut. Billet aksli olis vielä takoakseliakin kestävämpi, käytetäänhän niitä top fuelereisaskin, mutta kuinka moni edes harkitsee sellaista?
     
  6. caballista

    caballista 1st gear

    Etupuhe: Minulla on monta vuotta aikaa mistään materiaalitekniikankurssista, tieto mitä seuraavaksi suollan on huonon muistin tulosta. Korjatkaa ihmeessä virheet.

    Varmaankin tarkoitat tässä billet ilmaisulla "yleisesti yhdestä kappaleesta koneistettu osa" etkä billet alumiinistä koneistetusta. Kysyin aiheesta OD:n kannulla ja yleinen mielipide tuntui olevan tämä.

    Kysymys:"Miksi "billet" rauta-akseli olisi parempi kuin takoakseli?"

    Takomisessa on ideana saada raudassa oleva grafiitti (hiili) lamelloitumaan oikeaan suuntaan jolloin raudasta tulee vahvempi yhteen suuntaan. Jos rasitus tulee samaan suuntaan niin silloin osa on parempi. Samoin takomisessa tulee muokkauslujittumista.

    Valaessa taas grafiitti (hiili) asemoituu tyyppinsä mukaisesti. Valuraudassa nämä tyypit on pallo-, suomu- ja tylppägrafiitti. Nimet kuvaavat grafiitin muotoa hyvin.

    Billetissä lopputulos olisi periaatteessa sama kuin valaessa, onhan se jöötikin (aihio) valettua => grafiitti kappaleessa tyyppinsä mukaisesti. Jos aletaan miettimään miksi billet olisi parempi kuin valuna valmistettu niin periaatteessa jöötin valamisesta tulee tasaisempi lopputulos kuin muotoon valamisesta.

    Loppuun tarkennusta hiilestä ja raudasta: Jos raudassa on hiiltä yli 2% niin se on valurautaa. Raudasta missä on alle 2% hiiltä käytetään nimitystä teräs. Eli teräksessäkin voi olla hiiltä mukana.

    Koko materiaalitekniikka on todella monimutkainen aihe. Meillä oli teräksistä melko iso kurssi ja kurssilla käytännössä oppi vain, että aihe ei ole helppo. Jos tallit ovat huomanneet kokemuksella billet-akselin olevan parempi niin voidaan olettaa sen olevan. Minä vain olen kiinnostunut miksi se on parempi.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kalliimpi se on ainakin.

    Mein koulussa Scanfab (tms) teki rallieskorttiin kampiakselin "omakustannehintaan aseveljelle" ~kymppitonnilla.
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Törmäsin sattumalta meikäläisen Dartin rakentajaan ja se sanoi että tässä 360ssä olisi nitrattu kampura. Mitäs hyötyä siitä on? Ja on tässä kuulemma takomännätkin, tai sitten se löpisi ihan lämpimikseen :odroll:
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä se "billet" aihio voi olla myös taottu. Esim. mun työpaikassa koneistettiin akseleita taotuista pyöröterästangoista. Ne tunnisti visuaalisestikin kulmikkaasta muodosta.

    Oheisesta linkistä pääsee valu - tako - billet vertailuun. Siellä myös selvitetään "billet" käsitettä (joka on markkinamiesten kikka myydä halpaa kalliimmalla - useinmiten).
    http://www.robertpowersmotorsports.com/ ... orged.html

    Materiaalioppiin voi tutustua esim.
    http://www.ims.tut.fi/vmv/2004/index.php#luento21
     
  10. caballista

    caballista 1st gear

    Hyvä vastaus / linkit.

    Minun pohdinnan tarkoituksena oli saada muut älähtämään ja korjaamaan virheitä. Hain omassakin vastauksessa vähän takaa tuota valuvirheiden mahdollisuutta mutta en ajatellut materiaalieroja. Eli "billet"-, valu- ja takokappale voidaan tehdä eriseoksilla => erilaiset ominaisuudet.

    Ihmettelyn summausta: Vähän taotusta aihiosta koneistettaessa tulee billet, jos aihio on lähes muotoon taottu niin sitten se on tako-osa. Harvemmin takoakselitkaan on suoraan muotoon taottuja, hieman tarvitaan lastuaviamenetelmiä näyttää käikäleelle ennen kuin niitä myydään.
     

Kerro tästä muillekin!