1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

390 moottori ja FE 390

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja twincam6, 1.6.2017.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Tuo venttiilijousien jousipainejuttu on hyvä pointti! Pätee oikeastaan nyt minun kaikkiin moottoreihin, Buick, Olds ja tämä vakio-FE:kin.

    Joo kyllä mä varmaan tuon FE:n korjaankin joku vuosi, mutta en nyt enkä parina seuraavanakaan varmaan... sitä vaan ei viitsi ehjää autoa heittää palasiksi tallin nurkkaan kuitenkaan. Pitänee yrittää myöhemminkin pysyä peruskunnostustasolla ja on ainakin selvää, että jyrkän nokan jätän hankkimatta, koska vääntö ja laaja tehoalue on kivaa. Puristussuhteen nosto 10 pintaan houkuttelisi kyllä ja toisaalta miksei tilavuuttakin voisi olla yli tuon 390:n... mutta siinä vaiheessa on vaarana, että mopo karkaa käsistä. Parempi nyt vaan tarkkailla öljymäärää ja miettiä remppa-asiaa vasta sitten, kun alkaa öljynkulutus näkyä peilistäkin katsottuna sinisinä pilvinä...
     
  2. Futurage

    Futurage 3rd gear

    Muutamia kommentteja.

    Mielestäni ei kannata missään nimessä / vaiheessa käyttää sinkitöntä öljyä laahurinokan kanssa, sinkillistä kun saa käytännössä ihan samaan rahaan.
    Lisäksi uuden nokan sisäänajossa sekaan puoli purkkia esim. Redlinen Cam Break-In lisäainetta.

    Toinen kommentti koskien " halpaa pikkuremonttia" - ei yleensä kannata. Tämä juttu on niin nähty vuosien varrella. Remontin voi tehdä vähän kerrallaan useissa osissa, mutta aikaa, rahaa ja hermoja kuluu merkittävästi enemmän kuin silloin kun tehdään kunnolla ja kerralla valmista.
    Vanha sanonta : Osta kallis: itke viikko ja naura loppuelämä. Osta halpa; naura viikko ja itke loppuelämä - pitää tässäkin hyvin paikkansa.

    Kolmanneksi - hyvin säädöissään ja kunnossa olevalla vakiolla tai miedolla, automaattivaihteisella 390:llä pääsee maantiellä noin 13-15 l / 100 km rauhallisesti ajaen, riippuen luonnollisesti auton painosta ja perävälityksestäkin.
    Taloudellisin perävälitys on 2,8, jos halutaan kiihtyvyyttä niin 3,5 ylöspäin.
    Jos peräremontteihin on tarvetta niin mulla on muuten lääkkeet kaikkiin 8",9" tai 9 3/8"" peräjuttuihin.
     
  3. Futurage

    Futurage 3rd gear

    Toi S-imusarja, vaikka GT-imusarja onkin,on muuten tehontuoton kannalta kaikkein huonoin tehdasimusarja mitä FE-motteihin on saanut. Kannattaa lukea Jay Brownin kirjoittama kirja Great FE Intake Comparo. Jay testaa siinä noin 50 erilaista FE-imusarjaa !

    Omassa 1966 Fairlane GTAssa korvasin S-sarjan Tripowerilla.
     
  4. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Futurage tietää mistä kirjoittaa !

    Jos joku haluaa päivittää FE:n imusarjansa parempaan, niin edelleen markkinoiden parhaimpiin 2-tasoimusarjoihin kuuluva Edelbrock Performer RPM on erittäin hyvä ostos ja sitä on hyvin saatavilla.
     
  5. Kylmit

    Kylmit 1st gear


    Totta, itsellä on sama kirja, rehellistä korkekulttuuria. Oma C4SE-A pärjäsi kirjassa hyvin arvosanoin valurautaiseksi. Ja itsellä täsmäsi nätisti isoreikäisenä C4AE-G isoreikäisiin kansiin
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Enhän mä Futurage varmaan käytäkään sinkitöntä öljyä, mutta kun autolla on ajettu 240 tkm, onhan se nyt jo sentään 51 vuotta vanha auto, niin enhän voi tietää, mitä siinä oli käytetty siihen noin 215 tkm asti, jolloin sen ostin, vaan vasta viimeiset 25 tkm.
    Joo enkä tee mitään autolle, ennen kuin sitten joskus varmaan teen. Mietin jopa vaihtoehtoa että kukaties ostan kokonaan toisen FE-koneen, jota ajan kanssa voisi rempata? Olisi sitten kerralla swappi, että tiputtaa sen toisen koneen rempattuna kasassa ja maalattuna autoon ja jäisi ikään kuin ehjä "numbers matching"-kone itselleni jemmaan. Tällöin voisi jotain muuttaakin kansia myöten kukaties. No, nämä nyt on ajatuksia.

    Minulla tuo maantiellä rauhallisesti ajaen voi periaatteessa sitä tarkoittaakin, mutta jos siinä sattuu olemaan rekka edessä tai karavaanari tai mikä hiton hattupäinen kuski, niin kyllähän FE-koneella sentään ohi on mentävä, vaikkei auto kulkisikaan kolmeasataa. Joten en oikein voi tietää tuota rauhallisen ajon kulutusta. Jos olisi käyttöauto, niin sitten jossain talvirajoituksilla isoilla valtateillä kameratolppa-Suomessa voisi saada sen rauhallisen ajon kulutuksen. Pienin tankillisen kulutus on manuaalilla ollut siis siinä 14 alle.
     
  7. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    FE imusarjoista... Edelbrock Streetmastereita / Holley Street Dominatoreita tuntuu löytyvän kohtuullisella hinnalla.
    Millainen kapine tuo single-plane sarja lienee noin käytännössä, meneekö alavääntöjen kanssa ohkoosemmaksi vrt Edel 7105?
     
    Muokattu: 9.6.2017
  8. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Tässä on vertailutulokset suoraan tosta Jay Brown:n kirjasta noille imusarjoille:
    ("dynomuulina" käytetty ko. tuloksissa 446,7ci:n 390-strokeria):

    Edelbrock Performer RPM dual plane:
    Vääntö: 514,4 jalkapaunaa @ 3800 RPM
    Teho: 493 hevosvoimaa @ 5600 RPM

    Edelbrock Streetmaster single plane:
    503,8 lb-ft @ 4100 RPM
    472,5 HP @ 5700 RPM

    Holley street dominator single plane:
    493,7 lb-ft @ 4500 RPM
    479,4 HP @ 5400 RPM
     
  9. jpalvima

    jpalvima 2nd gear


    Ok kiitoksia!
     
  10. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Laitetaas vielä samaisesta teoksesta toiset vertailuarvot ko. imusarjoista, jotka ovat huomattavasti lähempänä vakiokuosissaan olevaa 390-moottoria, kuin tuon ed. mainitun 390-strokerin.
    "Dynomuulina" tällä kertaa 428 Thunderbird-motti 432,7ci(030" overbore) C6AE-R rautakansilla. Tämä moottoricombo oli "miedoin" Jay Brownin käyttämistä 6:sta "dynomuulista"

    Edelbrock Performer RPM dual plane:
    Vääntö: 467,4 lb-ft @ 3600 RPM
    Teho: 376,2 HP @ 4900 RPM

    Edelbrock Streetmaster single plane:
    453,5 lb-ft @ 3700 RPM
    385,8 HP @ 5000 RPM

    Holley Street dominator single plane:
    473,2 lb-ft @ 3900 RPM
    401,7 HP @ 5100 RPM
     

Kerro tästä muillekin!