1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

390 remppa

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Nyt on niin, että sun kannattaa tilata sellainen sähköinen bensapumppu, jonka tuotto riittää VARMASTI sun mottiin nähden, vaikka tekisit sille radikaalejakin muutoksia. Toisin sanoen, liikaa et voi lisätä bensan tuottoa pumpulla (koska reguloit sen sopivaksi kaasarille).
    Se, että minkälaisen pumpun tilaat, on ihan sinun kukkaron ja arvelujen varassa tulevaisuutta silmällä pitäen?.

    Itselläni on 466ci piristetyssä 385-sarjan isolohkossa apuna Carter:n sähköinen pumppu, joka tuottaa enimmillään 13,5Psi:n paineen kaasarille ILMAN regulointia.
    Tämä pumppu on kuristettu regulaattorilla kaasarille 5:een Psi:hin ja nälkäinen mylly(n.350HP) saa joka alueella saman tuoton(750cm vacuum kaasarille), mikä on tärkeää.
    Ko. pannusta voin kertoa esimerkin sinun bensansaantijuttuihin nähden vertailukelpoisen asian:
    Kun Motti (-83 saastemotti) "päivitettiin" -70 luvun alkupuolen 429-460 tasolle, nousi moottoritehot n.200HP:a.
    Sen jälkeen mittasimme ajossa uuden Carter:n sähköpumpun kanssa bensanpainetta ajossa (mittari vipparissa gesu-teipillä), oli ero HÄMMÄSTYTTÄVÄ !!! Ystäväni kertoi jo aiemmin, että voin varautua radikaaliin muutokseen bensantarpeessa moottoria rasitettaessa ja se näkyikin hyvin bensanpainemittarilla!
    Kun kokeilimme ajossa 950cfm:n mek. kaasarilla, niin erotus oli HIRVEÄ ! Tyhjäkäynnin 13,5Psi:n arvosta nokka-akselin suorituskyvyn yläpintaan 5500Rpm:iin bensanpaine tippui 3Psi:hin, eli erotus pedaalin painalluksella oli 10Psi:tä !

    Parhaan tuloksen saat FE:n bensan tuottosi, kun korvaat originaalin kalvopumpun lohkon kyljestä irti olevalla paremmin tuottavalla sähköisellä pumpulla.Perinteinen kalvopumppu tuottaa sykähdyksittäin bensaa kaasarille ja konetehon kasvaessa, se ei tuota tarpeeksi bensaa kaasarille normi 3/8" linjalla, mikä ei ole todellakaan hyvä juttu ! Lisäksi kalvopumpun originaalipaikalla on tapana kerätä bensaseokseen lämpöä, mikä on AINA huono juttu !

    Et todennäköisesti löydä sellaista sähköistä bensapumppua, joka olisi halukas IMEMÄÄN/pumppaamaan bensaa eteen päin(edullisesti).Kaikki sähköiset bensapumput on ajateltu PUMPPAAMAAN bensaa eteen päin, ei imemään !

    Yleensä noi sähköiset bensapumput toimivat parhaiten niin, että tankilta johdettu bensan tuloletku on isompi kuin 3/8"NPT(mikä on pumpun imu/tuottoliitäntä) ja niin, että pumppu on bensatankin ulostulon alapuolelle sijoitettu. Tällöi tankin bensanpaine riittää tuottamaan sähköiselle pumpulle riittävän määrän bensaa, pumpun imemättä juuri lainkaan. Tällöin pumppu tuottaa tarpeellisen määrän polttoainetta kohti kaasaria JOS pumpulta regulaattorille oleva linja on riittävän iso(isompi kuin vakio 3/8") ! Regulta kaasarille menevä letku voi olla sitten se 3/8".
     
  2. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Tässä on yksi mahdollisuus tehdä toi bensansaanti kuntoon. Tämä järjestelmä on useammallakin tutulla käytössä ja tulokset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Toimii moottoreissa joissa on +500HP:a. Tässä tarvittavat komponentit:
    https://www.summitracing.com/int/parts/maa-4142

    Siinä on pumppu, joka tuottaa VARMASTI tarpeeksi kovempaankin koneratkaisuun bensaa.
    Regulaattori on taasen sellainen, joka mahdollistaa ns. kiertävän bensansyötön. Siinä on 5kpl:a 3/8 NPT porttia. Yksi tulo tankilta/pumpulta, kaksi syöttöä kaasarille(mikäli 2 kohokammiota), yksi bensapainemittarille ja yksi paluulinja suoraan tankille takaisin.
    Tässä ratkaisussa on ideana se, että bensa on jatkuvassa liikkeessä tankin ja regulaattorin välillä, mikä rasittaa pumppua mahdollisimman vähän ja bensaa on tarjolla kaasarille jatkuvasti.
    Voit tietysti tehdä sen ilman paluulinjaakin ja plugata ylim. regun portit kiinni mitä et tarvitse.

    Kyllä, setti on kertaostona hintava, mutta KUKA ostaa FE:n ja yrittää "säästää rahaa" ?
    Mielummin teet kerralla hyvän ja lopetat tuskailun tämän ko. vaivan suhteen, kun teet "halvalla" useaan otteeseen ja maksat enemmän/menetät aikaa&hermoja.
     
  3. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Sen verran edistystä että mekaaninen tehokkaampi bensapumppu asennettu. Tuon 750 cfm edelbrockin kanssa ei vielä päästy toimivaan komboon. Suutin ja neula jumpalla veti iham kivasti mutta tuntui pvc-systeemi aiheuttavan häiriötä kevyellä pintakaasulla ajeluun. Eli tyhjäkäynmin sai pelaamaan ok ja cruise yli 1500rpm ok mutta pieni kaasuläpän avaus johtaa puhdin katoamiseen ja jossain vaiheessa lähdetään tosi rivakasti. Kun tulppasi edelin huohotuskanavan niin pelaa ok mutta pitäis jotenkin saada huohotus kaasut kiertämään kaasariin? Vaatiko edelin kaasari jotenkin speciaalin huohoton venttiilin vai huohotus kylmästi ilmanputsariin vai joku muu ratkaisu?

    Tallista löytyy 350chevy edelillä ja th350:llä eikä siinä ole minkäänlaisia ongelmia. Automaatille tietysi tyhjäkäynti säädetty D:llä sopivaksi eli suhteessa läpät enemmän auki joten saattaa ohittaa tämän fe:tä vaivaavan hieman vapaan tyhjäkäynnin yläpuolella olevan "kuolleen" kohdan.
     
  4. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Matkalla cruisingiin oli hyvä tilaisuus poiketa Partsilla ja kun olin löytänyt googlaamalla vinkin että V220 pcv-valve vois toimia vakiota raikkaammassa kombossa niin ostin sellaisen. Yllättäen käytettävyysongelmat hävisivät. Eli tyhjäkäynti sivistynyttä ja toimii tyhjäkäynnin tuntumassa ilman nykimistä. Tarina jatkuu....
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Hyvin löyhästi asiaan liittyen...
    Fordhomo katseli vanhaa mercuryään tänään ja sitten tuli paiskaamaan kättä.
    Merkkuri oli edelleen siellä, mihin hän sen noin 25 vuotta sitten myi.
    Mulla oli muutakin ohjelmaa siinä niin etten tajunnu ilmeistä, totta perkele oisin tarjonnu mahdollisuuden käydä vähän polkemassa 390 äf-eetä suorilla putkilla niinkuin myyntihetkelläkin.
    Masu, jos tän luet niin tuu käymään ja ota tyypit vanhasta rakkaudesta.
     
  6. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Vielä vähemmän aiheeseen liittyen. Vastoin kaikkia ohjeita, alipaine-ennakko siinä ei tyhjäkäynnillä vaikuttavassa portissa ja vähän jäykempää.vakuumi jousta peliin. Pw 9.5 ja ehkä sais olla 10.5. Nyt pelaa aika kivasti. Promillet vaan estää live testaamisen
     
  7. Masinisti

    Masinisti 2nd gear

    7E10 lohkon valupäivä? mutta mikä tuon lohkoon stansatun 7E19-4 merkitys on?
     
  8. kno1

    kno1 3rd gear



    Alla on Holleyn sivuilta Avenger 670 kaasarin tehtaan speksit:

    Barrels 4
    Booster Straight
    Brand Holley
    CFM 670
    Choke Electric
    Emission Code 3
    Finish Shiny
    Fuel Gasoline
    Fuel Inlet Dual
    Material Zinc
    Model 4150
    Primary Main Jet 65
    Primary Power Valve 6.5
    Primary Pump Nozzle Size 31
    Product Type 4150 Model Carburetor
    Secondaries Vacuum
    Secondary Main Jet 72
    Supercharged Application No
    Throttle Bore 1.563 inch
    Vacuum Ports 1 timed (spark) port, 2 full, and 1 PCV port
    Part Number 0-80670

    Kuten asiaan vihkiytyneet huomaavat, ensiöpuolen ja toisiopuolen suutinkoossa on 7 numeron ero. Jos kaasarissa (Holley) on ensiöpuolella power valve ja toisiopuolella taas ei, niin suutinkoon ero on tyypillisesti välillä 6-10. Tämä pätee varsin hyvin kaikkiin Holleyn kaasareihin. Siis, jos etupäässä on powervalven kanssa 68 suutin, taakse on minimissään laitettava 74 suutin, mieluiten 75-76. Ja edelleen alipainetyyppisissä Holleyn kaasareissa powervalven "suutinkoko" (reiän halkaisija) on tyypillisesti suurempi suhteessa kuin tuplapumpuissa. Ajatuksena on se, että perusajossa osakaasulla polttoaineen kulutus saadaan pysymään kurissa. Mutta jos kaasu painetaan pohjaan tai motti kuormitetaan muuten reilusti, se saa powervalven kautta näissä kaasareissa reilusti lisää polttoainetta, jotta kone ei mene laihalle. Tuplapumpuissa periaate on täysin päinvastoin. Power valve antaa varsin vähän lisäpolttoainetta johtuen pienestä "suutinkoosta", mutta vastaavasti suuttimet on mitoitettu olemaan reilusti isommat. Power valve siis tavallaan tasoittaa ensiön ja toison suutinkoot toisiinsa nähden samankokoisiksi. Ensiöpuolella polttoaineen maksimimäärä on ajoitettu power valvella haluttuun kohtaan. Tämä pätee tietysti vain silloin, kun kaasarissa kaikki kurkut ovat saman kokoiset (vertaa spread bore). Näihin power valven porauksiin EI tule koskea. Jos asia kiinnostaa niin paljon, niin silloin kannattaa ostaa Holleyn Ultra XP sarjan kaasari, jossa KAIKKI on muunnettavissa suuttimilla. Silloin on aina paluu aikaisempaan. Halpaako? Ei, mutta kyseisestä tuplapumpusta saa bensapihin ajokaasarin, tai hemmetin hyvän persformance kaasarin.

    Itse olen myös ajanut omalla autollani (441 FE motti) 10,5hg power valvella jo vuosia. Lisärikastus lähtee juuri oikeaan aikaan mukaan, jolloin auto vetää moitteetta kaikissa tilanteissa. Se Holleyn ohje mitata alipaine tyhjäkäynnillä on puuta/heinää. Se pitää mitata ajotilanteessa Hg-mittarilla ja vielä lambda-avusteisesti, jolloin power valven mukaantulon näkee ja tuntee selvästi varsin silloin, kun sen mitoitus on väärä (lue, numeraalisesti liian pieni). Motti rupeaa tyypillisesti nykimään ja siihen auttaa se, että kaasua painaa lisää. Silloin alipaineen määrä putoaa edelleen imusarjassa, jolloin power valve aukeaa ja motti herää taas eloon saadessa riittävästi polttoainetta. Tämä tilanne on kuitenkin hyvin kiusallinen ajoautossa. Mosa nypyttää jatkuvasti normiajossa, mutta "kaahaamisessa" se toimii.

    Ja vielä, jos motti ei saa tarvitsemaansa polttoainetta pumppujärjestelmän kautta kaikissa kuormitustilanteissa, niin mikään aiemmin kirjoitettu ei päde. Se menee armotta laihalle ja aiheuttaa ongelmia. Omassani bensanpaine ei putoa nykyisellä motilla yhtäkään psi:tä täydellä kaasulla ja suurimmalla vaihteella kierrosalueen yläpäässä. Itselläni on juuri tuo 4142 Malloryn setti, mutta hyviä settejä on varmasti muitakin. Vain mittaaminen kertoo totuuden bensanpaineesta. Itse arvo ei ole niinkään tärkeä vaan se, että mittarin näyttämä arvo pysyy koko ajan samana.

    Vakuumikaasarista vielä yksi asia. Jos epäilet kaasarin toimivuutta, irroita toisiopuoli pois kokonaan toiminnasta (ei ole vaikeaa) ja säädä ensin ensiöpuoli toimimaan täysin moitteetta. Kun se on kunnossa, kytke toisiopuoli mukaan. Jos ilmenee ongelmia, niin voit olla aika varma, että ne liittyvät toisiopuoleen.
     
    Muokattu: 21.4.2018
  9. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Ja vastaus tulee välittömästi, kuten aikoinaan Corey Elkins HIFK:n riveihin Tom Nybondaksen sanoin.
    Tuleehan siitä toisinaan ohi ajeltua, joten tulen käymään varmaankin joku päivä. Soittelen toki ensin, jos numero on vielä sama kuin joku vuosi sitten
     
  10. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Pitkästä aikaa tilannekatsausta otsikon kamppeesta. Nuo aikaisemmissa vastauksissa esitetyt bensansyötön tehostamiset eivät minulla ainakaan vielä ole ajankohtisia. Nyt paikoillaan siis ihan edelin isomman tuoton mekaaninen pumppu ja edelin 750 kaasari. Huipputehoja ei ole ollut (vielä) hakusessa, tällä hetkellä suurimpana tavoitteena kohtuullinen ajettavuus. Tällä tulee tasakaasulla cruisailtua aika paljon tuolla 1500 rpm kieppeillä niin aikaisemmin vaivannut seosten laihuus siirtymäpiirin alueella oli iso ongelma. Tämä tuntui vaivaavaan jossain määrin tuota 670 vac hollikkaakin. Edelin tapauksessa pienillä avarrusporauksilla ja siirtymäpiirin ilmareikien kuristamisella pelaa ihan ok. Vaimo tosin kommentoi että saisi olla kyyti tasaisempaa, pitää yrittää kääntää nilkkaaa loivemmilla liikkeillä. Ja kumia ei saa polttaa, toki se nyt ei avoimella perällä ole kovin mukavaakaan.

    Muuten ainut päivitys oli valusarjojen päivitys lyhyisiin peltisarjoihin. Ei mennyt ihan heittämällä, apumiehen kanssa saatiin ihan koko tallipäivä kulumaan....
     
  11. Masinisti

    Masinisti 2nd gear

    Moi, löytyisikö kellään myytäväksi asti nokan thrust platea, uusi ja messinkinen haussa vai onko jotain parempaa olemassa?
     

Kerro tästä muillekin!