1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

390 remppa

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Nyt on niin, että sun kannattaa tilata sellainen sähköinen bensapumppu, jonka tuotto riittää VARMASTI sun mottiin nähden, vaikka tekisit sille radikaalejakin muutoksia. Toisin sanoen, liikaa et voi lisätä bensan tuottoa pumpulla (koska reguloit sen sopivaksi kaasarille).
    Se, että minkälaisen pumpun tilaat, on ihan sinun kukkaron ja arvelujen varassa tulevaisuutta silmällä pitäen?.

    Itselläni on 466ci piristetyssä 385-sarjan isolohkossa apuna Carter:n sähköinen pumppu, joka tuottaa enimmillään 13,5Psi:n paineen kaasarille ILMAN regulointia.
    Tämä pumppu on kuristettu regulaattorilla kaasarille 5:een Psi:hin ja nälkäinen mylly(n.350HP) saa joka alueella saman tuoton(750cm vacuum kaasarille), mikä on tärkeää.
    Ko. pannusta voin kertoa esimerkin sinun bensansaantijuttuihin nähden vertailukelpoisen asian:
    Kun Motti (-83 saastemotti) "päivitettiin" -70 luvun alkupuolen 429-460 tasolle, nousi moottoritehot n.200HP:a.
    Sen jälkeen mittasimme ajossa uuden Carter:n sähköpumpun kanssa bensanpainetta ajossa (mittari vipparissa gesu-teipillä), oli ero HÄMMÄSTYTTÄVÄ !!! Ystäväni kertoi jo aiemmin, että voin varautua radikaaliin muutokseen bensantarpeessa moottoria rasitettaessa ja se näkyikin hyvin bensanpainemittarilla!
    Kun kokeilimme ajossa 950cfm:n mek. kaasarilla, niin erotus oli HIRVEÄ ! Tyhjäkäynnin 13,5Psi:n arvosta nokka-akselin suorituskyvyn yläpintaan 5500Rpm:iin bensanpaine tippui 3Psi:hin, eli erotus pedaalin painalluksella oli 10Psi:tä !

    Parhaan tuloksen saat FE:n bensan tuottosi, kun korvaat originaalin kalvopumpun lohkon kyljestä irti olevalla paremmin tuottavalla sähköisellä pumpulla.Perinteinen kalvopumppu tuottaa sykähdyksittäin bensaa kaasarille ja konetehon kasvaessa, se ei tuota tarpeeksi bensaa kaasarille normi 3/8" linjalla, mikä ei ole todellakaan hyvä juttu ! Lisäksi kalvopumpun originaalipaikalla on tapana kerätä bensaseokseen lämpöä, mikä on AINA huono juttu !

    Et todennäköisesti löydä sellaista sähköistä bensapumppua, joka olisi halukas IMEMÄÄN/pumppaamaan bensaa eteen päin(edullisesti).Kaikki sähköiset bensapumput on ajateltu PUMPPAAMAAN bensaa eteen päin, ei imemään !

    Yleensä noi sähköiset bensapumput toimivat parhaiten niin, että tankilta johdettu bensan tuloletku on isompi kuin 3/8"NPT(mikä on pumpun imu/tuottoliitäntä) ja niin, että pumppu on bensatankin ulostulon alapuolelle sijoitettu. Tällöi tankin bensanpaine riittää tuottamaan sähköiselle pumpulle riittävän määrän bensaa, pumpun imemättä juuri lainkaan. Tällöin pumppu tuottaa tarpeellisen määrän polttoainetta kohti kaasaria JOS pumpulta regulaattorille oleva linja on riittävän iso(isompi kuin vakio 3/8") ! Regulta kaasarille menevä letku voi olla sitten se 3/8".
     
  2. pizzamake

    pizzamake 3rd gear

    Tässä on yksi mahdollisuus tehdä toi bensansaanti kuntoon. Tämä järjestelmä on useammallakin tutulla käytössä ja tulokset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Toimii moottoreissa joissa on +500HP:a. Tässä tarvittavat komponentit:
    https://www.summitracing.com/int/parts/maa-4142

    Siinä on pumppu, joka tuottaa VARMASTI tarpeeksi kovempaankin koneratkaisuun bensaa.
    Regulaattori on taasen sellainen, joka mahdollistaa ns. kiertävän bensansyötön. Siinä on 5kpl:a 3/8 NPT porttia. Yksi tulo tankilta/pumpulta, kaksi syöttöä kaasarille(mikäli 2 kohokammiota), yksi bensapainemittarille ja yksi paluulinja suoraan tankille takaisin.
    Tässä ratkaisussa on ideana se, että bensa on jatkuvassa liikkeessä tankin ja regulaattorin välillä, mikä rasittaa pumppua mahdollisimman vähän ja bensaa on tarjolla kaasarille jatkuvasti.
    Voit tietysti tehdä sen ilman paluulinjaakin ja plugata ylim. regun portit kiinni mitä et tarvitse.

    Kyllä, setti on kertaostona hintava, mutta KUKA ostaa FE:n ja yrittää "säästää rahaa" ?
    Mielummin teet kerralla hyvän ja lopetat tuskailun tämän ko. vaivan suhteen, kun teet "halvalla" useaan otteeseen ja maksat enemmän/menetät aikaa&hermoja.
     
  3. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Sen verran edistystä että mekaaninen tehokkaampi bensapumppu asennettu. Tuon 750 cfm edelbrockin kanssa ei vielä päästy toimivaan komboon. Suutin ja neula jumpalla veti iham kivasti mutta tuntui pvc-systeemi aiheuttavan häiriötä kevyellä pintakaasulla ajeluun. Eli tyhjäkäynmin sai pelaamaan ok ja cruise yli 1500rpm ok mutta pieni kaasuläpän avaus johtaa puhdin katoamiseen ja jossain vaiheessa lähdetään tosi rivakasti. Kun tulppasi edelin huohotuskanavan niin pelaa ok mutta pitäis jotenkin saada huohotus kaasut kiertämään kaasariin? Vaatiko edelin kaasari jotenkin speciaalin huohoton venttiilin vai huohotus kylmästi ilmanputsariin vai joku muu ratkaisu?

    Tallista löytyy 350chevy edelillä ja th350:llä eikä siinä ole minkäänlaisia ongelmia. Automaatille tietysi tyhjäkäynti säädetty D:llä sopivaksi eli suhteessa läpät enemmän auki joten saattaa ohittaa tämän fe:tä vaivaavan hieman vapaan tyhjäkäynnin yläpuolella olevan "kuolleen" kohdan.
     
  4. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Matkalla cruisingiin oli hyvä tilaisuus poiketa Partsilla ja kun olin löytänyt googlaamalla vinkin että V220 pcv-valve vois toimia vakiota raikkaammassa kombossa niin ostin sellaisen. Yllättäen käytettävyysongelmat hävisivät. Eli tyhjäkäynti sivistynyttä ja toimii tyhjäkäynnin tuntumassa ilman nykimistä. Tarina jatkuu....
     
  5. sbf

    sbf 3rd gear

    Hyvin löyhästi asiaan liittyen...
    Fordhomo katseli vanhaa mercuryään tänään ja sitten tuli paiskaamaan kättä.
    Merkkuri oli edelleen siellä, mihin hän sen noin 25 vuotta sitten myi.
    Mulla oli muutakin ohjelmaa siinä niin etten tajunnu ilmeistä, totta perkele oisin tarjonnu mahdollisuuden käydä vähän polkemassa 390 äf-eetä suorilla putkilla niinkuin myyntihetkelläkin.
    Masu, jos tän luet niin tuu käymään ja ota tyypit vanhasta rakkaudesta.
     
  6. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 1st gear

    Vielä vähemmän aiheeseen liittyen. Vastoin kaikkia ohjeita, alipaine-ennakko siinä ei tyhjäkäynnillä vaikuttavassa portissa ja vähän jäykempää.vakuumi jousta peliin. Pw 9.5 ja ehkä sais olla 10.5. Nyt pelaa aika kivasti. Promillet vaan estää live testaamisen
     

Kerro tästä muillekin!