3gen Hemi a body mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 23.2.2017.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo nyt tais tie nousta pystyyn ko projektin kanssa. Eli kun menin konttorille niin kaikki muuhan täsmää hyvin ja onnistuu siihen asti kun ruvetaan puhumaan hevosvoimista. Vertailumoottoriksi kun ottaa 383:n niin siihen asti onnistuu hyvin kunnes sae hevoset muutetaan nyky muotoon. Ja trafinkin herrat kuulemma tekee sen kun näkevät että vertailumoottori on valmistettu 60-luvulla. On tämä harrastaminen tehty helpoks täällä Suomessa. Tai itteehän tässä pitää syyttää kun vajaa 20 vuotta sitten tuli hairahdettua a koppasiin. Eihän tässä olis b tai e korin kanssa mitään ongelmaa. Mutta jos jollakin kanssa harrastajalla on vinkkiä asian hoitamiseen niin otan tietoa ilolla vastaan. Ja jos vinkit on valonarkoja niin laittakaa viestiä. Nyt vois sanoo että vituttaa...
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Minkä tehoinen uusio hemppa sulla nyt on hakusessa siihen? jeepin(ja ehkä muidenkin hyötyajoneuvojen) keulaltahan löytyy pikkasen henkilöautoversioita tehottomampi, 326hp versio. Ja sit onko 383 nyt tehokkain vertailumalli, eikös niitä oo ollu 440 ja 426 darttejakin aikanaan?

    Ja jos ei normi muutoskatsastuksella onnistu, niin eikös poikkeusluvalla tommosen vois saadakkin, eihän tossa tehopainosuhde karkaa vielä miksikään mahdottomaks?
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se eka versio tuosta hemistä on luokiteltu 340 heppaseksi. Joo Dartteja tehtiin jonkin verran 440:llä. No siinä oli 375 sae gross hevosta se kerrottuna eka 0.7 ja sitten 1.2 tulee 315. Eli jäädään 25 hevosvoimaa alle vaaditun. Ja sitten on myös ongelma kun noita 440/hemi Darttien tietoja ei löydy mistään painetuista korjaamokirjoista. Kun internetistä tulostetut paperit eivät kuulemma enää ole trafin söörien mukaan luotettavia lähteitä. Teho paino suhteen kanssa ei olisi ongelmaa kun sehän parani siihen 5kg per kw.
     
  4. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Jeepin hemissä 326hp , vertailumoottorina 440 barracuda , teho/painosuhde oli täsmälleen sama. Heittämällä meni muutoshommat läpi kun oli tarvittavat prosyyrit mukana viime syksynä.
     
    Muokattu: 23.2.2017
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Barracuda ei virallisesti kelpaa verrokiksi, ei ole samaa mallisarjaa. Poikkeuslupa-anomuksessa sitä voi kyllä käyttää vertailukohtana hyvin perusteltuna.
     
  6. Roc

    Roc Gearhead

    Jos sen hemin muutoskatsastaa omavalmiste moottorina? Vaihtaa imusarjaa, pakosarjaa, läppärunkoa yms. Dynossa printtaa sellaisen todistuksen, että mahtuu sallittuihin rajoihin.
     
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se ois tietty varmaan yks vaihtoehto. Noo pitää nyt vielä tällä kertaa tehä tuohon 67:aan ihan tommonen perus museomoottori ja kattoo jos ois tulevaisuudessa varaa ostaa semmonen korimalli mihin saa tommosen hemin leimattua. Ja pitää tuohon hemi-projektiin varatuilla rahoilla vaikka riivata Swingeriä lisää.
     
    Herje tykkää tästä.
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Sinulla on siis hemi barracudassa? Minkälainen k-member autossa on? Entä ohjaus?
     
  9. Wade-

    Wade- 3rd gear

    Nii ja eikös nykyään saa tehdasmoottorista ihan luvan kanssa penkittää pienempiä lukuja?
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kysyin tuota ja minulle kerrottiin että moottoriin pitäisi käytännössä vaihtaa esim kannet heikompi tehoisesta moottorista. Eli perus moottorista ajetut pienemmät teholaput ei kelpaa.
     
  11. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    345Hemi istutettiin Barracudaan ja muutoskatsastettu viime syksynä. Vakio alapalkki , jarru-ja ohjaustehostimet käytössä.
     
    Muokattu: 24.2.2017
    MJF tykkää tästä.
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos tarjolla on 326 hv versio aiheesta niin totakai sen pitää kelvata moottorin tehoksi vertailuun. Tais toi tehokkain 383 olla 325 heppanen dartissa? Sit pitäis tietää sellasen paino, jos alkuperäinen tehopainosuhde on parempi kuin 10 kg/kw, ni sitä saa parantaa 30% niin että tehopainosuhde on korkeimmillaan 5 kg/kw. Veikkaan et toi 326 heppanen versio vois mennä rajoihin ilman et tarvii painoil kikkaiklla.
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo 330 heppanen oli Dartin tehokkain mutta ainakin mulla jokainen inssi jolle asiaa esitin hoksasi että nuo on sae gross hevosvoimia ja sitten alko se laskenta.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niijoo, siin on toki sekin et se teho sais nousta vaan 20% mihin se jo kaatuu, tarvis kuristaa 40 kw tota kesyintäkin. Onpas typeräks ja peijakkaan hankalaks tehty, kuitenkin tollasesta perinteisestä LA:sta tai B:stä saa aika helposti tollaset voimat pihalle. Jos ne ei tota 20% huomais niin sit ehkä pystyis kikkailee. 383 GTS:n shipping weight on ollu 1495 kg. Se antais alkuepräseks tehopainosuhteeks alle 10, eli 8.8, ja siit sit tulis kerrointa jolla vois mennä paremmaks kun toi 7 kg/kw, äkkisältään laskien vois päästä 242 kw tehoihin ja sehän riittäis tohon 326 heppaseen. Mut ku hukkasin ne ohjeet täs välis ni varmaan kyl laskinki väärin...
    Me kyl aikoinaan onnistuttiin todistamaan 440 dart ihan tehdasmalliks kirjallisuuden perusteella, sillee Löijy leimattiin.
     
    Herje tykkää tästä.
  15. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Näin ymmärsin asian viime syksynä kun trafilta tuli muutos julki: muutoskatsastuksessa sitä 7kg/kw ei saa alittaa ellei mallisarjasta löydy alkuperäistä mörkomoottorimallia mikä alittaa vakiona 7kg/kw. Sitten voidaan suurempikin tehomäärä hyväksyä mutta 5kg/kw ei saa alittua . Onneksi a-body barracudaa ja darttia on tehty 440 ja 426 heminäkin mutta hemiä ei vissiin voi ottaa vertailumalliksi koska ne on tehty aikanaan kilpasarjaan. Ja tietysti se tehonlisäys mallisarjan tehokkaimpaan ei saa ylittyä 20%
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Melkein oikein,
    moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muu-toksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW

    Ongelmaksi kyllä muodostuu lähinnä tämä mikä on uudessa ohjeessa

    moottorin nettotehon katso-taan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja vies-tintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

    Näihin laskettuihin tehoihin kun lisätään vain 20% niin ei kauheen korkealle pääse
     
  17. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo 440 malli on tehtaan malli. En vaan saatana löytäny mistää mitään kirjallisuutta jolla sen ois voinu näyttää toteen. Muistan että mulla on jossain vanha lehti jossa oli juttu semmosesta mutta ei löytyny nyt mistään.
     
  18. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuokin kans mietityttää että mistä idän viisaat miehet on trafissa keksineet esim tuon 0,7 kertoimen. Kun tuossa aiheeseen perehdyin niin esim amerikassa ilmoitettujen saman moottorin sae gross ja sae net hevosvoimien välinen kerroin oli noin 0.83.
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    0,7 onkin DIN ja SAE bruton kerroin
     
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mutta jos tuolla reilu 0,8:n kertoimella saadun sae net tuloksen kertoo tuolla 0,9:llä niin luku on suurempi mitä alkuperäinen sae gross kerrottuna 0,7:llä.
     

Kerro tästä muillekin!