4,3 diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja brasil, 31.10.2006.

  1. brasil

    brasil Gearhead

    On tiedossa yksi tollainen 4,3 kasi.
    onko tuo millainen kone, Chevy tai jokin muu, ei ole kovin yleinen, onko kokemusta, sopiiko TH 700 lootaan. Tietäiskö joku, valitan että vieläkin höpötän dieseleistä, mutta tahtoo tietoa.
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Yhtä harvinainen kuin kanan hampaat, Oldsin 5,7 pienennetty versio. Ei sovi ilman sovitetta TH 700:n. Alkuperäinen ilmoitettu teho n. 90 heppaa. Tuotannossa vuosina -79-80?
     
  3. rocketman

    rocketman Gearhead

    Oldsmoottori. En ole ajanut ko moottorilla, mutta kovin isoon koppaan en tuota konetta laittaisi. 350:kin pickupissa tai fullsizerissa vaatii rauhallista luonnetta.


    .
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    eikös tuommonen ollu yhessä (oliko käkkylä diiseli)jossain vanahassa v8ssa kuva missä roikku puomin nokassa ja kuva teksti että if yuo vanna car trouple bay a cadillac diisel...ja 4,3 moottori piti olla.... :rotfl: :rotfl: :poff: ei kuulemma huonompaa konetta ollu olemassakaan ...siis sen omistajan mielestä ainakaan...ei oman.....itellä kuitenki ollu yx 5,7dx....että silleen.....
     
  5. rrauta

    rrauta 3rd gear

    mitenkäs se oli jossakin sanottu, "ainoo moottori missä runkolaakerit on suuremmat kuin männät, ainakin melkein." :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    eli pitäis kyllä olla ihan hyvä kone, ainakin kannentiivisteet/ pultit/ alakerta kestää paremmin kuin 5,7 :ssa.
    kovin tehokas se ei kyllä ole....
     
  6. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Taas kommentteja tyypeiltä, jotka eivät moottoria tunne, mutta jotakin pitää sanoa!
    "En tunne moottoria , mutta...."
    :D
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Täällä kylällä oli kaverilla kuulemma aikanaa sellainen Cutlassissa, toimi kuulemma todella hienosti ja voimaa oli riittävästi. Sitten se lopulta hajosi, ja korjauksien jälkeen se ei enää ollut luotettava eikä hyvä, eli korjattu huonoksi, kuten suuri osa 5,7dieseleistäkin.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mun cutlass rullasi tehtaalta tollasen läjän kanssa, onneksi se on jo kauan sitten kuopattu.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Rouvalla on myös '79 Cutlass Salon 2D joka konehuoneen tarran mukaan on tullut tehtaalta tuolla 260D:llä. Sekin oli jo melkein kuopattu (chevytetty), onneksi se nousi haudan partaalta elävien kirjoihin, eikä edes Zombiena. Pikkuhilaa parempaan päin...

    On muuten hyvä alusta tuollaisessa Diesel-versiossa, etenkin kun on nyt takavakaajakin.

    Kuvia:

    http://oldsmobi.asiakkaat.sigmatic.fi/c ... 1154513861
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sehän liikuttaa fullsizea melkein niinku cedricin kone... :poff:
     
  11. rocketman

    rocketman Gearhead


    Nöyrä anteeksipyyntö mikäli onnistuin loukkaamaan tunne-elämääsi.
    Mulla on ollut 350dieselillä 2 Scottaria ja 1 farkku, jonka moottorirempasta
    löytyy jopa lehtijuttu raketissa , joten ei tuo olds-diesel nyt aivan tuntematon moottori mulle ole. Kysyjä pyysi kokemuksia, ja pyrin vilpittömin mielin kertomaan oman näkemykseni tuon pikkuveljen ominaisuuksista. Edelleen anteeksi jos tämä loukkasi joitain herkimpiä foorumin lukijoita :eek:

    .
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole tosta kokemusta, mutta tollasen kokoisesta V-6 pikkuserkusta kylläkin ~-83?? Cutlasissa. Hylsy liikkui ihan "kevyesti" mutta ei se mikään raketti ollut. Kyllä tollasellakin saa ylinopeussakon aikaiseksi :rotfl: .

    Jos joku väittää 5.7DeXteriä laiskaksi niin saa tulla polkemaan mun FULLSIZE subbaria koska vaan niin saa pikkasen uutta käsitystä noista dinoajan muinaismuistoista 8) .
     
  13. rocketman

    rocketman Gearhead


    mitä oot tehnyt sille? puhallin? :D


    .
     
  14. garagektc

    garagektc Gearhead

    laiskuuskin on niin suhteellista... :D
     
  15. brasil

    brasil Gearhead

    kiitos hienosta keskustelusta, kyllä täällä tietoa saa, enpä ala dieseliä laittaan astoomme, 350 remppatarina oli todella hyvä, kannattaa lukea, kävin muuten ajamassa 2,8 astroa ja laiska oli, mutta moottorin ääni oli tuttu ja mukava kutosen rauhallinen ja tasainen käynti, on cetrikistä myös pitkä kokemus 80 luvulta, oli datsun cedric 2,8 diesel ja automaatilla, tosi mukava auto siihen aikaan. Parastahan niissä dieseleissä on se kulutus ja myös vahva vääntö pienillä nopeuksilla, ajotuntuma on erilainen, toisaalta amerikan bensakoneet ovat jotensakin äkkiseltään saman tuntuisia, ainakin nämä matalaviritteiset.
     
  16. juku_h

    juku_h Gearhead

    Herätelläämpäs vanhaa topiccia henkiin..
    Tuntus olevan myynnissä tuommonen kone täällä sivuilla. Kone olisi osina joten hyvin näkee mitä se on syönyt..

    Tuossa edellä on kyllä mainittu joitain tietoa kyseisestä moottorista, mutta kiinnostais tietää vielä muutamia seikkoja..

    1. Vakio viat? Laakereissa vai missä olisi odotettavissa huomioitavaa?
    2. Puristussuhde? Pystyykö saamaan luotettavaa, pikku-turbodiiseliä?
    3. Osien saatavuus kun kyseessä kerran niin harvinainen kone?

    Joku tietysti väläyttää että mitä järkeä rueta tekemään konetta noin harvinaisesta koneesta, vielä diiselistä ja muka jotain turboja olisi laittamassa.. Ne kommentit voi jättää sanomatta. 8)

    -Kiitos

    -Jukka
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mä ilmoittaudun heti polkemaan sitä, meneeks helposti liipissä? voisin tulla naantaliin huomenna duunin jälkeen :wink:
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Elvytä se kone ajoon ihan vaan vaikka muiden kiusaksi. :p Mäntiä, venoja, jotain tommosia osia ei sitten ihan helpolla löydä, et ne jos on kunnos...
    Puristussuhde on aika korkee, taitaa olla 22.5.

    Palatakseni noihin vanhempiin tarinoihin.
    Mulla on ALKUPERÄINEN El camino 350 DX -83 ympärivuotisena duuni- ja vapaa-ajan käyttöautona ollu jo 3.5 vuotta, hyvin sillä pääsee kun vaan muistaa tarkastaa naftat kun tankkaa öljyä.
    Taidan huomenna koittaa kellottaa kärryn, jos porukka sitten sais mielenrauhan tosta reeäxästä :rotfl:

    Kävin äsken kylässä kaverin tykönä pari kertaa kokeilin 1-100 km/h:
    Ekalla vedolla suti 10m, aika 14.8s , toisella 30 km/h asti puolella kaasulla, ei sutinut, aika 13.4s :eek:
    Kohtuullinen suoritus kun työkalut ja romut lavalla+akka kyytis
    yht. n.200 kg ja peräruuvi 2.2/1
    Päivällä uudestaan, jätän akan kotiin, ei ole ylimäärästä painoa edes
    100 kg. :rotfl:
     
  19. juku_h

    juku_h Gearhead

    Mutta kyseessä liene alkuperäinen dieselkone, vai onko jokin bensamuunnos jolloin tiedossa on ongelmia ainakin tuo puristusten keston kanssa.
    Perus juju kummiskin turbottamista ajatellen olisi tuo puristuksien lasku..

    Mahtaako sitten tosiaan löytyä noita mäntiä ja kannentiivisteitä miten helposti ja kalliisti.. Tämmöstä..

    -Jukka
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo bensakonemuutos on höpöhöpöä. Siinä on kyllä samanlainen lohko ulkoisesti kuin Oldsin bensakoneessa, mutta sisältä kaikin osin ja valun osalta täysin eri tavaraa ja on aina ollut ekoista versioista lähtien.

    Tärkeään on että kansien esipalokammiot on ehjiä alapinnaltaan (ne pyöreät kapselit). Jos ne on säröillä (suutinviasta tai ylikuumenemisesta johtuen) on vaara että ne hajoavat kovassa kuormituksessa ja paloja putoaa ja sitten männät hajoaa. Samoin kannattaa tarkastaa dekkitasojen suoruus, jos on lontollaan, niin silloin täytyy oikoa, muuten tulee kannentiivisteongelmia. Männät kyllä uskoakseni kestää, etenkin nuo 260:sen pienemmät jos polttoainepuoli on kunnossa.

    Yleensä nuo koneet on hajoilleet polttoainepuolen vioista (mäntä puhki), kannentiivistevioista (dekkitaso) joka aiheuttaa vedestä aiheutuvaa kannenpulttien katkeilua ja/tai kiertokankien/kampiakselin/mäntien hajoamista. Joskus myös syöttöpumpun käyttöakselin pidike-lukkorengas on irtoillut. Samoin laakerit/keinuvivut on joskus kuluneet liikaa jos on ollut käyttäjän/korjaajan aikaansaamia voiteluongelmia. Öljypumpun käyttöakselistakaan ei nykyään tarvi olla huolissaan, kunhan on myös talvikäyttöön sopivat öljyt käytössä (talvella).

    Dekkitaso voi olla lontollaan siitä johtuen, että lohkot koneistettiin tehtaalla varsin nopeasti valamisen jälkeen ja ne eivät olleet vielä ehtineet asettua lopulliseen muotoonsa. Tarkastaminen suorasyrjämitalla, ja jos heittää paljon, niin voi oikoa suorasyrjäisellä alumiiniprofiililla ja hiomanauhalla.

    Eli varmista turbottaessa että kone on mekaanisesti hyvä ja että polttoaineensyöttö seuraa turbon vaatimuksia, eli että sumuttaa kunnolla ja ei mene laihalle/rikkaalle.
     

Kerro tästä muillekin!