4.3 kutosessa kaasu ei palaudu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BenDilde, 3.5.2017.

  1. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Ärsyttävä vika vai ominaisuus kun kiihdyttäessä vaihtaa vaihdetta niin kaasu jää päälle hetkeksi kytkin pohjassa. Tulee jatkuvaa tahatonta välikaasua :mad: Mistähän voisi vikaa etsiä? Kaasuvaijeri ei ainakaan jumita kun sitä konehuoneen puolelta kokeilin.
     
  2. El C

    El C 3rd gear

    Onko noissa palautinjousi?
    Jos on niin tarkista onko mennyt löysäksi tai kangertaa johonkin...
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Yksi mahdollinen kohde voi olla kulunut kaasuläppäakseli...kaasuläpät saattavat napata sinne Throttle Body:n kurkkujen seinämiin kiinni.
    Jos, niin akseli tulisi holkittaa kuten kaasareitakin holkitetaan, sekä tarvittaessa uusia se akseli/ TB-runko tai koko TB tarpeen mukaan.

    Jousihan noissa on jäykkä ja hyvä.

    Jos autossa cruise, niin varmista ettei sen vaijeri jumita jossakin kohtaa kun vivusti liikkuu ja itse kaasupoljin, liikkkuuko se normaalisti jne.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselläni on ollut 4,3 Caprise, mutta tuollaista vikaa ei ollut, mutta onkohan mahdollista, että viallinen iac tekisi tuota, eli tyhjäkäynnin säätömoottori, Omegassani oli sellainen vika.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin 300 kutonen jämäytti mainitun säätömoottorin jonka jälkeen auto meni 80km/h kaasuun koskematta. Liotushoito bräkleenillä ja voitelu palautti kamppeen ennalleen.
     
  6. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Ok, pitää ensin kokeilla jäykempää jousta, on jo hieman löysän oloinen että jäykimmät päivät on jo nähty. Jos ei jousi jelppaa, niin sitten pitää siirtyä säätömoottorin kimppuun. Ja tästä seuraa kysymys, että missäs kohtaa se sijaitsee :oops:
     
  7. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Nyt on uusi jousi mutta eipä auta. Voiskohan läppärungon putsailu auttaa?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vojakerissa teki tota samaa iacci kanssa vaikka tyhjäkäynti oli normaali. Ääni sille jos jousi kunnossa ja vaijeri.
     
  9. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Mietin kanssa että uusin tuon iac:n ja varuiksi tps:n jos sillä tokenisi. Ei ainakaan varmaan haittaa ole :D
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    keulasta päin kattoen kaasuläppärungon vasemmassa takanurkassa.

    IAC jos irrottaa putsaillakseen sitä, niin sitä säätökartiota pitäis aina varmuuden vuoksi hemputtaa sivuttain ja samalla kevyesti painaa sisällepäin, moottorin rakenne on sellanen, että kartio pääsee askeltamaan hampaalta toiselle ja siten syvemmälle,
    tämä toimenpide siksi ettei kartio uudelleen kiinnittäessä varmasti pohjaa, koska se helposti särkee sen.

    mistä päästäänkin siihen, että jos virrat kytkee päälle IAC:n ollessa irti, niin sähkmootori ajaa kartion kokonaan pihalle kun se yrittää etsiä nollakohtaa, eli venttiilinpohjaamispistettä, kalibroidakseen itsensä.

    jos IAC venttiili on öljykermapaskainen, niin sulla on huohotin tukossa jolloin systeemi virtaa väärinpäin ja syöttää huohotinkäryt IAC yläpuolelle vaikka ne kuuluisi syöttää kaasuläppien alapuolelle,
    ja se on todennäköisesti tukossa läppärungossa, semmosta tiivistä "hiesua" kertyy kanavaan, voi kaivaa pois vaikkapa poranterällä,
    se linja taas on läppärungon edessä keskellä alhaalla,
    siitä lähtee noin 8mm letku toiseen venakoppaan, siellä on huohottimen PCV-jarruventtiili sekin voi olla tukossa.
     
    BenDilde tykkää tästä.
  11. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Kiinnitin myös tänään huomiota siihen että jos kiihdyttää iisisti, eli kierrokset ei nouse kun johonkin max. 3000rpm niin kierrokset ei laske heti kun päästää kaasun, mutta jos antaa enemmän runtua koneelle ja kiihdyttää kierroksen ylemmäs niin kierrokset laskee lähestulkoon normaalisti alas.

    Ja enemmän kone tekee tuota kylmänä. Sitten kun on normaalilämmöissä niin kierrokset tippuu paljon nätimmin alas.
     
    Muokattu: 8.5.2017
  12. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Onkos mitään erikoistoimenpiteitä jos vaihtaa suoraan uuden IAC:n? Vai otanko vain vanhan pois ja uuden tilalle ilman mitään kommervenkkejä?
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    asennusohje uudellekin on: hemputa kartiota ineen.

    se tuntuu siltä, ettei mukamas tapahdu mitään kun hammastus on niin pieni, mutta hemputtaa vaan sitä kartiota sivuttain kevyesti painaen, niin vajaan minuutin kohdalla jo huomaa, että kyllä se sinne uppoaa.

    ei sitä kumminkaan munia myöten tartte upottaa, vanhasta tai hammastikkumitalla voi kattoa osviittaa.
     
    Muokattu: 9.5.2017
  14. DX

    DX Double Gearhead

    kuulostaa pikkasen ohjelmalliselta, eli siltä että ecm tarkotuksella pitää jenkua pikkasen turhan paljon yllä ettei kaasunnosto ja konejarru aiheuta voimansiirron nykyytystä,
    että koitas piruuttas kääntää kaasuläpän asennontunnistinta ihan ina vastapäivään ja tunnustele sen vaikutusta, se on se potikka joka on IAC etupuolella ja jonka käpälä tapaa kaasuläppäakselin käpälään.
     
    BenDilde ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!