4.3efi sammuilee/ Bensapumpun releen ohitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja SunBeam_Fi, 14.1.2023.

Tags:
  1. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    Päivää yhteisö!

    Vm-90 4.3 efi sammuilee itsekseen. Toisinaan ajosta, toisinaan tyhmäkäynnistä.
    Ongelma alkoi kun auto otettiin liikenteeseen parin viikon lämpimässä tallissa seisonnan jälkeen. Tätä ennen kaikki ok.

    Sammumisen jälkeen starttauttaa, mutta ei käynnisty. Toisinaan lähtee käyntiin, käy muutaman sekunnin ja sammuu. Tovin odoteltua, usein lähtee käyntiin ja käy ja toimii ihan ok, kunnes sammuu seur. kerran

    Epäilyissä bensapumpun rele, pumppu itsessään tai öljynpaineanturi.

    Mille näistä sinä annat äänesi?

    Releen ohitusta ajattelin aluksi kokeilla. Hyppyjohdon paikasta on ajatus, mutta lienee syytä varmistaa tietävämmiltä. Eli mihinkäs väliin tulee? Vai olisko joku muu keino?

    Releestä löytyy navat:
    C, E, A D ja F

    Vastaava rele kuin tässä kuvassa:
    https://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/370299_061809_2015_1.jpg

    Kiitos ajasta ja vaivannäöstä.
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Ootko kuunnellut pyöriikö se bensapumppu sillon kun se ei käynnisty? öljynpaineanturin vika ei ainakaan mun tietääkseni noin oireile, sytyttäis vaan öljynpaineen varoitusvaloa
     
  3. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    MuTu:lla väitän, että pumppu ei käy silloin kun ei starttaa, eikä taida relekään napsahtaa...tämän varmistan kun se seur.kerran sammahtaa..

    Relehän ei liene ole pelissä kun startissa?

    Voiko pumppu sammahtaa itsekseen ja sammuttaa auton ja toimia taas hetken päästä normaalisti?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voi olla että b-pumppu hajoamassa tai sen maadoitus tai se tankkilaitteen koko liitos lavan alla mätä...siellä tankin päällä voi vanhassa autossa olla aikamoinen määrä moskaa ja ruostetta.

    Pumpunrele on usein näissä rikki, käytännössä sitä ei edes huomaa, se aiheuttaa vaan pikkasen pitemmän starttauksen, koska pumppu ei silloin primeroi (et kuule pumppun kun käännät virrat päälle)...sitä relettä ei oikeastaan edes tarvita.

    Öp-katkasija on siellä virranajakajan vieressä, se ohjaa b-pumppua...versiosta riippuen samassa katkasijassa on myös öp-valo, öp-mittarin anturit.
    Näitä on kolmea eri mallia, lyhyttä, pitkää ja keskipitkää, sekä metallinen 88 - 89 malleissa, joissa on erillinen anturi öp-mittarille lohkon kyljessä.
    Ostat vaan samanlaisen mikä se entinen on, simppeliä.

    Kun se sammuu, eikä käynnisty, niin kokeile yhdistää sieltä öp-katkasijalta ne paksut oranssit tai pinkit johdot...ahdasta, mutta sen pistokkeen voi nykästä vaikka irti ja tökätä johtojen väliin pätkän rautalankaa...pumpun pitäisi alkää päristä tankissa.
    Jos se käynnistyy nyt normaalisti niin se öp-katkasija on rikki.
    Jos ei edelleenkään, niin pumppu voi olla sökö, tee painemittaus jos mahdollista.
    Selvitä ainakin suriseeko pumppu...mutta pelkkä surinakaan ei takaa mitään, tankissa voi olla myös sisäinen vuoto...pumpun ja tankkilaitteen tai sen ja lähtöputken välissä.
    Riippuu paljon myös onko sinne joskus jo vaihdettu pumppu, miten sen liitos tehty, onko siellä sellanen Pulsator vaimennin (revi se hittoon) jne.

    Jos joudut ostamaan pumpun, älä osta mitään Carteria ! Osta Delco, Wallbro, Bosch jne.
    Varaudu myös että se tankkilaite saattaa hajota käsiin jo purkaessa, ei maksa maltaita uusia kokonaan, osat saa kätevästi vaikka RockAutosta.
     
    Muokattu: 14.1.2023
    Kustom STW tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Helppo tapa kokeilla pumppua :
    Pumpun rele on sen mustan kotelon alla apparin puolella rintapellissä ja vieressä on musta sulakekotelo...se on b-pumpun sulake...vieressä on se virranjako bloki.
    Ota johtoa, laita toiseen päähän reikä abico joka sopii virta blokin napoihin, laita johtoon välille 20A sulake ja johdon toiseen päähän 6.3mm uros latta abico.
    Ota se bensapumpun sulake pois ja tökkää se uros abico sulakkeeltä lähtevän johdon liittimeen...muistaakseni beige/valko raitanen johto -> pumpun pitää käynnistyä heti...sen myötä myös auton.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    No helskuta.
    Tässäpä ohjeistusta kerrakseen. Ehdottoman kokeilemisen arvoisia juttuja ja helpottaa kyllä poissulkua tosi paljon, kiitos vaan..

    Kävin tuossa äsken parin tunnin reissun ajelemassa ko.autolla. Ajattelin, et josko saisi setvittyä vähän lisää kun/jos sammuu. Ei sammunut, ei edes uhkaillut...seurataan tilannetta ja pidetään neuvot mielessä.
     

Kerro tästä muillekin!