4.3L käyntiongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mikniemi, 3.5.2008.

  1. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Ongelmana on, että 4.3l vin"Z" moottori ei ota kierroksia kun 3500-4000. Tämän huomasin kun asensin kierroslukumittarin, tosin aikaisemminkin on samallalailla lyönyt sytkän poikki, kun on reippaammin kiihdytellyt.
    Eli vika ilmenee sekä paikoillaan että ajaessa. Kun nostaa pikkuhiljaa kierroksia yli 3500, niin alkaa pätkimään syttystä (kuulee käynnistä ja näkee mittarista) ja lopulta kun tarpeeksi nostaa kierroksia sytyttää service engine ja check gauges valot. Tämän lisäksi lyö sytkän kokonaan poikki, kierroslukumittari näyttää nollaa n. 0.5 sekunttia ja kun kierrokset laskenut n. 2000:een kierroslukumittari hyppää tuonne 2000 nurkille ja moottori alkaa taas käymään normaalisti. Sama tapahtuu siis myös ajassa, riippumatta ajaako tasakaasulla pikkuhiljaa kiihdyttäen tai vaikka kärry perässä kaasu pohjassa kiihdyttäen. Moottori kylmänä kiertää n. 500 kierrosta enemmän.
    Normaali ajossa ei huomaa mitään vikaa.
    Tähänmennessä vaihdettu:
    - tulpat
    - pyörijä + kansi
    - tulpan johdot
    - lamda
    Mitattu:
    - TPS 0.65V tyhjäkäynnillä ja muuttuu ylöspäin kun painaa kaasua
    - Nakutus anturi tyhjäkäynnillä n. 0.05V ja 3500 rpm n. 0.35V
    - MAP tyhjäkäynti n 1V ja äkkipainasu kaasuun n.4V

    Onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Mitä voisi vielä mitata/ tarkistaa ja onko nuo mitatut arvot OK?

    Autona -89 S10 4x4, mutta sillä ei taida olla merkitystä, kun samaa konetta taitaa olla aika monessa mallissa.
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

    Kannattais kattoo mitä vikamuistissa.Tollasesta jää varmaan jo jokin koodi. Veikkaisin yhtäkkiä että EGR jäänyt kiinni asentoon jolloin ei kestä kuormitusta... (ECM ei käske antaa lisää soppaa vaikka pitäis ja enakkoakaan ei silloin säädetä)... TPS.n vois aiheutaa tuon mutta yleensä vika on sellainen ettei toimi jossain käytetyllä kierrosalueella (kuollut piste).Muut jotka vaikuttaa kuormitukseen on MAP ja ehkä PCV valve... Alipaineletkut ja vuodot imusarjalla kannattaa myös tarkistaa...
    Mites polttoaineen kulutus ? Jos kasvanut yhtäkkiä niin jossain on vuoto alipainejärjestelmässä...
    Tuolla lisää kirjoituksiani antureista yms.
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös se tiedon saa samalta tunnistimelta kuin puolakin, että sieltä etsisin ensimmäisenä. Sakaralevy tai tai itse tunnistin.
     
  4. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Autoa testattiin myös paikallisessa chevy huollossa, jossa "matolaatikko" oli koneessa kiinni. Ei näyttänyt mitään vikakoodeja ja pakokaasuarvotkin pysyivät oikeina (lamda, co jne).
    Kulutus on pyörinyt 14-16 paikkeilla, kun on ollut kuomukärry, jossa pari kelkkaa, perässä. Lyhyessä pelkässä kaupunkiajossa n. 20.
    Kourmitus ei tunnu vaikuttavan tuohon pätkimiseen koska tapahtuu pintakaasulla sekä vedätettäessä samassa kohtaa.

    Kierroslukumittari on jälkiasennettu ja kytketty juuri tuohon ECU:lta puolalle tulevaan johtoon. Eli siitä näkee että ECU nimen omaan katkaisee sytkän, koska mittari näyttää nollaa. Mistähän löytyisi tuo koneen oma kierroslukuanturi?

    Minkähän anturin tiedon perusteella ECU voisi katkaista sytkän? Lämpötila-anturin joka on siinä ylävesiletun vieressä, kun ottaa irt,i niin ei ainakaan lähde käyntiin, mutta tuskin kierrokset siihen vaikuttaa.

    Mikä on tuo solenoidi/anturi, joka on tuossa virranjakajan ja nakutusanturin vieressä ( 6-7cm pitkä ja 3cm halkaisijaltaan)?
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Tuo pintakaasulla pätkiminen ja yleensä samassa kohtaa voi johtua TPS:n kuolleesta pisteestä.ECM ei saa oikeaa tietoa vaan kuvittelee ko. kohdassa (tiedon perusteella) että kaasuläppä kiinni jolloin muuttaa myös ennakkoa.
    ECU eli ECM ei varsinaisesti kyllä koskaan katkaise sytytystä (ei kyllä pitäisi)vaan se on se sytkämoduli joka tarpeen vaatiessa joko käytää ECM:n tietoja hyväkseen tai sitten ei.(riippuen eri arvoista mitä kyttäillään).
    Tuossa alla lainaus omasta kirjoituksestani VTCF sivulta kun tuli taisteltua astron kanssa >>> http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=3513

    Autoa käynnistäessä ajoitusta kontrolloidaan sytytysmoduulilla,samalla ECM odotaa tietoa pyörintänopeudesta. Kun pyörintänopeus saavutetaan (400rpm/min) niin ECM lähettää BYPASS signaalin sytytysmoduulille.Kyseinen signaali aiheuttaa sen että siirrytään käyttämään ECM:n kontrolloimaa signaalia jossa otetaan huomioon eri suureita (moottorin lämpötila,kuormitus yms./anturitieto)...

    Oletko tarkistanut että menee varmasti "CLOSED LOOP" tilaan...
    Se pitäis kyllä kuulla käynnistä... Elikkä auto käyntiin ja kuullosteleen käyntiä minkä pitäisi muuttua 120 sec kuluttua kun ECM:n anturitietoutta aletaan käyttään hyväksi. (kierrokset yleensä laskee hiukkasen ja käynti tasoituu). Tuo liittyy osaltaan juuri siihen sytkämoduuliin elikkä kuulostelee tuon tarvittavan ajan saadaanko ECM:ltä tavaraa ja vaihtaa sitten tilaa.
    Jollei vaihda tilaa tuolla sytkämodulilla niin sitten toimitaan koko ajan sytkämodulin perusasetuksilla....
     
  6. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Kävin hakemassa tuon Winaldl softan ja otin muutaman login.
    Mielestäni niissä ei näy mitään erityistä. Yhdessä vedossa vain kierrokset tippuu ja toisessa kaikki arvot käyvät nollassa, kun tulee raja vastaan.
    Pistin logit tuonne jos kiinnostaa.

    http://www.4shared.com/account/file/465 ... sVIwjoRqne

    Yhdessä vedossa SENSOR:INT arvo alkoi tippumaan ennen pätkimistä. Mikähän tuo arvo on?
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Oisko sitten että sytkämoduuli ei ala ottaan ECM:n kautta tuota tietoa ja tuossa vaihtokohdassa pätkäisee syttyä.
    Melkein vaihtaisin sytkämodulin ensimmäiseksi ja kelan.Samalla kannattaa tarkistaa se sakaralevy ettei ole halki ja että magnetointi on kunnossa (magnetointi kunnossa jos tuntuu selvästi sellainen pykältämisen tunne kun sormin pyörittää jakajan akselia).
    Kela on sellainen joka yleensä ensimmäiseksi menee jakajasta.
    Puolasta ja sen piuhoista sen verran että ainakin uudemmissa varoitellaan ettei sais olla kiinni/nojata runkoon koska saattaa lyödä läpi.

    Tuosta kiekkamittarin liittämisestä sen verran että tuossa lainaus missä sen pitää olla kiinni.. (elikkä sytkämodulin 2 nap liitin ja siellä tuo C nasta)

    Se on puolan harmaa liitin ja liittimelle tulee toiseen punainen johto joka on 12v (IGN). Liittimen toisessa nastassa pitäis olla n. 10 cm piuha jossa abickoliitin. Tämä on juuri se TACH liitin (kiekkamittari).
    Jollei sitä ole niin sen signaalin voi ottaa johdosta mikä menee sytkämodulin 2-napaseen liittimeen. Siellä merkattuna + ja C tuohon + piuhaan tulee 12V kun virtapäällä ja toinen C antaa signaalia kun puolalla tapahtumia... Se on haaroitettu alkuperäisessä kykennässä juuri samasta johdosta mutta jo tuolla puolan sisällä...
     
  8. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Kyllä tuo tyhjäkäynti muuttuu, kun antaa käydä jonku aikaa (en oo ottanut aikaa). Aluksi käy vähän yli 1000rpm ja sitten tippuu ja tasouttuu n. 6-700 rpm tienoille.
    Mulla on vielä yksi 12 kanavainen erillinen dataloggeri, jonka voisi kytkeä muutamaan anturiin ja mitata arvoja suoraan. On muistaakseni nopeampi kuin tuo 1.2s näytteenottoväli. Tuossa ajassa kuitenkin ehtii tapahtua aika paljon asioita jotka ei sitten kuitenkaan näy lokissa.
    Pitänee kokeilla ottaa uudestaan tuo pätkimisen loki sekä open että closed loopilla (alle 120s ja yli 120s).
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    Kirjotin tossa aiemmassa viestissä ihan "puppua" :poff: Sorry !
    Kattelin uudelleen noita arvoja ja kyllä se moodin vaihto tapahtuu ihan oikein. Se on siis alussa "OPEN LOOP" tilassa kunnes lämpötila,happianturi,ja ennalta asetettu aika täyttävät vaatimukset.
    Siirtyy tämän jälkeen "CLOSED LOOP" tilaan
    jolloin aletaan käyttää noita ECM:n laskemia arvoja sekä säädellään seossuhteita siten että olis sen ideaalisen 14,7:1 suhde...
    INT ja BLM arvo eivät muutu vasta kuin sitten kun siirrytään Closed Loop tilaan. Tuo 128 arvo on ns. raja-arvojen keskellä josta sitä sitten muutetaan joko ylös tai alaspäin sen mukaan muutetaanko seosuhdetta laihemmalle vai rikkaammalle...
    Tuo INT arvo liittyy samaan asiaan kuin BLM arvo eli ns. "seosuhde kartaan" millä perusteella noita säätöjä tehdään. Jos on tarvetta säätää seosta niin aluksi säädetään INT arvoa ns. ikkunassa ja jos arvo ei ole riittävä niin säädetään BLM arvoa koska on kooltaan isompi ja tämän jälkeen INT arvolla hieno säätö...jne (Näin sen olen itse ajatellut...)
    BLM (Block Term Monitoring)=Long Term Value
    INT=Short Term Value
     
  10. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Johan viimein löytyi vika.
    Sytkämoduulin vaihdolla alkoi kiertämään, eikä pätki.
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Onneksi olkoon työvoitosta... :rotfl: :webmaster: :lol:
     

Kerro tästä muillekin!