4- linkki tuenta from DSE.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja tarmo68, 28.1.2009.

  1. tarmo68

    tarmo68 1st gear

  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Uusien rakentelupykälien mukaan ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Ja kun siellä katsastuksessa ollaan ei välttämättä ensimmäiseksi tarvitse alkaa julistamaan mitä kaikkea on muutettu...

    Nimim Alston G-bar....
     
  3. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Alaston Gay-bar ???? :rotfl:
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mä ainakin vuosisitten kysyin konttorilta et saako laittaa nelilinkit
    -65 furyyn lehtijousien tilalle
    nuori kaveri sanoi et norra täytyis säilyttää.....
    nooh siinä sitten intin et eikös oo pykälät muuttunu ja ite päällillö katsoi sitten raamatusta,ja totesi että ei oo mitään estettä jos uusi jousitus zydeemi vastaa auton käyttötarkoitusta,
    johon totesin suu virneessä että autohan tulee kiihdytyskäyttöön (ei toki tule)
    ja siihen kehui et homma OK.
     
  5. Pepew

    Pepew 1st gear

    Mä taas kysyin salosta katsastus asemalta saman tyylisen 4-linkki sarjan asentamisesta -70 challengeriin.

    Vastaus oli että heille on annettu sellaset ohjeet etteivät hyväksy nelilinkkiä.

    Etupään jousitus tyypin ja koko etu-akseliston muuttamista vastaan heillä ei ollut mitään vastaan.

    Taaskohan mua vietiin kuin pässiä narusta?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkä heille on sellaset ohjeet annettu. Ei kuitenkaan mikään virallinen taho.
     
  7. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mä ainakin oon jo hyvänmatkaa tehny tota hommaa tai siis oon purkanut jo :oops: ja tarttis alkaa tekemään eikä oo mitään valmista sarjaa, vaan ihan metritavarasta teen.
    ilmajouset attelin laittaa myös.

    samalla "joudun" tekemään "ruostekorjausta" takarunkoon ja nekin menee uusiin ehkä samalla siirtyy 15cm sisäänpäin, :soosoo:
    sen laillisuuteen en ota kantaa
     
  8. Pepew

    Pepew 1st gear

    Niin, tosta reilly motorsportsin valmistamasta etuakselistosta, ainoat vaatimukset oli että pitää saada valmistajalta paperi jossa kerrotaan että kyseinen tuote on tarkoitettu -70 challeen ja challen akselipainoille.

    Samat säännöt ei heidän mielestä pätenyt taka-akselin muuttamiseen. Seuraava askel minulta on sitten soittaa AKE:en ja neuvotella siellä lisää?
     
  9. Fireball

    Fireball Gearhead

    menee muutoskatsastuksella, jos setä muuta väittää käske kaivaa pykälät pöytään. On nimittäin ihan erikseen mainittu että tehdasvalmisteinen nelilinkki sallitaan muutoskatsastuksella

    Akseliston muutokset

    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin.

    Muutos voidaan hyväksyä seuraavin edellytyksin:

    a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

    b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

    d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).

    e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

    f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen, lyhentäminen, akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

    Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

    Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.



    Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää myös rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.



    Esimerkki 1.

    Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.



    Esimerkki 2.

    Ns. Ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

    Esimerkki 3.

    Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
     

Kerro tästä muillekin!