4-linkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ford351, 4.10.2003.

  1. ford351

    ford351 Gearhead

    nyt kun noita periä ei ole markkinoilla sopivaa leveyttä niin päätin heittää lehtijouset nurkkaan ja tehdä 4-linkin. nyt tarvittaisiin piirrustuksia ja infoo ym. että miten voisi toteuttaa kyseisen työn..
     
  2. RivO

    RivO Gearhead

    Meinaatko tehdä autoon runko muutoksia nelilinkin etupään laippoja varten vai ajattelitko laittaa laput kiinni vanhaan runkoon. Periaatehan on yksinkertainen. Korvakkeet kiinni runkoon ja perään, ja putket väliin. Kuinka paljon säädettävän ois tarvis. Meinaatko hakea stripillä säätöä vai ihan katukäyttöön parilla reijällä.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos kadulle meinaat, niin tossa pätee sama homma kuin muissakin alustamuutoksissa; tarvitset käytännössä tehdastekoiset palikat jolla muutoksen teet tai sitten jonkun muun luotettavan selvityksen lujuudesta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Totta, joskus leimaukko voi hyvinkin kärkkäästi kysellä palikoista.

    Omasta mielestä norm. katuliikenteessä ei 4-linkillä teen oikeastaan mitään. Onhan se hienoa et voi sanoa omistavansa 4-linkillisen katuauton, mutmut. En nyt tarkottanu sua moppeukko koska sullahan sitä ei ole, kun jäi vain alkuperäiseltä kysyjältä tämä kohta auki että onko auto mihin käyttöön menossa.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Samansuuntaiset rakennussuunnitelmat on itelläkin mielessä talven aikana. Pickuppi on nyt ollut pari paivää koekäytössä ja nykyisillä systeemeillä pito on mun mielestä aika kohdallaan. Mut kun katsastussedät ei kuitenkaan silittele päätä noista nykyisistä ladderbareista niin kaipa ne pitäis muuttaa talven aikana jotta olis edes jonkunmoiset mahdollisuudet käydä kokeilemassa leiman saantia keväällä.
    Autossa on nyt alla 15,5” leveät MT:n Sportsmanit ja niillä se täyslähdöissä piirtää ykkösellä koko matkan ja kakkosella vielä noin puoliväliin vedätystä (siis TH400:lla, pakkovaihteilla ja räikkäshifterillä kiusaten). Ei kuitenkaan mitään hillitöntä kuminpolttoa vaan sen verran suttaa että se piirtää kahta viivaa. Noin siis kylmiltään kadulla ja 100% lukolla (mikä kyllä sekin saattaa vielä aiheuttaa kiukkuilua konttorilla).
    Muutenkin ekat ajokokemukset osoitti että pienet alustamuutokset olis hyväks, pitopuolta siis on mutta on ”vähän” kankea laite pyöritellä eli ei oikein taivu ja esim. risteyksissäkin kääntyessä takarenkaat valittaa hiljaa ajettaessakin melkolailla (lukko ja leveät kumithan tota aiheuttaa joka tapauksessa, mut jos sais sen vähän taipuvammaks)
    Nelilinkeiksi muuttamista suunnitellaan siis täälläkin eli se tulee olemaan vielä ohjelmassa ton projektin kanssa ennen ens kevättä. Ja nelilinkeiks sen takia että siinä muutoksessa noi nykyiset systeemit on ainakin osin hyödynnettävissä eikä tarvis rakentaa koko takajousitusta uusiks.
    Kertokaas vielä Mopeman tai muut kokeneemat katuslickseilijät paljonko kannattais laittaa paineita moisiin renkaisiin testailtaessa näin kylmemmällä kelillä ja paljonko yleensä ootte moisissa pitäneet paineita. Noi renkaat on siis MT Sportsman 29x15,5x15
    Ps. Semmonenkin hauska juttu kävi perjantai-iltana tota autoa testatessa että poliisitkin onnistu kerran pysäyttämään sen (juniori oli sillä silloin liikenteessä ja onneks sillä hetkellä ihan rauhallisesti ajellen). Ihmettelivät aluks kovin että voiko tää olla katuauto mutta kun paperit oli kunnossa (eli vanha ote vuodelta -92 ja siirtoluvat) niin totesivat sitten vaan että eipä oo kyllä tällasia paljon liikenteessä nähty :grin:
    Kerrankin virkavallalla riitti ymmärrystä harrastajaa kohtaan :smile:




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-10-06 17:08 ]</font>
     
  6. ford351

    ford351 Gearhead

    ihan kadulle, välillä stripille.kun perää pitää kaventaa aika radikaalisesti että sliksit mahtuu niin lehtijousia pitää siirtää mutta se ei onnistu musseen ilman että tekee lehtijousille uudet kiinnikket joita ei taas saa kaupoista todistuksien kanssa.Inssin tekstiä:Erillistä lupaa ei vaadita. Katsastusmies voi tarvittaessa pyytää todistusta jousien uusista kiinnityskorvista, niiden kestävyydestä ja kiinnityksestä auton runkoon (esim. materiaali ja selvitys hitsauksesta).
    Niin täten 4-linkki olisi paras vaihtoehto..
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tollanen nelilinkki setti ei kauheen hirveitä jenkeissä maksa. Kantsii panostaa siinä kuulemma hyviin iskareihin. Noi M/T Sportsmanit ei ole mitkään katusliksit, ne on vaan leveät renkaat. Ekat sinne suuntaan olevat on Sportsman Prot, mutta ei nekään mitkään oikeat katusliksit ole; ei niitä just katuautokisoissa käytössä näe. Noi 15.5 sportsmanit vastaa pidoltaan ehkä jotain 6 tuumasta oikeeta katusliksiä kuten M/T ET Street tai Hoosier Quick Time Pro. Jos sitäkään.

    Seuraavaks sitten vähän henkilökohtaista mielipidettä. Moni on sitä mieltä, että kun on vähän raaseri henkinen laite, niin siinähän täytyy olla nelilinkki. Aika useassa tapauksessa näissä autoissa ei sitten muuta olekaan kun se nelilinkki, siitä miten sen pitäis olla asennettu tai sen säätämisprosesseista harvoin on minkään valtakunnan hajua. Parhaimmillaanhan nelilinkki alkaa jo kymmenen sekunnin autoissa olemaan täysin lyömätön, mutta huonoimmillaan siitä ei ole yhtään mihinkään. Ensimmäinen askel nelilinkkiä harkittaessa ja ei haitaks muillekaan on hommata Dave Morganin kirja nimeltä Doorslammers: the chassis book, lukea ja ymmärtää se. Ja vasta sitten hankkimaan niitä palikoita ja tekemään. Noista laitteista mitä katuautokisoissa pyörii on aika monessa nelilinkki takapää. Siellä on muutamia vehkeitä kuten Vuorisen Saulin Nova, joissa systeemi toimii todella hienosti ja 60-jalkaset on hyviä; parhaat taitaa olla 1.3 sekan pinnassa? Aika suuri osa menee kyllä huonommilla ja esimerkiks mun paras 1.40 lehtijousilla ja pienehköillä renkailla (parempiakin on mm Kulmalalla ja Suojasilla) ei siinä joukossa kauheesti häpee. Oikeet mittasuhteet homma kuitenkin saa kun katsoo nopeimpia Stock autoje; ne menee vakiotyyppisillä jousituksilla, painavilla koreilla pienemmillä tehoilla ja 9" renkailla parhaimmillaan matalia 1.3:sia? Sen pitäis kyllä silloin olla "katuautossakin" mahdollista ilman linkkejä.
     
    MadMike tykkää tästä.
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sori, olin vähän epätarkka renkaiden yksilöinnissä eli noi meillä alla olevat on nimenomaan M/T Sportsman Pro:t.
    Ja ajatus nykysysteemien osittaisesta hyödyntämisestä tuli siitä että tolla nykyisin autossa olevalla ladderbarillahan on periaatteessa samanlaiset jousitus ja iskarisysteemit takapäässä, edessä vaan putket menee yhteen jne. pikkueroja eli josko siihen sais mitään aikaseks hankkimalla uudet, useammalla kiinnitysreiällä olevat kiinnikkeet sinne etupäähän ja sitten uudet tangot ja niiden tarvimat kilkkeet.
    Täällä meilläpäin asusteleva tunnettu rodiguruhan on tehnyt ja leimannutkin noita nelilinkkejä rodeihin, täytynee varmaan yrittää tavoitella sitä jossakin vaiheessa, josko homma etenis vaikka sitä kautta.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kaverilla olisi ylimääräisenä ja myytävänä b-body moparista puretut nelilinkkisysteemit coiloverseilla.
    Kiinnostaisiko??
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kaikkia vaihtoehtoja tossa muutostyössä harkitaan kyllä ihan mielellään eli laitatko vaikka yksityisviestinä tarkempia tietoja mitä kaikkea tuohon kuuluis, mihin hintaan jne. ja vaikka puh.nron, s-posti osoitteen tai muuta yhteystietoa niin ihmetellään tarkemmin.
     
  11. RivO

    RivO Gearhead

    Onko ne purettu rälläkällä, vai miten saatu irti ehjänä? Käsittääkseni "puretuista" on käyttökelpoista vain uniballit, koska putketkin on mitoitettu juuri moparin b-bodyyn, la levyt pitää rälläköidä irti. Ellei sitten laita koko perää mopesta.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jykä oli tossa oikeessa että kannattaa lukea kirjallisuutta aiheesta ja todella koittaa ymmärtää luettu. Jos vielä sittenkin on sitä mieltä että todella tarvii 4-linkkejä, tärvele auton takapää rälläkällä ja tee räätälöintityö. Räätälöintityö siksi, että vaikka ostaisit "valmiin" 4-link-sarjan, voi senkin asentaa autoon joko oikein tai väärin...
    Esimerkiks lopullinen pyöräkoko ja ajokorkeus pitää olla selvillä heti alkuunsa että saa säätömahdollisuudet kohdilleen. Ja sitten yks tärkein asia on se ettei ala pihtaileen uniballien kanssa, NIISSÄ PITÄÄ OLLA ERIKÄTISET KIERTEET! (Jos kiinnostaa, niin pystyn toimittamaan HYVÄLAATUISIA pallopäitä aika sopivasti.)
     
  13. RivO

    RivO Gearhead

    Niin, eikö 4-linkillä haeta voimakolmion painopiste, autosta riippuen kuskin penkin alle suurin piirtein, eli linkkien "jatkot" leikkaavat jotakuinkin penkin alla, niin että voima työntäisi juuri suoraan painopistettä kohden, jolloin auto ei lähtisi nostamaan liikaa keulaa ja perä ei kevenisi, jos säädöt toisin päin. Eli voitaisiin lähteä maksimi kaasulla renkaiden pito huomioon ottaen.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Omassa projektissa idea nelilinkkeihin syntyi nimenomaan siitä että auton takapää on jo "tärvelty" eli tuo auto tuli hommattua aikaisemman omistajan aloittamana rullaavana projektina, jossa ei ollut vielä paljoakaan valmiina, mut runko ja alusta oli jo läpikäyty ja enimmäkseen tehty.
    Ja se alusta on siis nyt varustettu laddereilla, jotka siitä pitää vielä kumminkin poistaa, jos autoon yritetään saada joskus kilvetkin takas. Ja jo tuosta syystä johtuen siis mielummin sitten nelilinkit eli ensinnäkin muutos ladderista linkeille on helpompi kuin muuttaa takapää takas alkuperäisen kaltaseks ja toisekseen jos siihen laittais vakiosysteemit takas niin tollasessa pickupissa on kyllä pito ihan hukassa noilla meidänkin tehoilla.
    Niinkuin aiemmin mainitsinkin niin tuon nykyisen alustan kanssa yritettäessä lähteä mahdollisimman tehokkaasti suoraan se piirtää ykkösellä koko matkan ja kakkosella vielä aika pitkiä viivoja, mut noi on nyt vaan olleet eka kokeiluja.
    Ja sitte pakollinen loppukevennys: kivaa on ollut testaillessa, auton saa pyörimään kuivalla asfaltilla kaasun kanssa vaikka ympyrää jopa noilla Mickey Thomsoneilla. Niillä ei oo kyllä kovin paljon raaskinut pyöritellä ettei kuluttais heti niitä loppuun ja jottei heti särkis voimansiirtoa, se on nimittäin varmasti muutenkin melkosen kovilla spoolilla ja noilla kumeilla runttaillessa. Mutta meillä on yhdet tavalliset 235/75 kumitkin vanteilla ja niillä se vasta onkin ollut villi vedätellä ja pyörittää karusellia. Eiks se olekin niin että lapsi on terve kun se leikkii :grin:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-10-10 16:03 ]</font>
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Vähennetään linkkejä, eli kysymys kuuluu:
    Mahd. hyvä hiekkapito alkup. lehtijousilla?
    Luokitustodistus sallii kaksi autonsuuntaista tukea perälle. Auto Barracuda a-body ja 7 1/4 perä 3,55 välitys. (elekee naurako, kestää soralla ja painaa vain 8 3/4 murikan verran...)

    Suunnitelma olisi:

    1. Löysähkö peräjousitus
    2. ei kallistuksenvakainta
    3. linkit perään uniballilla ja runkoon kumipuslalla
    4. Linkin jatkot kohtaavat kuskipukin alla
    5. Säätömahd. vain perän korvakkoon.

    Ajatuksia? ideoita? kokemuksia? ,kaikki tervetulleita!
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hiekalle?, Barracuda?, Historic?, JEEE.
    Teetätkö jouset, silloin voisi saada korkeat ja pehmeät, jotta joustovarat olisivat vähän paremmat. Satsaa heilahduksenvaimentimiin. Ilmeisesti luokitustodistus ei salli Wattsin linkkiä tukemaan akselia sivusuunnassa. Jos luokitus sallii takavakaajan, niin minä ainakin tykkään niistä, varsinkin jos olisi säädettävä, sen avulla voi hieman säätää yli/aliohjautuvuutta. Eikös Barracudakin ole melko aliohjaava perusmuodossaan vai miten vääntösauvasysteemi toimii.
     
  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kiitos, hiekalle hyvinkin! Nyt alkaa olla koneen paukut tallessa, mutta pitoa puuttuu (yllätys)!
    Perä on aika jäykkä nyt, ja nimenomaan luokitustodistus sallii vain 2 autonsuuntaista tukea. Kallistuksenvakaaja voi heikentää pitoa ehkä mutkassa. Periaatteessahan Barracuda ei taka-akseliltaan ole escorttia kummempi.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sattuiskos moista opusta loijumaan kenelläkään joutilaana? Voisin ostaa pois kuljeksimasta. Vois tässä selkää parannellessa käyttää aikansa varmaan johonkin fiksumpaankin kuin pelkkään paskanjauhamiseen :lol:

    Jegsillä ja summitilla löytys toki, mutta kun menee prkl postikuluihin käytännössä enempi rahaa kuin mitä itte opus maksaa :odroll: Tuostahan olisi kyllä se Doorslammers Chassis Tuning Package olemassa kans, että sekin voisi kelvata...
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    www.swracecars.com myy tuota myöskin.

    Omani hankin sieltä viime vuosituhannen puolella kun vielä Ladalla niitin mainetta...
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mull kyl on toi, mut se on jossain mualimmalla luettavana... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!