4 linkkien asennus, perän ja koneen kulmat?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja impala-63, 7.4.2017.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    ^ samat asiat minäkin olen antanut itseni ymmärtää eli täysin suoraa linjaa pitäisi välttää koska ristinivelien neulat ei pyöri silloin.

    Jenkki foorumeilla puhuttiin myös että runko AJO ASENTOON ei vaateriin ja siitä pyritään saamaan kaasari vaateriin. Eli jos keula on 3* alaspäin (etukeno) niin laatikko 6* alaspäin siis jos perä alempana.

    Tuossa Mika.V kuvassa jossa on noita asennus asteita on laatikko 2* alas ja perä 2* ylös mutta 4-linkeillä pitäisi olla perä 1* ylös ? Ymmärsinkö oikein?

    Eli perä pyrkii kiipeämään ylös kiihdyttäessä ja tuennasta riippuen enempi tai vähempi?
    4-linkeillä riittää ilmeisesti 1-2* "ennakkoa" kumipuslilla?
     
  2. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Eikai sen koneen ny millillensä tarvi olla suoras. Eikö se voi olla kaasaristaki vähä yläviistoon?. Jos on pakko.
    pelätäänkö siinä, et ottaa ilmaa koneeseen eikä bensaa?
     
  3. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ei tarvii kun ajellaanhan sillä myös ylä- ja alamäkiä jolloin se kaasari ei myöskään ole suorassa.

    Jenkki foorumeita lukiessa vaan yleisesti pyritään saamaan kaasari suoraan, mutta pääasia on saada vetolinja optimaaliseksi ja saada se autoon istumaan hyvin jos nyt ymmärsin ja osasin lukea oikein lontoota.

    Itselläni ainakin paketti istuu paremmin jos se laittaa n. 3* takakenoon koska muuten laatikko kiipeää turhan paljon kabiiniin.
     
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    No
    No huh. Katos, ku mullakin on rodis moottorin vaihto kuutosesta kasiin ja siinä kans laitoon koneen ns. keulimaan koska mulla on alkuperäinen etupalkki joka on lähes suora runkoaisojen välis. Se palkki on nii järeä ettei houkuttanu ruveta loveamaan ja sit olis raidetanko pitäny muuttaa tai öljypohjaa madaltaa. No linjasin koneen nii, et laatikko on nii ylhäällä, ku voi ja kone nii lähelle palkkia, ku voi. Väkisinki sit paketti jäi keulimaan.
    Täytyy perä nostaa sit nii korkialle, et on kone suoras jos tulee ongelmia:D
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

  6. T.

    T. 3rd gear

    Tuli mieleen vielä sellainen että muuttaako korvakoiden hitsaaminen akseliputkeen sen suoruutta miten?

    Joku amerikan race-mies taisi niitä joskus ihan tarkoituksella lämmittää että sai aurausta taaksekin. Jäykissä akseleissa kuulostaa aika erikoiselta, muttei pitkäikäiseltä ratkaisulta.
     
  7. josu

    josu Gearhead

    höpö höpö juttuja,suorassa taka-akselin kuuluu olla.kaikki romppeet paikalleen ja sitten kunnon 4 pyörä suuntaus johonka on varattava aikaa reilusti ja tehtävä suuntaukset huolella.ihan helppo juttu,se taas paljon asteita tai millejä minnekkin suuntaan laitetaan onkin sitten jokaisen oma asia
     
    valtope tykkää tästä.
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Oli toi appikin jo ladattuna kun sitä amerikan joen sivuilla suositeltiin. Kokeilin vähän sitä ja vatupassi ajoi kardaanin virkaa niin ei tullut ihan tarkkoja mittoja. Hyvä ja helppo käyttöinen appi.

    Täytyy noita linkin tankoja vähän lyhentää kun ovat turhan pitkät (80cm) ja kiinalaiset hitsannut toisen pään melko vinoonkin vielä.
     
  9. 3964

    3964 2nd gear

    Aurausta ja camberia
     
  10. T.

    T. 3rd gear

    No ei tuossa minun jutussa mitään höpöhöpöä ollut. Hitsaaminen vääntää, ja sitä on joku väärinkäyttänytkin, eikä varmasti ole pitkäikäinen perä.
     
  11. josu

    josu Gearhead

    Tuosta kyllä kerrotaan selvästi takaakselin lämmittämisestä jotta saadaan aurausta taakse,tää on ihan höpö höpö juttua,ei siihen mitään ennakko aurausta tule laittaa,suoraan vaan ja menox

     
  12. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Ruotsissa kaverilla oli BMW kilpurina 24 tunnin ajoissa ja heillä oli säädetty perään noin 2 asteen auraus.Porchet päihitti kevyesti.Kyllä aurauksella on merkitystä ohjaukseen ainakin kilvanajossa.Mekanikkona heillä oli jo edesmennyt Rauno Aaltosen entinen mekanikko Matti Piippo.Race 1 tiimin nimi,voittivat muistaakseni ainakin yhden mestaruuden ja viimeisellä kaudella tulivat toiseksi häviten turva-auton tullessa viimeisille kierroksille,5 sekunnin ja yhden pisteen tappio.
     
    Muokattu: 13.4.2017
  13. T.

    T. 3rd gear

    Joo ihan jos haluat sen noipäin vääntää. En lähde mukaan.
     
  14. josu

    josu Gearhead

    "Joku amerikan race-mies taisi niitä joskus ihan tarkoituksella lämmittää että sai aurausta taaksekin"





    No kerroppa savolaiselle mitä tuo tarkoittaa?
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Katuautossa tuskin tarvii jäykkään taka-akseliin aurausta tai camberia, mutta race-touhuissa voi hyvinnii olla hyötyä. Vetarin spoorit pitää tietysti "bombeerata", muuten tulee romua pikapuoliin. Jos katsoo vaikka pallopäistä kuusiokoloavainta pultin päässä, ymmärtää idean. Täysin sama periaate.
     
  16. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Legends autoissa hyvinkin yleinen muutos tuo takaakselin taivutus vetarin booreis senverran väljää että toimii vaikka toisenpuolen vetari aika lyhyt
     
  17. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Alkaa taas meneemään asian vierestä....

    Tarviiko nyt siis ottaa jotain ennakkoa pinioniin? 4-linkeillä ja kumipuslilla se on paljon jos pitää ottaa?

    Pyrin siis 3* alaspäin laatikolta. Tremekin appsi ainakin pyrki samaan kulmaan mutta en lukenut että pitääkö se saada normaaliin kuormaankin.
     
  18. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    aivan peruskauraa. jäykkien akseleiden aurausta säädetään suomessakin joka päivä ja parhaillaankin.
     
    T. tykkää tästä.
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    no hitsaamalla toiselta puolelta kiristetään
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    usein ei tehdä booreille mitään
     

Kerro tästä muillekin!