4 piste tms vyöt ilman täysiä kaaria?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja xarper, 13.9.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Elikkä tossa nyt oli ajatuksena jos joskus tulevaisuudessa laittais vyöt autoon, ni aattelin jotkut ihan oikeet 4 piste tms vyöt sinne laittaa, mutta jotta nämä toimis oikein ni kiinnityspistehän pitäis käytännössä olla a) takapenkin takana tjsp, haitaten takapenkkiläisiä siis tai b) suoraan niskan takana heti.

    Miten lie moisen toteuttais sit? B pilareissa on jo reiät kun ollu 3 piste vyöt joskus autossa, ajattelin jos näitä sekä noita alakiinnityspisteitä hyödyntäis ja tekis etupenkkien taaksw jonkin näkösen kaaren johon sais sit nää vyöt ihan oikeaoppisesti kiinni?
    Toiminneeko sit jos sen vaan tohon teen vai pitääkö suoraan vetää putket katon ja A pilarin kautta eteen että toivoa edes toimia jotenkin.

    Tarkotus olla semmonen "streetrace" henkinen ton auton ni en mielellään mitään lanne tai 3 piste vöitä laittais sinne vailla helpollahan niillä selviäis.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä vähän sama ajatus tohon caminoon mutta koska vöitä ei saa kovin taakse ni meinasin vahvistaa sen takalasin alapalkin ja tehdä suoraan siihen kiinnikkeet 5-pistevöille.

    4-pistevöissä kannattaa muistaa että tahtoo ilman sitä alasvetävää vyötä ainakin laihemmalla kaverilla vetää ne vyöt "kylkiluille". Siksi itekkin haluan 5-pistevyöt niin saa ne oikeesti semmoseks että niistä on iloakin ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Itse olen toteuttanut niin että 6-pistevöiden ylävyöt on kiinni hattuhyllyyn kiinnitetyissä silmukoissa (viralliset kiinnitys silmukat, hattuhyllyn alla vahvisterakenne). Alavöille on lattiassa vastaavat silmukat vahvistelevyineen.

    Kaaria tms ei ainakaan vielä ole tullut autoon. Vöiden on hyvä olla pikakiinnitteiset. Ne ei näet ole tieliikenteessä sallitut. Eli, ainakin katsastukseen ne kannattaa ottaa pois, poliisit niistä tuskin nillittää...
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Lowry

    Lowry 2nd gear

    [​IMG]

    Ilman kaaria kun kippaa ympäri, niin nelipistevöihin köytettynä jousto tapahtuu niskassa. Ei sillä, etteikö vanhalla autolla kolarointi olis aina muutenkin vähän riskaabelia.

    (Kuvan etin vaan esimerkiksi, enkä tiedä autosta/tapahtuneesta sen enempää. Näyttäiskö vähän siltä, että tossa olis joku pääkaari, kun katto on pysynyt keskeltä ylhäällä?
     
    Muokattu: 14.9.2018
  5. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Merkitäänkö nelipistevyöt turvakaarien tavoin muutoskatsastettavina otteeseen niin, ettei takapenkillä saa olla ketään kyydissä? Aika epäkäytännölisethän ne arkiliikenteessä ovat, mitä joskus sellaisilla varustetulla vanhalla Spiderilla yhtenä kesänä ajelin.

    Tuosta vanhasta kuvasta on mielestäni nähtävissä pääkaari pilkistämässä. Olisikohan ohut etukaarit vain lytyssä? Onneksi joukkueella oli nuo hienot korkeat lippalakit suojaamassa päitä.
     
  6. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Shelbyssä on se pääkaari ihan tehtaalta
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Seejii

    Seejii 3rd gear

    Mikähän järki tuollaisessa on?
    Vai eikö takapenkkiläisillä ollut turvavyötä ja autosta lentäessään voisivat loukata itsensä pääkaareen?
     
  8. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Jotta vöistä saa ns. parhaan hyödyn, niin myös jakkaran pitää pysyä autossa kiinni, varsinkin jos menee ns. kerien. Turpa edellä vyöt pysäyttää liikkeen, vaikka jakkara ei kiinni pysyiskään.

    Vöissä taas on tärkeää ettei ne löysty jos auto muuttaa muotoaan. Hattuhyllylle on aika pitkä matka ja kunnon mällissä auto voi muuttaa jo sen verran muotoaan että vyöt löystyy. Tämän takia kilpavyöt on kiinni kehikossa. Toki olkavyöt pitävät paremmin penkissä varmaan 90% :ssa kadulla ajon mahdollisista tapahtumista ja eivät ne ainakaan turvallisuutta huononna.
     
    Muokattu: 17.9.2018
    xarper tykkää tästä.
  9. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miksi vöitä ei saa (suositella) vetää etupenkkien selkänojien takaa suoraan lattiaan kiinni? Vastaavalla tavallahan tehtaan lannevyöt on kiinnitetty sivuille, joskaan ei yhtä jyrkässä kulmassa.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos penkinkiinnitys/runko tms. Pettää niin se on ikävää kun kiskaisee hartioita alaspäin kun taas oikein kiinnitetty vyö vetää vain taaksepäin painamatta selkää lyttyyn ;)
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Ja löysää pitää olla mahollisimman vähän myös minimoiden mahdolliset liikkumiset just jos jotain vaikka vähän joustaakin, sillä just hyvä ois heti siihen niskan taakse varmaan ne kiinni saada.
    Saman huomaa lapsen istuimessakin kun alkaa olemaan liian alhaalla vyöt kiinni selän takana ni se keplottelee ittensä ulos sieltä, mut sit kun ne nostaa siihen niskojen kohalle ni eipä pääsekkään enää vöistä ulos.
    Eli sen ku vetäset lattiaan kiinni ni siinä on perkeleesti pelivaraa sit ja ei se taida paljoo turvaa antaa siinä vaiheessa enää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Roadkill yms jossain oli kanssa puhetta, että ei saa vetää pystysuoraan selän takaa lattiaan kiinni. Tai uhkana on selkärangan radikaali lyhentyminen onnettomuudessa.
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus kattelin kuvaa missä oli kiinnikkeet ilmeisesti lie tangolle kuskin penkkien taakse ja takalasilla oli normaalin näköiset turvavyön kelat niille neljänsille vöille jotka oli katossa koukuissa kun eivät olleet käytössä

    Eli normaalit 3piste vyöt ja penkkien väärällä puolella lattialla ylimääräset lukkokappaleet joihin sit sai ne takalasilla olleiden vöiden soljet kiinni

    Jotain harrasterallia lie ajoivat sillä


    Kuvia ei ollut enempää ja kulma huono, niin ei nähnyt oliko penkissä mitään koukkua tai muuta mihin sen vyön sai koukkastua et pysyy hartialla kuperkeikkastessa

    Etujakkarat näky olevan kovarunkoset kuppipenkit
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Ainoa kunnon vyösysteemi on sellainen, missä ne 4/5 pistevöiden yläremmit menee horisontaalisti putkeen, joka on hattuhyllyn edessä kiinni kaarissa. Ja ne kaaret on sellainen FIA-hyväksytty kehikko, joka tukeutuu etutolppiin asti.

    Tuollainen löytyy Pojan Datsunista:rolleyes: ja siitä BMW:stä, jolla Mika Salo ajoi radan reunaan 180 km/h nopeudella...
     

Kerro tästä muillekin!