402 BBC ei kulje

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Keränen, 18.11.2018.

  1. Keränen

    Keränen Gearhead

    No niin..auto on 1966 Chevrolet Chevelle 402cid + th700 + 12bolt 3.31. Oireena on se, että ei ole tehoa eikä kulkua. Varttimaili 13,9 ja 163kmh. Dynotettu 272hv ja 345nm takapyöriltä ja koneen teho tipahtaa rajusti 5000rpm jälkeen. Specsit:

    1968 396 325hv turbo jet 0,03" ylikoossa = 402cid
    Kannet orkkis 325hv turbojet BBC ovalport. Numeroa en nyt tähän hätään muista. Kanavat siistitty ja kohdistettu. 30ast backcut. Rullakeinut.
    Imusarja Weiandin ykstaso
    Peltisarjat ja 2,5" rst-putkisto
    Nokka xr282HR. 230/236. 0.51"/0.51". Koko kitti. jouset, retainerit, jakopää, tönärit jne.. Ajoitettu nollaan.
    Ruttu 10.25:1
    Jajaka GM HEI. Ajoitus taisi olla max 36. Testattu myös procompin HEI-jakajalla
    Kaasari Holley 770cfm street avenger.
    Kannet ja moottori on koneistettu ja hyväkuntoinen.

    Dynotettu toisiaan, jossa saatiin se 40hv/80nm seoksilla ja ennakoilla lisää. Parin asteen ennakoiden nostatus lopussa taisi tuoda jonku kymmenen nm lisää muttei hv??

    Ensimmäisenän tulee mieleen venttiilinjouset mutta vaikea uskoa että väärät olis tullu ja kone kuolee jo 5k rpm. Tällä kokoonpanolla jenkkipojat saanu yli 400hv koneesta ja korkeita 12s vartteja.
    Jouset? Nokan ajoitus? Ei vaan oikeasti tule enempää?? Vertailuna ford -67 galaxie 460cid(kanteen samat jujut, xe262h nokka, 2taso imusarja, valupakosarjat)lukottamalla 2,79 perällä meni 171kmh.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ensteks tuli mieleen ja empä sit enää muuta keksisikään, et mittasitko jousille vaadittavan asennuskorkeuden?
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Onko 10.25 ruttu mitattu vai männille ilmoitettu.

    Tuo nokka tarvii jo hieman purkkaa.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Toimiikohan kaasari niinkuin sen pitäisi?
     
  5. Keränen

    Keränen Gearhead

    Jousien paineita ei olla mitattu eikä asennuskorkeuksia. Laitettiin kiinni se jousikitti mikä mukana tuli. Sitä tässä seuraavaksi tehdään. Puristussuhde on mitattu ja laskettu. Kaasari pelittää niin kuin pitää.
    Mitä aikoja porukka on ajanu rautakantisella 396/402 cid koneella?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kokeilitteko rikastaa/laihentaa seosta dynossa, mitkä suuttimet siellä on vs. mitä list numberin mukaan pitäis olla?
    Availeekohan se toisiota kun täyttä ajaa?

    Venttiilinjousien asennuskorkeus tosiaan syytä tarkistaa, voi olla jo todella syvällä venttiilit joten jousipaineet jäävät vajaaksi?
     
  7. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos kaikki osa komponentit toimii (kaasari, on ennakkoa, puristusta, nokkaa ym) kansista varmaan se valunumero ainakin niin saa haarukan minkä verran virtausta teöriassa voi olla.
    Uudemmissa BBC koneissa peanut kansiset kyykkää paljon aiemmin..
    Jos kyseessä numb match kone, paree varmaa alkaa uusi 454 projekti kiihotus ajoon..
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Tuota,jos sulla on vakiot porttaamattomat ovalport kannet pienillä venttiileillä,niin voitko tuon enempää odottaakaan.Minkä ikäinen on Weiandin imusarja?
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En ny muista tarkkaan specsejä, mut yhet 402 kannet joskus kaivoin. Tai ei ne olleet 402:t vaan uudemmat peanut portti trukkikannet. Niihin tehtiin vain porttaus, ei siis mitään venatöitä, sovitettiin ovaaliimusarjaan. Nokkana oli compin 292 ja ruttua vissiin aika reilusti, pattipää männät mut ei sitä mitattu. Sellanen perinteinen Suomi-ugri remontti. Tuotti muistaakseni mottidynossa 400 hv ja 5000 rpm. Et ehkei toi ihan tuota sitä mitä vois.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös Bo Warelius ajanu silloin joskus 10 aikoja stanu luokassa.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    En toki halua jankuttaa kaasarista,ja hyvinkin sulla on Holley tikissä.Itsellä kävi vaan dynossa 350 Chevy motin kanssa semmoinen juttu että se meni polvilleen 5000rpm. paikkeilla ja max. Hp oli karvan yli 300 hp.Tehtiin vaikka mitä temppuja mutta aina vaan laulu katkesi kuin seinään.Barry Grant roskikseen ja Holley kiinni.Antoi tämän jälkeen 371hp.Sitä vaan tarkoitan että voihan olla että sun motti on monivammainen ja vaatii tarkempaa syyniä.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Boban enkka jäi 11 puolelle ja oli alsakansilla, rect port.
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo 345nm vääntöä kuuluu oldsin 307:kaan, jotain on pielessä. Onko seosmittaria? Millainen ilmanputsari/suodatin? Loppuuko koneelta ilma ylemmillä kierroksilla, ja kyykkää sen takia?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos nuo lukemat on takapyöriltä niin konetehoa taitaa kuitenkin olla enemmän kuin vakion 325, jotka 60-luvun heppoja.
    Mikäli ongelma on lähinnä se tehon leikkautuminen 5 tonnin jälkeen niin venajousien liian matala seetipaine mullekin tulee ekana mieleen. Jousijäykkyydestä tuskin on kyse, mutta jos asennuskorkeudesta riippuvainen seetipaine kovin matala niin se kyllä tappaa voimat kierroksilla.

    Varttimailiaikojen vertaaminen stockkereitten ja vakioalustalla ja voimansiirrolla varustettujen kruising autojen kesken on harhaanjohtavaa ja turhaa.
    Loppunopeutta suhteessa auton painoon voi pitää jonkunlaisena tehon määritteenä, mutta siinäkään ei kannata vertailua tehdä kilpureihin, tai ainakaan sillä perusteella ei voi arvioda paljonko tehoa puuttuu.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eihän "me" tiedetä millainen alusta tossa on eikä edes lootaa, turbaania jne.
    Wallaceracingin kalkulaattori kerto tollasta, arvasin painoksi 3400 lipsiä.

     
  16. Keränen

    Keränen Gearhead

    Seoksia rikastettiin yläkierroksille. AFR pysy hyvänä loppuun saakka. Katsottiin aukeaako toisiopuoli ja kyllä aukeaa. Juurinkin tuo 345nm..onneton lukema. Etenkin kun ajattelee normaalia nm/L. Tiedä sitten miten takapyöräteho vaikuttaa(20%?), mutta tehtaalta koneessa ollu 550nm. Dynossa ei ollut ilmanputsaria paikoillaan ja pelti auki. Joo, vähän varttimailiaikojen vertaaminen on turhaa, mutta kyllä loppunopeus viitteitä antaa. Loota on tosiaan TH700 2500 stallisella turbiinilla.
    Kaivan nuo kannen numerot heti ku mahdollista. Imuventtiili oli muistaakseni 2.0X. Imusarjaa ei tosiaan ole enää myynnissä eli Nooan aikainen ykstaso.
     
  17. Keränen

    Keränen Gearhead

    No niin. kannet 3904390 2.06/1.72 venttiilit.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollaset virtausarvot löyty. Pitäis kyllä puhtia olla pikkasen enemmän kuin nyt on.
    [​IMG]
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko alipainemittaria? Siitäkin sais suuntaa jos alkaa kierrosten noustessa loppua alipaine. Mulla oli kerran fordin fe, jota ei saatu kirtämään edes vapaalla yli 5k rpm.
    Syynä oli väärät jousipaineet ja venttiilit sekos kierroksilla. Pari shimmiä joka jousen alle, ja ongelma poistui.
     
  20. north

    north Gearhead

    No mites bensapummu? vieläkö tuotta riittävästi 5000prm jälkeen?
     

Kerro tästä muillekin!