403 cid olds supreme, kokemuksia, kysymyksiä, viritystä jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautasydän, 12.9.2010.

  1. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Eli viimeisimmässä hankinnassa cutlass supreme -79 on moinen motti. Nyt viikon ajelun jälkeen ja parin säätöhomman tuloksena auto liikahtelee kohtuu rivakasti. Ongelmana onkin ollut pidon puute, kun jo kohtuullisellakin kaasun käytöllä tuppaa takanakit menettään pidon. Tällä hetkellä alla kapeahkot 215 renkaat hyvällä pinnalla mutta ei riitä mihinkään, eli ens kesänä edessä leveämpien vanteiden ja renkaiden metsästys. kosteilla keleillä liikkeelle lähtiessä jo pienikin kaasun painaminen saa aikaan pidon menetyksen ja tänään motarille nätisti kiihdyttäessä löi tyhjää 60 vauhdissa jo :eek: Kone on laakeroitu, hoonattu ja rengastettu muutama tuhat sitten mutta muuten vakio edelin 600 kaasaria lukuunottamatta. Putkisto on dieselin alkuperäinen kohtuu ahdas yksiputkinen. Yläkierroksilla sekä kaasari, että putkisto kohtaa rajansa aika pian. Niihin ensi kesänä päivitystä mutta talven yli ajattelin koettaa ajaa näillä eväillä.

    Kysymys: mistä löytyis isolohkon kannet tähän koneeseen? Surffailun tuloksena näyttäis olevan helpoin ja halvin tapa puristaa koneesta lisäheppoja. Toinen vaihtoehto on oldsin 350 koneen kannet -70 luvun alusta. Nokka ja kaasari tietty täytyy samalla päivittää.

    Kaikenlaiset kokemukset ko. koneesta otetaan ilolla vastaan sekä cutlassista yleensä tietty..
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokemusta ei ole muuta kuin 79 Cutlassissa moisesta koneesta ja sen jälkeen sama kone 73 STW Buickissa. Molemmat kulkivat mukavasti pintakaasulla. Kone on tallissa odottamassa jotain.

    Mutta mulla on 1,5mm madalletut ja portatut isolohkon E-kannet (2,000 ja 1.625 venttiileillä). 403-koneeseen tulee ruttua mukavasti noilla lisää, mutta imusarja vaatii kohdistamisen kun isolohkon kansien kanavat ovat korkeammat. Nämä on tehty omaan 455-koneseen (jossa J-kannet), mutta voishan ne ehkä myydäkkin.
     
  3. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Vois kiinnostaa nuo kannet. Laitatko vaikka privaa hinnasta.

    Edit: Mites tuo imarin kohdistaminen tapahtuu, eli mitä sille siis suomeksi sanottuna tehdään??
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Imusarjan kanavien ja kannen kanavien pitäisi kohdata toisensa tiivisteen kohdalla niin että siihen ei muodostu rappua. Eli imusarjassa pitää olla riittävästi materiaalia (valussa) jota voi tarvittaessa poistaa.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan ekaks kannattaa satsata kunnon peltisatseihin ja vähintään 2 1/2" putkiin ennen pönttöjä. Nykyiset nokat ei enää vaadi hirveitä puristuksia ja esim Compin Camquest väittää että 274XE kepillä patista irtoo 8.5:1 rutulla yli 400 kaakkia. Rutun nosto 9.0:1 lisää tehoa noin 10hp jne. Ihan mitkä tahansa muut kannet parantaa palotilan muotoa ja quench aluetta = lisää tehoa.
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Oiskohan tuo tosiaan noin iisiä? Peltisarjoihin ei hirveetä hinkua ole, kun nuo äänet ois ihan mukava pitää kuitenkin kohtuu kurissa. Putket oli tarkotus teettää jo tällä viikolla mutta ajattelin sitten jättää sen keväälle, kun tämänkin putken kanssa tosiaan jo kostealla kelillä saa kaasun kanssa olla tarkkana, että pääsee jotenkin liikkeelle ja talvi ois tarkotus ajella.
    Nokka, kaasari, putket keväällä ja jos sopivat kannet löytyy niin sitten nekin kehiin ja vois olla kohtuu ripeä kone..? Noiden stock kansien palotilathan on tosiaan järkyttävän isot ja puristus kyllä nousis niinkuin sanoit melkein millä tahansa muilla kansilla.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta vertailin tänään Olds 350 7-kansia ja 455 E-kansia Mudracerin mainitseman quech-alueen osalta.
    Isolohkon kansissa quench-alueen suora sivu on hiukan eri kulmassa verrattuna venttiileihin ja sylinterikannen reunan suuntaan. Asennossa on kai huomioitu isompien venttiilien geometria. Kun noita isolohkon kansia on madallettu 1,5mm, ne näyttävät suunnilleen samankokoisilta palotilan suhteen kuin tuo 7-kansi jossa palotila on 64cc, en tosin mitannut eroa. Madalletun E:n palotila on vähän matalampi, mutta hiukan laajempi kuin 7:ssa.
    Imukanavat ovat sitten reilusti (5-6mm) korkeammat yläsuuntaansa isolohkon kansissa. Mutta ainakin 307:n isokanavainen A4 imusarja peittää kanavat ja niissä on jopa kohdistusvaraa yläsuunnassa.
     
  8. IH

    IH 1st gear

    analyysin aika !
    mikä tosta 403 sesta tekee niin järisyttävän? ! 2 tonninen laiva lähtee aavikkovälityksillä 15 sek. ! ei voi olla puhelahjoista ainakaan kyse ko radalla nähty! oisko toi neliökone vai mikä ? käyntiäänikin omanlaisensa !
     
  9. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Se on se murhaava vääntö joka alkaa alhaalta ja jo vakiomoottorissa huippuvääntö muistaakseni 2200 kierroksella.. Ei kai siinä muuta ole mutta asiasta enemmän ja oikeasti tietävät kertokoot..
    Täytyy kyllä itekkin edelleen ihmetellä, kun on noita jenkejä ollu joka lähtöön varmaan parikymmentä niin kyllä tämän kanssa on ollu ihmeissään kaasun käytön kanssa. Eilen olin menossa motarille ja tie oli kostea. Kakkonen päällä ja vauhtia n. 60 niin kohtuullisella kaasun käytöllä perä irtos, eikä laatikko edes pykältäny pienempää. Voi voi ku pääsis vielä ens kessään ja nokkaa jne vaihteleen niin aiai!
     
  10. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

  11. DX

    DX Double Gearhead

    No menneehän se ku ostoskärrit vaikka vähän pienemmälläkin mootorilla jos 205 kapeat ja kiahuvankuumat 8 hakkapeliitat alla :rotfl:

    No onhan se ihan hauska heti alhaalta täysillä vääntävä katupatti, käytännön liikennevalosuorituskykyä enempi kuin pelkän paperitehon mukaan arvais.

    Oonhan mie sepustellut nämä ennenkin mutta raapustellaan nyt tähänkin ketjuun ettei tartte haeskella.

    Niin ne vanhemmat 307 5A kannethan siinä, jonkun verrankin kanavia modattu, pienet valutalkootkin oli että sain kansiin lisämatksua muotoilua varten.
    laitoin noi oikeestaan vaan sen takia kun kaikki piti sitä täysin järjettömänä ideana ja halusin just laitettuun ja ajamattomaan alakertaan vakiomännillä rutut ylös ja nuo kannet pyöri valmiiksi tallin lattialla, romutoriltakin oli heräteosona joskus tarttunut ruttuihin sopivasti osuva nokka kympillä mukaan, pakosarjat sitten piti ostaa ihan rahalla(tarina luetaan: ILMAISEKSI),
    kyllähän se pelaa ei siinä mitään, hintaansa nähden helevetin hienosti, mutta ehkä laittaisin jotkut muut kannet mieluummin jos valita sais,
    no son tietty vähän siitäkin mitä kanavien&palotilojen omituisuutta painottaa,
    niis on kaikissa jokin osa-alue huonompi kuin toisissa, yksikään ei oo valmiiksi proo.

    Vakiot ja ehkä turhan piänet ventiilit 1.8 imu ja 1.5 pako,
    mutta eikai reilu 300 kaakkia 4300 rpm ton suurempia tarvitsekaan kun nostoa melkeen 0.5 tuumaa,
    pakokanavat noissa on oikeestaan aika hyvät poikkinpinta-alaltaan koska ne on pienemmät kuin muissa pre -83 olds kansissa, joissa ne taitaa olla liiankin isot useimpiin setteihin.
    xe 268 nokkana, pitkät 1-4 pakosarjat, en muista mittoja just ny,
    vakio imari modattuna, vakuumitoisioilla 750 rokkiorkka.
    simulaattorin puheitten mukaan pitäis tuottaa noin 350 jossain 4500 rpm kieppeillä tolla kombolla, edellyttäen tietty että kaikki on just eikä melkeen.

    Kyllähän comp camsin simu antaa tuollekin nokalleen vaikka 450 heppaa jos antaa sen assoisioida vapaasti imarit, kannet yms. maksimitehoa aatellen, vääntkäyrä vaan alkaa kummasti kapenemaan ja siirtymä tapahtuu justiinsa tuolta tyhjäkäyntipäästä, onko se sitten aina tarkoituksenmukaista jää itse kunkin arvailtavaksi.

    Jossain polkupyörille? suunnitellussa inertiapenkissä sitä kerran kokeiltiin kun kaik oli vielä kesken, 286 heppaa se sen mukaan sylkäsi, nousi jenkat niin nopeesti ylös että joko se sutasi tai koslan vanteetkin painaa enemmän kuin sen dynon rullat? :lol:
    karkasi nimittäin parissa sekunnissa ylikierroksille niinku mukamas joku väkevämpikin vehes,
    taitaa tulla pikkasen virhettä häviötehojen arvailujen suhteen kun auton omat pyörivät massat saa suhteettoman suuren osuuden.

    Meni tolla setillä 215 kumit, 2.2 perä, liikkeelle varovasti hiipien 2.4s 60ft ja 14.5s loppuaika, 158km/h loppunopeus, kakkosella.

    Seuraavana talven aikana lensi viskotuuletin helvettiin remmien pito-ongelmienkin takia,
    modasin imusarjan, perä vaihtu 3.42, leveemmät gummit 255 m+s,
    lopputuote 2.0xs, 13.61s ja 163km/h, kisapaino kuskin kera oli katastuskonttorin puntarin mukaan 1740-1780 kiloa, loppunopeuden perusteella heppoja tuli ehkä 20-40 lisää,
    riippuen vähän kuinka paljon laskee minkäkin muutoksen suhteelliseksi osuudeksi tohon loppunopeuteen.

    Radiaalislikseillä menis varmaan aika helpostikin "maagisen" kolmetoistapuol alle, ainakin jos vaihtais ton vakion tiisselin turbiinin oikeestaan miksi tahansa muuksi. :rotfl:
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä kiisselin turbaanissa ei ole muuta eroa bensamalliin kuin että se on vahvempi :odroll: .
     
  13. IH

    IH 1st gear

     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida se hiljaa olo auttaa :poff: .
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aika järisyttävää ainakin vakiona, riippuu tietysti siitä mikä on vertailukohtana. Aika jännä silti että jollekkin on sattunu parikymmentä lussumpaa jenkkiä alle ennen tommosta.
    Mutta saahaan näitä toki aina viritettyä kun alkaa tottumaan tehoihin. :D

    edit: siis tuo lainaus löyty hikipediasta, mut lienee aika liki totuutta.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitä on tehty -77-79 ja noihin ilmoitettuihin tehoihin kannattaa suhtautua varauksella. Melkein 7litraisesta patista ei oikein helpolla tee vain 185 kaakkista :odroll: .
     
  17. IH

    IH 1st gear

    [quoauttaste="Mudracer"]Ei taida se hiljaa olo auttaa :poff: .[/quote]
    auttaisko jos tapan itteni :eek: vaiks pääseehän sinne kellariinkin kommentoimaan ;)... kun on avaimet !
     
  18. IH

    IH 1st gear

    nythän hauskaks meni, edellinen kommentti olli jonnekin toiseen topikkiin !
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sopii se tänne olssin murhavääntö topikkiinkin.
     
  20. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    No sepä se. Ei ne lussumpia ole paperilla olleet. chevy 2 283 koneella, vähintään 250 kaakkia, mutta viritysimari ja holleyn 650 kasari sekä toikempi nenä varmaan nosti niitä heppoja vielä jonkinverran. Polara -69 383 koneella, vakio mutta vuosimalli ja kone kertoo jotain tehoista. El camino viritetyllä 350 koneella. Torino -70 351 cleven koneella jne. Mutta eipä vaan tommosta vääntöä ole ollut missään näissä vehkeissä. Niin se vaan on. Tuo pikkukakkonen varmaan liikahti samanverran mutta ei se vetäny raitaa tiehen suoraan lähettäessä, jarrulla ja mutkaan toki ja hyökkäs se kiitetävästi paikaltaan mutta, kun se vääntö löytyy sieltä korkeemmilta kierroksilta siinä. Lisäksin sen välitys oli 4,75! Eihän se rassu olis menny mihinkään tuolla cutlasin aavikkoperseellä. Valoissa sillä kuitenkin yleensä aina poistu voittajana mutta se voiman tunne mikä tuossa 403 koneessa on on aivan toista maata. Pintakaasulla ajellessa lähimmäksi on päässy tuo polara missä siis olikin isolohko mutta epäilen, että kisassa olis cutlassille jääny toiseksi tuokin.
    Pitäs varmaan kävästä kellottaam tuo ennen osien vaihtelurulijanssin mutta taitaa jäädä kuitenkin tekemättä.
    eiku koeajamaan moista moottoria niin sitenhän sen ehkä uskot, jos sittenkään.
     

Kerro tästä muillekin!