429 Cobra Jet turinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 302TT, 8.12.2008.

  1. 302TT

    302TT 1st gear

    Jokin aika sitten tuli hankittua tuollainen C-koodin Mustang Mach1 429 Cobra Jet -71. Jonkun tiedon mukaan noita olisi valmistettu C6:lla 177kpl.

    Täysi projekti sekä korin, että tekniikan suhteen. Tekniikkana siis 429 CJ + C6 + 3.25 9" perä. Loota on teillä tietämättömillä ja moottoristakin jäljellä lohko (koneistettu 0.060), kannet, kampura ja 7kpl veivejä mäntineen (männät romut 0.030) + imusarja ja venakopat.

    Kori on selvä, että tulee orkkistyyliin, mutta tekniikka on vielä hieman mietinnän alla. Kaiken arvokkainhan tuo olisi täysin orkkiksena ja kiehtoisi melko paljon ajatuksenakin, mutta esim. pakosarjat, Rochester kaasari yms. Cobra Jet hilut lienevät aika kiven alla? Vai onko?

    Mahtuuko noiden CJ:n venttiilikoppien alle rullakeinut vai menisikö kopat vaihtoon?

    Löytyykö Mussen CJ:n alkuperäisen nokan spekseistä mitään tietoa?
     
  2. Fordhetero

    Fordhetero Gearhead

  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Onnittelut hankinnasta, orkkiksia 429 CJ/SCJ autoja ei ole koskaan liikaa.

    Täällä olet jo varmaan käynytkin:

    http://429mustangcougarinfo.50megs.com/


    Orggis CJ/SCJ osa on aina vähän vaikeampaa löytää mitä stanu palikat, mutta eivät mahdottomia. Kotimaastakin löytyy monenmoista kun on silmät (ja suu) auki ja reagoi kun jotain löytyy. E-bay on toinen maailma, josta löytyy lähes mitä vaan osaa.

    CJ lohko 0,060 ylikoossa on vielä täysin käytettävissä, ei mitään mitä pelätä. Vakio 3,590" iskulla se on 441 cid. CJ/SCJ venttiilikopat ovat hienot ja niiden alle luulisi mahtuvat rullakeinut. 460ford.com forumilla oli joku korottanut kansien venttiilikopan kiinnityspintaa siten, että vakioiden CJ koppien alle mahtui rullakeinut tukisiltoineen päivineen. Kisakannet maskattuina orggiksiksi CJ kansien kanssa...

    Moottoriin voisi harkita esim. Ford Racingin A75 veivejä, ne ovat HD truck veivit eli CJ "replacement" veivit. Jos et aiot 650hv/7000 rpm näyttää niin ovat käytöösi sopivat veivit.

    Jos et aio entisöidä voimalinjaa, niin voisi olla kokonaisedullisin vaihtoehto etsiä jostain täydellinen 429/460 moottori apulaitteineen. Rakentaa se käyttötarkoitukseesi sopivaksi ja säilöä arvokas CJ lohko sellaisenaan osineen päivineen. Niin pääsisit ajamaan autollasi ja orggis 429 CJ osia voisit napsia talteen aina kun tulee vastaan. Sitten kun osat olisivat kasassa niin tekisit pukissa 429 CJ valmiiksi ja sitten se tupaan kun haluat mr-katsastaa auton.
     
  4. 528

    528 Gearhead

    Tässä voisi samalla kysyä, että mitä kuuluu tänä päivänä sille Veekasin entisen toimittajan keltamustalle Rancherolle joka oli 429 SCJ tekniikalla. Yksi ilta tuossa sitä vanhasta veekasista kuolasin ja olihan se vaan hieno mustilla leveillä peltivanteilla 8)
     
  5. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    lavaohjus

    samaisesta kasista muutamat hyvät naurut saanut siitä kun kertoilevat sen lavaohjuksen hakukeikasta :rotfl:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: lavaohjus

    Varmaan likimain paras koskaan missään kotimaisessa autolehdessä ollut esittely :D ...norjalainen ystävämme sen kun antoi hanaa...

    Saattaa olla että tämän esittelyn innoittamana tuli kerran annettua hieman esimakua erään myös isomoottorisen lava-auton kulkupuolesta :poff:

    Aiheeseen:Oliskos tuossa oiva kohde nyt tehdä stroker-kone,kun kaiken tuon muun perusteella vois olettaa että akselikin on hiottavassa kunnossa ja kun veivit joudut kuitenkin ostamaan ja varmaan myös tasapainottamaan alakerran kun jotenkin tuolta rivien välistä paistaa se että ihan alkuperäiseksi kone ei tulisi jäämään ja ehkä hyvä niin...

    Tuollaisia kansia myös moni saattais himoita ja tuohonhan ois nykyään saatavissa erittäin kohtuullisella hinnalla sellaset alukannet et varmaan sitten riittää ja toimivuudestakin on melko varma takuu sillä kyllä ne sellaselta "pajalta" tulevat fordin suosiollisella avustuksella et ei riitä "oksat pois ja pala latvaa" :rotfl:
    Monesti vaan noiden rautakansien elvyttämiseen palaa väkisinkin euroja melkoisiakin summia...

    Mähän en ole ford-mies vaikka mulla saman ikäinen musse onkin työn alla mutta silti rohkenisin väittää että kyllä noiden alkuperäisten CJ osien saatavuus voi olla kyllä hiukan kiven alla ja ei ainakaan ole sitten mitään edullisia osia...

    Eli varmastikin tuon Fastbackin idea kokonaisesta koneesta ei olisi huono,mutta itse varmastikin etsisin vaan sopivan 460:n lohkon ja jatkaisin siitä sitten aftermarket osilla(Spinnerissä oli jokin aika sitten 460:n stroker-koneen esittely,hieno juutu josta pojot jo tulikin annettua muistaakseni ainakin tuolla sille kuuluvassa osiossa) käyttäen ehkä vaan imusarjan ja venttiilikopat tuosta nykyisestä,sillä ainakin useimmat noista yleisesti löytyvistä tarvikeimusarjoista on kovin ahtailla kanavilla verrattuna noihin CJ/SCJ-kansiin,eikä noissa alukansissa varmaan oleellisen paljon pienemmät kanavat ole...
     
  7. GT429

    GT429 3rd gear

    Ebaysta ja racingjunk sivustoilta löytää aika hyvin CJ osaa, osa kyllä aika arvokkaita. Kansia on melkein kokoajan 1-2 tarjolla, hintahaitari $600-1000, riippuen kunnosta, veivejä saa parhaimmillaan n.$80 täysi sarja.
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: lavaohjus

    Mitä imusarjoja kime2 oot katellut? Victor Jr. imusarja on suoraan paketista CJ/SCJ kanavakoolla ja taitaa Weiandin Stealthiakin saada suoraan em. kanavalla. Tuo Victor Jr. on vaan yllättävän toimiva imusarja pienemmissäkin koneissa vaikka on korkea ja yksitasoinen. Mulla on Motorspurtin G429 eli identtinen valunumeroita lukuunottamatta Edelbrockin Victor Jr. satsin kanssa ja hyvinhän tuo väänsi äreällä hydraulikepillä ja vakioilla 460:llä kuutiotuumalla.

    Jos on suunnitelmissa modausta niin jemmaisin orggispalikat hyllyyn ja pitäisin ne orggiskuosissa varsinkin jos ovat matching numbers palikkaa. Mä ostaisin sen vuoksi täydellisen koneen, ettei tarvitsisi metsästää kaikkia bracketteja ja apulaitteita edellyttäen ettei niitä ole. Jos sattuisi löytämään esim. C8-,C9-,D0- tai D1VE moottorin niin siinä olisi kiva paketti rakennettavaksi. Pienet 72cc palotilat, hyvät kannet vakiona ja varsinkin kairattuna. Käyttökelpoista palikkaa hiperf touhuun.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: lavaohjus

    Toinen oli edelin rpm ja toinen offenhauserin turbo-thrust,jälkimmäisessä tosin oli jonkin verran isommat kuin edelissä mutta edelleenkin näyttivät pienemmiltä mitä SCJ:n kanavat vaatisivat,mittaa tosin ei ollut silloin käytettävissä!
     
  11. 302TT

    302TT 1st gear

    Kiitos linkeistä, varsinkin tuosta nokan spekseistä kertovasta.

    Kuten tuossa pari iltaa sitten Fastbackin kanssa juteltiinkin, niin ei tuo kone ole tässä se kiireellisin, kopassakin riittä "vähän" puuhasteltavaa ennen sitä. Mieli voi muuttua vielä monta kertaa koneen suhteen, ennenkuin koppa on siinä kunnossa, että sinne voi tekniikan tiputtaa.

    Itseasiassa pidin ostohetkellä tuon motin stroukkaamista itsestään selvyytenä, mutta tarkempi perehtyminen autoon on kyllä tuonut entisöintiä ehkä järkevämmäksi vaihtoehdoksi. Tuossa sen verran paljon historiallisia ja muita arvoja, ettei toisaalta niitä haluaisi pilatakaan.
     
  12. 302TT

    302TT 1st gear

    Paljastui, että olikin Bossin pakosarja. Imusarjahan minulla on jo ja nyt sitten siihen matkaa päälle CJ:n oma Rochester ja alakertaan otin kaiken varalta tuon veivisarjan.

    Tästä se lähtee...
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead

    onnittelut hankinnasta, noita ei ole koskaan liikaa 8)

    nyt ei muuta kuin kuvatuksia tuosta autosta, ennen ja jälkeen ...
     
  14. lincci

    lincci Gearhead

    Kyllä sinne kuuluuu ehdottomasti 429 ja c6. Motorsportin luettelossa on maukkaita 429/460 palikoita saatavilla,kylläkin aika arvokkaita.Samoin edelbrockillakin oli jotain yläkerran palikkaa moiseen norsuun.
    Syvä kumarrus moiselle yhdistelmälle,mustang+429 :pinup: :pinup:
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    KUVIA KEHIIN!
     
  16. 302TT

    302TT 1st gear

    Kiitos onnitteluista! Pikkuhiljaa pitäisi päästä aloittelemaan prokkista, moottoripuolella pysytään ihan varmasti isolohkossa, mutta koetetaan nyt ajan kanssa harkita resepti. Kuvia ei oikein vielä edes ole muuta, kuin hakureissulta reilu kuukausi sitten:

    [​IMG]
     
  17. Futurage

    Futurage Gearhead

    Onnittelut hienosta laitteesta myös täältä.Ovatko muuten ostamasi kanget varmasti CJ/HD - nehän tunnistaa siitä että pultin kanta on soikea(nk. football head) ja kannalle on koneistettu kolo kankeen. Vakiokangessa on suorakaidepultti.
     
  18. 302TT

    302TT 1st gear

    Juu, on juuri tuollaiset.Ovatpahan nyt sitten hyllyssä tulevaisuuden varalle.
     
  19. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Olis muuten jouten tälläinen peltikyltti,hinta 20.-
    laita yv,jos kiinnostaa :)

    [​IMG]
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    90 lufvun alussa taisi olla 1992 (?) Kimi länttäsi sen aika huolella kaiteeseen aheniston legendaarisessa tarun mutkassa.
    Hanttarin kylki otti pikkasaen siipeensä mutta so what..se minkä pelti heittää sen kitti peittää :rotfl:

    Maassa on aidosti yksi todella hienokin GT 429 Ranchero jonka näin joskus Turussa ja Helsingissä.
     

Kerro tästä muillekin!