1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

440 rakentelu.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Minkälaisia turbiineja löytyy stroukkereista ja minkä välityksen kanssa? Mitä nyt noita dynolappuja oon katellut, niin ~600Nm löytyy jo jostain kahdesta tonnista ylöspäin, niin ei kai tommonen mitään kovin korkeaa stallia tarvitse?
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Teetin JN:llä Kustomina moottorin dynokäppyrän ja auton tietojen mukaan. Aihio US Parsista 150 eur + muutostyö JN:llä jotain 250 eur. Stalli siinä 2000 nurkilla. Toimii kyllä jouhevasti niin hissuttelu kuin ei niin hissutteluajossa.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se riippuu ihan siitä mitä haetaan.
     
  4. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Niin se turbiini tulis 489 3.23 välityksellä millä voi ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin pitkää matkaa, niin kun tuolla 383 ketjussa tais jo olla juttuakin. Pitää kysellä kokemuksia, kun musta tuntuu, että täällä on enemmän "normaalissa" ajossa olevia autoja, kun jenkkifoorumeilla ajetaan enemmän varttia.

    Komiat lukemat Merc. Minkälainen venttiilikoneisto tossa on ja missä kopassa kone on? Mitä noita nokkiakin oon katellut, niin kaikissa on tehoalueet/sopivat välityksen jne. ilmotettu vakio kokoisille moottoreille, niin vähän vielä arpomista mitä tommoseen stroukkeriin nyt sitten pitäisi tunkea. Varmaan kuitenkin pykälää tosta kesympi.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli 3rd gear

    Kannattaa ihan suosiolla teettää auton ja koneen speksien mukaan, joko suomessa tai sitten amerikassa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Turbotin kaasuttimellisen moottoripyörän. Ei huvittanut silputa kromattua tankkia bensan paluulinjan takia. Sikspä laitoin tankin hanalta letkun tankin alla olevalle Walbron pienelle pumpulle, siitä letku Malpassin regulaattoriin ja "paluulinja" t-liitoksella regulaattorilta tankin ja pumpun väliin. Eli paluulinjaa ei lainkaan vaikka regu on kytketty paluukiertotavalla.

    Oli erilainen toteutus mutta toimii ja pitää bensapaineet nätisti 0,15 bar ahtopaineen päällä.

    Kai tuo soveltuu joissakin tapauksissa autoonkin?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    No itellä kans keräilysäiliö yhes laittees konehuoneessa mihin siis paluu ennen punppua.
    Jos kyseessä on ihan ajeluato, niin kylhän se palloa katuun vatkaa tollasella 700+ momentilla ihan sujuvasti vaikka vakioturbiinilla.. mut sit jos haluu sitä et sev oima on haluttaessa käytettävissä n isaa olla enempikin. Mul oli 1600 kilosessa autossa 3.23 vällärillä PTC:ltä tilattu 10" limppu, se anto siinä stallia joku 4000 luokkaa mut oli aika kovavääntönen ja tehonen motti. Se oli ton painosessa autossa hyvä käyttöturbiini, normiliikenteessä harvemmin kierrokset nous yli 2500 ellei vauhti noussut. Mut sit tarvittaessa laski motin "alueelle". Nyt sama turbiini on Jukka63:n newwyorkeirssa, painoa reilu 2000 ja 2.73 välitys. Siinä se on mun mielestä jo ainakin tollselle "edustusautolle" ehkä osittain äänistä johtuen turhan kuminauha, mut rundarin mukaan siinäkin mennään yleensä alle 2000 kierroksilla.
     
    Muokattu: 21.10.2016
  8. 440Mag

    440Mag 2nd gear

    Jaa että n.400€ custom turbaani uudesta? aihiosta?
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Joo, aihio oli joku Us Partsin tehdaskorjattu mikälienee -limppu.

    ** Löyty kuittikin. Aihio oli 11" Dacco#389, hinta muutostöineen 420 eur. Vuosi 2009.
     
    Muokattu: 22.10.2016
  10. T.

    T. 3rd gear

    Ihan täyttä mutua koko minun viesti :p :

    Eikös tämä nyt riipu ihan pumpusta? Joku "kaasari"pumppu jossa tulee regu mukana ilman paluulinjaa lienee suunniteltu siihen käyttöön, ts. siellä pumpussa on melkeinpä oltava joku paineventtiili joka alkaa kierrättää kun litku ei mene eteenpäin. Tai sitten pumppu on suunniteltu senverran väljäksi että se pääsee sutimaan?

    Sitten taas esim. walbro minkä ostin itselleni, mikä pystyy tuottamaan hyvät ruiskupaineetkin, niin jos tuota painattaa regua vasten ilman paluulinjaa uskoisin sen leipovan aika nopeasti. Tuo pyrkii vaan kuitenkin tuottamaan mahdollisimman paljon painetta, eikä voi olla kovinkaan suurilla välyksillä valmistettu. Ilman paluulinjaa pienellä bensankulutuksella (esim. tyhjäkäynti) lienee tilanne lähes sama kuin painattaisi tulppaa vasten?

    Noista linjoista mitä olen lueskellut niin tunnutaan suosittelevan paluun olevan samankokoinen tai suurempi kuin tulo. Ise ostin samankokoiset 8mm niin katsotaan miten käy. Aeromotiven regun mukana tuli lappu jossa oli noita putkikokoja mainittu pumpun tuoton mukaan, niin ihan reilua saisi paluu olla. Esim. painealueella 3-20psi kun pumpun vapaavirtaus on 120-180gph ja paluulinjan pituus 5-10ft, suositus putkikooksi on 1/2". Jos pumppu tuottaa 180-250gph niin tällöin 5/8". Ruiskussa 20-65psi on sitten nuo putket pienempiä. Ongelma pienellä paluulla on kai se, että painetta ei saa kaasarille tarpeeksi alas.

    Tässä eikös se toimi ihan ok kun ei pääse niin herkkään imemään ilmaa kuin autossa. Lähinnä siis melko tyhjällä tankilla. Kaasarissa se ilma pääsee vielä poistumaan kohokammiossa, ja bensa tulee omalla painollaan pumpulle. Ruiskussa voisi kuvitella että saattaisi jo jotain ongemaa aiheuttaakin?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Siinä mun motskarissa kuulee Walbron äänestä kuinka se täyttää linjat. Sekunnin kiekuu ja sitten kuuluu kurlutusta ja sitten ryhtyy pyörimään rauhallisemmin mut ei mitenkään hitaasti.

    Uudempien laitteiden ruiskut on umpiperiä myöskin. Mulla on kaasutin vaihtumassa talven aikana jonkinlaiseen ruiskuun ja siinä kokeilen Malpassin ruiskuregua samalla kytkennällä ja oletan että ilmat menee käynnistyksen aikana suuttimiin ja niistä aika vilkkaasti imusarjaan. Aika näyttää, kuin kävi.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi 3rd gear

    No en kyllä lähtis ihan heti kokeilemaan. Paluusäiliöllä toimii kyllä, mutta jos regulaattorin paluupuolella on sama paine kuin tulopuolella niin miten paineenalennus toimii? Paluuregu avaa paluupuolen kun paine on liian korkea, mutta jos paluupuolella on sama paine niin paine ei laske.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kuvailen järjestelyn uudelleen, koska epäilen väärinymmärrystä. Käytössä olevsssa Malpassin regulaattorissa on kolme liityntää.

    1. Pumpulta regulaattoriin.
    2. Regulaattorilta moottoriin (kaasutin tai ruisku).
    3. Paluulinja tankkiin

    [​IMG]

    Mulla "välitankki" on messinkinen 8mm letkujen t-kappale. Kuvassa esillä regulaattorin alla. Siitä yksi haara pumpun tankkiin (hana), toinen pumpun imupuolen liittimeen ja kolmas haara regulaattorin paluulinja, joka siis menee t-kappaleeseen, joka tässä on se välitankki.

    Kuvassa auki ovat vielä lähtö kaasuttimelle ja ohjaussignaali ahtoputkesta.

    T-kappaleen risteymäkohta on se tankki tai välitankki, jonne palautan regulaattorin ylijäämät. Pumppu imeskelee siitä pisteestä pumpattavaa tulipa se sitten regulaattorin paluulta tai tankista (tosiasiassa vähän kumpaakin).

    Se mistä epäilin tuon sakkaavan, on H-D:n originaalikokoinen tankin hana, mutta ei tehnyt sitäkään. Rajoittajalle ahdoilla mennessä seosmittari oli asiallisen rikkaalla edelleen.

    Myös polttoainepaineen mittari käyttäytyy asiallisesti eri tilanteissa, eli homma rokkaa noin.
     
  14. artsiracing

    artsiracing 3rd gear

    [QUOTE="Mopuristi, post: 3001991, member: 935" jos regulaattorin paluupuolella on sama paine kuin tulopuolella niin miten paineenalennus toimii? Paluuregu avaa paluupuolen kun paine on liian korkea, mutta jos paluupuolella on sama paine niin paine ei laske.[/QUOTE]


    Ei sinne paluupuolelle pahemmin painetta pääse kertymään koska sieltähän on väylä auki tankkiin, eikä tankin ja pumpun välissä mitään takaiskuventtiiliä käytetä.

    Kyllä tuo slantin systeemi toimii autossakin, ja onhan sellasia joku tehnykin.
    Edestä asti tulevan paluun etuna voi tietysti pitää sitä että polttoaine ei missään tilanteessa seiso ja lämpene.
     
  15. 440Mag

    440Mag 2nd gear

    Nojuu. Halpaa oli ainakin silloin.
     
  16. 440Mag

    440Mag 2nd gear

  17. T.

    T. 3rd gear

    Pitäisi sen minun mielestä toimia. Ainoa mikä mietityttää on just joku ilma bensalinjassa, mut testiin vaan :).
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi 3rd gear


    Ei sinne paluupuolelle pahemmin painetta pääse kertymään koska sieltähän on väylä auki tankkiin, eikä tankin ja pumpun välissä mitään takaiskuventtiiliä käytetä.

    Kyllä tuo slantin systeemi toimii autossakin, ja onhan sellasia joku tehnykin.
    Edestä asti tulevan paluun etuna voi tietysti pitää sitä että polttoaine ei missään tilanteessa seiso ja lämpene.[/QUOTE]

    Joo mulla oli väärinymmärrys, toimii tietenkin jos paluuletku vedetään pumpun imupuolelle eli käytännössä tankille asti. Eli paluulinjan tarvii tämäkin systeemi.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi 3rd gear

    Saattaa olla hankala löytää jousia suuremmalla seetipaineella ja noin 400 aukipaineella. Paljon enemmän aukipainetta saattaa lyhentää nokan ikää.
     
  20. persus

    persus 2nd gear

    mulla on us partsilta ostettu b&m holeshot 3000rpm .
    http://www.uspartsperformance.fi/b-m-10425-turbiini
    välitys on 3,23 joka on vähän turhan harva ehkä tole turbiinille ku satasen vauhissakaan ei oo kierroksia ku noin 2800 ni vatkaa kai vähä öljyjä ja on vähä kuminauha mainen mutta komeesti se repäsee ku painaa kaasun pohjaan.
    528 oli kone ja 1050dominaattori kaasarina ja nokka on kovilla rullanostimilla ja
    mainos asteet 279/293.
    tuulee varmaan vähä tiuhempi perä virkattua jossaa välissä
     

Kerro tästä muillekin!