440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitoin samoilla perusasteilla, nostolla ja LSA:lla olevan nokan 400:seen, ja varsinkin tyhjäkäynti oli aivan vakiokoneen tasoinen.

    Tuossa sun nokassa on profiili kuitenkin erilainen, joka näkyy isompina .050" asteina, ja on siten vähän "tehokkaampi".
    Ei tuollakaan nokalla mitään ränttätänttää tule, johtuen leveästä 115 asteen LSA:sta ja siten kohtuullisesta overlapista.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi on mun käisttääkseni aivan vakio isoloyhko magnumin nokka. Noi mopar performancen ilmoittamat ".050" asteet ei oo mitattuja, ne on ihan puutaheinää ja perustuvat lafkan ilmotukseen et niiden nokat on "0.85" nokkia, eli .050 asteet olis 0.85 kertaa ilmotetut asteet. Se ei pidä paikkaansa etenkään noissa retronokissa, eikä tarkasti muissakaan. Kuten sanottu toi on vakio magnumin nokka. Mä en sellasta tohon hintaan ostais, etenkään kun noi MP nokat ei ainakaan olleet kuuluisia laadustaan. Tosin jos senaikasen toimittajan kommentti "you get what you pay for" pitää edelleen paikkaansa, ni sithän noi on nykyään kutakuinkin markkinoiden parasta laatua.
     
  3. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Mikähän voisi aiheuttaa sellaisen ongelman että 3 sylinterin imuventtiilin nostaja ei pyöri.
    2 nokka jo menossa ja edelleen sama ongelma.
    Ekan kanssa ajettiin useampi vuosi ja konerempan yhteydessä todettiin että yksi oli lopettanut jossain vaiheessa pyörimisen jolloin uusittiin nokka ja nostajat. Sisäänajo ja samassa nostajassa sama ongelma.
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    [​IMG]
    tuntuuko toi .001 välys vähän pienelle jonkun muunkin kuin vaan mun mielestä? jotain 0.1mm luokkaa ton kokoluokan takomännässä luulin olevan paremminkin...
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noissa tankeissa on pienet välykset.

    Onks nokka vaihtunut toisenlaiseksi välillä ku alko kulumaan? Jods niin mistä mihin? Mitens jouset?
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mukavalta kuulostaa ja varmaan tuntuukin.

    Oliko millasessa kopassa ja tuliko mitään aikaa ajettua..?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Löijyssä se oli..., eli '73 valiant 4 D sedan. 3.91 vällärillä meni 10.54/209 ja painoo n. 1600
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Niihän se olikin, mietin kun kuulosti tutulta.

    Joop, tommonen olis tietty yks hyvä vaihtoehto. Varmaan ihan tuotantoteräsakselilla mentäis; veivit jotku marketti H:t ja männät pitäis sit kattoo sellaset millä sais about 84 palotilalla ja 3.75 iskulla sen rutun sinne 11 alkavaksi jos 98:lla tuuppaa. Noista pyörivien painoista en sit osaa sanoa sen tarkemmin
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    "tankkiin" noi meneekin :rotfl: onhan se vissii uskottava kun kerran paketissakin lukee. taidan silti ajaa välyksen hieman yläkanttiin,jotai 4satasen luokkaa.:odroll:
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös se 4.34875 tee jo noin kolme satkua?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Välystä kannattaa tosiaan säätää vähän senkin mukaan millaseen käyttöön ne tulee.
    Paketissa lukeva on nimenomaan minimivälys ja sopii lähinnä rauhalliseen vakiokoneeseen.
    Vähänkin reippaampaan koneeseen/käyttöön ei tuplavälyskään (.002"/0.05mm) ole liikaa.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi ko motti oli tehty 400 lohkoon ja oli suht painavilla Eaglen veiveillä, uutta silloin, ja matalahoilla ja kevyillä männillä. RB lohkossa mäntäpaino on vähintään sellanen reilu 100 grammaa enempi samalla veivillä. Toki sekin suunnilleen puolet noist vanhosita TRW:n taoista. Imusarjat taas on pääsääntösesti RB:ssä parempia ja sellanenhan tossakin oli kun oli Stage VI kannet. Toi motti tehtiin yli 20 vuotta takaperin, ja parii eri nokkaa käytettiin. Myöhemmässä vaiheessa alakerta myytiin ja tilalle tehtiin 500:n. Alakerran päälle taas tuli Indyn 440-1:t Indy imusarjalla ja teho nous 713 heppaan alaväännön kadotessa aika täydellisesti. Lopulta motti kuulemma hajos dynosssa huolella joitain vuosia takaperin.
     
  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    siin on nyt tankeille reikää tulossa. huomen sit honailee jonninlaisen välyksen. reilu satkun heittoja noissa intian männissä suurimmillaan että hinta/laatusuhde lienee ok. vakiohkoa mottiahan tässä tehään,melkee hävettää tänne ees tulla säveltämään väliin ku joka jampalla on yli 500 kaakkia hakusessa :rotfl:
     
    Muokattu: 21.1.2017
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei noillakaan 5lla alkavat tehot mitenkään ongelmaks koidu jos vaan kone ympärillä on ajantasalla. Matalia 12 aikoja menty täällä noihin pohjautuvilla koneilla isoillakin koreilla.

    Kerran ihmeteltiin kun kaverilla söi kone jatkuvasti yhden kangen laakerin ja syyks paljastu männäntappi joka oli tommosessa männässä vinossa.
     
    Puuma6 tykkää tästä.
  15. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Koneessa oli joku ikivanha cranen? mieto viri nokka jolla ajoin ainakin 6 vuotta ja siitä loppujenlopuksi korkkasi se nostaja.
    Rempassa vaihtu tähän https://www.summitracing.com/int/parts/lun-10230703
    ja samalla vaihdoin uudet perus jouset missä on dampperit sisällä.
    Nostajan reijänkin katsoin että ei ole mitään ihmeellistä ja nostaja menee herkästi myös reikään.

    Onko vaan rullarojuihin siirryttävä vai testattava kolmasnokka toden sanoo teoriaa...
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joko tää uusi nokka ja nostaja kulahtivat pilalle, vai miten yleensä huomasit että nostaja ei pyöri?

    Kuten olit jo huomioinutkin, niin nostajan pitää liikkua herkästi porauksessaan ja myös pyöriä siten ettei jossain asennossa jumitu.
    Asennusvaiheessa on hyvä myös välttää nokkarasvan käyttöä muualla kuin nostajan pohjassa ja tietysti siellä nokissa.
    Jos nostajat on kauttaaltaan voideltu paksulla rasvalla, saattaa sekin estää aluksi sen pyörimisen ja kuluminen pääsee alulle.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Purin tossa yhden koneen joka on 99,99% varmuudella ennen avaamaton ja koskematon. Kannet oli kuitenkin eri valunumerolla; toinen 346 ja toinen 213 loppuinen. Lohko valettu 73.

    Voiko olla että olisi jo uutena laitettu eriparin kannet? Vaikka samathan nuo toki taitaa käytännössä olla. Tai sitten jostain syystä tuohon vaihdettu tuo toinen jo lähes uutena.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voi, meil on ollu kaks vastaavaa.

    Siin nokka-asiassa, kato et jouset on sinnepäin mitä on ilmotettu ja ettei mikään venakoneistossa pohjaa. Eli retaineri/ohjuri väli riittää.
     
  19. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Pitkästä aikaa jatketaan sorsakoneen kasausta,ei löytynyt äkistään momenttia Sourcen keinuakseleille,onko sama kuin vakion 25lbs?
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ohje on Sourcellekin 25ft/lb ja liukasteeksi moottoriöljy.
     

Kerro tästä muillekin!