440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla on näillänäkymin jäämässä yli -67 valettu ehjä, hyvä 440 lohko. Jokunen tuhat km sitten porattu .055 ylik, kansitasot+runkolinja koneistettu. Ollut mulla joskus ajossa, mutta nyt tulee erikokoinen alakerta. YV:llä/050 5953 664 saa lisätietoa.
     
  2. sicker

    sicker Gearhead


    Budjetilla ei oo merkitystä, männät ja kanget ilmeisesti täytyy olla kalliimmasta päästä jos haluaa vakiota kevyempiä osia? Tehoakaan ei heti tarvita mitään maagisia lukemia, kunhan moottorin saisi itse kasattua eikä heti hajoaisi niin siitä on sitten hyvä jatkojalostaa sylinterin maksimaaliseen täytösasteeseen :D
    Us-partsista kyselin mäntiä ja kankia kalliimmasta päästä mutta kauppasivat kb:n hypereunukkimäntiä ja jtn sorsan tuntemattomia kankia, eikä myyjällä ollut paljon halua tehdä kauppaa kun yritin hintoja ja tietoa kysellä kalliimmista osista. Onko muita suomen kauppoja joilla on hyllyssä tavaraa?
    Summitin kaupasta olen näitä katsellu, sieltä on pari vaihtoehtoo löytyny, esim. eaglen kanget (näitä on molemman kokosilla männäntapeilla) https://www.summitracing.com/int/parts/esp-6760c3d2000/overview/ ja .060 iconit isommalla tapilla männiksi https://www.summitracing.com/int/parts/uem-ic9953-060/overview/ eagle painaa 880g iconin painoa ei tainnu olla valmistajan sivuilla?
    Tai kanget k1 (näitä on vain pienemmällä tapilla) https://www.summitracing.com/int/parts/kot-007at33676/overview/ ja männät .055 iconit https://www.summitracing.com/int/parts/uem-ic822-055/overview/ tai jopa timanttiset rossit https://www.summitracing.com/int/parts/ros-99764/overview/ k1 painaa 820g ja rossi taisi olla 650g. Rossia on myös molemmilla männäntapeilla eli noista saa vaikka eaglen kanget ja rossin männät setinkin jos haluaa. Myös wisecot kiihottais https://www.summitracing.com/int/parts/wis-k0122a125/overview/?retaillocation=int mahlea ei tainnu saada .030 isompaa tähän tapaukseen.
    Sopiiko nuo osat toisiinsa? montako tapaa on kiinnittää mäntä kankeen? onko se aina niin että tappi prässätään kankeen? mitä muuta tarvii tässä vaiheessa männästä ja kiertokangesta tietää että osaa ostaa sopivia osia?
     
  3. sicker

    sicker Gearhead



    Onko nuo iconeita nuo soursen männät? onko niiden painoja missään?
    scatin veivit haluisin mutta jos summitin sivua uskon niin ne ei sovi mulle kun laakerikaulan koko on 2.3740" ja pitäisi olla 2,5" onko sielä summitin sivulla virhe?
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    2.375 on isolohkomoparin kiertokangenkaula. Noita scatin veivejä mulla ollu ja ihan hyvii on ku tarkistuttaa alapäät. https://www.summitracing.com/int/parts/sca-6676010/overview/make/dodge

    Saa molemmilla tappikoolla.
     
  5. sicker

    sicker Gearhead



    Juu siis korjaan scatin kiertokangen reikä summitin sivun mukaan 2.3740" kun pitäis olla 2,5"
    Melkein joka toisen länsisuomalaisen naisen alapään tarkistaneena täytyy tunnustaa ettei ole kiertokangen alapään tarkistamisesta käryäkään, miten se tapahtuu? koneistamon hommia?
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo mäki vähän sekoilin; sori.

    Outoa. Varmaan joku virhe? Mulla ollu scatin noita h profiileita hemis ja 440 ja ei niis ainaka oo alapäitä joutunu koneistaan. Ainakaa noi paljoo.

    Tarkastus on joo koneistamon hommia käytännös. Tsekkaa vaa et on pyöreet, ja jos ei nii sit ne tekee niistä pyöreet.
     
  7. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Kotimaisista osamyyjistä ainakin Rengastien Autotarvike tarjos hyvää asiantuntemusta (ainakin tämmöselle amatöörille jäi semmoinen fiilifs, et ties mistä puhui). Ja pikkulohkon osat olis olleet hinnaltaankin kilpailukykyiset Partsiin verrattuna.. Koneistamon kautta olin vaan ehtinyt tilaan noi jo :(, kun saivat viä vähän hinnasta pois..
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei niiden osamyyjien mun mielestä mitään teknistä tukee kuulukaan antaa ainakaan määräänsä enempää. Jos et itse tiedä mitä tarvit niin ei se myyjäkään sitä voi sun puolesta ennustaa. Lukuunottamatta nyt ihan perusasiat ja vakio huolto-osat.
     
    Herje tykkää tästä.
  9. sicker

    sicker Gearhead


    Joo siellä täytyy olla virhe summitin sivulla, ja on ihan riittävästi aiheuttanu hämmennystä tässä vaiheessa! Scateista ei tosin tätä mittaa valmistajankaan nettisivulta joka monelta muulta valmistajalta löytyy.

    Kannaisko sitten hommata nuo kalliimmat scatit? onko niissä muuta eroa kuin pultit? https://www.summitracing.com/parts/sca-6676099a

    Entä minkälaisia nuo K1 kanget on, onko tullu vastaan?
    https://www.summitracing.com/parts/kot-007at33676
     
  10. sicker

    sicker Gearhead


    Wisecoa ei löytyny hyllystä, kumpaakaan mallia ei K0122A125 eikä PTS531A55. Palvelu oli kyllä asiallista. Tosin wisecoa ei taida löytyä hyllystä wisecolta itseltäänkään kun taitaa valmistaa vasta tilauksesta näitä, on niin pitkät toimitusajat.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kelataas ny vähän tota sun hommaa suosiolla alkuunpäin.

    Eli mihin oot tekemässä moottoria, minkälaiseen käyttöön, ja mitä se saa maksaa? Tuohon käyttötarkoitukseen lisäksi että minkälainen voimansiirto tulossa?

    Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen. Noita yksittäisiä osia, tai mäntiä on sellaisenaan turha miettiä ennenkuin on päätetty se mitä aiotaan tehdä. Jokainen mäntä, kansi, yms kombinaatio edellyttää sitä että osien on suunniteltava sopimaan mahdollisimman hyvin yhteen.

    Noista kiertokangista sen verran, että kyllä ne on suoraan verrannollisia hintaan. Tai ainakin siihen että tietyllä rahalla saattaa saada tietyntasoista kamaa. Noihin alle tonnin setteihin joutuu tai ei joudu ihan samat jutut tekemään. Olkoon sitten K1, eagle, scat tai vaikka sorsa. Noista on kaikista kokemusta paitsi K1:stä. Ja "lujaakin" on menty.
     
  12. sicker

    sicker Gearhead



    Hieno homma kelataan vaan! Moottori tulee Dusteriin, keskikovaan kesäkäyttöön, ei kisahommia, 98e:llä olis hyvä toimia. Voimansiirtoon on hommattuna turbiini https://www.summitracing.com/int/parts/bmm-10425 ja 727 vaihteisto, vetolevy puuttuu vielä. Autossa paikallaan on kavennettu 83/4 perä 742 case välitys 4.1 lukko on ja renkaat 295/50/15, päivitellään tarpeen mukaan. Jonkulainen budjettiajatus tässä aluksi oli mutta tilanne alkaa näyttää siltä että maksaa mitä maksaa, köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa osaa eikä ainakaan tiedon puutteen takia montaa väärää osaa :D

    Kerran pari lukenu tämän keskusteluketjun, ettiny mutkatonta reseptiä moottoriin jolla alottelija pääsee alkuun, ja on iskostunu ajatus että tasapää takomäntä nolladekkiin olisi ok ja että siihen jostain kansiakin löytyis päälle sopivan kombinaation löytämiseksi? paljevälyksistä sen enempää tässä vaiheessa ymmärtämättä...nokka-akseliasioista myös täysin pihalla että mitä pitäis olla.

    Hyviä neuvoja siis tarvitaan, aluksi on ollu ajatus hommata nuo männät ja kanget että voi kiikuttaa lohkon tarkastukseen ja poraukseen, lohko on nyt .030 ja parissa sylinterissä syöpymä niin porata tarvii, myös vähän budjettiajatusta mukaan jos koneen oma takokampura olis ok. Osien tasapainotus ilmeisesti R koneistuksen hommia, ehkä se porauskin ja muu tarpeellinen lohkon hipistely? Tässä on kyllä koneistamoita aika lähelläkin Vammalan moottorikoneistamo, Tammer Diesel ja muita. Tietenki kiinnostaa itse kasata kone mahdollisuuksien mukaan tai onko parempi tasapainottajan kasata alakerta?

    Kuinka paljon pitäis olla mäntien ja kankien painosta kiinnostunu? Punnittiin toi koneesta irrotettu LY kanki ja .030 mäntä kahdella eri kalavaakalla, 2000g ja 2020g näytti vaakat. Noista summitilla olevista K1 kanki on kevyin 820g Eagle 880g Scatin painoa ei ollu valmistajan sivullakaan, männistä Ross 99764 .055 ylikoko pienemmällä tapilla 649g ja 82010 isommalla tapilla 629g.Wisecoa on se K0122A125 .055 koko isommalla tapilla 692g + tapit painaa jotain vai onko se noissa mäntien painossa jo?

    Muita osia on olemassa kaasari Proform 950 https://www.summitracing.com/int/parts/pro-67202 imusarja koneen mukana tullu edelin performer, joka ei kai paljon vakiota huonompi ole joku täällä jo kirjoitti :) joku bensapumppu mitä en nyt muista ja kuuklelle tuntematon dampperi rpc s3855 1106. Paljon tarvii vielä kaikenlaista lisää.

    Tälläsiä pyörii mielessä, mitä tähän suunniteltais?
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    ei helevetti r-koneistukseen? jos meinaat ehjän koneen tehä? ne oo osannu viimeseen 10vuoteen muutaku rikkoo ihmisten vehkeet?(selitykset oli aikanaan kivoja kun ruvettiin kyseenalaistamaan työnjälkeä 1000+km ajon jälkeen) ei ne osaa sanoo tiilikivestäkään mihin se kuuluis??? vie rp:lle tuusulaan puntitettavaksi;) entiiä onko se hyvä mutta oletan kuitenkin näin? ja joo en oo isolohkoa siellä ärrällä käyttäny jos joku sitä rupes epäileen, kyl ne yhen slantin osas pilatao_O
     
  14. Anza

    Anza Gearhead

    jos haluaa selvästi kevyempää mäntä ja veivi settiä. Eikö kannata hommata vähän pidemmät veivit ja samalla mäntä jossa matalampi puristuskorkeus? Moparin männät on mun mielestä melko korkeet tapin jälkeen. Silleen tulis kevyet.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Racers placeen puntitukseen niin onnistuu.

    Noi kaikki edellämainitut "nykyaikaiset" männät on jo sen verran kevyitä että en mä lähtis ton rod ration kustannuksella enempää pelleilemään.

    Noihin sickerin spekseihin passais 055 tai 060 ylikoon 3.75 iskunen patti, staattinen sinne 11.0 korville, 255-260ast mekaaninen nokka/mekaaninen rolleri, 1-taso esim victor tai M1, kaasari on nykysellään ihan passeli. Kannet kaivetut rpm tai sorsat, niillä saa parhaimmillaan sen +300cfm ja riittää 550-600hv jonka lohko ja vakioakseli kestää jatkuvassa käytössä. Noilla aiemmin ilmoitetuilla voimansiirron specseillä auto menee toimivan alustan kans kymppiä vartilla.

    Ainiin, täs oli ihan katuraaserista puhe? No ehkä nokka vois kuitenkin olla siinätapauksessa aavistuksen miedompi ja kannet menee vaikka outofbox. Näinkin varmasti ohjelmaa riittää 4.10 ruuvvilla, hyvällä laatikolla ja liukkailla katurenkailla.
     
  16. sicker

    sicker Gearhead



    En osaa tietää vielä mihin vien, löytyy rakennusliikettä ja parturia kun kirjotan kuukleen rp tussula.
     
  17. sicker

    sicker Gearhead


    Hieno idea, eli meneekö tuon suunnittelu niin että puolet iskunpituudesta+kiertokangen pituus+männän puristuskorkeus=lohkon pituus?
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    racers place
     
    sicker tykkää tästä.
  19. sicker

    sicker Gearhead



    Asiallista settiä! noilla tehoilla Dusteri lentää jos siivet laittaa :) Joo riittää vaikka vähän vähempikin aluksi, kansia ja nokkaa voi mukavasti päivittää myöhemminkin ja pääasia nyt aluksi on että osaisin ostaa sellaiset männät joita ei tarvitsisi alkaa sitten myöhemmin vaihtamaan. Racers Placea on suositeltu muualtakin myös, varmasti hyvä paikka.

    Eli nyt olen entistä enemmän pihalla, RPM kansia mahdollisesti aikonut hommatakkin tohon ja käsittäny että tasapäämäntä toimis niiden kanssa mutta onko patti parempi? kuinka iso patti? mitataanko puristuskorkeus patin päälle vai johonkin muualle? tuleeko patti yli dekistä? tieto lisää tuskaa kunnes tietää kaiken ja kaikki on selvää :D onko olemassa raamattua josta vois kaiken vois opiskella moottorin suunnittelun aloittamiseksi?
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Pattipäätä ei kannata jos meinaa rpm/sorsakannet (käytännössä identtiset) ja ajaa bensalla. Flattoppi jos jää vajaa millin tasosta, pienillä venakoloilla ja noilla kansilla .04 paksulla tiivisteellä menee just vähä yli kympin puristus. Se vastaanottaa hyvin jo tollasta n. 250 050asteista nokkaa, 1-taso imusarjaa sun muuta.

    Tommonen 440 rpm kansilla, 10 ruttu, painavat sikspäk männät, LY veivit ja vakioakseli, oldksool .509 nokka +1-taso M1 meni muistaakseni 12.4 vartilla vakiossa b-kopassa mitenkään ihmeellisesti yrittämättä.

    Tohon kun muuttaa noi männät ja nokan nykyaikasemmiks, niin kyl sillä paketilal Dusteri liikkuu jo mukavasti.
     

Kerro tästä muillekin!