440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mikähän tollasen jäljen imuventtiiliin voi aiheuttaa? :eek:
    Kaikesta päätellen lämpöä siellä on ollut...
    [​IMG]
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näyttää ton tyylistä jälkeä olevan tuolla muuallakin. Pakovenan reuna, kansi... oisko joku epäpuhtaus? Näkyykö varren puolella samanlaisia "lämpöjälkiä"?
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Pakoventtiileissä näkyy muutamissa noita lämpöjälkiä reunoilla. Sen varmaankin selittää venttiilien vuotaminen, mutta toi imuventtiili on mysteeri. Varren puolella ei näy mitään ihmeellistä.
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    Nonni turattu on eikun imusarja sopivuus vielä, maalia ja kiinni :)
    [​IMG]
     
    jorkat tykkää tästä.
  5. f-85

    f-85 Gearhead

  6. Jza

    Jza Double Gearhead

  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Äkkisältään kuvien perusteella keksiny miks ei kelpais, häkki. On kyllä sopuhintanen. Näyttää Monacon kansiputsaus ihan ok:lta, ei sil ehkä show & shine osastolla mitaleita kerätä mut varmasti selkeesti hyötyä vakioon verrattuna
     
    66monaco tykkää tästä.
  8. pptalo

    pptalo Gearhead

    Oletteko laittanut jakorattaan päälle sen öljynheittoprikan?
    Miksihän se yllättävän monesta on hävinnyt, nyt aloin vaihtamaan omaan tulevaan moottoriin nokkaa ja tästäkin puuttuu. Tän on kuitenkin kasannut sälli jonka jotain pitäisi tietää.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Ei siinä tietäminen auta jos unohtaa, ja usein ne slingerit on tosiaan jo hävinneet muutaman kerran avatuista koneista.
    Kyllä se kannattaa sinne laittaa jos tallessa, ei siitä ainakaan haittaa ole. Mutta ei taida paljon haitata vaikka puuttuukin.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En oo koskaan laittanut. Ei oo ollu asian takii ongelmia. Oisko nykystefat vähän parempia?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse aikoinaan kanssa parista motista jättänyt laittamatta, mitä näillä tekee, turhia osia. Kuten isolohkoissa vakiona olleet peltiset tulpanjohtojen suojat tai imusarjan päällä ollut lämpöeristys/äänenvaimennin alumiinifolioeristellevillapaketti.
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Sillä aikaa kun moottorikoneistamo puuhailee lohkon kimpussa päätin perehtyä kansien toimintaan ja nyt tuntuu, että taitaa mennä sormi suuhun…
    Rautakansista kun on kyse, niin niihin käytettävä järkevä budjettikin on jo ylittynyt aikoja sitten.

    Missä kohtaa 7 asteiset vakiolukot on syytä vaihtaa järeämpiin? Suunnitelmissa olis nokan vaihtaminen XE275HL tai XE285HL malliin.
    Mulla on nyt vaihtoehtoina Compin 744-16 retainerit + vakiolukot tai 10 asteiset Compin 741-16 + 627-16 lukot.Molemmissa vaihtoehdoissa on vaan omat miinuspuolensa.
    7 asteisissa venttiilinjousi on selvästi väljä retaineriin. Ehkä se noinkin toimii, mutta ei todellakaan hyvä juttu. Sen lisäksi lukot tulee reilun millin retainerin alapuolelta näkyviin. Se tuskin ainakaan parantaa ton paketin kestävyyyttä? Oliskohan Compin 7 asteisiin lukkoihin siirtymisestä apua? Jousien asennuskorkeudet menee 7 asteisilla suhteellisen lähelle suositeltua 1,90" korkeutta.

    10 asteisissa osissa onkin sitten ihan omat murheensa. Retainerin ja ohjurin välys pienenee näillä osilla imupuolella 1mm ja pakopuolella 1,5mm. Jousien asennuskorkeus kasvaa imupuolella 0,75mm, joka ei varsinaisesti haittaa, mutta pakopuolella tilanne meneekin huonompaan suuntaan 1,2mm verran.
    Mitähän tässä kohtaa olis järkevintä tehdä?
    Huh, mikä määrä tekstiä. Toivottavasti joku jaksaa lukea :)
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl 7 asteiset menee ihan ongelmitta tommoses noilla nokkavaihtoehdoilla jos vaan kaikki on muuten ehjää ja asianmukaista.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Asennuskorkeusasioiden kanssa kannattaa muistaa plus ja miinus kiilat ja retainerit.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Vakiolukot vetää kyllä pirun tiukkaan kiinni noihin comppilaisiin retainereihin ja roikkuu tosiaan retainerin alapuolella, niin onkohan ne sittenkään toisiinsa sopivat?
    Sourcen sivuilta löysin että comppi suosittaa 10 asteisiin siirtymistä ,460" noston kohdalla ja source ,510" nostolla. Tietysti firmat mielellään myy vahvempia osia ihan varmuuden vuoks.

    Noille 2 /4 uraisille orkkisventtiileille ei taida olla olemassa erikorkuisia lukkoja?
    Shimmeillä saan pelattua asennuskorkeutta pienemmäks, mutta miinusmittaisena niitäkään ei taida löytyä :D.

    Onkohan 3/8" sateenvarjomallin varsikumeja olemassa ohuempina kuin Fel-pron sarjassa tulleet n.3,5mm vahvat?
     
  16. 66monaco

    66monaco Gearhead

    alkais olee läjässä...kaasuvivusto vielä pinnoituksessa ja virtalukon vaihto ni pääsis kokeilee starttausta...
    [​IMG]
     
    arskazone, Fuselage ja Mon383 tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Rummut edessä?
     
    66monaco tykkää tästä.
  18. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Niin, yleensähän rummut on takana ja edessä kitaristi, basisti ja laulaja... Sorry ot...
     
  19. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu ikävä kyllä...vielä...
     
  20. RKo

    RKo 1st gear

    Hei,

    Kaverin stroukki isolohkoon säädellään sytty kuntoon (eli rajoitetaan painojen liikerataa) ja tarkoitus on käyttää 34-35 astetta maksimiennakoina. Minkälaista ennakkokäyrää porukka suosittelee, eli mihin asteet kannattaisi säätää tyhjäkäynnille? Alipaine säätö otetaan pois käytöstä. Kone on 512 stroukkeri XE285HL nokalla, INDY alumiinikansilla ja vajaan kympin puristuksilla. Ollaan ajateltu, että tyhjäkäynnillä olis noin 10-15 astetta ennakkoa ja mr gasgetin jousisarjan lupaamana maksimiennakko (siis 34-35 astetta) tulisi noin 2800 kierroksella. Näin ollen ennakkokäyrä olisi arviolta 20-25 astetta. Miltäs kuulostaa?
     
    Muokattu: 22.3.2018

Kerro tästä muillekin!