440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Siis mistä helvatan quench / paljealueesta täällä nyt horistaan:

    [​IMG]

    Ja jos tuo kuva ei selventänyt asiaa ollenkaan, niin voit hyvinkin olla autuas (Matt. 5:3-11 http://fi.wikipedia.org/wiki/Autuas ) tai ainakin todennäköisesti onnellinen. Turha tieto tuo tuskaa, joten ällös perehdy asiaan enempää.

    Niille jotka ovat enemmän tai vähemmän kartalla tai eivät ymmärrä omaa parastaan vaan haluavat upota tähän kuumaan rakoon syvemmälle: se mystinen quench on ylläolevassa kuvassa noiden kahden vasemmanpuoleisen suoran nuolen alue tuolla hornankuumassa palotilassa.
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Mie en halua upota!! Kuullostaa liia monimutkaselta :D tilaan semmoset mukit että rutut jää alle 11 ja jeesustelen sitte lisää jos naputtelee.

    Alunperänen suunnitelmahan oli rakentaa rokkenrollilta kuullostava moottori misä ois kuitenki muutaki ku ääntä.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän siihen quench hommaan kannattaa paneutua. ei se kummiskaan niin hirveän vaikeata ole. euro ja japsit on jo hyödyntäny sitä 90luvulta lähtien ihan vakiomoteissa.
    Ja tieto lisää tuskaa :)
    Siinä lontooksi kirjoitusta mikä vaikuttaa ruttuihin.
    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... gas_power/
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siinä mielessä hankalaa, kun ensin pitää löytää closed chamber kannet joilla sen quenchin saa aikaiseksi. Vakiokannet harvinaisia ja tuotantokansistakaan ei kaikista löydy.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pahoittelen aiheeseen kuulumattomalla materiaalilla, mutta voortilla veekaseissa toi paljealuehommelijutska oli jo vuodesta '32...

    [​IMG]
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Missä kohtaa niin lukee? Vai riittääkö kuva kertomaan, viimex kun voorttia palotilan puolelta kattelin niin ei oikein täsmänny ton kanssa.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nii, jenkkilän pumppubensa on oikeesti parempaa, sieltä löytyy MON 91 ja jostain vissiin 93 kun taas meidän paras pumppubensa 98 ja 99 on vain MON 87. Aiemminhan täältäkin sai parempaa bensaa vaan ei enää.
     
  8. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Jaa, etta USA pensa parempaa?

    Kuinka on mahdollista, etta Suomessa ajelin Vpowerilla 11-ruttuisella ok, mutta sina ensimmaisena paivana kun ajoin tasan samalla motilla, tasan samoilla asennuksialla Californian Vpowerilla oli nalkutus ja kilina sita luokkaa, etta pelkasin tosiaan hampaiden paikkojen pulesta suussa.
    Asia korjaantui 50% ko. Vpoweria + 50% Sunocon 100sta - kun sita pistoolista suoraan moivat. Eli sanoisin kylla, etta paskempaa on, ainakin californian keitot
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Täsä on taas niin paljo kaikkea, että saattaa koneen rakentaminen jatkua vasta syksyllä. Tilataan vasta sitte niitä mukeja, ku on palkeet sun muut jutut palanssisa.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Suomibensa kai on about 91-93 parhaimmillaan. V-power oli aiemmin parempaa kamaa, mut ei enää, tulee nykyään ihan samoilta toimittajilta kun muidenkin pumppujen 98:t ja kemiallinen koostumus on sama. Eli markkinointijippo nykyään. Ainoo mikä on "pumppubensana" parempaa on pienkonebensiini. Siinä sekä mon et ron on 98. Ainoo et pumppui on harvassa, stadissa löytyy eläintarhan nesteeltä.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Jonka kanssa kannattaa sitten oikeesti olla varuillaan vanhempien kumilaatujen kanssa.

    70 lukuisen prätkän kanssa joskus sitä kokeilin kun se on varsinainen detonaattori, mutta aromaattivapaana pienkone bensa sulatti niin bensahanan kun neulojen kumikärjet jotka tosin vertistyi entiselleen, kun tankkasi normibensaa perään.

    Monimonikymppiseen olen nyt tankannut 2/3 osaa 98 ja 1/3 E85 millä se tuntuu toimivan paremmin ehkä syystä että, pelkällä bensalla kaasarin säädöt on hieman turhan rikkaalla....
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Nesteen pienkonebensa MON 91 ja RON 94 onko muilla valmistajilla pienkonebensaa? Paras normibensa ST1 98 (samaa kuin Shellin bensa?) MON 87,6.

    Mitä nakutuskestävyyteen tulee niin eikös sen saa selvitettyä mittaamalla puristuspaineet? Pumppubensalla sen olis hyvä olla alle 200 psi. Huonoa tossa tietysti se, että osavalinnat on jo tehty ja kone kasassa.
     
  13. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Onkos kellään 440 rakentelijalla jäänyt ylimääräisiksi ehjiä STD mäntiä? Veivejä en tartte. Ja tietysti jos ei ilmasiksi, niin puoli-ilmaiseksi!
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    -74 mallin std:t ja Ly veivit löytyy.

    Yhdessä veivissä laakeri pyörähtänyt eli joutuu koneistamaan.
    Männät ok.
     
  15. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Aloittelija kysyy.. 500 stroukattu mylly,tyhmäkäynniltä sammu,kuulu joku ihme ääni,startilla just jakso pyörittää enää. Käsin kyllä pyörii.Kone on irti ja ajattelin et oisko kampiakselin laakerit menny? Onnistuuko tuon kammen poisto/laakereiden vaihto ilman et ottaa kansia ja mäntiä pois? Mites toi öljyn pickuppi lähtee irti? Tossa kammen takapäässä on vissiin joku Stefan kiinnityslaippa,millä ihme kannalla Se oikeen on,3/8 on väljä ja 11/32 pieni... Kaikki vinkit tervetulleita,oon ekaa kertaa tällasella asialla ku pajat ei tääläpäin joko halua tai ehdi ottaa työn alle... Ja pirssihän on -70 Chargeri.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos se vaan sammu niin en ensimmäisenä alkais konetta purkamaan. Akku tyhjä, startin kaapeleissa/apusolenoidissa sanomista?

    Yritä saada käyntiin ja mittaa öljynpaineet, jos ne on ok niin laakerit todennäköisesti ok.

    Öljyn pick-up lähtee pyörittämällä, siinä on kierteet. Takastefan pukki on muistaakseni 12-kulmaisilla ruuvin kannoilla kiinni.
     
  17. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    kyllä Se startilla pyöritti mutta paljo vaivalloisemmin ku normaalisti,akussa on potkua..
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kuumanako???
     
  19. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    No joo..
    Taitaa olla aloittelijan tyhmyyttä koko tohina.. Huomasin vaa just ku kattelin syylärissä ollutta vaihteistoöljynlauhdutinta ja flektiä että nehän on tehneet lähituttavuutta,kipiästi..
    Eilen ku syttyä säätelin ja kaikkee muutaki touhasin nii kaluja oli pitkin konehuoneen reunoja ja tonttia,villi veikkaus että ku käynnistin nii oisko räikkä tippunu tärinästä,vääntäny ööliputken flektin tielle ja tää sitte jarrutellu ku yritin uuestaan starttailla.. (vittu ku ihiminen on tyhmä,varsinki alottelija) Jos näin niin optikolle aikaa tarvis varata ku en muka huomannu et joku ahistaa,edes syyläriä pois ottaessa..! :oops:
    Enkä sit tohtinu/älynny starttailla vielä uudemman kerran ku pelkäsin et teen vielä isompaa vahinkoo..
    Kantapään kautta se oppi parhaiten kai perille menee,tuleepahan ainaki nuo vuotavat kampiakselin stefat vaihettua.. Ei sillä,oli laakereissaki aika lailla naarmuja,varsinki keskimmäisessä pukissa näky ihan kuparinvärinen ura(?) ,kammen kaulat siloset paitti just tuo keskimmäinen,selvästi nähtävä ja kynnellä tuntuva "röpelö" laakerin uran kohdalla. Eli tarvinnee nuo ny uusia kuitenki..? Vai pitääkö akseli koneistaa,riittääkö joku hionta tai jotain? Vaiko vaan uudet lakrut?
    Kiitos ja anteeks tältä erää,440 rakentelun gurut voi jatkaa,mä taidan muuttaa timbuktuun ja alkaa munkiksi,ensin kuitenki rankasen itteeni torstaikalsarikännillä.. :rotfl:
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    Just noin. Nimimerkki "torstaikalsarit ja Timbuktumunkit hyvin tuttuja tuntemuksia omalla uralla kans".
     

Kerro tästä muillekin!