440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ookoo, kiitoksia. Olen mä monen mallisiin ohjurinkumeihin törmännyt, mutta en koskaan tuommoiseen 3x2 milliseen o-renkaaseen mille ei ole edes paikkaa :) Ainakaan ohjurissa, eikä retainerissa (ihan puhdas kartio alapuolelta)
    No, taas on viisaampi. Ei vaan tajua että miten se toimii, jos se on heti retainerissa kiinni tai jossain venttiilinvarressa. Se siihen asti tuleva öljy menee mihin..?
    Kait se kuitenkin jotenkin toimii, kun ei ole sinistä puskenut.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mopareissa ei oo tollasia käytetty, letukoissahan noi on arkipäivää. Oliks tollaset kaikissa? Kyllä sinne mahtuu "oikeet tiivisteet" jos sinne mahtuu ohjurikin, pitää vaan ohjurin ulkopinta koneistaa sopivaks. Esimerkiks ton tyyppiset ei paljon tilaa vaadi http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No tuolta se kannen puoli näyttää. Kait tohon jotain mahtuisi, tartteeko onkin sitten eri juttu. http://aijaa.com/A2erNO

    Jousien asennusohjeissa ovat kovinkin tarkkoja tuosta välyksestä jousen ja tuon taskun välillä. Tossa se on about 2 milliä, haittaaks se? :lol: Jousien ulkomitta tosiaan 1.55" (sisämitta 1.15) ja toi kolo on jotain 1.716... Asennuskorkeudeksi mittasin 1.95". Jos on sopivia tarjoilla, niin kuunnellaan :)
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei se mua oo haitannut, mut kyllä useimmat asioista perillä olevat väittävät että jousi kaipais jonkinlaisen sisä tai ulko-ohjurin mikä pitäis sen paikallaan. Yleisimmin käytetään jousikuppeja, mut ne tuppaa olee vähintään .060" paksuja. Paljonko sulla olikaan se seetipaine, mult vois löytyä jotain...
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    250 lb oli mitä Lunatin kaverit käskivät vähintään laittaa. Aukipaineesta ei havaintoa, mutta se lienee sitten vähemmän tarkkaa.

    200 on noissa vanhoissa ollut joskus ja siitäkin ne paineet on laskeneet, että aika ujoissa arvoissa liikutaan nyt.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Mistäs venttiilikopat tuohon strokeriin? Ei mitään kakkuvuokia ja tarpeeksi korkiat/oikian malliset, että mahtuu vaikka minkälaiset kiikut.
     
  7. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla olis ylimääräisenä 440sourcen alukopat, tarjoa jotakin vaikka yv:llä jos kiinnostaa. Uudet ja käyttämättömät.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Yyveetä meni palotilaan
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Herättelin 493:n kesäuniltaan ja käytiin emännän kanssa koeajolla eli kaupassa.

    Sain viimein öljynpainemittarin kiinni ja meinasin saada paskahalvauksen kun vilkaisin sitä koneen ollessa lämmin ja tyhjäkäynnillä. Yksi (1) kilo!

    Viime keväänä kun hieman lämmittelin takarenkaita ja sen jälkeen kun kierrokset tippui tyhjäkäynnille kone sytytti öljynpainevalon. Testasin nyt samaa ja tilanne oli sama. Valo paloi jonkun hetken ja mittari varmisti valon olleen oikeassa.
    Ilmeisesti kone vuotaa sisäisesti öljyn jonnekkin, mistä pumppu ei sitä hetkeen saa. Kansiin?

    Pumppu Melling hv, alakerta Eagle, Hydylaahuri nokka ja Sorsat vakiokeinuilla.

    Ideoita mistä etsitään vikaa? Venttilikopat avasin ja en siellä huomannut mitään ihmeellistä vaikka käyttelin.

    Laakerithan joudun varmaan mulkaisemaan, ellei jostan löydy selvää vuotoa/ virtaus ongelmaa.
     
  10. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Nokka ekana mihin paine?Runkolakerit saa voiteluu myös samantien,nämä siis heti paineen noustessa,onko minkäverran ajettu koneella??
    Kokeile kuitenki ekana ö-p-tunnistin?
     
  11. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Moi!
    Menikö jo sorsakopat?
    Voi kiinnostaa.
    -ilu
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Koneella ajettu muutamia tonneja, alle viis.

    Valon anturi ja mittari näytti "samaa" eli kun paineet hävis niin valo paloi ja mittari näytti nollaa. Paineetha tuli takas kun vain odotti muutaman jäätävän sekunnin.. :poff:
    Kylmällä koneella paineet tyhjäkäynnilla 4 ja kierroksilla 6
    Lämpimänä 1 ja 4,5

    Nokka ja laakerit on ajettu samanverran kun konekkin.

    Oisko se kuitenkin ryystänyt tuon vakio öljypohjan tyhjäks kierroksilla ja laakerit tykännyt pahaa?
    Pitäs olla se syvempi öljypohja? Tai vähempituottoinen öljypumppu.


    Just kävin pienen lenkin ja toimii ok, paitsi paineet.
    Onneks on tuo chevy kun huomenna pitäs Lahdessa käydä.'

    En ois tienny tuosta mitään ellen ois laittanut tuota mittaria. Tieto lisää tuskaa.
     
  13. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Oliko moottorinääni jotenkin erillainen??kuuluko mekaanista kalinaa??
     
  14. palotila

    palotila Gearhead

    "Menikö jo sorsakopat?
    Voi kiinnostaa.
    -ilu "
    Kyllä niitä jo varailtiin tuonne Raahen suuntaan.
     
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Samat takomäntä kalinat mitkä ennenkin. Yritin kyllä kuunnella tarkkaan. Ei ainakaan semmosta, mitä laakerivaurioisesta moottorista kuuluu.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite en oo koskaan kuullut takomäntäkalinoita. Joko kuulo huono tai sit muuten riittävästi mekaanisia ääniä..., ja männät kyl lämpiää alumiinisina aika vihaseen, et ei pitäis kauaa kalista. Millanen on öljypohja, pikuppi ja käytetyt kierrokset? Onks pikupin etäisyys öljypohjasta varmistettu ja paljonko on? Moparin geroottori öljypumput kierrättää öljyä sisäisesti kun paineventtiili aukeaa. Sillä ei oo sinänsä merkitystä öljypohjan tyhjenemiseen onko hi vol vai tavallinen pumppu, tai toki jos ei pummpu lainkaan pumppaa öljyä kietoon, niin sillinhan öljypohjasa kyllä on öljyä. Mut jos siis kyse on liika isosta vuodosta, niin silloin pienempi tilavuuksisen pumpun on vaan vaikeempi pitää painetta yllä. Se et yläkertaan menis liikaa öljyä on kenties kaukaa haettua. Öljy yläkertaan menee nokan läpi keskimäärin kerran moottorin kierroksessa ja kanava on auki ehkä parikymmentä astetta kampuralla. Öljy menee ekana apparin nostajakammioon, sieltä runkolaakereille, takas ylös nokkkalaakereille ja kuskin puolen nostajakammioon, jos oikein muistan. Yks potentiaalinen vaihtoehto vois siis olla väljät nostajreiät.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minulla on ollut kaksi takomäntä konetta, toinen Fordin pikkulohko ja toinen tuo. Kummatkin on pitänyt samanlaista "dieselimäistä" rallatusta. Fordilla tuli ajettuu varmaan satatuhatta ja se ei siitä mikskää muuttunut.
    Öljypohja vakio ja pickupin muistaakseni tarkastin kun leikkasin korjasin rutut pohjasta sen ollessa kiinni- leikkasin pohjan auki ja korjasi suoralla tavaralla. Ei kuitenkaan tämän koneen aikana. Sama lohko, mutta kone itse oli silloin vakio -74 440.
    Nostajareijät oli tiukat ainakin sillon viime talvena kun koneen tein ja nostajat uudet.
    Mellingin hv pumppu on peräisin 440Mag:lta ja vähän käytetty. Sitä en purkanut, vaan huutelin asentaessa yleisöljyllä. Eiks 440Magilla ollut joku kone mikä teki samaa, eli hävitti paineita kierroksilla? Onks tuo siitä? Jos siinä on paha karma? :rotfl:
    Niin ne kierrokset, stroker miedolla laahurinokalla. Oisko viis ja puol maks.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Melling ei ainakaan nettihuhujen mukaan oo nykyään kovin kummoinen laadultaan. Hämärä muistikuva on, että ainakin omasta Mellingin HV pumpusta tuli kanavia jonkin verran kohdisteltua ja kairailtua. Oliskohan mahdollista, että siellä pumpussa paineenrajoitusventtiili jumittaa auki?
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kaikkihan on mahdollista?
    Taidan aloittaa vian määrityksen tuosta pumpusta. Ei vaan taida sitäkään saada tuolta pois ilman koneen tunkkaamista.

    Erikoiseksi tän vian tekee se, että ne kaksi täys dippiä öljynpaineissa (valo palo) sattui silloin kun kone tippui kierroksilta tyhjäkäynnillle.
    Jotenkin tuntuu että "vuoto" pitäs olla aika suuri että tuo paine ois hivol pumpulla noin alhainen. Laakerivika aiheuttaisi sivuäänen?
    Pitäs olla kaikki laakerit vähän paskana? Välykset oli on mitattu silloin viimetalvena ja kaikki ok.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei oo mulla ollut ongelmia, pari pumppuu on käsien kautta kulkenu, tai ehkä kolmekin. Mut varman löytyy myös epäkelpoja yksilöitä, ja yleensä itekin vähintäänkin puran ja "deburraan" noi pumput. Kanavat oo kohallaan sen enempi pumpuissa kun lohkoissakaan, se on ihan normisettiä. Riippumatta siitä et mikä paketin kyljessä lukee, tarvii mennä aika hifi pumppuihin jos meinaa et ne ei ois mellingin pumppuja.
     

Kerro tästä muillekin!