440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. hlappis

    hlappis Gearhead

    tuliko öljyn imuputken imupää kuinka kauas öljypohjan pohjasta?
    ettei vaan pääsis hörppää tyhjää tai vastaavaa?
    kerran vastaavaa vikaa vakio öljypohjalla ja windage tray ja paksut öljypohjan tiivisteet nostatti imuputken pään liian kauas pohjasta ja kovassa jarrutuksessa paineet pääsi tippuu.
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

  3. elmeri

    elmeri 1st gear

    Oisko se helpoin lähteä sulkemaan vikoja pois jos lurauttais tuonne silvarellon mottiin reippaasti lisää öljyä ja koittais vielä kertaalleen "lämmitellä takarattaita". Selviäis ainaki se ettei pickuppi hörppää tyhjää?!

    Vai joko sinä touhukkaana miehenä kerkesit päivän aikana purkaa koko toosan? :D
     
  4. persus

    persus 3rd gear

    moro.oon kahlannu tän ketjun nyt parissa päivässä läpi ja paljo on hyvää tietoa...ite haluaisin pikkusen lisää tehoa omaan 440 pataan ja kaipaisin vähän neuvoa mitä kannattas tehä?eli järkeviä valintoja sopivalla budjetilla. moottori on b kopassa ja välitys 323 ja turbiinina pikkulohkon stall n.2000 eli isolohkon perässä vähän enemmän. kone on rempattu n.3v sitten mutta ei porattu sillon ja ruttuja olis tarkotus nostaa mut kaipaisin neuvoja kuinka paljon ja mitä muuta kannattas tehä?seuraavassa mitä koneessa on nyt kiinni:
    -sourcen kannet palotila mitattu vähä alle 80cc
    -com camsin xe268h nokka
    -imusarja edelbrock rpm
    -jotku pitkät peltisarjat
    -sylinterit joskus porattu 030 ylikokoon
    -takoakseli
    -hemin öljyimuputki
    -männät jää 3mm alle dekkitason+tiiviste n1mm eli yht4mm ja rurt ysin luokkaa.
    -arp kannen studit
    -öljypumppu hi volume
    -ontot työntötangot


    kone toimii ja vetää hyvin noilla kamoilla ja penkitetty takapyöriltä 350hv eli kone teho n.410hv mutta jos moottorin tehon sais 500 hv paikkeille ja kuitenkin sellanen että vetää hyvin alhaaltakin ja katuautoon tulee. kiitos!
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    :lol: :lol: Ei kerennyt eilen keskittymään muuhun kuin kaljan juontiin ja näyttely humuun Lahdessa. onneks on tuo Letukka..
    Öljyn määrä ei selitä matalaa öljynpainetta tyhjäkäynnillä.
    Taidan nyppästä tuon koneen irti ja tutkia. Nukun ainakin paremmin.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mites noiden alakerran runkolaakeripukkien pulttien kanssa kannattais edetä?
    Antaako ARP:n pultit mitään lisäarvoa kestävyyden suhteen katukoneessa noihin vakiopultteihin verrattuna?
    Hieman vakiota enemmän olis kuitenkin tarkoitus tuota konetta kierrättää.
    Mihin riittää vakiot, arpit ja sitten studit, jos noiden vakiopukkien kanssa toimitaan?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Anna menää orkkiksilla vaan. Mopen isolohko kaipaa jotai toimenpiteitä alakertaan siinä vaiheesa ku aletaa lähestyä 600 heppaa. Orgispultit on ihan ok. Tos jossain 600 hepan tienoilla alkaa olee vaikee pitää pukkeja paikallaan, eli alkavat kävellä. Seuraava vaihe on sit studit joissa on suurempi kierresyvyys ajatellaan et se tasaa lohkoon kohdistuvaa kuormaa. Ite oon tolla meodilla ajellu + 700 hepan tejoilla vuosikaudet kautautossa, ju tpukit kävelee ja lohko elää laina-aikaa. Tosta eteenpäin ite tykkään käyttää alumiini runkopukkeja vakiolohkossa. Niiöö' kakspulttisena voidaaan ottaa yli tuhattakin heppaa, mut sen kaltasten mottien elinkaari ei muutenkaan oo välttämäti mikään täältä ikuisuuteen tarina. Ite väittäisin et siinä 700 hepan huitteilla kantsis vakavasti ahrkita aftermarket lohkoa, ja yli 900 ni vakiolohkon käyttäminen bidjettisyistä on järjetöntä. Aftermarket rautalohkotkaan ei oo kuuluisia ongelmattomuudestaan, et siin vaiuheessa harktisisn alumiinia.
     
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitos nopeasta vastauksesta!
    Akselin tasapainotus uusille osille, niin alakerta alkaiskin jo olla kasausvalmis.
    Nokasta tosin ei vielä ole hajuakaan.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^mitkä onkaan Harrin strokerin kannet?
     
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei ole strokeri, kun kansiksi tuli 452:set, joilla ei isosta tilavuudesta olisi hyötyä.
    Siispä tehdään tuo vakiotilavuudelle.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä ajelin vuosia vakio runkopulteilla; auto oli 1800+kg ja meni matalia 11. Tehoo säkällä lähemmäs 600? Ei mitään väsymyksen merkkejä asian suhteen. Oliko vaan hyvää säkää, en tie.

    Nyt kylläkin kun teen just yhtä stroukkeria nii laitoin ARP:n pinnapultit.
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kone pukissa selällään ja öljypohja auki.

    Tarkistin kk-laakerit ja olivat ok. Yhdessä oli roskan tekemä ura, joten vaihdoin uuteen kun sattui hyllyssä olemaan.
    En kuitenkaan usko että vika oli siinä- tuskin vaikutti mihinkään.
    Otin auki myös öljypumpun ja hyvältä näytti.
    Ennenkuin otin koneen pois kokeilin toisilla öljyillä- ei vaikutusta.
    Kylmänä paineet 5-6 ja lämpimänä 1-5. Muutenhan tuo ois ok paitsi tuo 1 tyhjäkäynnillä. Yllättävän hitaasti nosti muuten paineet kun laitoin öljyn vaihdon jälkeen käymään. viitisen sekuntia tuijotin mittaria ja valoa kun paloi. Suodatinta en kuitenkaan vaihtanut, eli oli täynnä.
    Mitäs sitten katottas?
    Nokkalaakeritkin on uudet, joten hullulta tuntus fuskaus sieltä.
    Mittariakin epäilin, mutta miten se sitten kylmänä näyttää ja kierroksilla.
    Imitoin paineilmalla pumpun paikalta öljynpainetta, mutta jokapuolella kupli samalla tavalla.
    Samalla ihmetyttää että mihin se öljy jää roikkumaan että saan paineet nollille kierrättäessä, mutta vasta kun kone on taas tyhjäkäynnillä.

    On nää jänniä. Mieluummin jännittäsin vaikka lottoa. :poff:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä toi 1bar tyhjäkäynnillä riittää ihan hyvin. Koneella jossa tyhjäkäyntipaineet alle 0.5bar on ajettu kilpaa aabaut 5v ilman mitään laakerimurheita, alhainen paine johtuu isosta välyksestä. Niin lappu lattiassa paineet nousee huimaan 3baariin.
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla ainakin yhes Eaglen akseliin ja veiveihin pohjautuvassa stroukissa laakerivälykset on todella isot. Tarkkoja arvoja en nyt muista mut runkokin tais olla 0.003" tai hieman jopa ylikin eli jopa tuplat siihen mitä joku lähde antaa vakiomoottorin arvoksi.

    Öljynpaineet 10w60 öljyllä kuumana tyhjäkäynnillä n. 0,5bar ja kierroksilla n. 4bar, ehkä vähän yli.

    Toi sai ihan avoimesti mailaa, ja varttimailiakin näki muutaman kesän aikana reilusti toistakymmentä lähtöä. Silti avatessa tuon selkäsaunan jäljiltä esimerkiksi kaikki laakerit olivat niin uudenveroisia kuin käytetystä moottorista on mahdollista olla.

    Öljysysteeminä oli silloin ihan perus milodonin single-line ulkoinen systeemi m63hv pumpulla, sosran vähän modatulla 7qrt pohjalla ja loiskelevyllä. Lohkon nostajalaakso oli kiilloitettu ja rajotin 7000rpm.

    Niin ja ei yksittäinen tai muutamakaan naarmu laakerissa vaikuta käytännössä mitään.
     
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eli jos pistän tuohon syvemmän öljypohjan ja pickupin ja ihan varmuuden välttämiseksi uuden hivolumen.
    Sit vaan pidän sen lapun lattiassa.

    Mietin tuossa että kun tuo on nyt irti niin onkos tuo nokkavalinta ihan pielessä vai laitetaanko nenää samalla?

    493/sorsat/ edelrpm/shortyt ja 2300 kiloo talvikäytössä. Nokka oli Compin XE274H.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota kilpuria kun on joskus joutunu aamulla lämpökäyttää niin menee aabaut minuutti ennekuin mittarin viisari rupee heräämään. Imee takaa ja öölipumputin edessä öölipohjan yläpuolella.
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    1bar on ihan normaali paine kuumana tyhjäkäynnillä, sekin tosin vaikuttaa onko kierrokset 500 vai 1000. Mulla on omassa olds motissa tiukanpuoleiset laakerivälykset ja kuumana 600rpm löytyy tuo 15psi josta nousee 30-35 jo 1500rpm matka ajossa, tuosta ei kuumana päivänä juuri enää nouse yli 40psi. Nyt kun ilmat on viilentyneet niin hieman kovemmat paineet myös kylä ajossa, öljypumppuna uusi melling hv.

    oisko öljyn vaahtoutuminen voinut selittää paineiden tippumisen?
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Syvempi öljypohja ja pickuppi on hyvä idea, sillä tuollanen matala ja pienitilavuuksinen pohja tyhjenee nopeesti ympäri konetta kun pitkäiskuselle kampiraudalle antaa vähän kyytiä. Onkos sulla kuitenkin jonkunlainen loiskelevy siellä?
    Öljypumpusta sanoisin että se vähän käytetty ja toimivaksi todettu on aina varmempi valinta kuin uusi suoraan paketista koneeseen heitetty.

    Tuntuuko ittestäs että koneesta puuttuu nokan takia jotakin sitä talvikäyttöä ajatellen, vois kuvitella että tuokin toimii yleiskäytössä ihan hienosti.
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Terävyyttä puuttuu. Mutta luulen että pitkä perä ja tuo yleetön elopaino on suurimmaksi osaksi syyllinen.
    lisäksi tuon laatikon vaihtoajankohdat on kuin mersun dieselistä.
    Tuossa kun mietin niin nokan vaihto poikis varmaan stallin ja perävälin päivityksen... ja siitä sitten elopainon vähennyksen. Dominoefekti?
    Laatikon päivitän jossain välissä. Ei mitään erikoista, lähinnä korjausarja ja siftkit. Turbaani oli joku tci lauantaimalli, mutta en huomaa kyllä oikein eroa vakioon. Aika mieto.
    Tuommonen vähän reilummalla tilavuudella oleva kone ei kuitenkaan oo täysin verrannollinen johonkin 383/440 koneen nokkasuosituksille vai oonko ihan väärässä?


    Ei oo loiskelevyä tai mitn. Ihan vakio on öljynsäilytystila.

    Kattelin että jos siihen laittas tuommosen sorsan pannun/pickupin ja levyn. Tulee kyllä tuolla ajokorkeudella melkoinen kyntöaura, mutta jos laittas k-palkkiin jonkun vanhan rappurallin suojaksi.
    Jokatapauksessa tuo kone kuolee, jos en lisää tilavuutta.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos laitat syvemmän ö-pohjan niin ota se 1/2" pick-up ja suurenna samalla se öljykanava lohkossa. Ja sitten pyöristät sen 90 asteen mutkan siinä lohkossa (ohje löytyy moparin engine kirjasta, varmaan myös netistä). Se kanava ja putki virtaa heikosti ja öljypohjaa syvennettäessä tilanne huononee, koska putkelle tulee mittaa lisää.

    Mutta niinku aiemmin jo mainittu se kierrosluku, sitten ölpän viskositeetti ja koneen lämpötila ne kaikki vaikuttaa siihen paineeseen, saattoi siis olla ihan ok? Bensan joutuminen öljyn sekaan poissuljettu kun vaihdoit öljyt.

    Jos multa kysytään niin toi sun nokka on aika kesy :D Kärsii varmasti hieman enemmän asteita ja nostoa (mikäli venttiilinjouset sallii?) ajomukavuudeen edelleen parantuessa :)
     

Kerro tästä muillekin!