440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Enpäs hommaa.. ainakaan vielä.
    Just hommasin tuon.

    Tää on budjettimoottori ja tuo oli edullinen

    Budjettimoottoreissa on vähemmän vääntöä kuin rahalla rakennetuissa.. hehheh.

    Edit: Ostin tuon nokan nostajineen, mutta saatan ostaa vielä jonkun muunkin. Tarjolla voi olla pari täällä(kurko71 velipojalla purplesafteja 292 ja..joku), muttei välttämättä nostajia. Tuossahan on nyt uudet nostajatkin.
    Ajatuksena on käyttöautossa myös alhainen polttoaineen kulutus.. Jotenkin oon käsittänyt että tuommonen vois olla siinä hyvä.
    Alhainen on tietysti tässä tapauksessa hyvin suhteellista
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Tommosella nokalla olisi parempi kaksi tasonen imusarja parempi vääntö ja pitempi teho alue. itse kumminkin tykkään yksi tasoisten luonteesta enemmän
     
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kenties minäkin..
    Vakio stall turbaani, aavikko välitys ja painon lisäksi käyttötarkoitus vaan painaa nokka/imusarja valinnassa.

    Toisaalta rokkenrolliakin tahtois käyntiin ja vetoaluetta vähän ylemmäs.

    Pitäskö muuttaa tuo manuaaliksi niin sais valita stallspeedin joka lähdössä. :rotfl:

    Taidan keskittyä kansi ja puristussuhde asiaan välillä ja mietin myöhemmin ostanko nokkia vielä kassillisen lisää. :lol:
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    meneekö aina järkiään,että jos 030 lohko porautetaan,niin se menee 060?

    alakerta on tarkotus kasata vanhoilla romuilla.Kiillotan täsä talvella kampuran ja veivit. kansina 452 siistityillä kanavilla.Pitääkö höylätä? vai otetaanko lohkon pinnasta pois?minkälaiset männät?Tarkotus saaha ruttu sopivaksi jollekki reuhaavalle nenälle.

    Tuon alakerranku sais rakenneltua hyväksi,niin kansiahan voi sitte päivitellä tulevaisuudessa

    Kaikki on vaan vielä,niin alkutekiöissä!Tälle viikkoa jos sais osat pesuriin
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Saat mäntiä myös esim 040 ja 055 koossa.

    Älä toki lohkosta ota mitään pois. Mulla olis muuten wanhat Direct Connectionin rautakansien porttaussapluunatkin jemmassa jos oikein innostut 452 -kansien kanssa työskentelemään.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Laitoin PPRCuda yyveetä.

    Mitenkä on nuitten männäntappien kans? nuo vakiot 030 männät lähtee maailmalle,niin meneekö kaikki ookoo jos tapit painelee kylmänä pois prässillä? tekee männälle semmosen "kehdon" että pysyy tiukasti prässin alla.
     
  7. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead


    Ei kannata ainakaan takuuta luvata noille männille sen jälkeen, kun on rässätty irti :lol:

    Voi olla että pysyvät ehjinä, mutta se toinenkin vaihtoehto on mahdollinen.

    Ite henk.koht. en uskaltaisi kasata konetta tollaisilla. Tähän pitänee lainata erästä legendaarista koneistajaa, kun eräs asiakas esitteli hälle jo käytössä olleita, irti prässättyjä mäntiä ja pyys niistä asiantuntian kommenttia "Kuluja paskoja".

    Kylymänä ne puristetaan irti ja toki jollain pedillä voi kokeilla suojella mäntää.
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Kattotaan miten käy!Pitää puristella sievästi.

    Täsä tuli jo eilettäin hiplattua halki olevia mäntiä mutta ne oliki raimon kutoskoneesta ;)
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kantsii tukee se heti siitä tapinympäriltä, mahdollisimman läheltä, eli ihan vaan hieman tappia isommalla putkenpätkällä,
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noniin.

    Nyt on osakasa kasvanut hieman.

    -Trw 7025P /L2295 männät 0.30
    -Source kannet Cranen retainereilla ja Compin jousilla
    -Kaksi nokkaa: Engine pro 268/288 ja Compin XE274H
    -Isoreikäiset(4.590) ja paksut pahvit(0.051), compin jakopää ja kaikelaista pientä.

    Kohtahan tässä on oikeesti nostettava tuo patti pois keulilta.

    Turbiini on vissiin päivitettävä ja imusarja hommattava kans.
    Siis kuluvien osien lisäksi.
    Hiljaa sydämmessäni toivon että tuo kone on soivassa kunnossa sisältä..

    Paljonhan tuota puristusta tuommosella nokalla (XE274H) uskaltaa olla ettei 98:lla kilise? Kuitenkin laskeskelin että jos männät jää sen normaalit 0.050 alle dekin, niin puristus vois olla jossain 10,5 kohdilla nyt.

    Peltisarjat taitaa tuohon C-bodyyn olla kalliita, eihän kukaa tee paksuhkoja pakosarjan laippoja? Tekisin semmoiset omanmalliset. :lol:
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos saat sinne quenchin kohalleen ja puristus pysyy tossa, niin uskoisin menevän tolla 10.5:1 ihan ok tolla nokalla.
    C-koppasee fuselageen ei tosiaan oo kauheesti peltisarjatarjontaa, taitaa Hookerit ja TTI:t olla ainoot. Hookerit on 1 3/4" primäärillä, hyvät vääntösarjat mut muuten tyypilliset rimpulat ohuilla laipoilla jne. TTI:t 1 7/8 primääreillä mut laipat on tukevat. Jos noista pitäis valita ni sijottaisin hieman enemmän ja ottaisin TTI:t. Mä yritän tos teettää muutamat 12mm laipat jahka kerkiää, tai voi niitä kaiketi kysyä suoraankin cad piirrokset omaavalta taholta: http://www.rmotorsport.com/
     
  13. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noissa sorsissa on palotilat sen verran vinossa, että pakko käyttää noita isoreikäisiä ja paksuja fel pron pahveja. Lisäksi en lähde näillä näkymin dekkitasoa laskemaan, joten quench jää auttamatta korkeaksi..?
    Taidanpa poistaa ainakin puolet domesta, niin puristus olisi kympin luokkaa.
    Voisin olla kiinostunut laipoista, ellen löydä jotain muuta budjettiratkaisua.
    Minulla on tuossa yhdet halpissarjojen laipat, mutta ne on niin vänkyrät, ettei ne käy edes koristeeksi.
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Muista Jykä sitte,et mullekkin yhet laipat.Tarkotus tehä furyyn ehkä 2"primääreillä sarjat.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Oisko se tuo us-partsi paras paikka kyellä mäntiä sun muuta roinaa?

    Pitäs ne männät ainaki täsä ensimmäisenä saaha,että saa lohkonki porauksille.Koneistamon kans on jo kaikki sovittuna.

    Mistä ja minkälaiset männät,että saahaan tuoho maamoottoriin puristuksia.

    http://www.uspartsperformance.fi/440-so ... g-assembly

    Minkähänlaisen motorin tällä sarjalla sais :D
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl sieltä varmaan kannattaa noita pyöriviä kysyä. Niillä on myös Eaglen sarjoja. Noi sorsakannethan on yleensä jossain 85cc:n huitteilla. Maamoottorillehan toi vajaa 10:1 on ihan sopivaa luokkaa, mut kantsii katella et mitä siltä motilta ahluaa ja valita sitte stroukkisetti sen mukaan. Eli millanen auto ja voimansiirto esimerkiks, ja käyttötarkotus. Mitä isompi motti, sitä alempana tulee teho ja enempi vääntöö. Noilla sorsakansilla 500:n on turha odottaa just 5000:n jälkeen enää kovin innokkaasti tuottavan, kanavaikkuna on vaan liian pieni. Millasta nokkaa, imu/pakosarjaa jne jne. Tos muutama vuos sitte tehtiin tollanen 440 Eaglen stroukkisarjalla, se oli 4.5" iskulla mikä vaatii jo ulkopuolisen öljypikupin. 4.375" menee vielä huolella tehtynä sisäisellä. Puristuksia tuli tasapäämännillä reilu 11.5:1, kannet kaivettii omin pikkukätösin, imusarjana oli Team G dominaattorille, 2" primäärit ja 2050 dominaattori. Nokka oli raikas rolleri ja 1640 kilosen auton kokonaisuuden kruunas jonku gurunu asentama kaksvaihteinen PG 1.76 ykkösen välityksellä ja 3.23 peräruuvi. Renkaina oli 28" korkeet 275 drag radialit. Tais toi vartilla viipyy joku 10.4 sekuntia.
     
  17. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mulla kans tämmöinen 440 projekti tekeillä. Auto on täyskokoinen C-body farkku joten haussa lähinnä semmoista käytännön liikennevoimaa, radalle tuskin mennään. Alkuperäiskunnossa olevaa 73 mallin konetta olis tarkoitus laittaa seuraavilla: Sourcelta tulossa 512 kitti + 1,6 vipat ja kannet, imariksi olis hyllyssä Edelin Performer RPM ja samalta hyllyltä löytyy tuommoinen Compin 218/218 050 jossa nostoa 0,454". Sitten vielä TTI:n headersit ja 3" tuplaputket. Toki samalla vaihtuu öljypumppu, jakopää yms ei tehoon vaikuttava palikka.
    Laatikkona on 727, sille tarttee varmaan jotain tehdä, turbiinin ajattelin pitää vakiona ja nykyiseen 83/4 perään tarttis lukko asentaa.
    Kait näillä nyt ton lossin saa liikkeelle?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl varmasti saa ja menee ihan vakioturbiinilla ja vällärillä. Kuvottavan kesyjä nokkia noihin suunnittelette, mitään syytä ton kokosessa käyttää alle 230 asteista .050" nostolla. 3" tuntuu jopa ylimotitetulta, 2.5" pärjäis varmasti. RPM muuten jees mut aika korkee, voi joutuu soveltaa et mahtuu pellin alle. Tollasilla perusroippeilla tulee tehoa sellanen n. 450-500 heppaa, tossa tapauksessa mieto nokka syönee siitä niin et voi jopa jäädä alle 400:n. Tollanen suurehko stroukkimotti pienillä kansilla tykkää jos nokassa on vähän asteita, tollanen kesy nenä on vähän ku laittais iihen slant sixin ykskurrkusen kaasarin.
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Mulla on tuos 493 koneen perässä 4 tuh stallin turbaani ,jos joku haluaa semmosen ni voin ottaa vaihdossa jotain 2500rpm turbiiniin.
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Mullahan on se tilanne,etä mulla ei oo muuta valmiina,ku tuo lohko nyt :)

    Ajattelin jättää ens talvena tuon pikkulohko vankkurin rauhaan ja rakenella tuota monimonikymppistä.

    halut ois semmoseen reippaaseen katumoottoriin jolla voi vähä lähikauppaa kauempanaki ehkä käyä..

    laatikkona tulee varmaan olemaan 727 ja koppana B
     

Kerro tästä muillekin!