440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi nokka on stroukkeriin tosi kesy, ei mikään ihme jos on hengetön. Kestää hienosti vakioturbiinilla ainkain pykälää isomman. Toki yks pykälä ei muuta tilannetta mitenkään dramaattisesti. Hommaa öljypohjaksi sourcen hemikopio + pikuppi. Jos ei oo alunperin tehty 1/2" pikupille kierteitä lohkoon niin vähintäänki noi mopuristin ehdottamat muutokset vaatii motin ylösnoston ja kovan suojauksen. Mun mielestä tolla nokalla tia pykälää kovemmallakaan ei kyllä oo vielä valtaisaa tarvetta tolle parannukselle, kierroalue ei edelleenkään just muutu siitä mitä vakiomoteissa se pahimmillaan on. Loiskelevy on hyvä idea, halpa ja helppo laittaa.
     
  2. Silvarello

    Silvarello Gearhead

  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei taida mennä, eikä kyl taida mennä paljon muutkaan. Vai minkä vuotinen oli, ainakin 73 ja vanhemmat on aika ahtaita tolta osin. Uudemmista ei mulla kokemusta

    Joo, ei noi porailut aina oo ihan sattunu amerikaanoilta kohilleen, aika usein kuitenki kahesta eri suunnasta tulevat poraukset jopa yhytvät!


    Vaiko compin 21-228-4? Kun on kerran kantta ja männässä tilaa ni vois kai sitä venaa aukoo enempikin.
     
  4. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tää on -74.Eikä tilanne paljoo parantunut noista edellisvuosista. Tilavuuden kasvatus ei oonnistu kuin alaspäin.

    Siellä on vakio keinut, uskaltaako niitä noin paljon keikutella? En löytänyt tuota 228 nokkaa uspartsilta. Kai ne sitä tilaa jos pyytää..
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos ei sitä 90 asteen mutkaa uskalla kairata tai jaksa isontaa pickupin reikää puoleen tuumaan, kyl mä ainakin laittaisin edes sen syvän pohjan loiskelevyllä.

    Tääläpäin useempi stroukki ilman mitään öljykanavien porttaamista tai hemi koon pikuppeja, ja ei oo kestävyydes ollu mitään ongelmaa.

    Tottakai jos mahdollista, noi kannattaa tehdä. Mutta ei kyseessä olleet ongelmat noista asioista johdu. Tärkeempää on se että sitä öljytilavuutta on pohjassa tarpeeksi ja loiskelevy estämässä sen lillumisen pois pikupin ulottuvilta.
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    No tässä on tullut sen verran päivitystä asiaan että kaveri viskas tähän pajalle tuommosen sorsan 7qt pohjan ja 3/8 pickupin.
    Pohja vaan on ottanut aika huolellisen kosketuksen asfalttiin... ja näitä oli vielä kaksi valittavana. Tästä on hyvä valmistaa itselle mittatilaus tuote. Teen alaosan vähän tukevammasta tavarasta niin kestää hangata.

    Katotaan vielä tuota pickup/poraus juttuu, kun loiskelevy on vielä tilattava.
    Tämä ei taida kuitenkaan olla se ongelma tässä tapauksessa vaan se, että putki ja poraus on ratkaisevalla hetkellä ilman sitä virtaavaa ainetta, sen lorvaillessa ympäri konetta.

    Nokka-asiakin on vielä ratkaisematta, tosin tarjolla olis Cranen hydyrolleri HR-232 ja lunatin nostajat. Tämä vaan poikisi taas muutaman muutoksen lisää ja taas meinaa lähtee käsistä.
    Nyt ei millään pystyis siihen. :rotfl:
    Tämänhetkinen nokkahan ei oikeastaan ole valintani vaan sen tullessa isossa osaläjässä se ikäänkuin valitsi minut.
    Muistan kun vuosi sitten suunnittelin että renkaat, laakerit ja ränttätänttänokka. Miten tässä näin kävi.. taas.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Semmonen mainos muuten tähän välii et mulla on tommone Hemin 1/2 pickuppi 7quart pohjalle ylimääräsenä. Jäi mun Hemistä ku laitoin Milodonin ulkoiset härvelit.

    Saaha noita kaupasta mut tossaki olis jos jotain kiinnostaa. Ainaki laadukkaampi ku sorsakamat (yhtä sorsapikuppii kiersin kerran paikalleen ihan käsivoimin ilman voimaa niin napsahti puolivälistä katki niinku olis laaser miekalla katkastu..)
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Omassa en ole nähnyt koskaan putoavan alle neljän barin tyhjäkäynnilläkään vaikka olisi saanut motin keittämään :lol: Ehkä vähän vähempikin paine riittäisi. Öölit 20w50 ja himpun verran overkill -pumppu tuohon maamoottoriin (milodonin ulkoinen tuplaletkuilla).
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Paljoko kk ja rk laakerivälys?
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Enpä ole mittaillut, vaan ajanut kun oli valmis paketti ostaessa. Ja nyt vaihtui nuo kaikki pyörivät/heiluvat, niin jää nähtäväksi että mitä on paineet sen jälkeen.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nois motoreissa taphtuu eriskummallisia asioita joia se loiskeleyvkin voi rauhoittaa. Itellä oli josksu jesuksen syntymän jälkeen vakiolohkonen betonoitu stroukkeri, hyvinkäällekin kun vantaalta suhas ni öljypaineet oli liki nollaa tyhjäkäynnillä. Ei ne vähän kierroksillakaan kummoset olleet, mut laakereissa kyl ei ikinä ollut öljypulan jälkeä. Varmemmaks vakuudeks aina ku veti riivausta nous öljytikku ylös ja konehuone oli täynnä öljysumuuu. No, tehoo oli sen verran et tiesin orkkislokhkon olevan kutakuinkin rajoilla, kyselin sit ameriiaknsediltä et notkuuko pytynseinät niin paljon et ohivuoto lennättää öljyt pihalle. Ei ollu siitä, mut lisää seuaavassa jaksossa., tavii kattoo vastausfaksi jostain esille
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mullakin öljytikku joskus harrasti tuota samaa, että se oli aina vartin vedon jälkeen pompannut ylös. Tiedä sitten miksi? Jostain se on painetta sinne kampikammioon kehittänyt, mutta ohivuotomittarin mukaan ei olisi pitänyt olla ainakaan siellä suunnalla suurta ongelmaa.

    Mene ja tiedä... Öölinpaineet ovat olleet kuitenkin aika irstaita. Mutta jos laitteet toimii ja rokkaa, niin mitäpä noista murehtimaan.
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Ei oo ollu pvc venttiilit ja huohotin letkut kunnossa kun öljytikku on noussut
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei ole pcv:tä, on vaan crankcase evacuation system (tai pan evac, tai joku mitä nimeä haluaakaan käyttää). Eli venakopan kansista hönkii suoraan kollektoreihin. Mutta katotaan nyt kun ton lossinmoottorin taas saa joku vuosi käyntiin, että mistä se sitten vuotaa ja mitä.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Se muuten kantsii huomioida, ettei se halpa ö-pohjan ja lohkon väliin tuleva loiskelevy estä muuta kuin sen ettei öljy loisku kampuralle. Jos haluaa apuja pikupille niin sinne ö-pohjaan kannattaa hitsata jotkut kaltevat pellit pikupin etu- ja takapuolelle
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead


    Muotoilin vähän väärin tuon kommenttini, mutta juurikin näin.

    Noissa aftermarket syvissä pohjissa kuitenkin tuo ongelma on jo sellaisenaankin muotoilun takia pienempi, verrattuna noihin litteisiin "vakiopohjiin".
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Loiskelevyt on vähän old school kamaa eikä hyvän öljypohjan kanssa semmosia välttämättä tarvii. Niistä tuppaa olemaan enemmän haittaa kun ne vaikeuttaa sitä öljyn kulkemista myös kampikoneistosta pohjaan päin, eikä pelkästään päinvastoin.

    Vakio öljypohjan kanssa loiskelevy on tarpeellinen jos konetta kierrätellään yli kuuden tonnin. Tämä siis sen takia että vakiopohjassa öljyn pinta on lähellä kampikoneistoa, ja korkeilla kierroksilla pyörivä härdelli voi imasta öljyt ylös pohjasta mukaan pyörimään.

    Hyvän "baffled" mallisen syvän pohjan kanssa mä en käytä loiskelevyä ollenkaan, mut tärkeä edellytys tälle on että sitä öljypohjaa ei täytetä täyteen. Esim 8 quartin pohjassa pidän vain 6 quarttia öljyä, näin pysyy pinta alempana, eikä oo vielä loppunu öljy pohjasta. Öljytikkuun viilaan alemmaksi uuden merkin.

    Scraperit on sitte asia erikseen ja niistä on ainoastaan hyötyä.
     
  18. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    74-78 C-koppasen K-palkki on kyllä tosi kinkkinen öljypohjan tilavuuden suurentamisen kannalta. Itse muotoilin hieman palkkia, jonka seurauksena sain ehkä 2-3cm siirrettyä ö-pohjan etuseinää eteenpäin. Alas päin syvensin myös n.3cm, piti myös hitsata joku kulmarauta palkin pohjaan suojaksi, mutta jo koeajolla eräässä hidastetöyssyssä nappas pohja kiinni, kämmenen kokoinen sentin syvä painauma tuli. Onneks ei kuitenkaan alkanut vuotaan niin menköön nyt sitten tuomosenaan. Kuvassa vielä ehjänä.
    [​IMG]

    Litra tilavuus n.6 litraa, MP:n 1/2" pickuppi, öljykanava modaukset (myös runkolaakeri kanavat) sekä täysura runkolaakerit. 5w40 öljyllä lämpösenä paineet karvan vajaa 2bar.
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tuo näyttää hyvältä.
    Vertailin että tuo sourcen pohjaa ja taitaa käydä vaikka sellaisenaan.
    Ehkä kuitenkin madallan sitä hieman, kun pohjaosan joudun kuitenkin uusimaan.

    Tuossa oli puhetta toisen harrastajan kanssa että kenties osa "paine ongelmasta" johtui just liiasta öljystä jos se kävi tuossa vatkaimessa vaahtoamaan.
    Tilaankos minä nyt ollenkaan sitä loiskelevyä sitten? Tilaukset niin nokan kuin levyn suhteen on vielä tekemättä. Kattelin noita nokkia myös ebaysta, mutta ei sieltä ainakaan rahallisesti hyödy mitään.

    Toisin kuin sitten teräsrullakeinujen kanssa. Halapoja ovat, mutta tekeekö mittää.
    Laittasin tähän linkin, mutta tää pirun taulu heittää sen tuonne tekstin sekaan ylemmäs. :wc:

    Tuosta kimmelin kuvasta oli toinenkin hyöty: muistin että pitäs asentaa nosturiin valosarja, kun se nököttää tyhjänpanttina varastossa. :rotfl:
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mulla on 74-78 C-bodyssa ton näköinen Ebaysta hankittu öljypohja :
    http://kmjperformance.com/bb-mopar-7qt- ... 6-440.html

    Apusimpukalle joutuu lyömään pienen lommon kylkeen, mutta muuten sopii suoraan. En suosittelisi totakaan, jos aikoo tehdä autostaan jonkun sikalintan. Jonkinlaista suojaa oon kans etupalkkiin suunnitellut, mutta vielä en oo saanut aikaseks. Ehkä sitten kun ekan kerran on öljyt kadulla :lol: .
    Muutaman sentin se roikkuu etupalkin alapuolella :
    https://www.dropbox.com/s/se4gwn06yx3e6 ... 9.jpg?dl=0

    Hemin öljypohjaa ei C-bodyyn saa sopiin pilkkomatta, ja pilkkomisen jälkeen tilavuutta on saman verran kuin siinä vakiossa. Mun piti alkujaan sovittaa sellainen, mutta totesin sen älyttömäks projektiks. Ainoa suunta kasvattaa tilavuutta on siis alaspäin ellei tee palkkiin tilaa.
     

Kerro tästä muillekin!