440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos männät tulee nolladekkiin ja .040 pahvilla sekä patti kokonaan veke niin tulis 85cc palotilalla about 10.1:1 Se vois toimii noinkin lurulla nokalla. Patti ylipäätään ei oo mikään hyvä ratkaisu palotapahtuman kannalta, aina parempi jos saa saman rutun aikaseks ilman pattia tai jopa kuopalla männässä. Quenchi on tärkee aisa nakutuksen hallinnassa eli siihen dekkikorkeuteen kannattaa panostaa kun siihen kerran kansien myötä on mahdollisuus. Performer RPM on ok, aika korkee kyllä mut ainakin joillain putsarivirityksillä mahtuunee pellin alle. Vakiosarjoille jonkinnnäkönen vaihtoehto vois olla shortyt; nekin on paremmat. Joku hyvä 11" turbiini vois olla ok kompromissi ajettavuuden ja suorituskyvyn välillä.

     
  2. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Nuo kannet on just niitä, missä ei meinaa riittää mitkään valtakunnan tiivisteet palotilan sijainnin takia, joten pakko käyttää Fel pron 1039 tiivisteitä..? Eli paksuus 0.051.
    Pakosarjat sainkin tässä jo hommattua, eli Herjeltä löytyi "blockhugger" tyyliset uudet. Saa niistä ainakin laipat.
    Tönärillä mitattuna nuo jää 1-1,5 mm alle dekin... Perkele.
    Patteja on ainakin madallettava, kun jostain luin että sorsien todelliset cc:t on 80-82 luokkaa.
    Täytyy tehdä niin että ensin poraus, sitten tarkat mittaukset ja ratkaisu Quenchin suhteen.
    Mikäs se on ihanne quench ja mikä välttävä korkeus?
    Tuo RPM on valinta, jos en löydä jotain sopivaa käytettynä. Sinänsä sama mahtuuko pellin alle, tehdään pelti uusiksi jos ei mahdu. Kustomihan tämä on.
    Meinaa lipsuu tää "budjetti" ajatus kokonaan.
    No.. akseli näyttäs käyttökelpoiselta kiillotusella. Tuota valuakselia en lähde hiomaan, jos täytyy niin vaihtuu akselikin.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    En oo aikoihin tehny noit sorsakansii. Alkupään valuissa toi palotila oli iso ongelma, niit jopa täytehitsattiin. Ongelma ei niinkään ollut palotilojen koossa vaan niiden sijainnissa jotka oli mitä sattuu. En nyt sata varmasti muista, mut mun muistaakseni ne palotilat ei oo olleet juuri pienempiä kuin on ilmoitettu. Milli qienchiä olis ihan toimiva, yli 2 milliä ja se on "kadonnut". Ei siit kannata yöuniaan menettää, ykskään mopsin vanhempi tuotantomotti ei oo ollut quenchmotti ja onhan ne jollain lailla toimineet. Se vaan sallii enempi puristuksia ja noinkin miedolla nokalla aletaan mun mielestä olee turhan liki vaararajoja etenkin matalakierrosmoottorissa. Mitä ite oon noiden kanssa pelannut niin en oo ihan kauheesti havainnut käytännön merkitystä yks tai kakstaso imusarjan välillä. MM. Torker2 ja Holley Streetdominator toimii ihan muikeesti ja ovat matalmpia.
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla on tommonen wanha streetdominator. Toimii mukavasti ja bonuksena mataluuden lisäksi se, että maalattuna ulkonäkö on varsin originaali. Etenkin, kun pirrasin ja siloitin vielä kaikki merkitkin pois.
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Katsotaan minkälaisia imareita löytyy käytettynä. Siinähän säästää, jos hyvän löytää. Tarjota saa.
    Vein männät just mitattavaksi, kun yhdessä olikin kiinnileikkaumajäljet ja onko nuo monta kertaa kiinnitetty/puristeltu irti...
    Sorsahan ilmoittaa 80 cc palotilalle kokoa? Näissä on ihan hilkulla että nuo tiivisteet riittää yhdestä kohtaa. Eipä tuo hintakaan nyt paha ollut: Kannet, paremmat jouset, paremmat retainerit, jakopää, kannen ja imusarjantiivisteet ja tuo nokka yht. 600. Osa osista luonnollisesti uusia ja osa vähän käytettyä.

    Jos männät on ok. niin patin POISTO vakio dekkikorkeudella ja noilla tiivisteillä sorsien kanssa antaa 9,5 puristuksen tämän ( http://www.csgnetwork.com/compcalc.html ) mukaan. Taisin laittaa palotilan 81 ja dekkitason 0,050( 1,3 millii)
    Sillä nyt tuskin enää nakuttaa.
    Puolet (6cc) madaltaa, saa kympin puristukset.
    Käytin tosin vakioporausta.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Noihin nokka-aksiloiden ja puristusten kanssakäymiseen kannattaa suhtautua melko varauksella.

    Esim. itsellä budjetti 9,5-10 ruttusessa 440:ssä jotku miedot hydylaahurit ei toiminu ollenkaan vaikka niin olis pitäny nokan valmistajan suositusten perusteella. Sit kun laitto eka vähän järeemmän hydylaahurin, alko lyyti kirjottaa. Sit kun laitto vielä järeemmän mekaanisen laahurin, kone heräs vasta henkiin. Asteita tais olla 254 ja nostoa .520 tuossa viimeisimmässä joskus kun ajoin vielä 440:llä. Muut speksit oli em. puristus, vanhat takomukit, edelin alsakannet ja M1 1-taso ja paskat peltisarjat. Painava b koppa 355 vällärillä.

    Sama tos stroukkerissa, ensin ajelin jollain suht kesyllä howard camsin mek rollerilla, olisko ollu asteet kans 250/260 pintaan ja nosto siinä .600 nurkilla. Sit se hajos venttiilikoneiston rikon seurauksena ja kun moottorin käytös oli tolla tosi mieto, niin ajattelin pistää kokeeks jonkun ihan överin kepin. Laitoin compin 280/290 asteisen mek rullan ja oikeen otti päähän ku auto kävi vieläkin 600rpm tyhjää ja veti tonnista alkaen ihan nätisti. Ja puristus ja stalli ei todellakaan ollut lähelläkään compin suosittelemaa 5500rpm ja 12,5. Silti kummasti ajat parani vaikka sutimiseen menikin aikaa hukkaan.
     
  8. elmeri

    elmeri 1st gear

    Kertokaapas viisaammat...

    Mikä on olennaisin muutos 440 peruskoneissa puristuksien "tippumisen" kannalta? Jos vertaa esim. -69 ja -74 vuoden koneita niin Onko tuossa "tuoreemmassa" otettu vaan siivu männänlaesta pois vai onko tuota puristusta ajettu alas myös muilla keinoilla? Käsittääkseni lohkon korkeus ja veivin mitta pysyy samana jne..

    Onko noista eri vuosimallien puristuskorkeuksista olemassa mitään taulukkoa, paljonko tuo saasteaikakauden vakiomäntä on tehovuosien mäntää matalampi ja kuinka paljon esim -69 vakiomäntä jäi alle nollan?
    Saako tehovuosien mäntää enään mistään uustuotantona?

    Mistä löytyis tasalakinen "budjettimäntä", jolla pääsis lähelle nollaa. Ei mitään pattimäntää...
     
  9. asperiini

    asperiini Gearhead

    No nyt alkoi muakin huolestuttamaan se että koneeseen tulee liika mieto nokka... Mikäs raadin valinta sitten olis tuommoiseen 512 cid cruisailumottiin joka on C-lotjan nokalla ja perässä täysin vakio voimansiirto. Sourcen satsi ja kannet, edelin RPM, 850 CFM kaasari ja TTI:n sarjat, Moparin oma perf jakaja oranssilla boxilla.
    Tekeekö noilla Compin Thumpr nokilla mitään?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Männän korkeudella sitä on vaihdeltu. 440:ssä on ollut kolmea eri mittaa tapin keskeltä männän laelle. 66-71 1.969" korkee normimäntä, 72-78 1.912" mäntä ja six pack 2.061" mäntä. Viimeks mainitussa on venttiilikolot, muut tasapäisiä. Kaikkii noita mäntiä on saatavilla takona, ja normimäntiä myös valuna, mut hinta ei kyl välttämäti oo just kummosempi. Tyypillisesti open chamber kannet on siinä 90cc:n nurkilla palotiloiltaan, vuoden '66 ja '67 closed chamberit hieman pienemmät. Jos tollasta uudempaa mottia ajattelee, et kannet ois 90cc:tä ja muut asiat tehdasmitoissa sekä normi millinen pahvi, niin antais eri männillä seuraavat "vakiopuristukset", uusin 7.43:1, "magnum" 8.13:1, "six pack" 9.25:1. Eli Suomeks; noilla muilla ei oikeestaan tee yhtään mitään.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

  12. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    2 paria closed chamber kansia joita mä oon ollu mittailemassa on ollu 78cc-80cc. Noita ei ollu laskettu.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite en oo muistaakseni mitannut pikku palotilasia, mut vähän riippunee valusta kanssa. Oon nähnyt isompiakin lukemia mitatun. Periaatteessahan se aplotila on sama, puuttuu vain se open chamber-alue. Esimerkiks Edelbrock myy RPM kantta sekä normipalotilalla, että koneistettuna 0.1" syvänä open chamberina, ja ne ilmottanee eroks 4cc:tä. Toi 0.1" on suunnilleen myös tehdasopenchamberin syvyys. Closed chambereista kun raapasee millin lähtee sellannen 7 cc ja open chamberista 10. Mut jos nyt pelais vaikka et kansi oliskin 80cc:tä, niin noilla "magnum" männillä pääsisi jo peräti 8.7:1 lukemiin. Siis mikäli tehdasmitat lohkon jne suhteen pitäis paikkaansa. Yleensä se dekki tehtaalta ei oo ainakaan alle blueprintmitan.
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kaksi askelta eteen, yksi taakse.

    RPM imusarjakin löytyi, eli koneenosat alkaa olla kasassa.. Paitsi männät.

    Trw:n pattipäistä yksi oli saanut siipeensä ja se sarja on nyt vajaa, eli jottain tilalle?

    PPr cudan pari sivua sitten ehdottama Mahlen flattop sarja on takaraivossa, mutta mitäs muuta edullista ratkaisua kannattaa harkita.
    030 ja 2.061 (2.065) mitat mielessä.

    Pittääkö se akselikin nyt sitten raahtia päivittää..

    Onkos muuten kovinkin yleistä että ne alimmat koneenkorvat niistä kolmesta on murtuneet? Kummaltakin puolelta.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    -Takoakseli (kaulat hiottu .01 alle)
    -sixpack -veivit
    -L2295f -männät .04 ylikoossa + renkaat

    tämmöstä ois nyt tulossa tuohon lohkoon.Mihihä tasoon tuosa männät sijottuu?

    Ja eilettäin tuli nuille kansille porttaus sapluunat,niin uskaltaa rueta jyrsimään.
    tuosako kansia pyörittelin pesun jälkeen,niin silmiin pisti Imu ja pakoventtiilin välinen seinämä palotilasa.Lautasten väliin just ja just tex willerin kansi menee?

    kannethan on 452
     
  16. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    No männät on samat kuin minulle PITI tulla, eli pattipäät?
    Eri numerolla vain- minun oli vanhemmat.
    Männän pitäs jäädä 1-1,5mm alle tason, tosin patti tulee yli.

    Tuota ynnämuuta lueskelin: http://challenger.mpoli.fi/board/topic-5592
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Juu muuten hyvä mutta ei vihti nuin pitkiä tarinoita alkaa tällä kielipäällä lukemaan.

    Alottas tuon kansien jyynäyksen nyt viikonloppuna oikein kunnolla ja mitteilis nuo palotilat,että mitä ovat olevinaan
     
  18. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Linkitin tuon siksi kun 906 kansilla sai aikaan nakuttavan koneen.
    Sitä emme tahdo, emmehän.. :lol:

    Uspartsin sivuilla on Mahlee ja Wisecoo. Erikokoisilla tapeilla? TÄH!
    Kumpi käy vakiokankeen (LY) suoraan?
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    1.094"
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Vaikuttais kyl tooosi miedolta 512 tilavuuteen nähden?
     

Kerro tästä muillekin!