440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    2200 kiloo, vakio turbiini j aperävälitys 2+; mieto mut pitäis toimia. Pykälää isompi ja tehoo n. 500 heppaa 5000 rmin, tolla jää kummastakin mut vääntöö ptiäis löytymän.
     
  2. 9000

    9000 Gearhead

    Mullakin 440:nen tekeillä 68 B-bodyyn, autom. ja 3,23 perä.
    Koneessa on mahlen männät ja source kannet hyvällä venttiilityöllä n. 10:1
    puristus.
    Nokkaa oon miettiny että minkä sinne laittais kun ei kauheesti viittis stallia nostaa, ehkä ihan vakio turbiinilla ajelisin mutta muuten
    sais olla vähän pirteempi.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kiitos C-barge, tarttee varmaan laittaa tuommoinen hankintalistalle.
    Perävälitys on tosiaan 2,76 ja kun tämä on ihan maantie-lossi niin en tuota ajatellut vaihtaa, lukon tosin laitan.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    minkäs kokoset venttiilit nuissa mopen isolohko kansisa on alkujaan?
     
  5. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Mulla on 440:ssä moparin mekaaninen 284 purple shaft (244/244@050 & .528"/.528") kb237 männät, dekit hiottu nollaan, 0.039" kansitiivisteet, sourcen kannet, (eli äkkiseltään n. 10.5:1 puristus) 650 tuplapumppu, schumacherin pienet peltisarjat.

    Tuotti dynossa 460hp@5500rpm ja 660nm@4000rpm. Sourcen vakio venttiilijouset rupesi antautumaan n. 5000rpm kohdalla.

    Ennakoita ei voinu käyttää v-powerilla kuin 33 ast jonka jälkeen rupesi naulaamaan. Nokka ajoitettiin asennuksen yhteydessä, ja oli juuri sitä mitä nokkakortissa ilmoitettiin. Tuntuu kyllä että tuollaisesta voisi ko. kokoonpanolla enemmänkin irrota, eikä ko. nokalla olisi niin nakutusherkkä.
    Dynottaja naureskeli että nuo schumin pakosarjat on ainakin ulkonäön perusteella aika poloiset virtauksiltaan, ja isommalla kaasarilla olisi varmaan tullut muutama heppa enemmän, ei tosin mennyt tuolla 650:llä pahasti alipaineen puolelle isoillakaan kierroksilla.

    Noh, mutta yli 10000km tullut kahdessa kesässä ja vieläkin rokkaa hyvin.
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Äkkiä mitattuna 44,4 mm ja 53mm ihan kannessa olevana. Ainakin 902 kannessa.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    http://www.cowtownmopars.com/CastingNumbers.html

    Casting # Chamber Vol. Intake Valve Exhaust Valve Comments
    2406158 73.5cc 2.08 1.6 1967 440
    2463200 73.5cc 2.08 1.74 1963 361/383/413/426
    2406209 81cc 2.08 1.88 1963 Max zWedge
    3751213 2.08 1.74 1973 400/440 motorhome
    2402286 81cc 2.08 1.88 1962 413 Max Wedge
    2206324 2.08 1.74 1961-67 361/383/413
    2268341 1965 426
    3462346 79.5cc 2.08 1.74 1971-up 383/440
    3462346 81.5cc 2.08 1.74 1972-73 400/440
    4006452 81.5cc 2.08 1.74 1976-78 400/440
    3614476 86+cc 2.08 1.74 Stage 4
    1851509 73.5cc 2.08 1.6 1959 361/383/413 HP
    2406516 73.5cc 2.08 1.6 1964-67 361/383/413/425 300L
    2406518 86cc 2.08 1.88 1964 Max Wedge
    2408520 73.5cc 2.08 1.6 1964 late 300K with ram intake
    2128521 73.5cc 2.08 1.6 1960 361/383/413 300F
    2128522 73.5cc 1.94 1.6 1960-61 361/383
    1851524 1958-71 350-413 Truck
    2264547 1960-71 413, 361 Truck
    2402557 73.5cc 2.08 1.74 1963 300J & early 300K
    2202594 1958-71 Truck
    1737622 73.5cc 1.94 1.6 1958-60 350/361/383
    1737635 73.5cc 1.94 1.6 1958 350/361
    2466676 1971-77 413, 361 Truck and Maring
    1844705 73.5cc 1.94 1.6 1958-59 350/361/383
    1944705 1958 350, 1961 361
    1406740 1.94 1.6 1958-59 HD 361 Truck
    2406740 1963-68 361, 413 Truck & Marine
    2406780 1965-67 383 Truck
    2806887 426 Marine & Industrial
    2843906 79.5cc 2.08 1.74 1968-71 383/440
    2899913 1960-71 413 Truck
    2708915 73.5cc 2.08 1.74 1967 440 HP
    2206924 73.5cc 2.08 1.74 1961-62 361/383/413, 1961 300G, 1962 413 300-H
    2899943 1971-77 413, 361 Truck
    3769975 83.1cc 2.08 1.74 1974-75 400/440

    palotilojen koot ei ehkä ihan mätsää todellisuuden kans
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, palotilat ovat blueprint mittoja. Käytännössä kaikki '68 ja uudemmat kannet ovat tehtaalta luokkaa 90cc:tä, voi olla pari vähempi, mut siinä nurkilla valunumerosta riippumatta.
    Toi MP284/.528 nokka tuottaa hyvässä motissa just tota luokkaa ja noilla kierroksilla. Hot Rodissa vuonna yks & kaks oli artikkeli missä Arrow racing teki 440:stä lukuisia erilaisia versioita direct connectionin osilla. Niistä julkaistiin lehdessä muistaakseni viis tai kuus kombinaatiota välillä 300 - 600 heppaa, alakerta säily kokoajan samana. Mut yks käytetty nokkka oli toi 284/.528, stage V kannet "out of the box", Street dominator ja 750 kaasari sekä 2" primääriset sarjat. Alakerta oli 11.5:1 puristeinen alsaveileillä. Anto muistaakseni 448 heppaa 5500 kierroksella. Voin toki muistaa väärinkin, johan tost taitaa olla 30 vuotta...
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Pärekaton kulotus tai puolella pippelillä nainti.. Lähtöö käsistä, niinkuin tämä..

    Nyt tuli männät, nyt tuli kanget, nyt tuli akseli. Tai ainakin sovittiin kaupoista.
    Eagle 4.15" stroker sarja.

    Ainut vaan että yksi kaula täytyy täyttöhitsata- asialla on aina kääntöpuolensa..
    R-koneistus ja Gt-motor. Onko muita ketkä tekee moisia? Suosituksia?
    Onko kenelläkään kokemuksia kestämisestä? Tuohan on nyt takoteräsakseli.
    Edelleenkin konehan ei tule olemaan ihan rallimotti vaan "käyttöpeli"
    Nythän se on vissiin hommattava dampperi ja vetolevy ainakin lisää.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Itellä oli tommonen sourcen halpis vetolevy stroukkerin perässä. Kyl se kesti aika rankkaa repimistä vuodesta toiseen. Maksaa uspartsilla vajaa viiskybää, tosin nyt näyttäs varastosaldot nollaa.

    Dampperina mulla oli joskus budjetti 440:ssä "halpis" professional production valmistama, asiansa se ajoi hienosti. Laakkonen puntitti sen alakerran damperin kanssa ja hyvä oli. Tän päivän hintatasosta en tiedä, mut muistaakseni soini car partsilla oli semmonen hyllyssä kun viimeks kävin. USpartsin pervormanssi nettikaupassa ei ihme kyllä ollut yhtäkään dampperia isolohkomopariin(?)

    Tos stroukkeris mul on sorsan fluidampr. Asiansa sekin ajaa, ja ei ollut jokunen vuos sitten ku ostin, edes kovin kallis.

    Kuinka sökö se kaula on siitä akselista? Ettei sattuis meneen vielä alikokoon?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oikein tehtynä ei sillä täytöllä oo tollasessa mitään merkitystä. Ja kyl noikin pajat sentään siitä suoriutuu. Ennen kun nää halpisstroukkerit tuli markkinoille oli stroukkiakselit valtaosin täytehitsattuja jotka sitten oli offset hiottu valmistajia esinerkiks nykyäänkin sielä alalla toimiva Ohio crankshafts tai "Hank the Crank".
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kuulema käynyt juuri R-koneistuksella arvioitavana ja sieltä tullut tuomio.
    Luultavasti siellä se on sitten käytettävä, kun heille jo entuudestaan tuttu. Hinta-arviota oli n 400e, joka on just maksimi, mitä kehtaa maksaa- Yhtään enemmän niin uusi olisi mielekkäämpää.
    Itsekin mietin tuon niin että pakko se on onnistua, kun pystyyhän rautakankeakin hitsaamaan :rotfl:

    Moottorin korvaongelma on vielä ratkaisematta- yrittäskö noita hitsata vai lisäiskö tukitangot/ketjut/ jotkut norsunkorvat.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oliks siitä alemmat korvakkeet poikki? Kyl se varmaan toimis pelkillä ylemmilläkin kun vaan on ruuvit kiinni. Ei sinänsä, kyl mottilevykin tietty toimii, tarvii vaan sit vastaava levy hihnapyörälle jne. Joskus laittanut moisen L-raudoilka runkopalkkeihin ruuvattujen kumityynyjen päälle ja hyvin toimi. Mottilevy tai norsukorva vaan vähän blokkaa tilaa umpeen etusuunnasta, et käytännöllisemmät on orkis kiinnikkeet.

    Niijoo, tos palasin muutaman sivun taaksepäin, niin oli noista kansipaffeista juttua. Fel Pron 1039 isoreikäset tiivisteethän on tavallaan ihan kivat. Ne on vähän paksummat kun 1009:t tai 8519PT:t. Mut oleellisilta laueiltaan ne ei ole oikeestaan yhtään isommat kun noi halpis 8519 pt:t. Noita kympin kansipaffeja me ollaan käytetty 12+ puristeisten ja 800 hepan luokkaa mottien kanssa ilman ongelmia.
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Joo, alemmat.
    Taidan tehdä semmoiset tukitangot lisäksi. Jotenkin se tuon tavaran hitsaaminen on niin perseestä..

    1039:t minulla on nyt jo.
    Ne ei oikeestaan enää haittaa kun noillakin ruttu eaglen laskurin mukaan tulee melkein 10.5.
    quench on jossain millin ja kahden välissä.
    Täähän on vain laskennallista teoriaa, ennen kuin kuin saan romut tontille.
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Tekeekö nuilla kalvosta tehdyillä porttaus sapluunoilla mitään? semmoset tuli joku aika sitte potsisa mutta en oo paremmin kerenny perehtyä.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tuossahan se onni että aihioita riittää.Yhdet vituiks ja tyyliin satasen lovi. Hautaat todisteet takapihalle. :lol:
    Kuinkahan monet vakio rautakannet tuolla myyntiosiossa on nyttenkin.
    Itselläkin on yhdet.

    Itse mittailin sorsien palotiloja tuossa pleksin ja ruutan avulla: kyllä nuo jonkunveran reippaammat on kooltaan verrattuna ilmoitettuun.
    80 cc ilmoitettu, mittaustulokset 85 cc tienoilla.
    Aika epätarkka tuommoinen sadan millin ruisku..

    Yritin Soinilta kysellä damperia ja samalla vähä muutakin. Parin soittoyrityksen jälkeen sain jonkun kiinni, joka ei tiennyt mitään.
    Minullepäin soitettiin sitten ja sanottiin selvittävän asiaa ja soittavan uudelleen- ei soitettu.
    Vähän lannistuin ja otan uuden revanssin ensviikolla kun pyörivät on kotona.

    Aika hyvin on käytettynä löytynyt osia: Kannet, nokka, turbiini,kampiakseli, kiertokanget,männät, öljy-ja pa pumppu, pakosarjat, kaasutin ja imusarja.
    Todellinen 493 cid "kaatiskone" :rotfl:
     
  18. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mullon just toi wedgessä, miksköhän en löytäny sitä partsin sivuilta
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    No Niinpä on :eek:

    Eipä löydy jos rajaa haun Mopariin..

    Partsilla on hieman säätöä vielä tuossa.
     

Kerro tästä muillekin!