440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Samaa taisin ihmetellä myös sorsakansien tms kanssa, ei löytynyt kun rajas moparsaan kannet, mut sit ne keikkui siel jossai tarjous mainoksessa kuitenkin.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Pitääpä otaa sorsa fluidia Teivoon mukaan. 8)
     
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Mikä on päivän hinta nestemäiselle sorsalle?
    Itse en ole tulossa Teivoon asti, mutta kaveri on.
    Itse Lahteen vain.

    Eikös se oo sorsastusaika..?
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Wuhuu!! liika innokkuus palkittiin ja yhdistin imukanavan vesitilaan!! Millä paikataan vaan hautaanko kannet tallin taakse?
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Jotta vesiruiskun laitoit.
    Minä sanosin että hautaa.

    Joko lähetän nuo -902:set?
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    alumiinin tilaukseen vai silvarellolta lisää tuhottavaa :D mihi astinuo 902 pelaa ilman kairausta?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    No kaikki noi uudemmat kannet virtaa luokkaa 200 cfm koskematta. Sellanen 2.2 kerroin antaa suht realistisen kuvan potentiaalista jos muut osat sitä tukee.
     
  8. kuula

    kuula Gearhead

    906 aihiot jouten jos joku tarvii.
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ihmettelin tuossa tuon stroukkiakselin kk-laakeri tarpeita ja huomasin että tarvii "kamfered" laakerit, eli viistetyt?

    No.. niitähän saa uspartisilta, mutta kun lukee että "race"

    Luin joskus jostain että nää rallilaakerit on tehty niin että niiden käyttöikä on rajallinen.
    Makselen just muutamia satasia tuon Eaglen akselin korjauksesta, kun laakeri oli paukkunut ja ei viitsisi tehdä sitä uudelleen parin lapinreissun jälkeen siksi että oli yyber racelaakerit koneessa..

    Miten tähän pitäisi suhtautua? Mitä sinne pittää tilata? Vai jotain modata?

    Onko huoleni turha?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tieto lisää tuskaa.. Noit laakereita on paljonkin erilaisia ja erilaisin ominaisuuksin. Noi "chamfered" Laakerit itseasiassa tänä päivänä taitavat olla vaan kylmästi kapeemmat. Kunhan ei mitään babbit laakereita ota ni pitäis olla ihan ok. Ja voi toki ottaa ihan normilakrutkin, ja viistää ite. Ulkoreunasta sellanen 45 astetta fiilaten ja hyvä tuppaa tulee...
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Joskus maailman aikaan valmiiksi viistettyjä laakeriluiskia ei ollut edes olemassa ja vuolemiseen käytettiin sellaista kolmikulmaista terähässäkkää, jonka oikeaa nimitystä en nyt muista.

    Mutta siihen hommaan se oli helvetisti parempi kun mattoveitsi..
     
  12. kapa73

    kapa73 2nd gear

    se on kalvain
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Niinpä tietysti.

    Miten niin dementinen :oops: :oops: :oops:
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Muistelen omistavani ison läjän säädettäviä ja kiinteitä kalvaimia.. täytyy käydä laatikko läpi huomenissa, jos vaikka löytys tuohonkin tarkoitukseen sopiva.
    Vähän kyllä epäilen..
    Tuolla Sourcen sivuilla oli aika kattava tietopläjäys noista Cleviten laakereista.
    Akseli on koneistamossa vielä, niin en pääse tilailemaan laakereita- odotan niin pitkään että tiedän akselin koon. Kaiken järjen mukaan kestää std- mitoissa.

    Resepti tällä hetkellä:

    -1974 RB lohko 030
    -Eagle 4.15" teräs akseli 500 cid (eli 030= 493 cid)
    -Eagle H-profiili veivit
    -Ross Forged Flattop männät (puristus jossain 10.5-11 välillä)
    -440 Source Stealth kannet Comp jousilla, Crane retainereilla
    -Vakio venttiilikoneisto(!?!)
    -Sanderson Blockhugger sarjat, LAHO 2,25" tuplaputkisto.. vielä
    -Edelbrock RPM
    -Edelbrock 750 cfm
    -Melling HV
    -Carter HV pa-pumppu
    -Comp XE274H nokka

    Puuttuu vielä "kulutusosat", Dampperi, kannenpultit,nostajat ja turbaani(tulee kaverilta saturday night fever)

    Kai tuolla jonnekkin pääsee. Vähän eppäilyttää puristus ja venttiilikoneisto, muuten perstuntumana tuntus ihan soivalta omaan käyttöön.. mikä sitten lie todellisuus.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvältähän tuo näyttää. Kyllä vakio peltikeinuilla ja ohuilla tönäreillä on tääläpäin kiljutettu koneita ihan stripilläkin, mut silti varmaan kannattaa pitää rundit aika asiallisina ettei käy vahinkoo. Kaikenlisäks tommoses 500ci konees mainitul kokoonpanolla tommonen nokka tuottaa huipputehon jo aika alhaalla joten senkään puolesta se ei vaadi kauheita rundeja joten ei hätää.

    Jos joskus laittas vähän järeempää keppiä, sit vois olla hyvä päivittää koneisto vaik edes sorsan halpis vippoihin ja paksumpiin tönäreihin.
     
  16. elmeri

    elmeri 1st gear

    Mulla on keväällä läpikäyty ja vakio osilla kasattu 440 -73. Kesä on ajettu ja toimii, mutta... tuo puristusten laimeus ja kaikki siitä seuraava vaivaa siinä määrin että talven aikana on meininki saattaa puristukset voimavuosien tasolle! Nuo 7025P pattimännät odottelee asennusta, mutta mielessä kaivertaa "hullu" ajatus..

    Kun on tullut "opiskeltua" quenchejä ja kaikkea muutakin, mitä tulisi ottaa huomioon niin näillä pattimännillä ja vakio rautakansilla sellanen kombinaatio on mahdoton toteuttaa ilman kaikkien tasojen koneistusta.
    Mutta, jos pyöräyttäiskin männät veiveihin "väärinpäin" niin ohkasella tiivisteellä pitäis pikaisten mittausten perusteella päästä aika lähelle toimivaa quench aluetta!

    Mitä tähän sanoo viisaammat, onko aivan hullu ajatus? Ameriikassa olen kuullut jonkun näinkin joskus tehneen.

    Puristuksethan ei muutu männän pyöräytyksellä mutta paljonko lisäpotkua vois tuo toimiva quench alue tuoda? Ainakin se vähentäisi nakutusherkkyyttä joka on olemassa jos männät asentaa oikeinpäin koneistamatta tasoja.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    No venttiilikoloja nyt vähintään joutuu vääntää.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aikamoinen urakka edessä jos meinaat ton venttiilikolon koneistaa peilikuvaksi, eikä taida olla edes mahdollista kun toi kolo on otettu jo takoessa huomioon.
    [​IMG]
     
  19. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Kannattaako tuollaiseen hulluuteen lähteä jos sorsan kannet maksaa alle 500€ kpl ja esim kb237 mäntäsarja n. 450€. Vaikka budjetilla mennäänkin niin eikai kukaan oo ikinä ilmaiseksi noita heppoja saanut kaivettua, siten että kone pysyy vielä nipussakin.
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Itsellä oli ajatus silloin (ennen tätä stroukki höyrähdystä)noilla samaisilla männillä että en rupea etsimään "väkisin" sitä quench-korkeutta vaan madallan domea sen verran että puristus asettuu noiden laskureiden mukaan johonkin reiluun kymppiin max.
    Ei pitäis olla nakutusongelmaa ja puristus riittää katunokille varmasti.
    Itsellä siis sorsan kannet.
    Minä tekisin niin että mittaisin palotilan koot ja käyttäisin puristuspainelaskuria.
    Sen jälkeen tekisin mahdolliset koneistus ja nokkavalinnat.
     

Kerro tästä muillekin!