440cid Dusteriin ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja voxagent, 30.4.2004.

  1. voxagent

    voxagent Gearhead

    Autossa on alkuperäinen 318+904.Kokemuksia luvista 440:n saamisesta Plymouth Dusteriin?
    Entä muutostyöt jarrut jne.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pitäis mahtua mallisarjan puitteisiin, kattoo sitä sitten miltä kantilta hyvänsä, joko '67-'69 dart/barracudan 383 option perusteella tai sitten dusterin '73-'76 360 option perusteella. Jarrut, jouset ja voimansiirto pitää vaihtaa mallisarjan tehokkainta versiota vastaaviksi ja tämä täytyy todistaa. Samoin koneen alkuperä sekä tekniset tiedot + vertailumoottorin tekniset tiedot, ja homma hoituu tavallisella muutoskatsastuksella ilman eri lupia.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa autossa on 440 luvat, leimattu 90 luvun alussa mutta jarrut ovat 73 ja uudemman dartin 10"levyt yksmäntäsillä satuloilla ja takana 11"leveät rummut. Tosin otteessa ei lue jarruista mitään.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    EI taida 10" levyjä ollakaan, sitä uudempaa on 11" ja 12" kokoisina. Vanhempiin jarruihin saa huonosti osia ja ovat kalliita. Takajarruiksi riittää 10" rummut.
     
  5. Gyro

    Gyro 1st gear

    Kannattaako Dusteriin edes laittaa isolohkoa? Eikös jostain 360 moottoristakin saa ihan kivasti tehoa?
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä kannattaa. Mitä isompi sen parempi.
    KLARA VAPPEN, SPARA KRANAVATTEN!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljon 440 kybäsessä on tehoa vakiona?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vähän mallista riippuen, tehdas ilmoitti vissiin jostain 220 hepasta 390 heppaan. "Todellista" tehoa mopsin chassis manualin mukaan oli muistaakseni 270-330 heppaa. Mulla on ollut noita molempia, sekä pikku, että isolohkosia A-koppia, ja rebel 58 on kyllä ihan oikeessa. Pikkulohkolla saa kyllä tehoa mukavasti, mutta se vaatii sitten kulekakseen turbiinia ja välitystä. Saman tehon saa miedommasta 440:stä ulos reippaasti alemmilla kierroksilla jolloin pärjää pitkällä perävälityksellä ja matalalla turbiinilla paljon pidemmälle. Alakierrosvääntö, siis se vääntöhuipun alapuolella oleva, moisesssa on myös pikkulohkoon verrattuna aivan eri planeetalta. Joskus sata vuotta sitten mulla oli 1550 kilosessa löijyssä ihan toimiva 360 joka oli aika tiukka, 10" turbiini ja 3.23 välitys. Laite kulki sillä 13.26/171, mutta vei bensaa aika reilusti ja oli muutenkin tiukan olonen. Tein siihen sitten 440, 8.7:1 puristeisen motin jossa oli perus bolt on viritykset niinku 360:ssäkin, mutta pykälää paria miedompana. Turbiini oli matalampi stallinen 11", välitys sama 3.23 ja samoin renkaat samat 205 leveät radialit. Laite kulki sillä 12.94/174 ja oli käytökseltään aivan vakion oloinen. Pikkulohkonen ja 440:n (tai isompi) A-koppa, ne vaan on ihan eri eläimiä vaikka kumpikin voi kulkea joko kovaa tai hiljaa. Moni pelkää tota keulapainosuutta, mutta aika lailla turhaan. Manuaaliohjauksella, alsaimusarjalla ja akku takakontissa painon jakauma on sama tai parempi kun vakiossa tehostetulla ohjauksella olevassa 318 A-koppasessa. Ja huomattavasti parempi kun kilpailijoiden midsize isolohkoissa, ponycareista puhumattakaan. Meillä noi on olleet 51/49:n ja 55/45:n välillä. Suurin ongelma swapissa on pakosarjat, jotka on vähän hinnakkaampia kun halpis pikkulohkon sarjat.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä bb a bodystä saa ihan ajettavan ja hyvän sellaisen. Itelläni kuitu/putkikeula, akku kontissa, alu imusrj ja manuaali ohjaus. Edessä konien ympärille sovelletut coil over jouset vääntösauvojen lisäksi ja kallistuksen vakaaja. Ja on todella hyvä ajaa mutkiinkin. n.7 rundia tapista tappiin ohjauksessa rajoittaa hieman sladittelua ja on sateella jopa vaarallinen, mutta nopeampi simpukka korjaisi varmaan senkin asian.
     
  10. janimm

    janimm Gearhead

    Mopeman:

    Millaisella reseptillä tuo 440 kulki sen 12.94? Minulla on lähes vakio -73 440, jossa taitaa olla juuri tuo 8.7 puristukset. Koneessa on kyllä hyvin vääntöä, mutta muuten tuntuu melko laiskalta...Aikaisemmin koneena oli 9.8 puristuksilla oleva 383, ja se oli ihan selvästi "terävämpi".

    Korina on 1700 kiloinen b-body. Millähän sen 440sen saisi viemään sitä noita alle 13 sek aikoja?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    '73 oli tuokin motti. Remppasin sen ja männiks tuli vanhemman magnumin TRW L2266F männät, joita silloin myytiin "10:1" mäntinä. Ne jäi reilut 2 milliä deckin alapuolelle, ja vakiokansien n. 90cc palotiloilla ja peltitiivareilla tuli ruttua n. 8.7:1 muistaakseni. Vakiomännät '73 koneessa jää vielä paria milliä alemmas, joten kansia höyläämättä tuskin löytyy ruttua noin paljoa. Nokka oli Mopar Performancen 280/0.474", kannet eriparia (toinen "motor home, toinen '74 HA) jotka oli kairattu mopar performancen porting templatejen mukaan vakiovenoilla. Imusarja oli M1 single plane ja pakosarjat 2" primaareillä + 2.5" putkistot neljällä vaimentimella. Imusarjan päällä oli silloin Holleyn Pro Jection ruisku. Kävin sillion ST motorsissa ajamassa sitä ruiskun säädön takia rullilla ja se anto 225KW 4000:lla kierroksella jonka jälkeen mittari loppu. Maksimi teho oli n. 5500 kierroksella ilman ilmanputsaria. MP:n "black wrinkle" (eli orkkis HP) putsari pudotti huipputehon rundeja 500 kierrosta. Toi ei ollut mikään varsinainen halpamotti, muttei se sen paremmin tuottanut kun budjettikoneetkaan.

    Myöhemmin tehtiin toinen, 74 mallinen romismotti joka vaan kotihoonattiin ja uusittiin laakerit, laitettiin toi sama 280 nokka, kairasin kannet ja lisäks niistä höylättiin liki kaks milliä joten puristuksiks tuli suunnilleen sama kun tossa edellisessä, imusarjana swappilöytö torker 2, kaasarina Holley 750 vacuumi, jakaja vakio muokattu ja pakosarjat ite tehdyt fenderwellit. Sama auto ja voimansiirto kun aiemmissa, mutta 245/60/14 M&H renkailla ja kulki 12.45/177.

    Myöhemmin sitten kun toi eka 440 pidemmälle viilattuna toisessa autossa lävähti, niin siitä siirrettiin jouto-osia tohon budjettiversioon ja siihen laitettiin MP:n 292 nokka. Muita muutoksia oli 10" turbiini, carb shopin 930 cfm vacuumi holley, M1 imusarja, rullavipat (kokeiltiin sekä 1.5, että 1.6 välitteisiä) ja olikohan jotain muutakin? Aika kuitenkin aprani lähes kymmenesosasekunnin 12.36 aikaan, mutta loppunopeus säily samana :grin:
     
  12. janimm

    janimm Gearhead

    Heh...Minulla sattuu pyörimään tuollainen MP 280/.474 nokkapaketti ylimääräisenä. Mitenkäs kannet? Hengittääkö vakiot peruskorjatut 906 kannet tarpeeksi tuon nokan kanssa vai pitäisikö portata?

    Peltisarjoina olisi jo valmiina 1-3/4" primääreillä olevat, onko suuri ero tehoissa verrattuna 2" primääreihin?
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi pienemmät peltisarjat on todennäköisesti vaan paremmat. Vakiot '67 jälkeiset kannet hönkää ihan kelvollisesti sellaisenaan miedosti viritettyihin vehkeisiin, 906:lla etenkin matalien/keskinostojen virtaukset on vakiona parempia kun vakioissa uudemmissa ns. saastekansissa, joten toi nenä vois olla onnen omiaan niiden kanssa. Venajouset pitää toki vaihtaa suositeltuihin tai vastaaviin. Jos kannet on irti, niin silloin toi pocket porttaus ei oo niin suuri vaiva, että se kannattais jättää tekemättä jos työkalut löytyy. Template sarjassa tulee hommaan ohjeet ja netistäkin löytyy ehkä kaiken aikojen kattavin kansia käsittelevä porttausartikkeli, ja just mopsin isolohkokansista. http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5115/
    http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5118/
    http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/5120/
     
  14. NAPPOPÄÄ

    NAPPOPÄÄ 1st gear

    Kyllä läskilohko on aika villi vekotin dusterissa. Ittellä on v.68 440 cid -71:ssä dusterissa ja meno on sitä luokkaa. Koneen asettaminen vaan on aika ahdasta, sisälokarit leikattu auki et mahtuu peltisarjat, apukuskin puoleinen venttiilin koppa lyöty vähä kulmaa kasaan et mahtuu laittaan paikalleen ku ottaa tuulettimen moottori muuten kiinni. yms. yms. mutta homma on TODELLA vaivan arvosta. itse en oo tehny tekniikan vaihdosta vaan se on hoidettu jo 80-luvulla... (ei prosentteja)
     
  15. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Miten onnistuu nykyään muutoskatsastaa? Eikös niillä oo tietyt kertoimet teholuvuista 60 luvun koneista? Käyttääkö ne samoja kertoimia 70 luvun lopun moottoreista?
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei käytetä samoja. -70 luvun alkupuolella tehtaat siirtyivät ilmoittamaan vähemmän liioiteltuja tehotietoja, joten niitä ei tarvitse pienentää isolla kertoimella.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Oliko se kerroin sitte 0.7 mitä inssit käyttää vanhemmissa? Ja jos 340cid ollu sen 275hp. 275×0.7=192.5.. Sen mukaan 20% teholisäys ylittyy, jos 440cid on se reilu 200heppaa ilmotettu. Vai ymmärränkö jottain väärin?
     
  18. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Nii eiku siis 192.5×1.2=231. Eli saastekoneen periaatteessa sais laillisesti asentaa?
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Jos trafi on vieläkin sitä mieltä, että 70-76 on eri mallisarjaa kuin 67-69, niin silloin mallisarjan tehokkain trafi-heposilla mitattuna on 1974 360 cid 245 hp.
    245 sae netto hp x 0,9 = 220,5 trafi hv x 1,2 = 264,6 (trafi hv+20%).
    264,6 : 0,7 = 378 sae brutto ja 264,6 : 0,9 = 294 sae netto (tai 245 x 1,2 = 294) eli kaikki 4-kurkkuiset 440:t sopivat 20%:n sisään.
     
    Catiska ja C-Body Polara tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!