454 kaasutin asiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 15.2.2015.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eli kyseessä on tuo allekirjoituksen Chevelle. Tekniikka on 454 vakio alakerralla, männistä ei tietoa, kannet tehtaan rautakannet, olisko ollu vuodelta 70 vai 71. Cranen power max nokka,rpm air cap imari ja hookerin peltisarjat.
    Laatikko th350 ja perä 4:29 välityksellä..
    Kaasarina on jo Jenkeissä bobbyn aikoinaan paikalleen heittämä holleyn 850db. Murheena nyt tuo kaasarin toimivuus tuossa kokoonpanossa, eli kun kaasua painaa liikkeellelähtiessä vaan puoleenväliin tai alle niin toimii oikestaan ihan hyvin, mutta kun painat pohjaan niin yskii, paukkuu ja komea musta savupilvi tulee putkista , eli liikaa menee bensaa tässä tilanteessa. Olen säädellyt kiihdytyspumppuja ja vaihtanut niiden kalvot pienempitilavuuksisiin.Besanpinnat pitäisi nyt myös olla kohdallaan. Parannusta tuli mutta silti tuo stumppaamis ilmiö esiintyy edelleen voimakkaasti kun potkaisee kaasun pohjaan.. Jos painaa vaan senverran kaasua että ensiöpuoli pelkästään aukeaa niin kumit laulaa iloisesti ja tehoa tuntuu olevan. Eli kysymys kuuluukin että onko tuo kaasari tähän kokoonpanoon auttamatta liian suuri? Eli kannattaako säätelyä vielä jatkaa vai hankkia toinen kaasari esim 750 edeli? Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on kadulla, eikä nykyisen kulutuksen (30L/100km) putoaminen olisi pahitteeksi.. Ylivaihdelaatikko on myös hankintalistalla tuon perävälityksen vuoksi.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei todellakaan ole liian iso kaasari eikä se kaasuttimen koosta oo kiinni jos pelit paukkuu.
    Paukkuminen kielii laihasta seoksesta ja mustaa jos lykkää niin seos on paksulla.

    Onko ensiö ja toisio puolella power valvet?

    Jos epäilet että on rikkaalla niin tulppaa toision pv.

    Jos tumppaaminen pahenee niin seokset oli liian laihalla.
     
  3. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Juu on powervalvet ensiö ja toisio puolella.. Joskus sen toisiopuolen voimaventtiilin vaihdoinkin sellaiseen mikä pysyy pisimpään kiinni mutta tulpannut en ole.. Sitä voisi kai koittaa.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä tuo on liian iso kaasari.
    Ei tuommoinen tarvi ku 650 kaasarin ja toimii jopa 600:lla hienosti!
    En väitä etteikö tuota saa 850:llä toimiin,mut helpommin saa pienemmällä toimimaan.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Onko varma muuten ettei powervalvet ole rikkoontuneet stumppaamisen takia?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä se tuollakin kaasarilla pelaa kunhan kaikki on kunnossa, pienempikin kyllä riittää. Edeliä ei tarvita kyllä mihinkään....

    Kaasarin säätöjen lisäksi kannattaa syventyä sytkän toimintaan, oikeat ennakot koko kierrosalueelle täytys kans tsekata.

    Toki toi viankuvaus vaikutttaa siltä että toisiopuolellla ei kaikki ole kunnossa jos kerta hyvin kulkee ensiöpuolta käyttäen. Sieltä siis kannattaa katsoa että bensanpinta on oikein, powervalve on ehjä, suuttimet on järkevän kokoiset ja että kiihdytyspumppu toimii oikein. Sit vielä katsoo ettei ole alipainevuotoja ja noi sytkähommat toimii niin kuin pitää....

    Laajakaistalampda on oivallinen väline säätöhommiin, ja jos sellasta olet harkinnut niin nyt sillä vois päästä kiinni vikaan?
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu toimii 600:lla jos ei kierrä yli 4500rpm ja tehoa about 300hv.
    Jos kiertää 6000rpm niin sitten 800cfm tai isompi.
     
  8. olds 350

    olds 350 1st gear

    Siellä tuplapunpussa on toisiopuolellakin samanlaiset kiihotuspumppusysteemit, kuin ensiöpuolella, eli nyt vaan jumppaamaan squirttereiden ja nokkien kanssa. Ja tulppa toisiopuolen power valven tilalle.
     
  9. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Juu kyllä, neljästä putkesta ruuttaa kun kaasun potkaisee auki.. Squirter ilmeisesti tämä "putki" mistä ruuttaa bensaa..? Niitä sitten ilmeisesti on erilaisia? Mitä tarkoitat nokalla? Sitä muovista liukupalaa joka käyttää toisiopuolen kiihdytyspumpun vipua kaasuakselilla?? Onko powervalven tilalle ostettavissa valmista tulppaa??
     
  10. olds 350

    olds 350 1st gear

    Juu, squirter on se, kun mistä ruikkaa pensaa pedaalia painettaessa ja kyllä, niitä on eri kokoisia. En tiedä, saako näitä Suomesta. Kurkkaa vaikkapa Summitin sivuja. Ja nokka on juurikin tuo kuvailemasi muovinen juttu. Kannattaa hommata sarja, olikohan niitä joku 7 kpl paketissa. Näitä on ollut Uspartsilla joskus myynnissä. Ne ovat erivärisiä, merkaten nokan profiila. Powervalve tulppa on olemassa valmiina. Tulpatessa pitää sitten huomioida toisiopuolen pääsuuttimien koko, ettei mene liian laihalle. Ehkä joku 8 pykälää isommat, kuin ensiöpulella. Lampda pakoputkessa ja mittari ovat ehdottomat säätäessä, ei onnistu kunnolla perstuntumalla.
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Ihan näin ensimmäisenä mä totean että kiihdytyspumpun cämi. Eli se muovinen. Holleyssä niillä säädetään sitä ruikkua. Siitä säädellään enimmäkseen. Niikun Olds350 just neuvo.
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    löytyy sokeita pv tulppia tai sit tulppaat risan pv:n ja kierrät sen sinne paikalle.

    Minkä kokoiset suuttimet sulla on ensiö ja toisio puolella?

    Sulla on viellä noi tihee perä niin kyllä se pitäis saada pelaamaan hienosti.
    Mulla on pikkulohkossa vastaava 750:n ja sitä kyllä pystyy säätämään aika optimaalisesti joka tilanteeseen.
     

Kerro tästä muillekin!