454 SS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sbc327, 16.1.2006.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Osaako kukaan valaista, mitä taka-akselia noissa n. -90 454SS pick-upeissa käytettiin ja millaisia välityksiä niihin oli tehtaalta saatavana?
     
  2. FLEETSIDE 454SS

    FLEETSIDE 454SS 3rd gear

    14bolt perä ja 3.73 välitys
     
  3. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Millainen tuo 14-boltin vetari on? Voiko sitä kohtuuvaivalla lyhentää vai onko se ohennettu? Vai olisko tollaiselle akselille markkinoita niin, että sillä rahoittaisi valmiiksi kapeamman akselin?
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Eikö noissa ollut ihan tavallista 8.5" kymppipulttista vuonna '90, ja vasta '91 tuli 9.5" 14-pulttinen semi-floater?

    Joka tapauksessa tollanen 9.5" 14-pulttinen on jossain määrin haluttua tavaraa.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mulla oli 1988 2500:nen Fleetside, jossa GM:n 9,5" 14-pulttinen. Ainakin osat oli kalliit siihen perään, jos sattui saamaan jostain. Lukonkin joutu vaivalla haalimaan siihen jenkeistä, hinta ois ollu muuten aivan tolkuton.

    Jos joku on kiinnostunut, niin kukapa tietää vaikka auton nykyinen omistaja myisi sen peränkin, meinaan että jos ne niin haluttuja on...hän on nimittäin suunnitellut kaikensorttista madallustoimea sun muuta siihen että kuka sen tietää. :D
     
  6. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Kuten jo aiemmin kerrottiinkin:

    1990 14 pulttinen 9,5" 3.73:1 välitys. 1991-1993 välitys suhde oli 4.10:1
    Vetoakselit ovat poikkeavasti (VRT van vast. 6p.) viisipulttisia 5x5" jaolla.
    Lukko Eatonin valmistetta. Välitykset 3.23-3.42-3.73-4.10-4.56.

    http://www.tomsdifferentials.com/cat45.htm

    Jos se taka-akseli on sulla tiellä ja riesana, voin sen kyllä edullisesti ottaa vastaan, pääsisin näin omassa 454 SS:n peräprojektissa tekemään uuden taka-akselin irrottamatta ensin originaalia auton alta. :wink:

    SS:n Vetoakseleita ei enää saa GM:n kautta, mutta jokin jenkkivalmistaja (Strange tms.) tekee tilauksesta akselit tuohonkin perään ja ovat kuulemma vähintään yhtä kestävät kuin alkuperäiset.

    Jos sen perän ei tarvitse olla juuri välttämättä SS PU:n perä, niin markkinoilla on tarjolla valmiita kavennettuja periä ja aihioksi sopivia vähemmän harvinaisia taka-akseleita. Näitä SS:n akseleita on tarjolla aika rajoitetusti.

    T: AJ.
     
  7. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Tilanne on sellainen, että minulla on jostain edellisen omistajan mielenhäiriöstä johtuen tuollainen taka-akseli Classic Chevyssä. Se on tolkuttoman leveä ja muutenkin turhan järeä. Autossa villisti sisäänpäin levitetyt peltivanteet ja tuosta perästä johtuen vielä eri jako etu- ja takarenkaissa. Jako ei sinällään ole ongelma, mutta ennenkuin alan hommata siihen nätimpiä vanteita, pitäisi perä saada järkevään leveyteen. Viisaintahan on ehdottomasti vaihtaa koko akseli johonkin esim. 70-lukulaisen Camaron vastaavaan, mutta hakusessa on edullisin ja helpoin ratkaisu. Koska nykyiseen akseliin on ed.omistaja istuttanut jousenkorvakkeet oikeille paikoilleen ja akseli on ehjä ja välitys tuntuu sopivalta, kävi mielessä myös kavennus. Jos joku tuollaista akselia trvitsee, niin kaikki on mahdollista.
     
  8. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Webcaddy, 700€ ja perä vaihtaa omistajaa
     

Kerro tästä muillekin!