454 vireeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 18.11.2002.

  1. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Seuraavanlaista reseptiä on moneen 454:een käytetty ja hyväksi havaittu,vaikka itse sen sanonkin.
    Osat:
    -Männät,KB207+030,Ls-6 10.2:1 OC kansilla.395e
    -Renkaat, Speed pro+035 plasma moly,1/16".160e
    -Laakerit,Clevite 77,kkl CB743p,75e,rkl MS829p,80e,nokka SH616s,30e
    - Nokka,Comp Cams 280 Magnum,280*-0.520",180e
    - Nostajat,Speed Pro,hyd.,65e
    - Jakopää,Dyna gear tru roller,70e
    - Öljypumppu,Melling M77 hv,60e(uusi pick up tarvittaessa n.10e)
    - Öljypumpun akseli,Moroso,20e
    - Kankien pultit,ARP 3/8",70e
    - Pakkas roput,messinkiä,30e,tavalliset 12e
    - Vena jouset 100-110#,Crane tai vastaava,100e
    - Vena lukot,Crane 7*,30e
    - Tiiviste sarja,Fel pro,110e
    - Ohjurin tiivisteet,Victor,10e(imu puolelle)
    -Venttiilit,Manley Race flo,1.88"-2.19" tai 2.25",270e
    Osat 1825e (pääasiassa Part Cornerista)

    Koneistamo 970e +/- 50e sisältäen: porauksen,100e(stressilevyt +60e),akselin hionnan ja kiiloituksen,100e,nokkalaakerien vaihto,40e,mäntien vaihto,70e,kankien alapesän korjaus,50e, lohkotasojen
    oikaisu,50e,tasapainoitus,150e(+/- 50e työn määrästä riippuen),kansien oikaisu,70e(ei siis plaanaus),ohjureiden holkitus,160e,lyijyttömän kestävät pakoseetit
    ,140e,imuseetit samaan hintaan,imu ohjureiden
    ohennus tiivisteille,40e.
    Lahden kansityö on meikäläiselle koneistellut
    reilut 10 vuotta ja monta konetta on siellä
    hoidossa ollut.Siitä nämä sopivat hinnat johtuu.
    Ja rahaa on palanut tähän mennessä 2795e.
    -Hei jakajaan puola 80-140e ja moduli 50-120e
    sekä kunnolliset tulpan johdot60-100e.
    -Peltisarjat alle 2" lähdöillä 200-300e.
    -Bensapumppu 80-100e.
    -Tarpeen mukaan kannenpultit80- 100e
    ,runkolaakeripukin pultit50-90e,rullakeinut 250-400e.Loputon lista,itse päätät.
    Lisäksi jonkun on vietävä/haettava
    ,viimeisteltävä,hiottava,pestävä,mitattava,kasattava,ajoitettava,ym, nämä osat.
    Budjetti ylittyy n.1000-1500e,mitä enemmän teet itse sitä vähemmän ylittyy, mutta kerran se kirpasee. Kun kunnolla tekee ja hyvillä osilla niin pikässä juoksussa se on edullista.
    Ja aina lupaan yli 200 hevosta tällaisesta motista vieläpä hyvillä saundeilla.
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Nyt on ihan pakko tarkentaa: otettiinko sulta 300€ plaanauksesta?? millä koneella, siis hiomalla vai jyrsimällä?

    ei jumalauta en kehtais ite edes ajatella noin kovaa taksaa tollasesta hommasta. omassa tapauksessa neljän tason plaanaus kesti noin puoltoista tuntia ja siitäkin suurin osa kiinnittimien tekemiseen. ja mää tein siis jyrsinkoneella. tosta kun rupee laskeen tuntipalkkaa niin kyllä vain mullekin kelpais..
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    SS-454:en hintoihin voi lisätä nokka-akselin, imusarjan, mahdollisesti kaasarin/ruiskun ym. toi on muuten ihan hyvä hinta-arvio
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tohon ei oo paljon lisättävää, tolla reseptillä tulee varmasti toimiva perusmotti jossa kaikki on käyty läpi kuten pitääkin. Ei mitään eksotiikkaa, mutta järkevää peruspalikkaa. Kevyttä kansikairausta tohon vielä ja saa todella kirkkaasti yli 200 heppaa, nokka ja mäntävaihtoehtoja on monia samassa hintaluokassa mutta mitään vikaahan ei oo noissa SS454:n ehdotelmissakaan; ihan kuinka ite tykkää.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei tarvi koska Mr. Nimetön sanoi omistavansa imusarjan ja kaasarin...
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Vahvistan väitteen. Oliko se hyvin matala 14 katurenkailla, aavikkoruuvilla ja liukkaalla lentokenttäradalla? Ja maantiellä taas reilusti alle 14.
     
  7. 454SS

    454SS 3rd gear

    200 konia tollasesta koneesta ei ole oikeastaan mitään. vakiokuntoisesta 1990 fleetside 454SS:stä on suomessa penkitetty 234hv koneesta, joten jos 454cid konetta rupeaa katuvireiseksi rakentamaan ei kannata kovin paljon tehoja hävittää. 400hv ei pitäs vielä vaatia kovin suuria muutoksia, mutta ne osat maksaa joka tapauksessa
     
  8. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Oli hyvin korkea 13 ja 172 kmh,2.7 sek/60 jalkaa,2.73 ruuvi,manuaali luonnollisesti ja
    alle 12l/100km 90kmh matkavauhdilla(2100rpm/100kmh).
    Tuosta perus 454:sta on jalostettu useampi versio hydraulisella rullanokalla ja ne toimii hyvin.Niistä lupaan yli 250 hp:ia.
    Viikonlopuksi olisi niputettava tuollainen 454:n cc kansilla,rpm air gapilla ja 750 demonilla,käynti ja luovutuskuntoon.Saapahan siinä rodi kyytiä.
     
  9. SS-454

    SS-454 Gearhead

     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Faktaa tulee että riittää.Kiitos.
    Tarviikohan kaasarin säätöihin puuttua radikaalisti,ennakoihin ym.
    Mr Nimetön
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Säätöihin tarvii tietenkin puuttua jos haluat tehoa yli sen 200 hepan. Radikaalisti? No jaa?
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Just tällä periaatteella suomessa ei ole juuri lainkaan alle 400hv pikkulohkoja ja alle 500 hv isosia.... Suosittelen kaikille dynossa käyntiä ja mieluiten takapyörä sellaista niin 95% tapauksissa tehot on hyvässä tapauksessa 2/3 osaa omistajan haaveista...
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, inflaatio hevosia. "Jollakin jossain oli jonkinverran tehoa, kyllä mullakin on samanverran kun on saman merkkinen autokin". Dynossa käynti on kyllä aika usein semmonen realiteetin palautustunti, samoin tietysti kuin stripillä käynti; niistä loppunopeuksista pystyy edelleenkin laskemaan niitä tehoja kun on auton paino TIEDOSSA (luulo ei ole tieto). Ja kun näiden (jenkki)kaavojen konetehoista ottaa parikymmentä prossaa veke alkaa päästä todellisiin konetehoihin, siitä sitten saman verran vielä alaspäin niin aletaan olla liki pyörätehoja. 300 heppaakin on jo aika paljon, ja useimmista laitteista joita tuolla kylillä näkee ei sellaista määrää löydy. Sillä määrällä mennään hyvällä pidolla jo aika painavallakin autolla 13 puolelle n. 160 loppunopeuksilla. Mutta saarna loppu nyt.

    Kaasari tuskin vaatii mitään radikaaleja muutoksia, se mittaa seostaan sen mukaan mitä siitä menee ilmaa läpi eikä niinkään ole riippuvainen koneen osista. Nyrkkisääntö, että jos tarvii suutinkokoa veivaa yli neljä pykälää suuntaan tai toiseen modifioimattomassa kaasarissa siitä, millä se on paketista tullut, kannattaa alkaa vikaa etsiä muualta. Yhden suutinkoon ero Holleyssä on seossuhteessa noin 1.5%, ja suuttimien toleranssi on tota suurempi. (Eli hyvässä lykyssä jos vaihdat yhden pykälän suurempiin, menetkin todellisuudessa eri suuntaan. Blueprintattuja suuttimia saa mm. competition camsilta.) Kylläpäs nyt rönsyilee.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Asiassa myös hieman rönsyillen; onko hyviä vinkkejä mihin isolohkoauto kannattaisi viedä dynotukseen. Homma olis tarkoitus suorittaa keväällä jos pannu (402 bb) on saatu kasaan.
    Kivinummen kanssa olen ollut yhteyksissä ja siellä homma voisi onnistua näin sen kisakauden ulkopuolella, mutta koneen pitäisi kuulemma olla irti. Olis kuitenkin mukavampi hoitaa homma niin että ajaisi auton rullille, koska kuiteskin ensin lienee syytä testata että ko. kone ylipäätään toimii suunnilleen niinkuin pitää. Eli kone kiinni ja jos se pitää taas kivaa ääntäkin niin sitten auto "loppusäätöihin" ja mittaukseen jonnekin dynoon. Eihän se valtava homma ole kaivaa mylly takasin ylös autostakaan, mutta jos ei olis pakko niin miksi laiska viitsisi.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mikä estää käyttämästä mottia irrallaan ennee dynotusta? Niin mä ainakin olen tehnyt tarkistaakseni, että se toimii, sittten dynoon ja siellä ajettu sisään jne. Pyörädynot on kyllä reippaasti huokeampia kun tollanen moottoridynosessio ja jos tarkoituksena on vaan lähinnä mitata mitä se työntää niin sitten on varmaan järkevämpi ratkaisu. Sen sijaan jos tarkoituksena on koettaa erilaisia juttuja koneessa on moottoridyno parempi vaihtoehto; yhdessä päivässä siellä tekee vaikka mitä ja ehtii vetää aivan tarpeeks vetoja. Moottoridyno myös rasittaa konetta vähemmän per veto kuin pyörädyno; yks veto läpi alueen kestää joitakin sekunteja. en oo Kivinummella koskaan käynyt, vaan oon Santala Racingia käyttänyt. Ainakin aikoinaan Kivinummen systeemit oli varsin alkeellisia Santalaan verrattuna jolla saa sieluttomasti dataa yhdestä vedosta. Aikasemmin Kivinummella oli vaan analoginen näyttö josta piti ite kirjata ylös tuloksia, mutta liekö toi muuttunut? Lisäks silloin homma olis tullut kalliimmaksi siellä ja kestänyt pidempään.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Dynossa olis tarkoituksena nimenomaan mitata mitä koneeseen on saatu aikaan vai menikö tyyliin viritys onnistui hyvin, tehot ei vähentynyt kuin 20%. Toisaalta myös tarkemmat hienosäädöt olis hyvä tehdä dynon avulla, jotta koneesta sais maksimihyödyn teho/kulutus-suhteessa eli siis säädöt just eikä melkeen kohdalleen. Saattaispa jopa kestääkin sitten paremmin.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No sen voi tehdä hyvin pyörädynossakin, tosin siitä hyödystä sun muusta; pitäis olla aikaisempaa vertailutietoa samasta dynosta.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Teoreettinen teho 458hp/5500 vääntö 511/4000
    ja käppyrät mukavan muotoisia.Mikäli teoria ja käytäntö yhtään kohtaa niin toimia pitäis.
    Mikä on Caminon paino voisi laskea loppunopeuden perusteella tehoja.
     
  19. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Camino painaa 1740kg ja kuski karvan vajaa 100kg.
    454:n säädöistä se että kokeilemalla löytyy toimiva kokonaisuus.Perusennakko 10*-12* kokonaisennakko 36*-38*.Manuaalilla saa olla nopea ennakkokäyrä,automaatista en ole varma.Alipainesäädin saa olla säädettävää mallia (kalvo ja ennakko säädettävissä).
    Kaasariin laittaisin pari pykälää isommat suuttimet ensiöpuolelle,6.5 voimaventtiil on toiminut hyvin.Alipaine jousi toisiopuolen kurkuille menee myös kokeiluun.
    Hienosäätöä sitten tienpäällä tai radalla kunhan vehkeet on nipussa ja ajokelit paremmat.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Wanha Moroson laskutikku näyttää n.390 heppaa
    ja vartilla kuluis 12.5 sekkaa.
    Mielenkiintoisia lukuja.
    Remu.
     

Kerro tästä muillekin!