454 vireeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 18.11.2002.

  1. 454SS

    454SS 3rd gear

    Halvoista männistä mä en ole sanonut mitään, mutta noi mainitsemani edulliset männät ovat Wisecon tekeleet. Edellisessä koneversiossa oli todellinen puristussuhde luokkaa 10.1 ja silloin sytkäennakko sai olla hullunlailla.

    Rullanokka asteita taisi olla 308 sekä imu- että pakopuolella.
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Niin...kyllähän toi aika rajalla jo alkaa oleen mutta voi kai sen saada pelaankin. Jäähdytys kuntoon (termari pois, kunnon vesipumppu, ISO syyläri, flektit) , nokan ajoitus kohdalleen ja sitten varovasti sääteleen ennakkoja. Myöskään löysästä turbiinista ja tiheestä perävälityksestä ei olis haittaa. Voi olla silti ettei toimi 98:lla, silloin voi halvat männät tulla kalliiksi oktaaniboosterin takia.

    Paljo männissä on dome cc, entäs palotilassa (vai olisko 118cc?) ja mitä ne wisecot maksavat? Entäs onko tietoa miten korkealle tulisivat lohkon yläpintaan nähden vai tarviiko deckiä oikaista ollenkaan?
     
  3. 454SS

    454SS 3rd gear

    Jäähdytykseen on panostettu: syyläri suurin mahdollinen keulalle mahtuva (lue helvetin iso) ja muutettu neliriviseksi 10mm jaolla olevalla kennolla, visko- ja sähköflekti, termari on paikallaan ja taisi olla 88 asteinen.

    Ennakon säätö erittäin helppoa Haltech-järjestelmässä. Viime kesänä maksimi ennakot oli yli 40 astetta (en muista tarkaa arvoa) ja ei esiintyny minkäänlaista nakutusta.

    Turbiiniksi olisi tarkoitus laittaa n. 3000 RPM stalilla oleva. Laatikkona TH-400 ja perävälitys 3,73:1.

    Kansissa on dome 118cc ja männille ilmoitetaan toi 12,2:1 puristus 119cc kansille. Kansitasoa ei olla oikaisemassa, mutta ei ole myöskään tietoa siitä kuinka korkealle männät tulisi.

    Näyttäisi Summitin luettelosta numerolla WIS-PT011H6 löytyvällä mäntä + rengassarjalla olevan hintaa 551,99 taalaa. Suunnittelen uusien mäntien ostoa ja mietiskelen että pitäisikö tollaiset tilata Racers Placesta. Toki mua kiinnostaa muutkin .060 ylikokoiset takomännät, joten ehdotelkaa jos tiedätte samaa hintaluokkaa olevia.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kannata. Et selvii noilla millään. Joku 11:1 olis ehdoton maksimi, mieluummin jättäisin jonnekin 10.5:1 tienoille. Kato ihmeessä muidenkin "rallimäntien" valmistajien tarjonta, hinnat on kutakuinkin samat, tosin ilman renkaita.
    http://www.ariaspistons.com/domesticchev.htm
    http://www.jepistons.com/pdf/2002-srp-chevy.pdf
    http://www.rosspistons.com/bbc_main.php

    Noissa wisecoissa on 47cc domet, eli sitä voi käyttää referenssinä. Noihan on Wisecon halpamäntäsarjaa ja niissä ei mainita että domet olis ontot. Se tietäis sitä, että niitä pystyis kyllä ehkä muokkaamaan ja sovittamaan puristukset halutuiksi.
     
  5. 454SS

    454SS 3rd gear

    Paljonko on kannentiivisteen paksuus tuumina? Ja mites toi dekin korkeus? Jos höylätty kansitasoja, niin silloinko ilmoitetaan esimerkiksi Ross-sivuilla olevalle laskurille laskettu määrä? 4.50" iskulla oleva kampurako ei käy matalaan Chevyn isolohkoon?

    Löytyykö kokemusta Eaglen 4340 kampurasta? Scatin kiertokangista (2-ICR6385)? Lunatin mittatilauksena tekemistä männistä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 454SS 2004-02-10 17:52 ]</font>
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tyypillinen Fel Pro on noin 0.040" paksu. Niitä kannen tiivisteitä on saatavna myös eri paksuisina. Deck heightilla tossa tarkoitetaa paljonko mäntien tasainen osuus jää lohkon tason alapuolelle. Yleensä noissa kaikissa se jää ppikkasen suunnitellusti alle, tarkotus on sitten koekasata, mitata ja koneistuttaa lohkoa jotta se mäntä-kansivälys saadaan halutuksi. Yllätys yllätys; ne harvemmin on samat kummallakin puolella tai koneen etupäästä koneen takapäähän joten kaikki olis hyvä mitata siinä järjestyksessä kun ne lopulta kasaan tulee. Jos oikeen hyvän haluaa.

    Jonkinverran koemusta Eaglesta ja Scatista löytyy. Itse asiassa lähes kaikki jenkkien 4340 kamat on peräisin samasta sylttytehtaasta, suuresta Kiinalaisesta taidetakomosta joka noita osia suoltaa. Siis merkkiin katsomatta kaikki nää kohtuuhintaset H-profiilit ja useimmat kampurat. Joitakin merkkejä sitten koneistetaan joiltain osin jenkeissä, toiset tehdään valmiiksi asti Kiinassa, ja sitten mm kiertokangen pulteissa saattaa olla eroja. On sitten koneistukset tehty missä tahansa noi osat on syytä mitata ennen käyttöönottoa, niissä on ollut vaurioihin johtaneita heittoja. Kun vielä joku viisas sais täältäkin luotua suoran yhteyden tonne kiinan takomoon ja tuotua kamat suoraan ilman kierrosta jenkkien kautta, niin vois tulla hinnat aika kohalleen! Mulla itseasiassa on sinne yhteystiedotkin jossain mikäli jotakuta kiinnostaa. Pajat jotka tekee ylipäätään kustom mäntiä tekee aika laadukkaita tuotteita, en oo vielä kuullut, että niistä olis huonoa saatu. Milloin sitten mikäkin merkki on "in", ite oon käyttänyt kohtuuhintasia ja kevyitä ROSSeja, JE:tä pidetään hyvin laadukkaina ja tän hetken kovin nimi taitaa olla CP pistons näissä epäpro hommissa. Pro äijäthän sitten tekee männät ite aihioista.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulle tuli eaglen 4340 akseli ja mitat ja oli ok esim.veivinkaula 2.200=55.88,saman sain omilla laitteillani.muutenkin työn jälki oli siisti ja akseli oli armottoman painava 37 kg.toistaiseksi ei virheitä löytynyt muuta alottelen kunnon mittausta vasta.p.j
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Meidän omat Eagle akselit ja veivit on lyöty kiinni mittaamatta ja hyvin ovat toimineet. Mutta tossa yhdelläkin jenkkisissillä oli ollut niitä kymmenen, seitsemän eaglea (kiinan koneistus) ja 3 ohio cranksien kittiä (jenkki koneistus) joista KAIKKI oli vaatineet uudelleen koneistusta. Ehkä äijällä tosin on pikkasen kovemmat kriteerit kun meikäläisellä, se piti niitä silti hyvinä hintaansa nähden. Mulla itelläni on alunperin tuplaten kalliimmat C&A:n Speedwayt, ja nekin vaati koneistusta. Tosin tavallaan tarkotuksella; niissä oli mm. leveydessä ylimäärästä, että pääs sovittaa kaiken ahluamalleen tasolle.
     
  9. 454SS

    454SS 3rd gear

    Noita palikoita siis uskaltaa hommata :smile: Tolla Rossin laskurilla saa sitten ilmeisesti mäntien domen, mutta entäs jos on nostoa reilusti? Miten ne männän sorvaajat osaa tehdä venttiileille tarpeelliset kolot?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Normaalisti venttiilitaskut on riittävän syvät. Tuskin on ongelma sunkaan motissa. Pro koneiden taskut tehdään vain just niin syviksi kun on tarpeen. Kulmat on myös just eikä melkein. Jos taskut on liian syvät putoaa puristukset. Mitoitus tehdään matalalla männällä jossa on vahaa päällä. Suomessa ei kylläkään näitä promotteja paljon rakennella, joten männät tilataan jo olemassa olevien osien tilausnumeroilla. Osat on kylläkin vain kyseiseen mottiin sopivia.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, noi venttiilitaskut hyllymännissäkin riittää aika tiukalle nokalle ja mäntien tilauslomakkeessa, jos kustomeja meinaa, kysytään paljonko kansia on höylätty ja paljonko venttiilit on auki tietyssä kohtaa ennen ja jälkeen yläkuolokohdan, ROSSilla se on kahdeksan astetta. Jos ei noita tietoja ole, niin sitten vaan nokan muut tiedot niin kyllä niistä yleensä tulee riittävän syvät ja jää kasvuvaraakin. Me tosin ollaan jouduttu omistamme tekemään vieläkin syvemmiksi. Kustom männissä kannattaa myös huomioida, että yleensä pienin määrä jonka niitä saa tilattua on neljä kappaletta, eli vaurion sattuessa joudut ostamaan vähintään neljä mäntää. Tai voit toki ostaa yhdenkin, mutta maksat neljästä. Kustom mäntien tiedot jää numeron mukaan tehtaalle jolloin ne osaa sillä tehdä samanlaisia samalla ohjelmalla.
     
  12. tapio

    tapio Gearhead

    http://www.corvetteforum.net/c3/zwede/7 ... erview.htm

    The story of how the car went form 325hp to 489hp including dynographs.

    Tuo on hauska tarina dynokäppyröiden höystämänä. Jokaisen virittäjän olisi hyvä lukea tämä ja miettiä, miten saadaan helpot (ja halvat) hevoset kotiutettua.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Isoon letukkaan löytyy varmasti listamäntä joka käyttöön. Custom kamaa ei kannata edes harkita. Muutenkin mitään erikois juttuja ei mäntäosastolla tarvii. Valitsee 10.5:1 puristeiset männät kyseiseen kombinaatioon ja keskittyy kansien porttaukseen ja nokan valintaan...sieltä se paukku tulee.
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    Nyt vaikuttaisi olevan taas todellinen asiantuntija näppiksen äärellä. Ei nimittäin tunnu löytyvän 4,25" iskulle, 6,135" eikä edes 6,385" kangille ja .040" ylikoolle listamäntiä joissa puristussuhde olisi 10-11:1 välillä. Eikä löydy .060" ylikoossakaan. Totta hemmetissä ostaisin männät joita löytyy valmiina, jos sellaiset löytyisi sopivat.

    Kampuraksi näillä näkymin tulossa Eaglen takoakseli 4,25" iskulla. Kangiksi Scatin 2-ICR6385. Ja männät ajattelin teettää Lunatilla. Haluaisin vain varmuuden siitä, että kaikki mahtuu liikkumaan. Kannet on 6272990 eli 188cc rectangular port. Venttiilit imu 2,19" ja pako 1,88". Nokassa nostoa I .652 ja E .652. Keinuvivut 1,7:1 suhteella. Joku enemmän BBC koneiden kanssa puljannut jos viitsisi tsekata noiden komponenttien perusteella, että mahtuuko männät joissa dome 31cc liikkumaan tossa koneessa.
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    http://www.flatlanderracing.com/srpbbc10251domed.html

    Tuolla näkyis JE/SRP mäntiä olevan molemmille kangille 4.25" iskulla, mutta vain 0.060" ylikokoisena. Dome luokkaa 17/18cc. Puristusta tulee millin pahvilla ja höyläämällä lohko nolladekkin noin 10.10-10.20. Mutta jos lohkoa ei höylää ja jäävät vaikka puoli milliä alle lohkotason, putoaa puristus 9.7-9.8 lukemiin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    se pitäis tsekata vielä vaikka muovailuvahalla tai jollain ku palikat on paikallaan.isolohkos ei 30 cc patilla tule vielä noilla nostoilla ongelmia mäntä-venttiilivälyksen suhteen.suurin nosto mitä oon käyttänu oli 0.764 eikä tullu 50 cc patilla vielä ongelmia mutta toki tarkistin asian.kaverin koneessa oli 0.780 nostonen nokka ja 60cc pattimännät niin sai olla jo tarkkana nokan ajotuksen ja jousipaineiden kanssa.p.j
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikähän on suomeksi "deckheight"?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

  19. juku_h

    juku_h Gearhead

    Lainataampa vanhaa aihetta.

    Eli minkähänlainen kokoonpano oisi tämmönen.
    -454:n .030 ylikoossa, tasapää männillä.
    -3904390 ovalport kannet 427 98.4cc
    - tuommonen nokkakeppi:
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=401&sb=0
    - Edel Rpm Airgap imusarja

    Kansissa on jo tuolle kepille sopivat jouset, myös nostajat ja tönärit löytyypi.

    Keinut, ja tiivisteet uupuu vielä.



    -Jukka
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

Kerro tästä muillekin!