454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. max

    max Double Gearhead

    Vein eilen BBC E-Street kannet henkilölle joka kansista jotain ymmärtää.Ensin ajettiin rallia isolohko Chevellellä pitkin mettäteitä,jotta pääsis fiilikseen;voimaa tuntui olevan vähän helvetisti,eikä paljookaan pelottanut.

    Kannet purkautui alle aikayksikön.Saivat ihan hyvän arvion,mutta muutamaan seikkaan pitää kiinnittää huomiota.Palotila vaatii lievää muotoilua ja terävien kulmien pyöristämistä,jotta voidaan pitää mahdollinen detonaatio loitolla.Venttiileihin tulee lisäksi muotoilu,joka vaikuttaa sitten pienemmillä nostoilla.
    Kanavassa on muutamassa kohtaa "patti" joka pitää poistaa.Nämä kannet löytävät tiensä virtauspenkkiin,ja sit nähdäänkin onko niistä mihinkään.
     
    Muokattu: 29.8.2018
    Camino'79 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  2. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Täällä moni huutelee kansiksi e-streetteja. Itse unohtaisin ne ja ostaisin AFR 265:t (jos ylipäätään päätät ostaa uudet kannet). Hinnassa ei ole isoa eroa, mutta suorituskyvyssä on.

    Tuolla hyvä vertailu (ei sisällä e-streettejä, mutta edelin rpm extremetkin häviää AFR:lle):
    http://www.superchevy.com/how-to/en...206-oval-port-big-block-chevy-cylinder-heads/

    Eivät ole jenkeissä kuin 2100$ pari:
    https://www.jegs.com/p/AFR-Airflow-...gnum-Aluminum-Cylinder-Heads/2832327/10002/-1

    Itse olen kasaamassa tällä hetkellä itse kaivetuilla peanut porteilla (vakio venat, seetit ym.), kun ei perse kestänyt tilata noita AFR:riä. Saas nähdä mitä niillä irtoaa. Verrokkina on ProComp kiinakannet, jotka koneessa olivat aiemmin. Ovat myös tuossa linkitetyssä vertailussa mukana. Peanuteissa on pienemmät, mutta paremman muotoiset kanavat, en usko että niillä portattuna paljoa jää noista ProCompeista, varsinkaan kun kone on muuten maltillinen.
     
    Muokattu: 29.8.2018
    chevy 2 tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aivan asian sivusta, mut tuossa testissä ämericassa ne (ilmeisesti pientä plaanausta vaille) vakiot peanut port kannetkin puski 512 heppaa .060 454:ssa.

    Sellasta. Ameriikkaa.
     
  4. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Joo. Toki kannattaa tulokset ottaa suolan kera, mutta eiköhän ne ole keskenään vertailukelpoiset kun samassa dynossa peräkkäin painavat meneen.

    Eikä se ihan vakio sentään ole:

     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin. Ja kuten jutussa mainittiin niin 4500 kiekkaan asti peanutseilla ei eroa virikansiin.
    Vakioistahan ne hupaisimmat (vertailu)tehot saadaan. Ja ne (vakio)numerot kannattaa aina ekana tarkistaa. Pysyy paremmin kartalla siitä mitä kotimaassa se tehonnousu on omaan moottorikombinaatioon nähden.

    Edelleen ohi aiheen mutta dynokäppyröistä lehtijutuissa saatetaan napsaista alaosa pois. Näyttää paljon isommalta se ero "vakioon". Kuten oli tuossa laittamassasi linkissä. Tuskin kuitenkaan hämää kovin montaa, joten mitäpä tuosta.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Mulla on nykyisessä 454 kokoonpanossa juuri nämä Pro-Comp kannet(nykyiset Speedmasterit) ja tuotto oli 582hp ja 720nm.
    Venttiilikoneiston vajavuuden takia jäätiin harmittavasti tuohon lukemaan,kun enemmänkin olisi ollut tarjolla.
    Harvinaisen rajusti voimaa "Peanut Port" kansilla em.testissä.Kait ne sit Ameriikassa homman osaa.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Max, kävikö noi sun Pro Compit virtauspenkissä? Oletan että kävi, sieltä sit vois olla saatavilla dataa versus noi E-Streetit, että onko eroa ja mihin suuntaan? Jos siis tohdit laittaa virtausliukemia esille.

    Loppuiko venttiilinjouset dynossa vai mikä oli rajoittava tekijä venttiilikoneistossa? Millä kierroksilla toi 582hp tuli?
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Pirkonen noi Pro-Compit/Speedmasterit lievästi hieroi ja virtautti,ja itseasiassa olivat tehokkaammat kuin vastaavat AFR kannet.Tuli lievänä yllätyksenä.

    Dynossa loppui jouset kesket.Sämpy Santala kaivoi kaikki jemmansa läpi etsien jäykempiä jousia kuitenkaan löytämättä sopivia.
    Santala todella innostui asiasta,kun huomattiin että motti on halukas toimittamaan vaikka miten paljon voimaa.No ei tuo em, lukemakaan huono ole.

    Kyllä mulla jossain on ne virtauspenkki pöytäkirjat,mut tähän hätään ei niitä löydy.582 hp tais tulla 6500 rpm,kiekoilla.
     
    Muokattu: 29.8.2018
  9. max

    max Double Gearhead



    Tämä sessio.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Koodi:
    Portattu    Virtaus cfm@28" h2o          
    Nosto "    Imu    Pako    E/I %    Teor. HP
    0.1         74.5    58.8    78.9    153
    0.2        161.2    113.7    70.5    331
    0.3        220.3    157.3    71.4    453
    0.4        281.1    208.2    74.1    578
    0.5        322.9    240.6    74.5    664
    0.6        339.5    255.4    75.2    698
    0.7        354.2    262.4    74.1    728
    0.8        360.8    268.6    74.4    742
    
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    imupuoli ei pienellä siistimisellä muuttunut procompeissa miksikään, pakopuoli parani 15% luokkaa.
     
    max tykkää tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikun sillä kysyin että eikös noi Pro Compit virrannut ihan kivasti(no niin näkyy), että onko E-Streetit paremmat?
    Tais olla homman takana maxilla jotain muuta kuin päivittää kansia paremmaksi.

    Tässä takana se että yksi tuttu kysyi että mitäs pistäisit 70-lukuisen 454:n päälle jos kansikaupoille lähtis, en sanonut vielä mitään kun en tiennyt että mitä oikein haetaan....
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sori pikku topikin kaappaus mutta onkohan missään luotettavia virtaustuloksia noista mark6 koneen OVALporteista? Kun noita peanut portteja täällä nyt on puitu, ymmärtääkseni noiden ovalporttien pitäis virrata paremmin vaikka ovatkin pienivenaiset vanhoihin "kunnon" ovalportteihin verrattuna? o_O
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Onko jokin näistä valuista mark6?
    #290, #063, #390
     
  15. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ei taida olla.

    Tuolta löytyy valunumeroista tietoa:

    https://www.mortec.com/bbc.htm

    Omat peanutit on 86-90 454 truck moottorista lähtöisin. Valunumero 14092360.
     
  16. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    suunnittelitko ajavasi sillä 50 vai 100 tkm ennen säätöä...
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Yleensä kerta vuoteen street rollerilla riittää. Ei haittaa mua, se ropaaminen on osa harrastusta.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Ostin nuo E-Streetit pääosin artikkelin perusteella.David Wizard(Brittiläinen mottiguru) otti asiasta selvää pitääkö paikkansa että nämä em.kannet eivät oikein sovellu mottiin josta haetaan voimaa.
    Wizard niitä lievästi kaivoi,puristuksia 10.5:1,Victor Jr,ja aika pieni nokka.Tulos oli häikäisevä 600 hp.
    Tottakai aina sanotaan,että artikkeleissa mennään valmistajan edun mukaan,mutta olen pitänyt Wizardia huomattavasti keskitasoa fiksumpana moottori ukkona.Tuli siis vaikutelma,että hinta/laatu suhde olis aika hyvä
    Ajatuksena on siis tehdä suomalainen versio aiheesta,ja kiikuttaa se Santalan kuritushuoneelle,ja kuinkas sitten kävikään.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead


    Aiheeseen liittyvä video clippi,kun aloittaja pikkistä taitaa viritellä.Tolle törpölle pitäs vaan kertoa,että voi noilla eteenkin päin ajella!
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nyt on Maxin E-Streetteihin tehty pikku muotoilut seeteihin, venttiileihin ja ohjurin juureen, sekä suoristettu runnerin "hump de bump:it".
    Kun selostin tätä etukäteen niin Max kysyi että luuletko että tulee parannusta, sanoin että voin käyttää ne virtautettavana siten että mitataan koskematon kanava ja sitten paranneltu, niin näkee todellisen eron.

    Nyt saa sitten muutkin vaikka veikata tuliko virtauksiin muutosta. ;)
     
    J.J. ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!