454seen puhtia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevrolet454ss, 23.8.2018.

  1. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Onnea rakkaudessa, epäonnea arpapelissä eli veikkaa ettei tullut. :D:poff:
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No niin, mittautin E-Streeteistä vain imupuolen ns. good portin (bbc:n joka toinen imukanava on erilainen) koskemattomana ja sitten em. muutosten jälkeen.

    Lift vakio portattu muutos cfm
    .100" 56 67 +11
    .200" 116 139 +23
    .300" 177 211 +34
    .400" 223 261 +38
    .500" 248 284 +36
    .600" 268 297 +29
    Portatusta mitattiin vielä .700" nostolla 307cfm

    Virtausta tuli odotettua enemmänkin ja eniten juuri ihanteelliselle alueelle.

    Teoreettisista tehoista vois tuon perusteella sanoa että vakiona n. 550 ja portattuna 600+.
     
    Muokattu: 30.8.2018
    Camino'79, max ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Oliko alkuperäinen virtaus miten lähellä Edelbrockin ilmoittamia lukemia?
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Hyvä Artsi!!
    Kannet ovat vastanneet muotoiluun aika pirun hyvin.Ei siis puhunut Wizard pötyä kun samankaltaisia temppuja noille teki.
    454 kokoseen mottiin kadulle varmaan aika optimit.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Edelbrockin omat mainoslukemat olivat huomattavasti optimistisemmat kuin täällä mitatut, mutta niinhän ne on yleensäkin.
    Ne on itseasiassa lähempänä tuon portatun version lukemia.
     
    chevy 2 ja xarper tykkäävät tästä.
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Tollaisilla Peanut kansilla,Ikiksen siistiminä menti kaveri 454ss pikapilla,Edelin nokalla,Edelin pellisatsit ja TBI ruutalla(chipsitetty tietenkin) ja 2800rpm limpulla 13.5sek aika.Mikä ei ole mitenkään huono ajatus,se oli kuitenkin 0-100kmh 5,5sek ja huiput kasvoi +200kmh lukemiin.
    Jos siihen vaihtaa ne e-Streetit niin tulos on parempi,vaan onko?

    Mutta se mikä mua aavistuttaa,kuitenkin edelleen painava katuauto,on se että
    E-street on 290cc runnerilla, se on aika hervoton koko perus 454 koneeseen kadulle(unohdetaan kisapannut)joka suurimman osan ajastaan on alle 4500rpm

    Tämä kanavakoko tulee näkymään alaväännössä myös.Ja sitä tämä tiiliskivi,+2000kg pikappi 3.73 perällään tarvitsee.Varsinkin jos limppu alle 3000rpm...

    Ihan vaan verrokkina katu 454 jonka tein reilu vuosi sitten.
    265cc kanavalla meni tehopiikki 6100rpm kohdalle,RPM AirGap ja hyd rollerilla (240 alue .050" ja alle .600" nostoa).Ja vaikka epärelevanttia tässä vaiheessa,niin 592hv oli luku.Santalassa.

    On sillä alhaallakin runtua,mutta pelkään vaan että ilma todella hidasta tuolla Edelin nokalla,ja pienellä puristuksella ja 25cc isommalla kanavalla.
    Toki eroa on "vain 25cc" ja millä tahansa penkillä katsottuna ne 265cc kannet moppaa Edelit mennentullen,mutta silti.Ilman vauhti kanavassa on erittäin tärkeää!

    On todellakin mahdollista että harrastan turhaa tarkkuutta,tykkään vaan hyödyntää olemassa olevat resurssit niin hyvin kuin mahdollista.

    Mutta ajettava siitä tulee vaikka olis E-streetit,en väitä missään nimessä että siitä tulisi onneton ajaa.Vaan sitä että viivalta ponkaisu on jopa tärkeämpää kuin raivolla maaliin meneminen.

    Nokaksi käy hyvinkin laahurikin,tietenkin.Kannattaa mennä rahatilanteen mukaan.

    Rautakansien porttaus hidasta ja raskasta,tuntihommina kalliimpaa kuin alun tekeminen(ellet tee itse)ja jos teetät duunin niin tekijästä riippuen saat varata 700-1200e siihen hommaan.Mutta jos nykyisillä kansilla,pääsee 430-500 alueelle,riittääkö se tavoitteeseen?
    Kuitenkin kansiduuni halvempi kuin 2 alsalätsää?
    Ja tuossa alussa mainittu 454ss kannet,oli enemmänkin siistitty kuin hulluna portattu ja tuotti 350-380hv vain.Mutta se alavääntö...

    Pieni kansi voi hävitä piikissä,mutta alhaalla se yleensä on voimakkaampi.

    Jos saa 454 koneen tuottamaan 420-440hv maltillisella laahuri nokalla,se tarkoittaa matalaa 13sek tai jopa korkeeta 12sek....Se on silloin NOPEA,usko pois.
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Se on täälläkin saatu aika rajusti eroavia lukuja,mutta jokainen penkki antaa omansa,tärkeintä on verrata sitä perustulosta ja muutosta SAMASSA penkissä.


    Paljokon muuttui CSA ja CC koot porttauksessa?
     
  8. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jos omistaa jo ehjät peanutit ja tykkää harrastaa, niin kansien porttaaminen on ihan mukavaa ajanvietettä eikä kulu rahaa. Rautakannet porttaa ihan yhtä nopeasti kuin alsakannetkin. Karbiditerä ei mene tukkoon raudasta, mutta alsakansien kanssa saa vähän väliä puhdistella terää.

    Tuolla toisessa ketjussa on kuvia noista mun peanuteista jos kiinnostaa:

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/katujaetkae.227699/page-36#post-3408707

    Kannet olivat ehjät, niin niille ei tehty mitään kansitöitä (ei seetejä, ei venoja tms.). Ainoastaan läppäsin venttiilit.

    Tarkotus on mennä noiden kanssa samaan penkkiin kuin edellisienkin, niin pystyy suoraan vertaamaan kun kone on muuten pysyny samana. Verrokkiajot löytyy ProCompeilla suoraan laatikosta ja ProCompeilla portattuna.

    Sen verran persedyno osaa kertoa että edelleen kakkosella sutii kaasusta ja kolmosella kurvista tai kytkimellä, eli kyllä noilla peanuteillakin kerkiää.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kanavan tilavuus ei hyvin paljoa kasvanut, enkä sitä edes mitannut.
    Kanavan poikkipinta-ala kasvoi siitä kansipultin patin kohdalta karkeasti 2.8 neliötuumasta 3.1:teen.
    Poikkipinta-alan kasvua tärkeämpi hyöty tuli varmaankin sen virtausta sotkevan "spoilerin" poistosta.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  10. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Noniin. Nostetaas tätä sen verran ylös, että nyt on käyty peanuttien kanssa penkissä. Penkki vahvisti persdynon tuntemukset. Huipputeho tippui pikkuisen, mutta vääntö parani.

    4500 rpm asti peanutit ovat tehokkaammat ja vasta 5300 jälkeen pro compit alkoi ottaa selkeämmin eroa. Tämä siis viilattuina. Surratut peanutit olivat 5300rpm asti tehokkaammat kuin pro compit suoraan paketista.
     
  11. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Kaikki vedot ajettu samassa dynossa, joten ovat hyvin vertailukelpoisia keskenään.

    Peanut portattu vs Pro Comp portattu:

    [​IMG]

    Eli kyllä noilla peanuteillakin kerkiää ihan hyvin. Näiden vetojen välissä koneessa ei ole kansien lisäksi mikään muu muuttunut kuin, että peanuttien kanssa oli myös toiset äänenvaimentajat putkissa.

    Tuossa vielä vertailu

    Peanut portattu vs Pro Comp porttaamaton:

    [​IMG]

    Eli kierroskonetta näillä kansilla ei rakenneta, mutta tosi makiasti vetävän vääntömoottorin saa kylläkin tehtyä. Varsinkin jos muu moottori ei ole mikään kauhian raju, niin ei nämä pörrättynä kauheasti rajoita menoa.
     
    artsiracing, max ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Komiasti se voimaa puski noillakin, mahtavaa. Onko noi tehot kaiken lisäksi viä pyörältä?

    Mitäs osia tää sun motti pitikään sisällään? Paljoko nokkaan sai nostoa ja laitoikko viä jotku kumit. Minkä verran tarvi jousipoteroa ja ohjuria kairata?
     
  13. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ei ole pyörätehoja. Mä kairasin ohjuria n.2,5mm ja jousipoteroon ei tarvinnut koskea, vaan jousien pohjalle piti rakennella paksut aluslaatat alkuperäisten rotatorien tilalle. Laitoin imupuolelle kumit ja pakopuolelle jätin kokonaan laittamatta.

    Kampi on valua ja vakio iskulla, kanget on vakiot, männät on takomännät pienellä patilla. Näiden peanuttien palotiloja en mitannut, mutta nettilähteiden perusteella niiden kanssa puristus suhde on n. 9,5:1 (sitä sais olla kyllä enemmän, mutta budjetti ei antanut myöden tällä kertaa uusia kaikkia mäntiä)

    Nokka on JEGSin oman brandin hydrauli laahuri:

    Duration @ .050" 238° 248°
    Valve Lift w/ 1.7 Rocker Arms 0.540 0.540

    Imusasrja Edelbrockin Airgap RPM ja kaasari Holleyn 850 DP

    Pakosarjat Hedman Heddersin shortyt omatekoisilla laipoilla.

    Putket 2 x 2,5 kaksilla läpivirtaavilla äänenvaimentimilla.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Hyvää duunia Pecu ja mikä parasta budjetilla.
    Vähän samanlaisia hankkeita mielessä.Ostin nimittäin nim. "Hailta" pari päivää sitten uudenveroiset LS-6 0.030 takomukit veivien kanssa,100€.Ruotsista ostin talvella swapista World Merlin kannet 500€ pari.
    US-Parts kauppaa näköjään Mark IV Eagle 454 valuakselia 355€:lla.Eli kun jostain vielä löydän joutilaan 0.030 454 blokin sopivaan hintaan,niin ei tämä isolohko vouhotus niin älyttömän kallista leikkiä ole.Komponentit kuitenkin aika hyviä.
    Olis mulla tietty optiona JE takomännät Eagle veiveissä ja niiden kanssa sitten E-Street kannet joista odotan aika paljon.
    Pitää varmaan sit lohkon kaupantekotilanteessa laittaa mahdollisimman huonot vaatteet päälle ja valitella nälkää,niin tiedä vaikka säälipisteillä sais hintaa hilattua alaspäin!!
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ne luulee sua Karpoviks eikä myy ollenkaa
     
    palontie, Gary Grand, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Äläs nyt,just tuli Kouvolan suunnalta puhelinsoitto että sopiva 0.030 bloki löytyy Scatin akselilla ja samaan asevelihintaan sovitetaan männät sopivaan dekkikorkeuteen!
    Tuli jouluaatto aivan ennenaikaisesti!
     
    palontie, Gary Grand, Diktaattori ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tarkoitus olisi kanssa kasailla budjetti-motti nurkkiin haalituista ja ylimääräiseksi jääneistä 454 osista.

    Lohko on gen IV 2 pulttinen 0.030. Männiksi löytyy speedpro hyperit h581cp -30cc, kanget niissä eagle sir6135, molemmat uusia. Kampura on orkkis valumalli. Kansiksi löytyy ihan ok kuntoset 781 tai sitten myöskin ihan ok kuntoset 360 peanutit... Nokaksi olisi jäänyt compin mekaaninen laahuri 11-678-5, siihen on myös nostajat, nämäkin uusia. Imusararja torker2 ja kaasari edelin 750cfm

    Pecun innoittamana taidan kyllä kans tehdä tämän padan noilla peanut kansilla. Tottakai meinaan ne myös siistiä ja vähän kanavia isontaa.

    Kai se tolla kombolla pitäis käymään saada.. Ideoita ja ajatuksia saa ihan vapaasti heitellä ja osia myös tarjota. Muut paitsi öljypohja oikeastaan löytyy, mut kaikkee voidaan muutta, kun tällä ei ole kiire.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Skigu,ihan fiksulta kuulostaa tuo sun suunnitelma.Laittaisin kyllä ehdottomasti nuo 781 kannet koska ne ovat hyvät ja oikein hierottuna aivan loistavat.Torker 2 imusarjan jättäisin kyllä hyllyyn ja tilalle joku modernimpi.Väkisinkin tulee se 500 hp kun osat vaan keskenään synkkaavat.
    Joku täällä OD:lla tyrkytti RPM oval sarjaa ja hinta tais olla 200e.
     
    Muokattu: 28.11.2018
  19. Khalle

    Khalle 1st gear

    Vähän aihetta sivuten:
    Mitäs mieltä raati on "990 hi performance" rautakansista?
    Liikkuvat on koneessa taottua ja ruttua ~13:1, nokasta ei tietoa vielä, imusarja victor jr.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Mulla on noita 990/LS6 kansia ollut muutama pari ja taisivat olla kaikki halki kun olivat olleet venekoneissa.
    En laittaisi yhtään pienempään kuin 454 kokoiseen mottiin.Ei varmaan lopu hönkä kesken noilla isoilla rect porteilla.Laittaisin kevyeen autoon jossa tiuha perä ja paljon stallia.
     

Kerro tästä muillekin!