460 laakerikomplikaatioita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elkamiina, 8.9.2020.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Moro,

    Toi Lincolnin 460 pata näköjään teettää vähän ylimääräisiä vatsanväänteitä.

    Kerkisin hetken ajella täysrempan jäljiltä ja tuijotella vilkkuvaa öljynpainevaloa ja mittailla erittäin alhaisia paineita.
    Kone on nyt uudelleen auki ja löytyihän sieltä selitys. Kampura on runkokauloiltaan ilmeisesti hiottu 0.010 alikokoon jo kerran aiemmin.Oma mittaustulos 0.23- 0.27mm alle ohjearvojen... Nyt kampura vain kiillotettiin.
    Mukana koneistamossa oli std laakerit ja oletan mittausten jääneen tekemättä, koska mitään mainintaa asiasta ei ollut. Reklamoin, että olisi ollut hyvä tietää moinen asia, mutta pallon heitti koneistamo minulle. Kampuran mittauspöytäkirjassa oli kuulemma mitat, jota en kylläkään saanut. Vastuu lopullisista välyksistä on koneen kasaajalla.

    Onhan se totta, mutta nice to know tieto silti, jos kampuran olisivat mitanneet ja se poikkeaa alkuperäisistä mitoista.. ja kun tätä mainittua mittauspöytäkirjaa kuitenkaan en edes saanut, niin mistä tiedän heidän edes mitanneen sitä? Lisäksi olin tilannut kuulemma vain kiillotuksen.....juu, niin olin, mutta oletin koneistamon silti tekevän mittaukset ja informoivan jos aihetta. Minulla on laatikossa koneistamosta pelkkä kuitti tehdyistä töistä.
    Että tämmöinen paikka meillä on Nekalassa Tampesterissa. Lisäksi missään koneistamossa en aiemmin ole törmännyt noin ylimieliseen asenteeseen pöydän toisella puolella....

    Mutta asiaan. Runkokaulat ok. Nehän nyt korjantuu 0.010 alikokolaakereilla ja välys asettuu haarukkaan.
    Mutta kankien kaulat? Ovat std mitoissa, mutta koko on hieman alle. Mittasin 2.4971-2.4977" (63.42-63.44mm), pitäisi olla 2.4992-2.4997" (63.48- 63.50mm.)
    Mitenkähän, kun laakerivälys saisi opuksen mukaan olla 0.0002-0.0015" (0.005-0.04mm).

    Tuokaan siis ei koneistamossa aiheuttanut toimenpiteitä? Siis jos ovat mitanneet kuten väittäävät. Edelleen mukana oli heidän pyynnöstään laakeritkin. Mitä sitten lie niillä tehneetkään.
    Noillahan tulee välystä jo väkisinkin mittaamalla se 0.0028-0.003" (0.071-0.076mm)
    Mittasin plastigaugella noin 0.003" välykset.
    Nyt löytyy ristiriitaista tietoa. 0.003 välyksetkin on sallittu joissain tapauksissa high flow pumpun kanssa ja jotkut on ehdottomasti noiden ohjearvojen kannattajia. No mulla on sekä orkkispumppu, että myös high flow hyllyssä. Tuntuisi olevan nyt vähän vaikeasti löydettävissä 0.001 alikokolaakerit. Clevitellä CB818P-1.

    Kyselläänpä täältä vielä kokemukset ja mietteet, ennen peliliikkeitä. Tarvisi tarvittaessa vain löytää toimiva koneistamo jos se sen tarvii, tai Summitilta toki saisi varmaan samaan koneistamoon menevään rahaan uuden std eaglen akselin....
     
    Muokattu: 8.9.2020
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Jos kunnon mittavälineillä mitattuna välys asettuu 7-8 millin sadasosaan niin laittaisin kasaan hyvillä mielin.
    Vaikka moni käyttää onnistuneesti tuota plastigaugee itse en siihen luota.
     
    elkamiina ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Itsellä hiukan sama homma tuon koneistamon haun kanssa, aikaisemmin käyttänyt ikuisuuden pelkästään Yläjärven moottorikoneistamoa jota ei enää ole, ja tuolla elkamiinan mainitsemassa koneistamossa käytin keväällä osani ensimmäisen ja viimeisen kerran. Työ tuli tehtyä, ei siinä, mutta se että työ oli tuplasti kalliimpi aikaisempiin koneistuksiini, ja tuplasti kalliimman työn kylkiäisinä sain ylimielistä palvelua, ja koneistetun kappaleen jonka jouduin itse siivoamaan, Lastuja ei oltu edes pyyhkäisty pois. Sen verran otti aivoon, että soitin asiasta perään, ja kehoitin nostamaan hintoja sen verran että pitää sisällään myös jälkien sivoamisen, minkä toki ammattilainen hoitaa jo ammattiylpeytensä vuoksi. Mutta tuon reissun jälkeen olen kysellyt ja saanut kehuja vammalan moottorikoneistamosta, aion seuraavaksi kiikutella omia kikkareita sinne ja katsoa saako sieltä palvelua ja vastinetta rahoille. Ei ole siis omia kokemuksia jälkimmäisestä, mutta meinasin sellaisia kyllä jatkossa hommata.
     
    elkamiina tykkää tästä.
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Fordin vakiomoottoreille antamat ohjearvot on niin tiukkoja, että niin pienillä välyksillä en uskaltais jättää mihinkään koneeseen, tai ainakin öljyn pitää olla ohutta.

    Ne mittaamasi .0028-.003" on ihan ok veiveille, ja samaa luokkaa sais olla rungotkin, vai mitä ne nyt on niillä oikeen kokosilla laakereilla?
     
  5. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Joo,ei toi plastigaugehomma ihan kympillä hanskassa ole. Tuo mittaustulos vaikuttaa luotettavammalta.
    Mittailen vielä ajatuksella ja jos saan samoja tuloksia, taidan laittaa std laakerit veiveihin ja tilaukseen noi 0.010 clevitet.
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ford ilmoittaa välykseksi rungoille 0.0007-0.003".
    Mulla ei vielä ole niitä .010 laakereita, että pääsisi mittaamaan, mutta jos alkuperäinen kaula on 2.9994-3.0002 (76.18-76.20)ja nyt noin 2.9900 (75.946), niin toivoisin menevän aika lähelle toleransseja.
    Löysin netistä vanhan lehdestä skannatun leikkeen, how to rebuild ford v8 jossa mittana 0.010 alikoko kaulalle 2.9888 +- 0.0004. (75.93) mun mittaustarkkuudella ja näkökyvyllä ollaan aika liki 2.9900... (75.94)
     
    Muokattu: 8.9.2020
  7. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Keväällä itsekin laitoin tarjouskyselyn Vammalaan. Silloin hinta oli aika sama TD kanssa, mutta olisivat ehtineet ottaa osat vasta parin kk päästä...olis kannattanut malttaa odottaa.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Noh, joka koneistamolta tulee mölöjä, myös Vammalasta, omakohtainen kokemus.

    3kk kesti ja takas tullessa kiertokankiparit hirtti kiinni toisiinsa joka kaulalla ( piti kaventaa kankia ja kaikki hiottu kiilaks) ja molemmat dekit oli kierot, etu ja takasylinterin ero purkassa oli 0.5:1 mitattuna, mikä on suht paljon jos purkkaa on muutenki hilkulla sen mitä laki sallii pumppubensalla..

    Ratkasevaa on miten homman hoitaa, ja Vammalasta ei o valitettavaa sen suhteen, vaikka hoidin ite toisaalla omaan piikkiin homman kun Lahen suunnille olin sillon jo muuttanu, mutta sieltä soitettiin ihan ylintä porrasta myöten ja pahoiteltiin, rahdit olisivat maksaneet kamoille koneistamolle ja takas.

    Mitä tästä opimme? Sinänsä ei oikein muuta kun sen et kaikille sattuu virheitä, ratkasevaa on se miten ne hoitaa.

    Vammalaa jopa voisin yhäkin suositella kun vähän kiukku laskenu. Ja tietysti Lahen moottorikoneistamo, A1 :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!