49-54 servoletti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buddy, 17.12.2005.

  1. Lassi

    Lassi Gearhead

    Takana on melkeen liian hyvät jarrut, kun on vähän tuoreempi perä jarruineen. Mutta nuo etujarruttimet meinas tuottaa tuskaa jo viime kesänä. Mutta putsataan ja hoonataan ja toivotaan että jarrut pitää paineensa hyvin. Muten menee odotteleluks.

    Pitikin jättää viime tippaan jarrujen aukasu kun olis ihan hyvin kerennyt tilata kauempaakin sylinterit kun olis vaan tajunnut..
     
  2. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Tällanen tuli haettua viime pe:

    [​IMG]

    Seissyt jostain 90-luvun alkupuolelta.
     
    kerosiini ja tinareki tykkäävät tästä.
  3. Lassi

    Lassi Gearhead

    Oliskoon jollakin semmosta jousta mikä pitää pyyhkijöiden varret kiinni moottorin päässä? Eli vieteri missä on ne prikat päissä..

    Ite lipsautin sen jonnekkin remonttia korjatessa, eikä se ole ainakaan vielä pudonnut lattialle asti jos se edes on jäänyt jonnekkin kojelaudan taakse..
     
  4. -late-

    -late- Gearhead

    Tarvetta olis 235cid (´53 powerglide tai ´54) moottorille.
    Mieluusti kunnossa oleva, mut kunnostettavakin käy. Apulaitteilla tai ilman. Tai itse asiassa riittäishän mulle pelkkä alakertakin. Uudemmat (ja vanhemmat) on ainakin toistaiseksi vielä pois kuvioista.

    Löytyskö jostain myös ´53 Chevyn uprightit?

    P.S. noita pyyhkijöiden klipsuja taitaa saada vielä ostettuakin, mut siinä vois toimia varmaan tavis lukkosokatkin.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  6. Lassi

    Lassi Gearhead

    Meidän talliltakin löytyy hyvä kone. Lähtösin viisysistä.

    Pyyhkiät oli pakko laittaa kuntoon, kun viikonlopun sääennuste näyttää aika kosteelta. Korvaava osa syntyi jousesta ja parista sähköliittimestä.
     
  7. The?

    The? 1st gear

    Olisko ylimääräsenä -53 apusimpukkaa?
     
  8. Lassi

    Lassi Gearhead

    Jos se apusimpukka on sama, kun pykälää vanhemmassa korimallissa, niin aika nihkeetä taitaa olla uuden kun hyvän käytetyn löytyminen.

    Ite oon jahkaillut, että pitäskö se oma viiskymppinen laittaa nettiautoon roikkumaan. Hyväähän siinä on ainakin pikkulohkotekniikka niin pellin alla kun otteessa. Ja vaikka onkin kulunut ja vähän ruttunenkin, niin nyt lopultakin auto on silleen hyvä että pääsis heti kustomoimaan. Loput pintapeltien lahotkin häviäis siinä samalla..

    Minen tiiä..
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Mulla on myytävänä täydellinen -51 etuakselisto, simpukat yms mukana hp.400€

    0405035338
     
  10. h-t

    h-t Gearhead

    Oisko kellään jääny ylimääräseks '53-'54 kääntövarsia ja sitä pystyakselia mikä tulee tukivarsien väliin vai laitetaanko fatmanin droppi osat tilaukseen?
     
  11. lordC

    lordC Gearhead

    Löytyy '53 suomi-auto, jonka akselista tarviin itse spindlet. Auto on 70km Porista pohjoiseen säiliössä.
     
  12. -late-

    -late- Gearhead

    Eikös toi spindle ole olkatappi?
    Jos siitä joutais mulle olka-akselit, uprightit, eli ne tukivarsien väliin tulevat niin kerro ihmeessä. Kiinnostais kovin kun periaatteen takia en voi käyttää uusia droppi-osia. Tarve olis alkuperäisille vanhoille osille.

     
  13. lordC

    lordC Gearhead

    Jep. Laitan yyveen..
     
  14. The?

    The? 1st gear

    Mulla olis orkkikset irrallaan O4O7325118
     
  15. The?

    The? 1st gear

    Jääkö siitä jouten ohjaushimmelit? ..sen "apusimpukan" jos sais niin vois askarrella sen asennusvalmiiks.
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

    Kyllä apusimpukka joutaa, paan yyveen
     
  17. Lassi

    Lassi Gearhead

    Mitenkä näissä irtoaa ehjänä tuulilasin listat? Vai tuleeko ne jotenkin tiivisteen mukana, jos eka väkisin ottaa tuulilasin pois?

    Ja apusimpukan tarve on edelleen. Saa tarjota..
     
    Muokattu: 2.1.2017
  18. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Olisko jollain swapin jäljiltä jäänyt -49:n jarrupääsylkkää? Kasaus vaiheessa kierteet oli lähteneet siitä päästä mistä mihin tulee se sup.nippa jarruputkia varten.
     
  19. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Seuraavat kokemukset 1950-mallisesta sedanista. Varmaan täysin samanlaiset lasit ja listat 49 - 52 chevyissä (fleetlinessa lienee muuten samat, mutta tehdaschopattu matalammaksi. HT:ssä ja avossa hiukan erilaiset). Korjaamokäsikirja oli tässä hommassa hyödyksi...

    Keskilista on ruuveilla; avataan naaraskierreholkit talttapäämeisselillä kabiinin puolelta. Olikohan niin, että taustapeili irrotettava ensin...

    Alalistat on ruuveilla. Avataan mutterit kojelaudan alta. Listan päissä pienet ruuvit oviaukoissa. Lisäksi löysättävä pyyhkimien juuressa olevia "motikoiden" muttereita kojelaudan alla. Alalistojen keskellä on kiinnike, joka ruuvataan irti auton ulkopuolelta. Sitä ennen muistaakseni pitää irrottaa keskilista, että saa rosterisen peitepalan alhaalta keskeltä pois.

    Lasien yläreunat ja sivut kiertävät kaarevat listat irrotetaan tuulilasin kanssa. Tuulilasin sisäkehykset pitää ruuvata ensin irti. En muista, mistä reunasta irrottaminen kannattaa aloittaa, varmaan ylä- tai alanurkasta (ei ainakaan keskitolpan luota, koska silloin pitäisi irrottaa molemmat lasit yhtä aikaa). Kumitiiviste + lasi + lista painetaan ulos.

    Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä; ensin pannaan lasi tiivisteeseen, sitten ylä/sivulistat. Sitten asennetaan kokonaisuus autoon. Tiettyihin pintoihin pannaan korjausoppaan mukaan ohuesti tiivistemassaa. Voin katsoa tarkemmin, jos kiinnostaa... Kuumitiivisteen huulen painaminen paikoilleen pellin sisäpuolelle voi olla hankalaa, erityisesti keskikiskon osalta. Voi yrittää laittaa langan kiertämään tiivisteeseen pellille tarkoitetussa vakosessa, jolloin varovasti lankaa vetämällä voi saada kumin huulen lopsahtamaan vähän kerrallaan kabiinin sisäpuolelle. Ohut lanka kuitenkin leikkaa kumia helposti.

    Kaiken kaikkiaan irrotus ja asennus on kohtuu työllistävä homma, mutta on kyllä tehtävissä ihan kotikonstein yksin. Lasin rikkoutumisen lisäksi varteenotettava riski tuossa on se, että eläkeikäinen kumi ottaa ja hajoaa jostakin kohdasta. Jos ryhdyt hommaan, niin kirjoittele, jos muistin jotain väärin.
     
  20. Lassi

    Lassi Gearhead

    Eilen tutkiskelinkin, että vielä lisää on purettava sisäpuolelta ennen kun rupeaa enempi murjomaan. Mutta ohjeestasi on varmasti apua etenkin kasausvaiheessa, kun tuskin laitan samalla vauhdilla takaisin uutta ikkunaa..

    Nuuka kun olen, niin en edes ostanut uutta tiivistettä kun nykyinen näyttäs olevan yhtenä kappaleeena. Pehmittelyähän se varmasti vaatii, jos ei mene iha riekaleiksi irrottaessa.

    Mulla olis ollut vielä pari viikkoa sitten jarrupääsylinteri, kun muutin omat 2piiriseksi. Vanha lähti jo sulatukseen, kun luulin että minä olen ainut joka käyttää vanhoja kuluneita osia.
     

Kerro tästä muillekin!