49-54 servoletti

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buddy, 17.12.2005.

  1. Lassi

    Lassi Gearhead

    Mitenkä näissä irtoaa ehjänä tuulilasin listat? Vai tuleeko ne jotenkin tiivisteen mukana, jos eka väkisin ottaa tuulilasin pois?

    Ja apusimpukan tarve on edelleen. Saa tarjota..
     
    Muokattu: 2.1.2017
  2. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Olisko jollain swapin jäljiltä jäänyt -49:n jarrupääsylkkää? Kasaus vaiheessa kierteet oli lähteneet siitä päästä mistä mihin tulee se sup.nippa jarruputkia varten.
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Seuraavat kokemukset 1950-mallisesta sedanista. Varmaan täysin samanlaiset lasit ja listat 49 - 52 chevyissä (fleetlinessa lienee muuten samat, mutta tehdaschopattu matalammaksi. HT:ssä ja avossa hiukan erilaiset). Korjaamokäsikirja oli tässä hommassa hyödyksi...

    Keskilista on ruuveilla; avataan naaraskierreholkit talttapäämeisselillä kabiinin puolelta. Olikohan niin, että taustapeili irrotettava ensin...

    Alalistat on ruuveilla. Avataan mutterit kojelaudan alta. Listan päissä pienet ruuvit oviaukoissa. Lisäksi löysättävä pyyhkimien juuressa olevia "motikoiden" muttereita kojelaudan alla. Alalistojen keskellä on kiinnike, joka ruuvataan irti auton ulkopuolelta. Sitä ennen muistaakseni pitää irrottaa keskilista, että saa rosterisen peitepalan alhaalta keskeltä pois.

    Lasien yläreunat ja sivut kiertävät kaarevat listat irrotetaan tuulilasin kanssa. Tuulilasin sisäkehykset pitää ruuvata ensin irti. En muista, mistä reunasta irrottaminen kannattaa aloittaa, varmaan ylä- tai alanurkasta (ei ainakaan keskitolpan luota, koska silloin pitäisi irrottaa molemmat lasit yhtä aikaa). Kumitiiviste + lasi + lista painetaan ulos.

    Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä; ensin pannaan lasi tiivisteeseen, sitten ylä/sivulistat. Sitten asennetaan kokonaisuus autoon. Tiettyihin pintoihin pannaan korjausoppaan mukaan ohuesti tiivistemassaa. Voin katsoa tarkemmin, jos kiinnostaa... Kuumitiivisteen huulen painaminen paikoilleen pellin sisäpuolelle voi olla hankalaa, erityisesti keskikiskon osalta. Voi yrittää laittaa langan kiertämään tiivisteeseen pellille tarkoitetussa vakosessa, jolloin varovasti lankaa vetämällä voi saada kumin huulen lopsahtamaan vähän kerrallaan kabiinin sisäpuolelle. Ohut lanka kuitenkin leikkaa kumia helposti.

    Kaiken kaikkiaan irrotus ja asennus on kohtuu työllistävä homma, mutta on kyllä tehtävissä ihan kotikonstein yksin. Lasin rikkoutumisen lisäksi varteenotettava riski tuossa on se, että eläkeikäinen kumi ottaa ja hajoaa jostakin kohdasta. Jos ryhdyt hommaan, niin kirjoittele, jos muistin jotain väärin.
     
  4. Lassi

    Lassi Gearhead

    Eilen tutkiskelinkin, että vielä lisää on purettava sisäpuolelta ennen kun rupeaa enempi murjomaan. Mutta ohjeestasi on varmasti apua etenkin kasausvaiheessa, kun tuskin laitan samalla vauhdilla takaisin uutta ikkunaa..

    Nuuka kun olen, niin en edes ostanut uutta tiivistettä kun nykyinen näyttäs olevan yhtenä kappaleeena. Pehmittelyähän se varmasti vaatii, jos ei mene iha riekaleiksi irrottaessa.

    Mulla olis ollut vielä pari viikkoa sitten jarrupääsylinteri, kun muutin omat 2piiriseksi. Vanha lähti jo sulatukseen, kun luulin että minä olen ainut joka käyttää vanhoja kuluneita osia.
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Mistä 2-piiriset jarrut nappasit?
    Oliskos muuten jollakulla myydä ehjää hyvää kaasaria 235:een?
     
  6. C2.0

    C2.0 Gearhead

  7. Lassi

    Lassi Gearhead

    Ostin summitilta halvimman pääsylinterin minkä löysin ja tein ite vastaavanlaisen palikan mikä tuossa linkissä on. Eli sylinteri on lattian alla ja poljin on alkuperäinen. Varmasti on helpompi jos laittaa tuliseinään jollaan muulla polkimella. Luulis ainakin että vähemmällä mittailulla selviää..


    Tallilla oli ehkä CCP:n kuvasto, missä oli kaupan ihan valmis sarja.

    http://www.classicperform.com/
     
  8. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Aina myöhässä. Ens kesä olis tarkoitus mennä orggistekniikalla ja sit muutoksia niin ei jaksais kauheesti rakennella välimallia.
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi 3rd gear

    Täältä löytyy pääsylinteri, autossa vielä kiinni, itse irroittaen hinta hulppea 20,-
     
    Vezques tykkää tästä.
  10. pataatti

    pataatti 3rd gear

    Mahtaisiko joltakulta löytyä ylimääräisiä 54 Bel Airin kylkilistoja ja kattoverhoilun asennustankoja?
     
  11. El C

    El C 3rd gear

    M
    Mulla on joitakin ylimääräisiä, sekä kylkilinjaan että ikkunoitten alle. Kattoverhoilun asennustangotkin on mutta ne on farmarimalliin. Mietitään niitä.
     
  12. pataatti

    pataatti 3rd gear

    Ikkunan aluslistat näyttäisi olevan paikallaan. Kylkilinjasta uupuu listat ilmeisesti. Toivon pääseväni tarkastamaan asian tulevalla viikolla että löytyykö ne takakontista,mutta vahvasti epäilen että ei ole.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Ok, kysele uusiks jos tarvetta on.
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Pystyykö joku kertomaan -52:sen orkkis vanteen halkaisijan sekä backspacen ?
     
  15. Lassi

    Lassi Gearhead

    Tuli mieleen, että mulla on ylimääräisenä uudet etujarrusylinterit mitkä on liian pienet viiskymppiseen. Eli oliko ne 51 eteenpäin.

    Tampereelta löytyy.

    Ja jäihän multa jouten siistit viiskymppisen takavalotkin, jos kiinnostaa..
     
  16. El C

    El C 3rd gear

    Oisko sama ku -54?
    Jos on niin mittaan sulle illalla, jos ei oo niin en voi auttaa.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Empäs tiedä onko sama.
    Yllättävän vähän KO aiheesta löytyy netin syövereistä...
     
  18. Lassi

    Lassi Gearhead

    Minä kun möin orkkisvanteita, niin ostaja sanoi että ovat pari vuotta uudemmasta. Jostakin olevinaan erotti.

    Tohtisin väittää että niissä oli 0 et ja todennäköisesti 5tuumaa leveät. Ja 15tuumaisia.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Mittauksen perusteelle kokonaishalkaisija 419mm, backpace 91mm. Siis -54.
     
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Tuolta löytyy vannemittoja ja muitakin pussihousuhommia. http://chevy.oldcarmanualproject.com/chevyresto/index.htm

    Väittäisin että ´49-´52 oli samanlainen vanne, vain väritys vaihteli. Vanteeseen oli niitattu klipsit joilla pillerikapseli kiinnittyi. Jossain vaiheessa pilleri kiinnittyi vanteessa oleviin patteihin. En tiedä milloin tuo muutos tuli, voisko olla vaikka ´53?
     

Kerro tästä muillekin!