49-54 servoletti

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buddy, 17.12.2005.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Löysin viimein haluamani tyyppiset männät 300:n patruunaan. Puristuskorkeus (300:ssa hieman epätavallinen) aiheutti hieman hankaluuksia, ja viime kuukaudet menivät webbiä ja mäntäluetteloita tonkiessa. En ihan viitsinyt lähteä mittatilausmäntiin jos ei aivan pakko. No, kävikin niin että Ford 351W tietty Speed-Pro takomäntäsetti flat toppina oli kuin olikin puristuskorkeudeltaan just (tai no yhden satkun sisällä) sama ja hinnaltaan edullinen. Sitä paitsi kun tekee kuusisylinteristä voi nyt hajottaa yhden ja hukata toisen männän, ja vielä jää 6 kpl paketista käyttöön. Sitten tulikin eteen männäntapin halkaisijan ero, joten veivit pitää nyt puslittaa ja muuntaa männät samaten lukoille. Otin niitä pusliakin 9 kpl kun aina turaa yhden ja hukkaa kaksi :rotfl: kumminkin, se on nähty.

    Taka-akseli alkaa olemaan aika liki valmistumista eli pitäisi olla vuoden loppuun mennessä asennettavissa paikoilleen uuden jousituksen kera. Löytyi näet fyyran swapista strangen keskiosa ja samalta taholta saa toki putket laakeripäätyineenkin ; eihän se sitten enää muuta tarvitse. Etuakselisto on vielä 'siellä jossain' eli jahka tulee tontille, saa tuon pyörilleen ja voi ruveta sovittamaan patruuna ja askia paikoilleen. Sitten kun sovituspuuhat on tehty pitääkin ottaa runko irti ja puts & plank.

    Joka tapauksessa pitää saada alkukeväästä pyörilleen koska tallissa pitää silloin tehdä paljon muutakin, ja 51 saa lojua kevätauringossa siinä tontilla jonkin aikaa.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ilmoitus on tuolla myyntiosastollakin, mutta laitetaas pieni mainos: Eli myytävänä olis KAKSIOVISEN 49-52 Chevroletin sisäpuoliset ikkunakarmit kromilistoilla.
     
  3. BAD

    BAD 3rd gear

  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Kaveri rakensi jotain 8-10v sitten 2D -51 chevyn customiksi, auttelin häntä aina kun kerkesin. Auto oli amerikan tuontia.
    k.o. auto oli sittemmin V8:n keskiaukeama-julistekuvassakin, jos joku sattuu sen muistamaan. Samoin sama kärry oli valmistuttuaan helsingin ja tampereen näyttelyissä. "Bongattiin" myös "pahat pojat" elokuvan kohtauksessa jossa pojankoltiaiset lojuu kämpässä punomassa juonia, tuo V8:n juliste on takana seinällä ja näkyy selvästi. :)
    Väri oli tumma sininen (helmiäis), ja autoa puhuteltiin nimellä "Blue Whale"
    Auto oli chopattu, muita tuntomerkkejä lexan sivulasit, hakuvalot, kuutonen+PG, sheivatut kahvat (sähköavaus) ja moon -kapselit luodeilla.
    Etuvilkkujen/parkkien kehykset tehtiin sileästä rosterista.
    Ylhäällä kyljessä oleva koristelista lyhennettiin teräväksi, ja pää pituussuunnassa oli jossain oven puolenvälin paikkeilla.


    Sittemmin kaveri myi auton romaani-miehen pojalle, josta se päätyi hieman myöhemmin autovahinkokeskukseen. Miksi, ei ole mitään tietoa.
    Autoa ei löydy enää ajoneuvorekisterissä ainakaan vanhalla rekisteritunnuksella.


    Monta kertaa vaan on kaveri maininnut (tippa linssissä) että olisi todella hauska tietää missä auto nykyään liikkuu, tai mikä sen kohtalo ylipäätään oli.
    Sattuuko joku tietämään? Kaikki hatarat muistikuvatkin kuunnellaan suurella mielenkiinnolla.
     
  5. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Värikoodi

    Mikähän mahtaa olla -51 Chevyn värikoodi 459?

    Vähän mystinen, näyttävät päättyvän listoissa numeroon 458...onkohan Suomeen lähetettäville sekoitettu joku ihan oma värikoodi jämämaaleista :rotfl:
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Re: Värikoodi

    Joo, näin se varmaan on....
    Ei näy olevan 459:ä

    Tuossa on kopioitua tietoa Masterparts.. cataloogista:
    http://chevy.tocmp.com/models/paintcodes.htm
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Pieni päivitys missä mennään. Kuten aiemmin todettu on etuakselisto hieman hitaasti tekemässä matkaa, joten siirsin puuhastelun muihin osa-alueisiin projektin osalta. Pitää ilmeisesti ottaa niin paljon tehoa irti, että etupyörät eivät ole maassa laisinkaan, niin ei sitten haittaa vaikka edessä ei olekaan akselistoa.

    Oikeastaan ainoa suurempi muutos tähän astiseen on se että olen nyt sitten hypännyt siihen muodissa olevaan turbokelkkaan. Vaikka 300 onkin ihan kiitettävän kokoinen patruuna, ei siitä oikein ole vaparina odotettavissa niitä momentteja mitä soisi löytyvän. Varsinkaan sillä tavoin että sen käytös olisi sämpylään sovelias. Joten tallilla on nyt pakosarjan tekoa varten lainassa samanlainen turbo kuin mikä tulee uutena tässä ehkä vielä ennen vuoden loppua. Pakosarjan tekee kuuluisa "joku muu" jolla on sarjojen teosta runsaasti kokemusta ja näyttöä. Mun osuus on lähinnä tämän viestin kirjoitettuani viedä malli metallipajaan jonka mukaan laippa leikataan.

    Sitten olen myös sopeutunut ajatukseen MegaSquirtin käytöstä, vaikka sitä ensin vierastin ; mutta kun olen seurannut erästä arkikäytössä olevaa autoa jossa sellainen on, totesin että what the heck, näyttäähän tuo toimivan. Joten EEC-IV:lle on sanottu "goodbye".

    Todennäköisimmin tehdään ei ainoastaan pakosarja vaan myös imusarja uusiksi yksin teoin. Nokka mikä mulla oli tohon varattuna piti korvata vähän paremmin turbolle sopivalla, joten 252 on tulossa tykötarpeineen.

    Kanteen löytyi Ferrealta imu- ja pakoventtiileiksi sopivat, joskin toinen on letukan ja toinen fordin veekasiin tarkoitettu, mutta ei kai se haittaa.

    Vipat muuttuu kans mutta syynä ei ole mitenkään korkeat kierrokset tai härskit jousipaineet vaan se, että tähän nyt ei oikein saa muuta kuin vakiota tai sitten "gold race jne" tavaraa. Noiden venttiilien pituus on vähän eri kuin vakiot joten säädettävää työntötankoa joutuu kyllä lainaamaan jotta saa sitten oikean mittaiset tikut tilattua.

    Kaikki tää lähti siitä, että en pysynyt millään yhden Buick kustomin perässä keväällä. Eihän sellainen nyt käy laatuun. No, Buickista se turbokin on peräisin, joten yritetään nyt sillä tavoin käydä mittelöön.

    Noista tehotavoitteista sen verran että jalat pidetään kuitenkin aika tukevasti maassa. Tolla pitää pystyä ajamaan ja paljon, ja ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja. Oikeastaan vois muotoilla asian niin että ahtamisella pyritään korostamaan juuri tämän moottorin luontaisia ominaisuuksia eli melko letkeää keskikierrosvääntöä. Lohko toki o-rengastetaan ja hattu sidotaan arpeilla kiinni, mutta jos tosta nyt kiskotaan noin 50-60 heppaa per litra sillä hyvä. Pääasia että momenttia on yllin kyllin. Yli 4500 kierroksen ei ole mitään syytä mennä. Fokus on momentissa alueella 1700-3700 rpm.

    Jos on tahtoa, on myös ahtoa.
     
  8. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Re: Värikoodi

    Tuollakin näkyi loppuvan numeroon 456(Aspen green/Fathom green)
    Minun kirjani ei tunne myöskaään numeroita 457-459, mutta seuraavat numerot kylläkin ovat
    460 = Shadow Gray Poly / Thistle Gray
    461 = Thistle Gray / Shadow Gray Poly
    464 = Fathom Green / Aspen Green
    465 = Aspen Green / Fathom Green(huom myös numero 456)
     
  9. 2x4bbl

    2x4bbl 3rd gear

    Katsokaas äijät pirruuttaan kaupan lehtihyllystä uusinta moottori kelkka-nimistä lehteä. Siinä on juttua jostain moottorikelkkasafarista ja otettu kuva tollasesta 50-luvun alun Chevystä hylättynä kelkkareitin varrella jossain inarissa. Jutussa mainitaan auton olleen entinen lapin taksi. Näyttää siltä että on seisonut siellä kymmeniä vuosia, mutta on silti "suht ehjän" näköinen.
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ostakee mun projektit pois! En jaksa enää...
     
  11. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Gearhead

    Älä nyt hätäile. Innostu ite niistä ja ala rustaamaan, niin jo alkaa kyselijöitä olemaan! Niin on itellä käyny ainakin kuuden auton kohdalla. :lol: Just kun ite kiinnostuu ja lupaa itellesä, ettei oo järkee myydä niin jo on tulossa toist puol suomee tai jokkee hakijoita. :argue: :lol:
     
  12. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Jumalauya! Mä en ole kuin kesän poissa niin nämäkin pussihiousut rupee rupee autonkiduttajiksi, -ja AUTONKIDUTTAJAT PUSSIHOUSUIKSI..
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    Eipä oo paljon saatu tehtyä ; mutta tossa on nyt ainakin askarreltu TH-350 ja 300 cid voortin kutonen toisiinsa käyttäen JW:n ultra belliä. Ja sitten siinä on kanssa se laippa näkyvissä, millä saa ylimääräisen vaimentimen pakosarjaan, jahka TIG-setä laittelee spagettiputkia silleen ojoon että ne vaimentimeen menee ikään kuin yhdessä ja yksin teoin.

    http://www.majorvacuumleak.com/300/300-350.jpg

    Meinaan tän kyllä saada valmiiksi ennen kuin bensan myynti loppuu.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Jaa, kannattaiskohan meidän suunnitella oma '53 sit samantein toimivaks jollain biodiisselillä tai muulla ekorojulla kun sen laitto taskin siirtyi eli ei oo vieläkään päässyt ees alkuun :poff: Tänä talvena sen (taas) piti alkaa mut sit sekä kilpuri että reissuauto menikin vaihtoon ja nyt pitää taas ens tehdä uudet sellaset ennenkuin toi helppo entisöintipriojekti pääsee vuoroon. Vaikka kauankos sitä sitten noin hyvästä aihiosta väsää: http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/chevy_pihalla1.jpg :rotfl:
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    BB muista että multa jää aika runsaasti tavaraa jouten mikä sopis varmaan sun projektiin
     
  16. fe390

    fe390 Gearhead

    Jääkö alkuperäinen kone ylimääräiseksi?
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    235, rautaglide, putkiperä, etuakselisto - kaikki mennyttä, sorry
     
  18. fe390

    fe390 Gearhead

    Nopeat syövät...
     
  19. kj

    kj 2nd gear

    Mielenkiinnosta kyselen jotta kenellä,missäpäin ja missä kunnossa on
    nykyisin HC-97 vm.52. Auto oli aikoinaan Hämeenlinnassa josta se kulkeutui
    -90luvulla kait etelämmäs. Väri oli punainen.
     
  20. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Täällä on lähinnä soviteltu ovia paremmin koriin, asenneltu oventiivisteitä ja dropatut ohjausvarret joilla ajo-ominaisuudet droppiakselien kera paranivat 126%.

    Vielä kun saisi perheen naisväen hyväksymään vähän karumman värin pintaan :rotfl:

    choppaukset yms jää tuleville talville

    Ai niin, vehje on koko ajan ajossa, nastat alla. Pitäis varmaan vaihtaa noi Delvacit vähän notkeampiin kun en ole tuota lämppäriäkään tuolta hyllyltä saanut asennettua...
     

Kerro tästä muillekin!