4L60e jysäyttää ja nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Arkkumies, 4.7.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Taas nykimiskeskustelua tulille, oiskohan kolmas... Mutta eri auto tällä kertaa!

    Elikkäs juuri hankkimani 1995 Caprice, LT1 + 4L60e vaihtaa vaihteita isommalle aika rajusti.

    Kovien vaihtojen lisäksi lodju nykii kevyesti pienissä ylämäissä (ja vissiin alamäissä), tasasella maalla ei nyi, ellei aja ylivaihteella liian pienessä vauhdissa. Turbiinilukolta kuulostais, eikös joo? Nettiä tutkaillessa monet sanovat että paljon ajettuina nää 4L60e:t kehittävät ilmeisesti väljyyttä tohon TCC valveen ja siten turbiinilukko temppuilee. Mulla on tosiaan lasissa 346tkm, sen enempää en voimansiirrosta tiedä. Lootaöljyt punaset, ei haise palaneelle, vuoden vanhat, joku 15tkm ajetut.

    Ton nykimisen rinnalla ehkä se merkittävämpi "ominaisuus" on tosi rajut vaihdot isommalle. Jokainen vaihde, kevyellä kaasulla jysäyttää vähemmän, melkein siedettävästi, mutta vähänkään reippaammin kiihdyttäessä vaihdot on tosi rajut, vaihtaa vaan kovaa, eikä nopeammin. 1-2 vaihto tuntuu rajummalta kuin 2-3 ja 3-4. Ihan kuin linjapaine ois pirun korkea koko ajan. Polkasin kakkosella kaasun pohjaan eikä kolmonen halunnu millään vaihtua, kierrokset tapissa ja nyki, vasta kaasua päästettyä jysäytti vaihteen sisään.
    Auton myyjä sanoi että joskus kuulemma joku kyläseppä™ teki lootalle jotain, että "se vaihtais napakammin ja siten kestäis paremmin". Kyselin että onko shift kittiä vai ohjelmoitu, siihen totes että ei vissiinkään... Eli ei harmainta aavistustakaan mitä lodjulle on tehty.

    Mitä 4L60e:lle voidaan tehdä fyysisesti, joka saa kaikki vaihdot tosi rajuiksi? Shift kittiä lukuunottamatta, jos kerta siellä ei ehkä semmoista pitäisi olla.
    Tämmöstä vipotinta aattelin kokeilla ekaks, ennen ku rupeen uutta turbiinia hankkimaan:
    https://transgo.com/product-details/4l6-iso-3/
    Ei olis paha hinta kokeilla, samalla jos on öljypohja irti, voisi katsella onko siellä jotain näkyvästi poikkeavaa.

    Vikakoodeja yritin saada klemmaria ALDL/OBD -porttiin tunkemalla, mutta en saa moottorivaloa vilkkumaan, se on päällä kuitenkin kun virrat laittaa päälle, ja häviää käynnistäessä. Mahtaisko jollain olla PK-seudulla/itäuusimaalla lainata tommosta GM:n vikakoodilukijaa, tai voisin tulla kertaluontoisesti käymään tsekkaa koodit?
     
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Jos olisi minun auto, hommaisin läppärin jossa Windows xp ja lisäksi kaapeli sekä Cats Tuner. Palauttaisin vakioasetukset PCM ohjelmaan koska se on varmasti ok toisin kuin kyläsepän räpellys. Mulla olis 1995 Corvetten softa kuorineen, tosin vaatisi hieman muokkausta koska manuaalin säädöt.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Kai tuommoinen setti löytyisi joltain lainattavaksi etelä-suomesta? Tosin haluaisin lainata myös jonkun osaavan osaamistakin. Elikkä voisin maksaa jollekulle joka sais varmistettua vakiosoftat lodjussa.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Jaa-a, kävin tänään American Servicellä luetuttamassa vikakoodit, ei onnistunut. Hetken tuumailun jälkeen mekaanikko sanoi että OBD1-portilta taitaa puuttua maadoitus. Sil oli semmonen skanneri joka ottaa virran tupakansytyttimeltä, jos sil on jotain väliä.

    Kotona sitten rupesin kokeilemaan niin kyllä sillä portilla on maadoitus pinnissä A niinku pitäis, ja pinneihin B ja M tulee vajaa 5V. Muita pinnejä ei ole.
    [​IMG]

    Mikä ihme tässä voi mättää? Turha tässä on kai softaamisia miettiä jos ei saa edes vikakoodeja pihalle... Onks tää joku semmonen OBD1,5 -kuukupööpötin joka millään muulla ku GM:n omalla lukijalla tms?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Nuo LT-koneiset on vähän eri juttu kun vanhemmat, joissa vikakoodit saa luettua helposti.
    En ole täysin varma, mutta koska sinulla on OBD1 ja siinä on ilmeisesti vielä vanhempi 12-pinninen ALDL-liitin jossa nuo A ja B pinnit, niin voi kokeilla hyppyjohtoa niiden väliin ja virrat päälle...se joko vilkuttelee koodit ulos SES valolla tai sitten ei...jossain Corvette:ssa koodit näkyy nopeusnäytöltä.

    Muussa tapauksessa täytyy olla jokin testeri tai ohjelma ja johto tietokoneen ja auton väliin.

    Seuraavakin LT-versio ~ 95 -> 97, jossa on OBD2 16-pinninen liitin on oikeasti vielä OBD1 järjestelmällä ja se tulee lukea myös OBD1 tai OBD1/OBD 2 testerillä ja siinä välissä käytetään adabterijohtoa, joka muuntaa vain OBD2 liittimen -> OBD1 liittimeksi.
    Tälläisessä tapauksessa jos käytetään OBD2 testeriä, sieltä ei tule mitään koodeja ulos, koska lukija ei voi lukea OBD1 järjestelmää...mietin sitä oliko AS:n kaverilla millainen testeri ja välijohto siinä ?
    Toisaalta jos sinulla on vanhempi liitin autossa, pitäisi kyllä tietää ettei tunge siihen mitään OBD2 testeriä...mutta eihän sitä koskaan tiedä ?

    Tiedän että joissakin tapauksissa pitää syöttää 12V esim. tupakansytkäristä OBD-liittimeen tai testeriin, että saadaan dataa/koodeja ulos...varmaan siitä oli kyse tapauksessasi.
    Toimiiko se tupakan sytkäri varmasti eli tuliko sieltä 12V testerille ?

    Sinulla ei tule ollakaan muita pinnejä kun A, B ja M pinnit LT-koneen kanssa...M-pinni on 8192 baud data, josta testeri/tietokone/ohjelma lukee datan.

    Yksi vaihtoehto on hommata sopiva ALDL-kaapeli ja sitten jokin softa kannettavalle, TTS Datamaster:a näissä vissiin käytetty, mutta se ei kai oikein enää tue näitä tai jotain ?

    Tuolla on paljon muutakin asiaan liittyvää.

    http://aldlcable.com/

    https://obd2allinone.com/diagnosticsoftware.asp

    Tuolta poimittu aika mielenkiintoinen Scan9495 ohjelma, jonka kanssa muutamalla eurolla voi tehdä myös testerin näihin, jos tietokone käytössä ja tykkää vähän näperrellä.

    Tuolla Scan9495 (kansiot voi ladata laittamalla rastin ruutuun edessä ja Download).

    https://www.mediafire.com/folder/gonkz3785ph7o/Scan9495-LT1-V8_folder

    Vähän sekava video kyllä, mutta kaikki tarvittava käy kyllä selville.


    Topicci, jossa kehittäjä Gary
    https://www.camaroz28.com/forums/co...n9495-free-obd1-scan-app-93-94-95-lt1-874306/

    USB-adapteri löytyy eBay:sta muutamalla eurolla.

    https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...ial+adapter+module+arduino+mini+port&_sacat=0

    Sitten vaan joku ALDL testerin 12-pinninen pistoke tai pelkät johdot ALDL-pistokkeen pinneihin A (maa) ja M (data)...tai voisihan sinne laittaa vaikka jonkun muun 2-napaisen liittimen ALDL-liittimen rinnalle :odroll:
    En tiedä saako tuota miten toimimaan, olihan tuossa videollakin vähän ongelmia saada wintoosa ymmärtämäämään tuo USB-adapteri...mutta samaa tappelua se on kaupallisten OBD-piuhojenkin kanssa ihan joka kerta ollut merkistä riippumatta :odrealmad:
    Ei olisi kallis kokeilu ainakaan osien puolesta...vastaa vähän WinALDL:a, joka on taas noille vanhemmille.

    Kannataa kysellä vinkkejä enempi LT-koneisiin perehtyneiltä miten tehneet.
     
    Muokattu: 8.7.2022
  6. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Elikkä kaapeli + läppäri ja vaikka tuo Scan9495, pitäis riittää diagnostiikkaan, livedataan ja näköjään transmission parametreihin...
    Kai tuo http://aldlcable.com/aldl.asp kaapeli toimis samoin kuin itse tehty?
    60 taalaa plus rahti päälle ei ois vielä kauheen paha, pitempään menis saada irtohimmelit kiinasta ja räpeltää kasaan.

    Uskoisin, että lootassa on joku aggressiivinen shift kit tms. Löysin vanhemman myynti-ilmoituksen jossa mainittiin että loota ois remontoitu 2019. Aika täsmäis jokseenkin minulle myyjän mainitsemaan ajankohtaan, jolloin "vaihdelaatikolle tehtiin jotain". Tosin jos se on oikeesti remontoitu ni ei ne sit ainakaan oo turbiinia tai valve bodyä vaihtanu ku turbiinilukko nykii. Voihan toki olla että turbiini on uus, mutta väljä TCC valve aiheuttaa ton nykimisen.

    Sinällään noi jysäyttävät vaihdot on vielä "siedettävissä", mutta vaihdot tapahtuu mun makuun myöhässä, lähes kaikilla yli 20% kaasun asennolla. Lappu tiskissä 1-2 vaihto käy hetken kierrosrajottimella ja 2-3 vaihto junnaa niin pitkään kierrokset tapissa että pakko päästää säälistä kaasu. Jos toi Scan9495 näyttäis vaik jotain mitä laatikko tekee/miettii.

    EDIT: Tilasin tommosen ALDL-USB piuhan. Eivät halunneet ku 24 dollaria rahtia. Dollarin kurssi on keikahtanut euroon nähden. Kas kummaa.
     
    Muokattu: 9.7.2022
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuon perusteella pitäisi kyllä toimia, tukee 82 - 95 GM autot, E ja M pinnit molemmat kytketty.

    http://aldlcable.com/products/aldlobd1u.asp

    Vanhemmissa TBI-autoissa käyttänyt tuota ihan samaa johtoa WinALDL ohjelman kanssa, mutta se ohjelma ei toimi LT-koneiden kanssa.
    Win 7 ja XP ollut aina omissa autoläppäreissä käyttiksenä, uudemmista en tiedä.
    Ajurithan näissä on ongelma aina enempi vähempi jollei ole joku bitti-nikkari...muistaakseni kone haluaa asennella ne ajurit pariin kertaan peräkkäin kun kytket johdon ensimmäisen kerran kiinni, anna sen tehdä se.

    Tuolta FTDI:lta muistaakseni sai piuhaan ajurit ainakin Win 7 asennukseen jos se kiukuttelee jotain...on vaan niin monta vuotta kun tein viimeksi.

    https://ftdichip.com/drivers/

    Vissiin tuo oli Win 7
    https://ftdichip.com/drivers/d2xx-drivers/
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Njoo en tiiä noista ajureista, toimiiko noi kaikki serial portin ajureilla?
    Piuhan mukana tulee ilmeisesti CD-levy, mahtaiskohan sisältää ajurit vaiko vaan jtn ohjeita...

    Se Scan9495 on ainaki kohtuu uus softa, joten sen kanssa ei toivottavasti tule onklemia käyttöjärjestelmän kanssa.

    Voin ainaki yhelle tutulle nörtille paukutella viestejä jos menee vaikeeks. Tai sitten jopa töissä, jossa kaikki puhuu IT-kieltä, paitsi minä.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siellä saattaa tulla Cd-levy tai sitten ei...ajurit on mitä on, välttämättä ei ole sopivaa riippuen vähän käyttiksestä...ohje on yleensä tuo sama joka piuhan mukana, ostaa sen sitten mistä vaan.

    http://aldlcable.com/instructions/aldl-USBinstructions.pdf

    Kaikki nuo on kuitenkin lopulta ruvenneet toimimaan, mutta välillä on hermot meinaneet mennä...viimeksi USB-OBD2 piuhan kanssa joka tuli ihan kotimaiselta Elekma:lta.
    Siihenkin taisin hakea lopulta uuden ajurin tuolta FTDI:lta.

    Joo sehän tekee siitä jonkinlaisen virtuaalisen sarjaportin ja se toimii sitten jossain COM-portissa, välillä niitä portteja joutuu veivaamaan.
    WinALDL:ssa riittää kun kokeilee ohjelmasta käsin niin kauan että löytyy toimiva...joku varmaan ymmärtää enempi näistä, minä en tiedä mitään, sitä vaan kokeilee ja erehtyy.

    Uskon ja toivon että saat homman pelaamaan.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mites jos katsois ensin paineakkujen jouset?
    Yleisin tapa nopeuttaa vaihtamista mekaanisesti (hydraulisesti) on jäykentää/pienentää paineakkujen tilavuutta. Aika monessa shift kit ohjeessa käsketään poistamaan tai vaihtamaan paineakun jousi.
    4L60E:ssä on myös aika usein jousi poikki ja se vaikuttaa samalla tavalla.
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Pistetään listalle mitä kattoo kun otan ö-pohjan irti ku laitan sen TCC valven sinne. Tilasin tosiaan tänään rockauton kautta sen yllä linkkaamani Transgon himmelin.
    Onks paineakku se accumulator lontooks?
     
  12. joukoy

    joukoy 3rd gear

    Tätäkin ohjelmaa kannattaa kokeilla:
    http://ecmhack.com/eehack-2/download-eehack/
    Jos teet muutoksia säätöihin, ne voi syöttää autolle samalta sivulta löytyvän flashhack -ohjelman avulla.

    Ja muutoksethan onnistuu TunerPro -ohjelmalla.
     
  13. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Kaapeli tuli tällä viikolla ja saikulla kerkes vähän ihmettelemään tota touhua.
    Latasin sen Scan9495:n ja sain oikeen toimimaankin. Yllättävää ettei tarvinnut oikeastaan yhtään tapella tietokoneen kanssa.
    Sit ku tietäis että mitä hittoa mä katon... Ilmeisestikään ei ole vikakoodeja.
    Avasin sen livedatan ja kävin vähän pyörittelemässä, en mä noista oikeen mitään tiiä saatika mitä pitäis kattoa.
    [​IMG]

    Sen verran että bongasin ainaki kentät:
    -TCC PWM Sol %
    -SLIP VALUE
    -1-2 SHIFT ERROR

    Pitäis saada joku apparin jakkaralle töllöttää tota slip valuee sillon kun meno nykii.
    Toi TCC PWM Sol % on joko 0% tai 90%, ei se siitä muutu mihinkään vaikka mitä tekis, ellei sammuta ja käynnistä uusiks. Kyllä se näkyy ja tuntuu kun lukko menee päälle, mutta en tiiä mitä ton kentän pitäis oikeen indikoida.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä kai siinä muuta voi kun alkaa purkamaan itselleen mitä mikin on ja seuraamaan mitä siellä tapahtuu ja ottamaan logia...

    Jotain voi yrittää pähkäillä taulustasi, korjatkoon ne jotka oikeasti tietävät, F-Body miehet ym bittinikkarit jotka touhunneet sähkölaatikoiden ohajuksen kanssa.

    - TPS 0.63V, kaasuläpän asento anturi ja kaasuläppä on kiinni.
    - Kone on tyhjäkännillä 553 rpm
    - Auto ei ole liikkeessä
    - Moottorin lämpö 196F
    - Jännnite 13.20 V
    - Vaihteiston ohjaimen PROM ID numero
    - Vaihteistoöljyn lämpö n. 117F (viileä)
    - Gommander Gear...1 vaihde päällä vai jokin laatikon toiminto ?
    - Jokin ero sekunneissa mitattuna 1 - 2 vaihdossa, vertaisiko se toteutunutta oletukseen PROM:lla, en tiedä ?
    - Slip Value RPM, kuvaisiko turbiinin/laatikon luistoa...tässä tapauksessa kone käy tyhjäkäyntiä ja koska auto paikallaan, niin laatikkokaan ei pyöri, mutta turbiini luistaa ??? Vertaisiko koneen kierroksia ja ulostulo akselin kierroksia VSS:lta ajossa ?
    Ajossa arvo varmaan pieni ja turbiinilukko päällä liki olematon veikkaan...voin olla väärässäkin.
    - Toteutuneen viimeisimmät 1 - 2 ja 2 - 3 vaihdot ajassa mitattuna.
    - Sitten tulee linjapaineen ohjaussolenoidin virrat ampereissa ja Duty Cycle tms teho jolla ne toimii 62%.
    - Vaihteenvalitsimesta pikku D-asento (1, 2 ja 3) valittuna, joista 1 vaihde päällä.
    - C-moodi päällä vaihteiston ohjaimessa, mitä sitten pitääkin sisällään ? Näihin moodeihin voi vaikuttaa laatikon kuormitus, ajotilanne, lämpötila jne.
    - Solenoidit 1 - 2 ja 2 - 3 aktiivisena, voimansiirto liikkeessä aktiivisena eli lienee sama kun vaihde päällä ?
    - TPS minimi arvossaan eli kaasua ei paineta yhtään, siis käytännössä sama kun tuo 0.63V alussa...
    - Painat jarrua, eikä TCC turbiinilukko ole kytkettynä.

    Kun latasit ne kaikki kansiot tuolta, niin siellä on manuaali kuvien kera. Katso sieltä kansio kansio Scan9495 User Quide version 101...aukeaa PDF tiedostona...ohjelman ulkonäkö on vähän muuttunut oihjeen kuviin verrattuna, mutta ihan samat jutut.

    https://www.mediafire.com/folder/gonkz3785ph7o/Scan9495-LT1-V8_folder

    Vihreällä tai punaisella näkyy aina kulloinkin aktiivinen toiminto...DTC taulu on vikakoodit ja Elect Faults taulu kertoo mahdolliset sähköviat, oikosulut jne.
    Valitsemalla vasemmassa reunassa punainen laatikko Clear Engine/Trans DTC pitäisi poistaa vikakoodit...jos molemmat on valittuna poistaa molempien koodit, muuten vain moottorin tai vaihteiston koodit.

    Sininen Actuators saa kytkettyä toimintoja On/Off, Upshift ja Downshift painikkeista voi kytkeä vaihteita käsittääkseni kokeilumielessä kunhan muut ehdot vaihdoille täyttyvät.
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Joo onhan noi enimmäkseen selkeitä, ku tietäis kertooks noista joku aktuaalisista tai tavoitelinjapaineista. Emt mitä softaa pitäis käyttää että näkis jotain lodjun vaihtoparametrejä, esim. onko täyskaasulla joku max kierrosluku että vaihtaa. Ku tietäis että vaihtaako loota vaihteita linjapaineen mukaan vai kierrosten ja kaasun asennon yms. mukaan. Jos joku kylänseppä on taiteillu linjapaineen taivaisiin ni ei ihme että vaihtaa rajusti ja myöhässä.

    Tota slip valueta sanovat ameriikan joet että pitää seurata, turpiinilukon luistaminen pitäis näkyä siinä. Sit (ja varmaan kun) bongaa piikkejä slip valuessa, pitäis selvittää että aiheuttaako sitä lipsumista väljä TCC venttiili, hajoova solenoidi vai onko turbiinilukko itse vaan tiensä päässä.
     

Kerro tästä muillekin!