4L80 vaihteistosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kane, 10.9.2007.

  1. kane

    kane 1st gear

    Onko laatikon öljynpaineella merkitystä lukko päällä ajettaessa?
    Voisiko vaihteistosta johtua, nykäisy/nytkähdys kun ajaa vaikka loivaan ylämäkeen eli vääntöä lisää. Ei tee sitä aina mutta epäsäännöllisen säännöllisesti. Kierrosalue 1800 ~2300 rpm, vauhti 80-110kmh.
    Sekä 3:lla että 4:lla lukko päällä ja ilman lukkoa ajossa ei koskaan havaitse. Ei ripeässä kiihdytyksessä tms joten en ilmavuotoon pa linjassa/syötössä usko.
    Lukkokytkimen vaihdoin kesällä, puhtaat öljyt oli eikä mitään muruja/sakkaa pohjalla. :-?

    t.kane
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa säädetään öljynpainetta sähköllä koneesta tulevan tiedon mukaan ja ei olisi ensimmäinen kerta kun sähkö vähän pätkii eikä mene suoraan oikeaan paikkaan!
     
  3. capriceman

    capriceman Gearhead

    TPS anturi kannattaa mitata skoopin kanssa, tavallinen yleismittari ei kerro onko potikassa häiriötä.
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Eli... mistä lähteä liikkeelle?
    TPS lienee tässä pedaalin mötikkä koska sähköpumppu?
    Toisaalta tekee myös cruise päällä eli PCM ohjaa.

    Laatikon pistoke on kostea, en kesällä öljyjä vaihtaessa tietenkään hokassut tutkia millainen tiivistys tms liittimellä on... :oops:

    Mutta... liittyisikö öljynpaineeseen vai lukkokytkimen toimintaan?
    Semmoista pientä nypytystä tuntee myös matalammilla kierroksilla ylämäkeen mennessä. Ja siis pikkuvaihteilla maasto/tie/kiihdytys tms. ajossa ei nykäise. Vain lukko päällä (3. ja 4. vaihde) eikä silloinkaan jos päästää 120kmh =>

    t.kane

    p.s tehdasmanuaalit on mutta taito laatikoiden kanssa puuttuu...
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus noi pyörintänopeusanturitkin kiukuttelee! Niitä on kax, toinen edessä ja toinen takana kuskin puolella. Ruuvaa ne irti ja putsaa magneetissa mahdollisesti olevat metallinpurut pois. Töpseleihin voi ruikkia CRC:tä tms kosteudenpoistajaa.
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Ok!

    Kiitos vinkistä!

    t.kane
     

Kerro tästä muillekin!